Honnan ered a 666 legendája, hogy az a sátán száma?
Biblia Jel 13,18
Itt van a bölcseség. A kinek értelme van, számlálja meg a fenevad számát; mert emberi szám: és annak száma hatszázhatvanhat.
A pentagramma egyébként sem a sátán szimbóluma.
Biztosan nem tudni, hogy János miért ezt a számot írja le, csak elképzelések vannak.
Az egyik legnépszerűbb gondola, hogy Néró császárt jelképezi. Néró nevének arameus formája a héber számmisztikával a 666-os számot adja.
Persze sikerült már sok mindenből kihozni, egyéb császárok neveitől a pápaságig, de szerintem ez így van a legtöbb számmisztikás dolognál, hogy addig gyötörhető, amíg kijön a nekünk tetsző eredmény.
Kedves Kérdésfelvető!
A 666 nem legenda, hanem a Biblia azonosítása, és nem Sátán száma, hanem az un. antikrisztus "nevének száma", ahogyan azt az első hozzászóló idézte is Jelenések könyvéből.
A 666 egyébként több helyen is megtalálható a Bibliában:
1. 1Kir 10,14 Vala pedig mértéke az aranynak, a mely kezéhez jő vala Salamonnak minden esztendőben, hatszáz és hatvanhat tálentom arany.
2. 2Krón 9,13 Vala pedig mértéke az aranynak, a mely esztendőnként bejő vala Salamonnak, hatszázhatvanhat tálentom arany,
3. Jel 13,18 Itt van a bölcseség. A kinek értelme van, számlálja meg a fenevad számát; mert emberi szám: és annak száma hatszázhatvanhat.
Az azonosítással sokan próbálkoztak, de a leghíresebb Andreas Helwignek a berlini egyetem rektorának azonosítása, melyről itt olvashatsz:
Remélem tudtam segíteni!
Üdvözlettel: Péter
666 - Jel 13,18
Itt valami megfejtendő van. A ki elég éles elmével bír, az keressen oly szót, melynek betűi bizonyos számot összeget jelentsenek, egy ember számát, t. i. 666. A régieknél a betűk egyszersmind számjegyek is voltak. E szerint sz. János azt akarja, hogy kerestessék oly emberi név, melynek betűi összevéve 666-ot tegyenek, s akkor ki lesz találva az első vadállat neve. E titokteljes szám legrégibb időktől különféle nevekben kerestetett. Ireneus sz. atya, ki sz. Polikárptól, sz. János egyik tanítványától nyert oktatást, azt gyanítja, hogy ezen számösszeg alatt a „Lateinos“ név rejlik, melynek betűiből valóban kijön a 666. szám; mert L. annyi mint 30, A = 1, T = 300, E = 5, I = 10, N = 50, O = 70, S = 200, mi összevéve 666. Az összefüggés nyomán, ezen értelmezés a legnagyobb valószinűséggel bír, s így a vadállat neve alatt a hatalmas romai birodalom (Latium) értetnék, mint ez a vadállat többi képeiből is eléggé ismerhetőleg kitűnik. Megjegyzendő még, hogy e jövendölésben, mely kiválólag a legközelebb jövőre szól, a két vadállat, a pogány világi hatalom és a pogány papság, képezi a kereszténység ellentétét; az utolsó időben ez az antikrisztus személyében lesz egyesűlve, ki mint világi s egyszersmind lelki zsarnok fog föllépni (Tessz. II. 2,3. s követk.). Mivel e jövendölés átalán az utolsó időre is kiterjed (23-ik jegyz.), sz. János a fönebbi számmal hihetőleg ezen utolsó gonosznak nevét is ki akarta fejezni. Vajjon nem lesz-e az ő neve Aposztates, hitehagyó, mely név szintén kiadja a 666. számot? Többen az értelmezők közől ennek előköveteiben is (Tessz. II. 2,3.) keresték azt, és valóban nem lehet tagadni, hogy azon szám feltaláltatik a hitehagyó Julián nevében (C. F. JULIANUS CAES. AUG.), és Mohammed (Maometis) görög nevében is.
A vadállat neve - hatszázhatvanhat. A görögben és a héberben minden betűnek számértéke is volt. Minden valószínűség szerint a vadállat alatt Néró császárt kell érteni, mert ennek betűi számban kifejezve 666-ot adnak. Ez fejezné ki a vadállat kegyetlenségét, tökéletlenségét, amely szemben áll Jézus nevének számával, a 888-cal, a tökéletességgel.
A görög és a héber betűsor betűinek számértéke is van. 666 a görög betűsor szerint a római birodalmat jelenti: Lateinosz vagy Teitán; a héber betűsor szerint pedig Néró császárt: Neron Készár, a keresztényüldözők örök előképét.
A látnok közli a fenevad nevének számát: hatszázhatvanhat (666). Ennek a rejtélyes utalásnak az alapja az a görögöknél és zsidóknál egyaránt szokásban lévő eljárás, amelyet gematria néven neveztek. A gematria szerint minden szónak megvolt a megfelelő számértéke, azáltal, hogy a szó minden egyes betűje valamilyen számnak felelt meg. Ui. sem a zsidóknak, sem a görögőknek nem voltak külön számjegyeik, ezért betűkkel jelölték az egyes számértékeket (pl. a–1, b–2, i–10 stb.). Ezért minden szót könnyen le lehetett, könnyen át lehetett számértékre írni. De a számértékek visszafordítása nehéz volt, mert minden számot egy sor különböző szóban lehetett feloldani. Csak a beavatottak ismerték egy-egy titkos szám feloldásának módját, ill. kulcsát. Szokás volt a neveket, amelyeket valamilyen okból nem akartak kimondani, számokban kifejezni. A pséphos a névnek a számát jelentette. A pséphizó azt a művészetet, amellyel kiszámították a név számát, ill. megfejtették a számban rejtőző nevet. Pl. Pompejiben az egyik megmaradt falmaradványon ez a mondat olvasható korabeli írással: „Azt szeretem, akinek a száma 545”. Bizonyára csak a két szerelmes és az, akit a titokba beavattak, ismerte a szám mögött rejlő nevet.
A hatszázhatvanhatnak minden esetre vallási értelme van. Erre utal a hóde hé sophia estin kifejezés, amely szerint csak Isten bölcsességének ajándékával bíró pneumatikus személy képes megfejteni a szám titkát.
A hatszázhatvanhat számrejtélyét már a 2. században elfelejtették. Ezt mutatja Irenaeus sikertelen próbálkozása Adversus Haereses c. művében (V, 30). Irenaeus megpróbálja a számot megváltoztatni 616-ra és ilyen módon Caligulára vonatkoztatni, aki uralkodása vége felé (37–41) el akarta helyeztetni szobrát a jeruzsálemi templomban. Ezek szerint a 616 ezt jelentené visszafordítva: Gaius Kaisur. Caligula kísérletének a Jel könyve idejére és első olvasóinak életére semmi hatása nem volt. Különben is az eredeti hatszázhatvanhat megváltoztatásával sikerült ezt a nevet kihámozni. A 616-nak egy másik kulcs szerinti megfejtése Kaisar theos lenne. Ez pedig önmagában véve semmitmondó kifejezés, ami ráadásul nem a hatszázhatvanhat, hanem a 616 lefordítási kísérleteiből adódott.
A hatszázhatvanhat titkát sokan próbálták megfejteni az elmúlt kétezer év folyamán. Minden nemzedékben akadtak olyanok, akik koruk kellemetlen emberére, vagy embereire, legalább is egy-egy nép vagy csoport szempontjából, vagy éppen az egyház vagy egy felekezet szempontjából kellemetlen emberre vonatkoztatták. Így születtek a következő megoldások: Julianus Apostata, Attila, Mohamed, Loyola, Luther, Napoleon stb. Valószínű, hogy ezután sem lesz hiány dilettáns kíváncsiskodókban.
A tudományos értelemben vett valószínű megfejtéshez maga a szöveg nyújt segítséget. Mikor arról beszél a látnok, hogy isteni bölcsességre van szükség a hatszázhatvanhat megfejtéséhez, akkor világos, hogy a számnak vallási jellege van. Amikor a fenevad számával azonosítja ezt a számot, akkor az is kitűnik, hogy a számnak antikrisztusi jellege van. Amikor a szöveg azt mondja, hogy ez a szám „ember száma”, akkor az is világos, hogy a szám egy emberre vonatkozik, mégpedig az antikrisztust megszemélyesítő emberre. Egyik valószínű megoldás az, hogy hatszázhatvanhatos számot a megfelelő héber betűkkel írjuk át, akkor ez a meglepő név születik: Neron Qesar. A görög átírás pedig ezt a szót eredményezi: thérion – vadállat, fenevad. Egy közelesen fellépő, vagy már jelen lévő rémuralmat, keresztyénüldözést megvalósító császárról lenne szó, aki Nero redivivusként jelenne meg.
A másik valószerű megoldás, amit már Pythagoras és Alexandriai Philon is alkalmazott a nevek elrejtésére és a nevet hordozó számok titkának feloldására. Ennél a megfejtési módnál a számok megtartják számértéküket és amellett szimbolikus jelentést is kapnak. E szerint a hatszázhatvanhat egy ún: háromszög-szám, az 1-től 36-ig terjedő számok summája. Viszont 36 is az 1-től 8-ig terjedő számok summája. A háromszögszámoknak az a jelentése, amit az ily módon nyert utolsó tag mutat. A hatszázhatvanhat esetében a nyolc szimbolikus jelentését kell keresni a Jel összefüggésében. A 17:11-ben a fenevad a nyolcadik, tehát a fenevad száma egyúttal a nyolc, ami antikrisztusi jellegére, egyben a neki adott rövid határidőre mutat.
Mindkét valószínű tudományos megoldási kísérlet lényege, hogy a hatszázhatvanhatos szám a Jel könyvének megírása idején fellépő római császárra utal, aki a császárkultusz kötelezővé tételével és a keresztyénség üldözésével antikrisztusi jelleget ölt. Ez az uralkodó, egyben a démonizálódott római birodalom képviselője is.
A 666 sátáni száma
A Pápa koronáján, sisakján (tiaráján) ez áll: VICARIVS FILII DEI, azaz Isten Fiának helytartója, és ennek a száma 666! Hallhatjuk ezt a rosszindulatú (és hamis) állítást elég gyakran.
Először is nézzük meg, hogy hogyan megy ez a számolás. Az ókori nyelvekben, így a héberben és a görögben is a betűknek számértékük is volt, illetve a latin betűket számoknak is használták, közismerten: I = 1; V = 5; X = 10; L = 50; C = 100; D = 500 és M = 1000. Ha a fenti példát nézzük, és összeadjuk a szóban lévő római betűket (az U betűt V betűnek véve), akkor kijön a 666.
VICARIVS FILII DEI = 5+1+100+1+5+1+50+1+1+500+1 = 666
Azonban van egy nagy gond ezzel az érvvel. Egyrészről ez a felirat egyik pápai tiarán sincs rajta. Néhány hetednapi adventista jött elő ezzel az állítással még a 19. század végén, és azt bizonygatták, hogy két állítólagos (névtelen, vö. a fenti 2. és 5. pontot) tanú látta ezt a feliratot XVI. Gergelynél (1831-1846), amint az ezzel a felirattal ellátott tiarát hordja az egyik pápai Szentmisén, illetve egy fotó is létezik erről. A nevetséges ebben az, hogy a pápák sohasem hordtak tiarát Szentmisén, illetve mint kiderült a fotó egy hamisítvány (de még így sem lehet igazán kivenni belőle semmit). A másik meg az, hogy az 1800-as évektől hordott összes tiara közszemlére van téve a Vatikáni Múzeumban. Összesen két tiarán van felirat, de az sem "Vicarius Filii Dei", hanem "CHRISTI VICARIO – IN TERRA – REGUM". De ennek a betűértéke 214.
Aztán a Vicarius Filii Dei (Isten Fiának helytartója) sohasem volt a pápák titulusa, soha nem nevezték így a pápákat. Róma püspökének helyes címe – mint a fentiekben láttuk – Christi Vicario (Krisztus helytartója). További címei lehetnek Servus Servorum Dei (Isten szolgáinak szolgája), Pontifex Maximus (a legfőbb főpap), Successor Petri (Péter utódja), de ezek közül egyiknél sem jön ki sehogy sem 666-ra.
Egyébként, ha így gematrikusan (a betűk számértékét olvasva) értelmezzük a 666-ot, akkor számtalan variációt lehetne alkotni. Pl. az előbbi eljárással Ellen Gould White, a hetednapi adventisták alapítóját is sátáni személlyé tehetjük:
ELLEN GOVLD VVHITE = 50 + 50 + 5 + 50 + 500 + 5 + 5 + 1 = 666
De Lutherre is kijön a számítás, ha nevének latin megfelelőjét vesszük (Lutera), és a görög betűk számértékét nézzük:
MARTIN LUTERA = 30 + 1 + 80 + 100 + 9 + 40 + 20 + 200 + 100 + 5 + 80 + 1 = 666
De ugyanígy ki lehet 666-ra hozni többek között a következőket is:
Néró császár (véleményem szerint ez a legvalószínűbb megfejtés, már ha a gematrikus megoldás a jó)
Caligula
Nerva
Traianus
Domitianus
Domitianus császár halálának évszáma
"Kaisar Theos" (isteni császár)
"Kaisar Romith" (római császár)
Julianus aposztata
Geuserich
Attila
Mohamed
VIII. Bonifác
XIV. Lajos
Napoleon
Hitler
stb.
De pl. ha a "w" betű héber számértékét nézzük, az 6. Így a 666 = www
;-)
Vagy egy másik megoldás, ami a 666 latin nevében rejlik:
sexcenti sexaginta sex
És még számtalan "megoldás" van.
Az már csak hab a tortán, hogy egy kéziratban a 666 helyett 616 van. (Néró neve így is kijön, ha nem görögösen (Neron Qaesar), hanem latinosan írjuk le a nevét: Nero Qaesar, mert így kiesik egy "N" betű, és ez mínusz 50-et jelent.)
Be kell azonban látni, hogy a megfejtő kulcs hiányában ez így megfejthetetlen, zűrzavaros és kusza, s mivel még az apostoli korban sem tudták ezt a kulcsot (pl. Ireneusz is csak találgatott) nem ezen az úton kell elindulni.
A szimbolikus értelmezés itt is sokkal valószínűbb. Egyrészről, mert ez a szám egy apokaliptikus műben van megemlítve, aminek a lényege éppen a szimbolikus beszéd, miként az összes többi benne szereplő számnál.
Másrészről sokkal kézenfekvőbb ez az értelmezés, mint egy bonyolult számítgatás.
Ebben az esetben a 666 nem egy számjegy, hanem három 6-os sorozata, egymásutánja. A zsidó szimbolikus nyelvben a 6-os a 7-es hiánya. A 7-es a tökéletesség, a jó, a megáldott, a béke, a megérkezés, beteljesedés szimbóluma. (Isten pl. 7 nap alatt teremtette a világot) A 6-os ennek a tökéletességnek a meg-nem-érkezettsége, be-nem-teljesültsége, azaz a kaotikus, a zavaros, a rossz szimbóluma. A háromszorossága pedig ennek a rossznak a felturbózása. A titáni, a sátáni rossz.
„Itt van a bölcsesség. Akinek értelme van, számítsa ki a vadállat számát ; mert ember száma az, és az ő száma hatszázhatvanhat.”
(Jel 13:18)
Ember száma: ember nevét jelentő szám. A 666-os számnak a régiek számrendszereiben érdekes jelentése volt. Míg a hetes szám a befejezettséget jelentette, a nyolcas pedig a létnek túláradó teljességét és tökéletességét (Jézus görög nevének számértéke 888, a nyolcas szám megháromszorozva), addig a hatos szám (7-1) a befejezetlenségnek, tökéletlenségnek és gonoszságnak volt a jelképe. 666, mint a hatos számnak megháromszorozása, a teljes gonoszságnak szimbóluma. A görög betűsor szerint ez a név a római birodalmat jelenti «Lateinos» (a latin) vagy «Teitan» (titán) szó alatt; a héber betűsor szerint pedig Néró császárt (Neron készár) ; vagy ha egyes görög kéziratokkal 616-ot olvasunk, Gajus Caligula nevére gondolhatunk (Gaios kaiszar). Tehát mindenképen a római birodalomról van szó, mint az összes keresztényüldöző hatalmaknak előképéről.
Kedves katolikus testvérem!
Immár másodszor szeretnélek megkérni, hogy ne terjessz hazugságokat!
A 666 azonosításának a Vicarius Filii Dei-vel semmi köze az adventistákhoz, ezt az azonosítást Andreas Helwig a berlini lutheránus főiskola rektora végezte el 1608-ban.
Nyomatékosan szeretnélek megkérni, hogy többet ezt az állítást NE MÁSOLD BE!
Köszönettel: Péter
Kedves Péter!
Az lehet, hogy nem az adventisták találták ezt ki, de attól még manapság ők a legbőszebb hangoztatói ennek. A h.n. adventisták a legantikatolikusabb felekezetek közé tartozik, amerikában már azt a jelzőt is használják rájuk, hogy anti-catholic bigotry.
És ebben az írásban nem az adventisták a lényeg, hanem az egész butaságnak a cáfolata. Nem árt az...
Kedves Katolikus testvérem!
Az, hogy amerikában mi van számomra teljesen indifferens.
Ettől még az általad bemásolt szöveg NEM IGAZ, és ráadásul olyan előítéleteket támaszt, ami igenis KÁROS, és ÁRT! Én mint adventista visszautasítom azt, hogy antikatolikusnak bélyegezz, ezért szépen kérlek, hogy vond vissza ezt az állítást!
Köszönettel: Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!