A judaizmus szerint ez véletlen hasonlatosság?
:D A Hasem elég új keletű a zsidóság történetében, jóval a bibliai kor után kezdték használni a JHVH helyett az Adonáj kifejezést, majd mikor az Adonáj is "szentté" vált, kezdték el használni a hassém kifejezést Istenre.
Amúgy véletlen, Sém esetében "hírnevest" jelent tulajdonképpen.
1) mivel a "sémi" elnevezést a judaista "sém" szóból alkották, hát egyáltalán nem meglepő a kitalált Sém ősatya.
2) Herr Gottot sehol nem nevezik Hasemnek. A judaisták szeretik Adonájnak hívni, biztos vmi héber/armi kiejtés alapján, de amúgy a használt nevei: Úr, Uraknak Ura, Isten, Istenek Istene, Yahve/Jehova, Vagyok/Enki, Enlil, Elohim, Féltékenység.
3) "Isten" nem létezik, és a judaisták nem nép. Főleg semmi kiválasztott nincs bennük. a kérdésed egyértelműen provokáció.
Nem akarlak megbántani, 2-es válaszoló, de kissé primitív vagy és akkor még enyhén fogalmaztam.
Amúgy a kérdés kifejezetten zsidókhoz szól.
# 2/4 ma 13:00 nagyjából jó.
Annyi korrekcióval, hogy a négybetûs I-tennév, JHVH, az un tetragrammaton kimondása már nem sokkal a kivonulás után tilos lett ( tehát kb 3500 éve ), attól kezdve helyettesítették. Csak a Fõpap mondhatta amíg állt a Szentély ( Elsõ, majd Második ), õ is csak az Engesztelõ napon. Ezért nem tudjuk, hogyan is ejtették ki, mert miközben a fõpap mondta ( ima közben ), mindenki más is imádkozott, így nem lehetett érteni.
Magyarul Örökevalót mondunk, vagy egyszerüen I-ten és általában hozzá tesszük: boruch HaSém, vagyis "áldott a Neve".
A tiltás:
"civódtak a táborban az izraelita nõ fia és egy izraelita ember. És az izraelita nõ fia kiejtette a Nevet és átkozta; és akkor elvitték õt Mózeshez. És anyjának neve Selómith, Dibri leánya, Dán törzsébõl, és õrizet alá vették õt, hogy döntést nyerjenek az Örökkévaló igéje szerint. És szólt az Örökkévaló Mózeshez, mondván: Vezesd ki az átkozót a táboron kívülre és mindazok, akik hallották, tegyék rá kezüket a fejére és kövezze õt meg az egész község. És szólj Izráel fiaihoz, mondván: Mindenki, aki átkozza Istenét, viselje vétkét; aki pedig kiejti az Örökkévaló nevét, ölessék meg, kövezze meg õt az egész község; a jövevény, valamint az idevaló, ha kiejti a nevét, ölessék meg." ( 3Móz 24,10 - 15 )
Persze, ma nem ölik meg, nem ítélik haálra, ugyanis a Szentély pusztulása óta vallási bíróság nem hoz halálos ítéletet, egyszerûen nem létezik. De azért ma sem szabad kiejteni.
A jehovások ennek ellenére nem bûnöznek, mert - mint írtam - nem tudjuk, hogyan ejtették, amíg szabad volt, annyit azonban egész biztosan tudunk, hogy jehovának NEM. Ugyanis a tetragrammaton alá írt pontozás, ami a magánhangzókat jelöli, nem annak a magánhangzóit, hisz azt úgysem szabad kiejteni, hanem az Adonáj magánhangzóit jelöli. Ugyanez a pontozás, ha Elajhimnak ( I-ten ) mondjuk. Jehova csak azok fantáziájában létezik, akik ezt nem tudják/ták. Sajnos, Károlival is ez történt, még a 19. századi modernizált változatban is van, a maiban már nincs.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!