Az Adventisták ha a Bibliát veszik alapul, akkor a Szent Szellem ajándékait (nyelveken szólás, gyógyítás, stb) miért nem alkalmazzák?
# 10!
Csakhogy ott új nyelv és nem érthetetlen nyelv szerepel. A kimondott szó az értelmen keresztül fejti ki hatását. Aminek nincs értelme, az nem hat az értelemre. Ha leírom, hogy: hdl voji oaip vnédf ődoa, azt nem azért nem érted, mert hiányzik valamiféle képességged, hanem, mert értelmes ember vagy és amit írtam az értelmetlen.
Krisztusé még értelmesebb, kristálytiszta és az értelmen keresztül hat a szívre. Ez azért van, mert rövid, tömör és halandzsamentes.
Szia Péter!
Csatlakozz nyugodtan, a kérdés nyitott. :) A nyelveken szólás a hitetleneknek jel. Viszont ha csak jelül szolgál, akkor nincs hatása arra a személyre, aki nyelveken szól? Pál apostol azt mondja, hogy a nyelveken szóló személy a lélek által titkokat szól.
Tisztelt Kérdező és 16:50-es válaszoló!
A 12:15-ös adventista válaszoló vagyok.
A válaszom a következő: Ha én beszélek egy karizmatikus kereszténnyel, akkor általában simán "nyelveken szólásról" beszél, mintha az a Bibliában olyan egyirányú egzakt tanítás lenne, pedig egyáltalán nem az. A Szentírás kétféle nyelveken szólásról tanít. Az egyik, amelyik pünkösdkor történt, és egy másik, amelyet korintusi jelenségnek nevezhetünk. Nézzük meg ezt a kétféle változatot kicsit részletesebben:
A kétféle nyelveken szólás közt az a különbség, hogy míg az egyik egy értelmes, a másik egy értelmetlen nyelv. Az apostolok esetében azt történt, hogy amikor elkezdtek beszélni, akkor a hallgatók közül mindenki a saját nyelvén hallotta azt, amit ők mondtak. Olvassátok el az (Ap.Csel. 2,4-11) szakaszt. Tehát az egy mindenki által érthető nyelv volt. Erre pedig azért volt szükség, mert az apostoloknak el kellett terjeszteniük az egész világon az evangéliumot, (Máté 28,19) és a nyelvi különbségek ezt nyilván akadályozták volna. Tehát a (Márk 16,17)-ben való nyelveken szólást illeti, az arra vonatkozik, ami pünkösdkor történt, figyelembe véve azt, hogy a szövegkörnyezet is az evangéliumhirdetéssel foglalkozik (Márk 16,15).
Ezek után nézzük meg, hogy mi történt Korintusban.
Korintusban egy értelmetlen nyelveken szólás ütötte fel a fejét, idegen attól, ami pünkösdkor történt. Mindenekelőtt azonban azt kell tudnunk, hogy Pál apostol azért írta meg az első korintusi levelet, mert a gyülekezet válságba jutott. Az alapvető bibliai tanításokat hagyták figyelmen kívül: Pártoskodás ütötte fel a fejét (1Kor 3,4-5), olyan paráznaság volt köztük, ami még a pogányok közt sem volt, (1Kor 5,1-2), tagadták a feltámadást (1Kor 15,12), és még lehetne sorolni. Bűnös szívben pedig a Szentlélek nem lakozik (v.ö. 1Sám 16,14), következésképpen lelki ajándékokat sem adhat! Ez az első nyom, hogy a korintusi jelenség nem Istentől volt. (A probléma azonban továbbá még az volt, hogy a korintusiak tudatlanságban voltak a lelki ajándékokra való tanítást illetően. Ezért írja nekik Pál, hogy "A lelki ajándékokra nézve pedig nem akarom, atyámfiai, hogy tudatlanok legyetek."(1Kor 12,1). Mivel a korintusiaknak nem volt megfelelő ismeretük ezt a tanítást illetően adódik a felvetés, hogy a nyelveken szólással kapcsolatos tanítás sem volt helyén, ezért óriási teológiai hibának tartom a korintusi gyülekezet gyakorlatára építeni. Az 1Korintus 14. fejezete az, amelyben Pál kibontja ezt a témát, elég tapintatosan, ezért némelyek ezt félre is értik. A szakasz értelmezésénél azonban tudnunk kell, hogy "sztoikus diatribé" stílusban van megírva. (Ez a magyar fordításban sajnos nem látszik, mint ahogyan az sem, hogy Keresztelő János is angyalnak van nevezve az eredetiben, bizonyítva, hogy amikor a Biblia angyalokról beszél, nem feltétlenül egy mennyi lényt kell értenünk rajta). A sztoikus diatribé a gyakorlatban úgy működött, hogy a görög tanító amikor beszélt egy témáról, akkor először elmondta a közvéleményt, majd azt megcáfolta. Az Korintus 14-ben ugyanez van, de ez a görögben látszódik, a magyarban nem. Hogy értsétek miről van szó: Az apostol hozza a korintusiak érveit: "A ki nyelveken szól, magát építi" (4/a), Erre Pál azt mondja: "de a ki prófétál, a gyülekezetet építi."(4/b), és ez így megy tovább az egész fejezetben. És akkor így a végére had mutassak rá arra, hogy a korintusiak értelmetlen nyelveken szólását, - amit ma a karizmatikus keresztények gyakorolnak - nem támogatta Pál. Ezt mondja: "Azonképen ti is, ha érthető nyelven nem beszéltek, mimódon értik meg, a mit szóltok? Csak a levegőbe fogtok beszélni."(1Kor 14,9). Pál szerint tehát ez üres beszéd. A világmindenséget teremtő Isten ugyanis nem használ értelmetlen nyelvet. Az Úr mondja: "Nem titkon szóltam,"(Ésa 45,19). A karizmatikus keresztények fel szokták hozni azt azt érvet, amit Pál mond, miszerint "a nyelveken szólást se tiltsátok."(1Kor 14,39/b). Ezt a szakaszt azonban a 9. vers értelmében kell értelmezni, tehát nem az értelmetlen nyelveken szólásról van szó. Pál mindössze azt akarja mondani, hogy a korintusiak nehogy a hamis nyelveken szólás mellett elkezdjék tiltani az igazi - minden által érthető nyelven érthető- nyelveken szólást, ami pünkösdkor volt. Talán a végére még annyit megjegyeznék, hogy a korintusiak végül megértették azt, amit Pál apostol mondott nekik (2Kor 7,8-11).
Nem tudtam mindenről beszélni, mert nagy az anyag, de remélem így már valamennyire érthető, hogy mi h.n. adventisták miért utasítjuk el a karizmatikus gyülekezetekben történő nyelveken szólást és jelenségeket.
Sziasztok!
Köszönöm a választ. Pál apostol így írja: "a nyelvek tehát jelül vannak, nem a hívőknek, hanem a hitetleneknek; a prófétálás pedig nem a hitetleneknek, hanem a hívőknek." (1Kor 14,22). Nos kézenfekvő kérdés ebben az esetben, ha a nyelveken szólás a hitetleneknek jel, ahogyan az történt pünkösdkor ("mimódon halljuk hát őket, ki-ki közülünk a saját nyelvén, amelyben születtünk" (ApCsel. 2:8)) - akkor ez hogyan egyeztethető össze ezzel a kijelentéssel, amire hivatkoztál, miszerint "aki nyelveken szól, nem embereknek szól, hanem az Istennek; mert senki sem érti, hanem lélekben beszél titkos dolgokat." (1Kor. 14:2), és azzal, hogy "ha az egész gyülekezet egybegyűl és mindnyájan nyelveken szólnak, bemenvén az idegenek vagy hitetlenek, nem azt mondják-é, hogy őrjöngtök?"? - Jómagam többször megfordultam karizmatikus közösségekben, a Hit Gyülekezetében is, és sajnos pontosan ezt tapasztaltam. Ez bizony nem jel, főképp nem egy hitetlen számára.
Ugyanakkor hallottam olyan beszámolót adventista misszionáriusoktól, akik távol-keleten tartottak evangelizációs alkalmat angol nyelven, hogy a végén odamentek hozzájuk helyiek, és bizonyságot tettek arról, hogy a saját nyelvükön hallották az igehirdetést. Szóval működik a nyelveken szólás ajándéka az adventista közösségben is. A gyógyításról pedig annyit, hogy az adventista kórházak - kezdetektől - a XIX. század közepe óta a világ leghíresebb gyógyító intézményei: [link] és [link]
A Szentlélek ajándékai nem minden esetben csodák. Emlékezzetek Jézus intésére: "sokan mondják majd nékem ama napon: Uram! Uram! nem a te nevedben prófétáltunk-é, és nem a te nevedben űztünk-é ördögöket, és nem cselekedtünk-é sok hatalmas dolgot a te nevedben? És akkor vallást teszek majd nékik: Sohasem ismertelek titeket; távozzatok tőlem, ti gonosztevők" (Mt. 7:23).
Üdv. Péter
A nyelveken szólás,Isten ítélete a hitetlen zsidók felé.
Egy egy jel volt számukra,hátha rá ébrednek arra ,a hívők mit kaptak ,és ők hitetlenek,mitől maradtak távol,jelen esetben Isten Szent Szelleme volta tét.Már mint az Apcsel.első részeiben.
Napjainkban ,én inkább hanyagolnám,mert nem volnék benne biztos,milyen szellem végzi azt a "nyelvképzést".
Köszönöm a válaszokat! :)
Köszönöm Péter, hogy ismét válaszoltál. :) Felmerült bennem a kérdés: Írtad, hogy adventista misszionáriusok angol nyelven beszéltek, mégis a helyiek értették a saját anyanyelvükön az Igehirdetést. Ez történhetett Péter apostol prédikálásánál is, amit olvashatunk az Apostolok cselekedeteiben? Egy adott nyelven beszélt, mégis mindenki értette, a különböző nyelvet beszélő emberek is saját anyanyelvükön?
Illetve még annyi, hogy a nyelveken szólásnak két formája/megnyilvánulása van? Ima (amikor a lélek szól titkon dolgokat) és prédikálás (Péter apostol - Apostolok cselekedetei)?
A kérdező,hozzá szólásábol:
Ez történhetett Péter apostol prédikálásánál is, amit olvashatunk az Apostolok cselekedeteiben? Egy adott nyelven beszélt, mégis mindenki értette, a különböző nyelvet beszélő emberek is saját anyanyelvükön?
Ha figyelmesen olvassuk az írottakat,érdekes módon .a helyi lakosság nem értette mit mond Péter ,hiszen azt mondták,hogy részegek.Érdekes nem de?
Sziasztok! Mármajdnem megvolt a helyes irány, a 13-as válasz nagyon jó, de Péter ismét összezavarta a dolgokat. Az, hogy angol nyelven beszélt valki és más az anyanyelvén értette, ez nem a nyelveken szólás. És nem az adventista lelkész mellet tesz bizonyságot, hanem a hallgatóság mellett, akik ezek szerint megkapták a nyelveken szólás magyarázatát...
Másik. Olvassátok el az apcsel 2-t. Nem csak Péter beszél és érti mindenki, hanem mindenki, ki egybegyűlt. Lehettek akkor is 120 körül ahogy az 1.15-ben.
Úgyhogy ha lehet, ne forgassuk ki tipikus adventista módra a Bibliát, hogy saját lelkészetekről tegyetek hamis bizonyságot
2,1 És mikor a pünkösd [2 Móz. 23,16.34,22. 5 Móz. 16,10.] napja eljött, mindnyájan egyakarattal együtt valának.
2,2 És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, és eltelé az egész házat, a hol ülnek vala.
2,3 És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok közül.
2,4 És megtelének mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken, a mint a Lélek adta nékik szólniok.
2,5 Lakoznak vala pedig Jeruzsálemben zsidók, istenfélő férfiak, minden nép közül, melyek az ég alatt vannak.
2,6 Minekutána pedig ez a zúgás lőn, egybegyűle a sokaság és megzavarodék, mivelhogy mindegyik a maga nyelvén hallá őket szólni.
2,7 Álmélkodnak pedig mindnyájan és csodálkoznak vala, mondván egymásnak: Nemde nem Galileusok-é ezek mindnyájan, a kik szólnak?
2,8 Mimódon halljuk hát őket, kiki közülünk a saját nyelvén, a melyben születtünk?
2,9 Párthusok és médek [Ésa. 21,2.] és elámiták, és kik lakozunk Mesopotámiában, Júdeában és Kappadócziában, Pontusban és [1 Pét. 1,1. Csel. 6,9.] Ázsiában,
2,10 Frigiában és Pamfiliában, Égyiptomban és Libiának tartományiban, mely Cziréne [rész 6,9.] mellett van, és a római jövevények, mind zsidók, mind prozelitusok,
2,11 Krétaiak és arabok, halljuk a mint szólják a mi nyelvünkön az Istennek nagyságos dolgait.
2,12 Álmélkodnak vala pedig mindnyájan és zavarban valának, egymásnak ezt mondván: Vajjon mi akar ez lennie?
2,13 Mások pedig csúfolódva mondának: Édes bortól részegedtek meg.
... Olvassátok tovább
"... mindenki a magya nyelvén hallá ŐKET szólani..."
A nyelveken szólás pedig azt jelenti, hogy nyelveken szólás, nem pedig, hogy egy nyelvet beszélek, és a többiek mást hallanak...
De ismerjük sajna az adventista Biblia értelmezést.
1 Tim 4.4
Istennek minden teremtett állata jó. Ez azt jelenti, hogy Istennek minden teremtett állata jó. Adventista fordításban:Istennek nem minden teremtett állata jó
Róma 10.4 Törvény vége Krisztus midnen hívóigazságára. Ezg azt jelenti, hogy a törvény vége Krisztus minden hívő igazságára. Adventista jelentés: a Törvény kezdete Krisztus, hogy cselekedetekből igazuljunk meg
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!