Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miyen egy ortodox szertartás?...

Miyen egy ortodox szertartás? Mennyiben különbözik a görög katolikus liturgiától?

Figyelt kérdés
2009. dec. 29. 21:07
 1/3 anonim ***** válasza:
78%
bizánci szertartás: Bizáncban a 4-10. században kialakult rítus, mely az egész keresztény Keleten elterjedt. - Akkor kezdett kialakulni, amikor Bizánc cs-város és pátr. székhely lett. A 4-6. sz: számos bizánci pátr. (Eudoxiosz, Nazianzi Szt Gergely, Nektáriosz, Aranyszájú Szt János, Nesztoriosz) Antiochiából, ill. a kappadókiai Kaiszareiából jött a főv-ba. Bizáncnak korábban lit. hagyományai nem voltak, e főpásztorok saját városaik lit. gyakorlatát vezették be, mely itt új formákkal gazdagodott. A bizánci szertartásban a Nagy Szt Vazulról és Aranyszájú Szt Jánosról elnevezett euch. lit. terjedt el, de nagyböjtben egyes napokon az előszenteltek liturgiáját végzik. A többi szert. kialakulására hatottak a Jeruzsálem melletti Szt Szabbasz-ktor szerz-ei és a szír-melkita költők alkotásai. E szerzők közül nevezetesebbek: Romanosz Melodosz, Krétai Szt András, Damaszkuszi Szt János és Koszmasz Hieroszolümitész. Szt Szabbasz a szerz-ek számára a szert-ok végzésének szabályait tartalmazó kv-eket szerk. E szerzők alkotásai (kontakion, kánon, himnusz), valamint Szt Szabbasz kv-ei csakhamar eljutottak a bizánci Sztudion-ktorba, mely a 9. sz elejétől az egyh. költ. és a képrombolás elleni harc egyik legjelentősebb közp-ja volt. A ktor szerz-ei (Theodorosz Theophanész és Joszéph) Szt Szabbasz rendelkezéseit kiegészítve, összáll. az istentiszt-ek végzésének szabályait tartalmazó kv-eket: a tüpikont, az oktoékhoszt (nyolchangú énektár), a triódiont (böjti énektár) és a pentekosztáriont. - 842: a képtisztelők győzelme után e lit. kv-ek alapján kezdték végezni a szert-okat a bizánci szegyh-ban, majd az egész birod-ban. A 10. sz. elejéig véglegesen kialakult és egységessé vált a bizánci szertartás. A 12-14. sz: bevezettek néhány újítást (pl. növekedett a diákonus szerepe, a kenyér és a bor előkészítése mise előtt szinte önálló szert. lett), de ezek a lényeget nem érintették. A bizánci szertartás fejlődését befolyásolták a mariológiai viták és a képtiszt-tel kapcsolatos küzdelmek is. Az előbbiek ellenhatásaként a bizánci szertartásban páratlan mértékben kifejlődött a Mária-tiszt. Az Istenanya tiszt-ére új ünnepeket vezettek be; üdvösségtört. szerepét himnuszok sokaságával örökítették meg. A képtiszt. visszaállítása után került a tp-okba az ikonosztáz. A bizánci szertartás előírásait és fegyelmi rendjét számos zsin. is szabályozta. Legismertebb közülük 692: a trullai zsinat. A bizánci szertartás elterjedt az egész bizánci birod-ban és annak határain túl is. Az alexandriai, antiochiai és jeruzsálemi patriarchátus ter-én élő melkiták a 9-12. sz: átvették a bizánci szertartást, és a gör. hittérítők messze földön elterjesztették. - A bizánci szertartásnak az idők folyamán, elsősorban nyelvi alapon, számos válfaja keletkezett. Ortodox változatok, melyek egymástól csupán a lit. nyelvében v. néhány helyi szokásban különböznek: albán, bolgár, észt, fehérorosz, finn, gör., grúz, japán, kínai, lett, magyar, melkita, orosz, rumén, ruszin, szerb, ugandai, ukrán rítus. A bizánci szertartás kat. változatai: albán, bolgár, délvidéki, szerbek uniója, fehérorosz, gör., italo-albán, magyar, melkita, orosz, rumén, ruszin, szlovák, ukrán rítus. Ezek bizonyos helyi sajátosságok bevezetése mellett ált. megőrizték a bizánci szertartást.
2009. dec. 29. 22:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
68%

Miért nem ismerik el a görögkeletiek a római püspököt pápának?

Mert az egyenetlenség szelleme és a pártoskodás szenvedélye elvakította őket. Mert politikai ambíciójuk nem engedte, hogy ők, Konstantinápoly népe, a birodalom fővárosának lakosai, a magát mindig kiválóbbnak képzelő Kelet Egyháza alárendeljék magukat a politikailag akkor már jelentéktelen Róma püspökének. Abban tévedtek, hogy azt hitték: az Egyház legfőbb kormányzata csak holmi politikai hatalmasságok függvénye lehet s a szelídség és alázat szelleme helyett a politikai versengés és nagyravágyás szelleméhez igazodtak.


Kezdettől fogva mutatkozott-e ez az ellentét Kelet és Nyugat között?

Bizonyos külsőségekben, pl. a szertartási életben igen, de hitben s egyházfegyelemben nem. A keletiek hosszú évszázadokon át maguk is elismerték a római püspök főségét. Már az első pápák egyike, Római Kelemen († 97 Kr. u.), teljes felsőbbségi tudattal rendelkezett a korinthusi hívekkel szemben; hasonlókép I. Viktor pápa a húsvét megülésének módját illető vitában. Az első egyetemes zsinaton is (325. Nicea) a pápa követei elnököltek s ezek - egy püspök s három egyszerű pap - első helyen írták alá a zsinati határozatokat, tehát az összes többi püspök előtt. A kalcedóni zsinaton (451) I. Leó pápa levelének felolvasása után a zsinati atyák, csaknem mind görögök s keletiek, felugráltak helyükről s így kiáltottak fel: "Leóban Péter beszélt!" s szót fogadtak a pápának.

Így maradt ez egészen a 9. századig, amikor a konstantinápolyi püspöki székbe a császári szeszély egy nagyravágyó világi hivatalnokot, a tehetséges, de teológiailag járatlan és lelkiismeretlen Photiust ültette, aki tisztán politikai szenvedélyeket vonultatott fel Róma ellen s kimondta az elszakadást. Az elszakadást akkor még visszacsinálták, de két évszázaddal utóbb egy hasonlóképp szenvedélyes és nagyravágyó konstantinápolyi püspök, Cerularis Mihály, újból szakadásba vitte Keletet.

Ez bizony nem Krisztus parancsának teljesítése, hanem az Egyháznak politikai szenvedélyekkel való beszennyezése volt. Attól kezdve pedig oly féktelen izgatás folyt Keleten Róma ellen, hogy egy rövid egyesülési kísérleten kívül (Flórenc, 1439.) a szakadás valósággal belegyökeresedett a keletiek lelkébe.

2009. dec. 29. 22:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:
71%
Szinte semmiben sem különbözik a bizánci rítusú ortodox szertartás a bizánci rítusú katolikus (görögkatolikus) szertartastól. Természetesen ahol hitbéli eltérések vannak, ott mindkét fél a saját változatában használja a hittételeket. Pl. az ortodoxok a Hiszekegyet az eredeti változatban mondják, a katolikusok pedig a filioque kiegészítéssel.
2010. jan. 31. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!