A tíz szűz példázatában (Máté 25) az egyházi vezetők az árusok?
Hol van ebben árus?
˝Akkor hasonló lesz a mennyek országa a
tíz szűzhöz, akik fogták lámpásukat, és
kimentek a vőlegény fogadására. Öt közülük
balga volt, öt pedig okos. A balgák ugyanis,
amikor magukhoz vették lámpásukat, nem
vittek magukkal olajat, az okosak viszont
lámpásukkal együtt olajat is vittek korsóikban.
Mivel pedig a vőlegény késett, mindnyájan
elálmosodtak, és elaludtak. Éjfélkor aztán
kiáltás hangzott: Íme, a vőlegény! Jöjjetek a
fogadására! Ekkor felébredtek a szüzek mind,
és rendbe hozták lámpásukat. A balgák így
szóltak az okosakhoz: Adjatok nekünk az
olajotokból, mert lámpásunk kialszik. Az
okosak így válaszoltak: Hátha nem lesz elég
nekünk is meg nektek is: menjetek inkább a
kereskedőkhöz, és vegyetek magatoknak. Amíg
azok távol voltak vásárolni, megjött a
vőlegény, és akik készen voltak, bementek vele
a menyegzőre. Azután bezárták az ajtót.
Később megérkezett a többi szűz is, és így
szóltak: Uram, uram, nyiss ajtót nekünk! Ő
azonban így válaszolt: Bizony, mondom
nektek, nem ismerlek titeket. Vigyázzatok
tehát, mert sem a napot, sem az órát nem
tudjátok!˝ (Mt 25, 1-13).
"Az árusok olyan emberek, akiket Isten felkent arra, hogy megosszák az olajat"
Én úgy látom, hogy pont az árusokhoz rohangáló keresztények maradnak az ajtón kívül.
Az olaj lenne a szellemmel való betöltekezés, vagy valami ilyesmi? Hogyan lehet, hogy akinek van, az nem adhat, mert elfogy akkor neki? Nem értem.
Zakariás könyvéből (4.fejezet) nekem az jön le, hogy az olaj az Úr beszéde. Viszont így sem stimmel, mert nem adhat az okos szűz a balgának abból, mert akkor az okosnak elfogy? Biztos, hogy így be kell azonosítani minden momentumot a példázatból? Nem lehet, hogy a pélldázat mondanivalója az, ami az utolsó mondat is? Mert nem tudjátok, hogy mikor jön el? Legyetek felkészülve.
Én pedig úgy látom, hogy a többinek már volt olaja, és éppen ők küldik el az árusokhoz azokat, akiknek nincs. Ebből feltételezhető, hogy nekik is az árusoktól volt olajuk, már ha abból indulunk ki, hogy őket pozitív példának szánta Jézus, nem pedig a Pinokkió csaló rókájáról és macskájáról van szó, akik beküldik a többieket a málnásba. Vagyis nem azért maradnak kinn az olajat venni igyekezők, mert az árusoktól akarják azt beszerezni, hanem azért, mert rövid az idő.
Egyébként a Példabeszédek könyvében található pár ideillő kulcs: "Mert szövétnek a parancsolat, és a tudomány világosság, és életnek úta a tanító-feddések." (Péld 6,23) A "nér", amit Károli "szövétneknek" fordított, egyszerűen "lámpát" jelent, és egy olyan ma már nem használatos gyökből van képezve, ami azt jelenti "fénylik". A "parancsolat", a "micváh", ez Isten előírásaira vonatkozik. A "világosságnak" fordított szó az "ór", "fényt" vagy "lángot" jelent. A "tudománynak" fordított szó a "tóra", amit "tanításnak", "törvénynek" lehet fordítani, de általános értelmezésben ez azonos a Tórával, azaz Mózes öt könyvével. A Tóra szíve a Tíz Parancsolat. A korabeli lámpa olajmécses volt. Agyagból készült edény, benne olaj, amit egy kanócon át kivezettek egy kis lyukon. A kanóc a hajszálcsövesség elve alapján felszívta az olajat az agyagedényen kívülre, amit meggyújtottak. A fenti ige ebből kettőt magyaráz meg: magát az edényt, azaz a lámpát és a lángot a kanóc végén.
Mivel Jézus példázata nem az Ószövetség időszakára vonatkozik, meg kell vizsgálni, hogy a Tóra milyen módon vonatkozik az Újszövetségre. Jeremiás által ezt mondja Isten:"Hanem ez lesz a szövetség, amelyet e napok után az Izrael házával kötök, azt mondja az Úr: Törvényemet az ő belsejükbe helyezem, és az ő szívükbe írom be, és Istenükké leszek, ők pedig népemmé lesznek." (Jer 31,33)Amit itt Törvényként fordított Károli, az a Tóra, amiről azt ígéri Isten, hogy népének szívébe fogja beírni. Ezt a Zsidó levél 8,10 és 10,16-os versei egyértelműen a mostani korszakra, azaz az Újszövetség időszakára vonatkoztatják, ahogyan más apostoli levelekből is kiderül. A "micváh", azaz parancsolat, végzés, rendelet, utasítás az Írott Igére vonatkozik, amit a Biblia egyszerűen "graphénak", azaz Írásnak nevez. Ez jelenti a lámpát. a szívünkbe írt Tóra, azaz Isten törvénye jelenti a lángot a lámpánkban. A lámpánk azokat az igéket jelentik, amiket mi személyesen már ismerünk, azaz birtokolunk. Ebből a hasonlatból megérthető, hogy a szívünkbe írt Tóra, azaz Isten Törvénye kialszik, ha az olaj utánpótlása megszakad. Ahhoz, hogy újra meggyújtható legyen a kanócunk, az Írott Ige olvasásán és tanulmányozásán kívül szükség van az olajra is. Az olajnak pedig időre van szüksége ahhoz, hogy a kanóc felszívja. Minél hosszabb a kanóc, annál hosszabb időre. Olaj pedig kizárólag az Élő Egyházban van. Aki kerüli az Egyházat, abból előbb-utóbb kiég az összes olaj, és marad a száraz lámpás.
Kedves Ötödik!
Nem tudom, te melyik fordítást használod, de Károli így fordítja a Zakariás 4,6-ot:"És felele, és szóla nékem, mondván: Az Úrnak beszéde ez Zorobábelhez, mondván: Nem erővel, sem hatalommal, hanem az én Lelkemmel! azt mondja a Seregeknek Ura." Nekem ebből az Igéből az jön le, hogy az olaj Isten Szelleme. Az, hogy az "Úrnak beszéde ez Zorobábelhez, mondván", nagyjából annyit jelent, amit máshol így ír: Ezt mondja az Úr. Ezen felül, az eredetiben nem is szerepel az "ez" szó, az csak a fordító betoldása. Úgy is lehetne fordítani, hogy az Úr beszéde Zorobábelhez szól, kettőspont. Ez nem azt jelenti, hogy a beszéd azonos az olajjal, hanem azt, hogy a következő mondat hangsúlyosan fontos, mert az Isten üzenete Zorobábelhez, azaz a következő mondat tartalmazza a kulcsot, az pedig az, hogy nem testi erővel vagy katonai hatalommal, hanem Isten Szelleme által. Az Írott Igét sem pszichikai erővel kell és lehet beépíteni az ember szívébe, hanem Isten Szelleme által. Ezért az olaj a Szellem kenete, amely megtanít minket mindenre (1Jn 2,20-27).
Amit te mondasz, és erősítgetsz, aszerint más emberektől függ az üdvösségünk és az Istennel való kapcsolatunk!
Nincs más út Jézuson kívül az Atyához, de ehhez mégis kellenek a "nagykenetű testvérek", akiktől az olajat kapjuk (és természeten pénzért, hiszen ők árusok).
Dettó katolikus egyház a búcsúcéduláival, csak más ruhába öltöztetve.
"És Ő adott némelyeket apostolokul, némelyeket prófétákul, némelyeket evangyélistákul, némelyeket pedig pásztorokul és tanítókul: A szentek tökéletesbbítése céljából szolgálat munkájára, a Krisztus testének építésére: Míg eljutunk mindnyájan az Isten Fiában való hitnek és az Ő megismerésének egységére, érett férfiúságra, a Krisztus teljességével ékeskedő kornak mértékére" (Ef 4,11-13)
1. Ki az az "Ő"? Aki leszállott és fel is ment (10.vsz). Feltételezem, hogy ez számodra is világos, hogy Krisztusról van szó, de ha kételkedsz benne, olvasd el még a Róma 10,6-7-et.
2. Mit csinált a Krisztus? Adott.
3. Mit adott Krisztus? Embereket: apostolokat, prófétákat, tanítókat, pásztorokat és evangélistákat.
4. Miért adta Krisztus ezeket az embereket? A.A szentek felkészítésének a szolgálatának az elvégzésére, ha a görög szöveget is figyelembe vesszük. Tegyünk így! B. Krisztus testének építésére, ami egyértelműen az "Ekklésziára" vonatkozik.
5. Mekkora időintervallumra érvényes ezeknek a szolgálatoknak a mandátuma? Amíg el nem jutunk mindannyian, azaz am block az egész Egyház az egységre, érettségre, a Krisztus teljességével ékeskedő kor mértékére.
Aki bírálja az egyházi szolgálatok létjogosultságát, az Krisztust bírálja és vele van vitája, nem pedig az Egyházzal.
Még egyszer megismétlem, hogy amit te állítottál, aszerint nem a Krisztussal való személyes kapcsolatunktól, hanem más emberektől függ az üdvösségünk! Ez antikrisztusi tanítás!
Olvastad JÉZUS szavait a szőlőtő példázatáról? Ki a szőlőtő, a "nagykenetű testvér" vagy pedig maga Jézus Krisztus? Hol vannak a szőlővesszők? Egymásból nőnek ki, vagy pedig a szőlőtőn vannak? Mit mondott Jézus, hogy maradjuk meg egy egyházi szervezetben, mert "onnan jön a kenet", vagy pedig maradjunk meg Őbenne? Jézus azt mondta, hogy ha azt mondják nekünk: "Ímé, itt a Krisztus, vagy amott, ne higgyétek." Helyettesítsd be "Krisztus" helyére a "kenetet", vagy az "Úr jelenlétét".
Többször leírtam már itt a gyakorikérdéseken, hogy Isten szolgái, akiket Ő küldött, nem saját magukat és az egyházukat emelik fel, és nem a saját egyházukhoz láncolják a hívőket, hanem elvezetnek JÉZUSHOZ, az ÉLET FORRÁSÁHOZ, hogy TŐLE függjünk, hogy ŐT KÖVESSÜK, hogy az Ő TANÍTVÁNYAI legyünk, és MEGTARTSUK AZ Ő PARANCSOLATAIT. Jézus tanítványai JÉZUSTÓL TANULNAK személyesen. A 12 is Vele járt, Őt követte, Ő volt a Mesterük, a Tanítójuk. Isten szolgái Jézushoz vezetnek, érted?
Ki a szőlőtő, Németh Sándor, vagy JÉZUS KRISZTUS?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!