Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Néhány kérdés a muzulmánok...

Néhány kérdés a muzulmánok imádkozásáról?

Figyelt kérdés

1: Mi a helyzet, ha valaki nem tud elég jól arabul, hogy mondhassa a salah szövegét, lehet olyan nyelven amin tud?

2: Mi a helyzet, ha pl testi fogyatékosság vagy ügyetlenség miatt valaki nem tudja felvenni a szükséges pozíciót (én pl megnéztem, sikerülne e mind, de a Julus nem ment)

3: Ha valaki valamiért nem tudja elvégezni az imákat megfelelő időben, pl mert egész nap keményen dolgozik, pótolhatja(kell pótolnia?)?

4: Miért törik meg a wodo az alvástól?

5: Szükséges e, és, ha igen: miért szükséges a szőnyegek használata, mi történik ha nincs mikor kéne, ha nem: miért olyan elterjedt mégis ?


2014. jan. 13. 21:44
 1/4 anonim ***** válasza:

1) Csak arabul lehet, de senki sem fogja számonkérni, miért nem tökéletes a kiejtésed. Ill. a választott imát úgy tudom lehet magyarul is.

2) Lehet imitálni is a mozdulatot (pl. idős emberek is gyakran székre ülnek leborulás helyett)

3) Csak vészhelyzet vagy utazás esetén halasztható el, bocsi.

4) Mert nem tudod, mi történik alvás közben. Pl. szellenthetsz.

5) Nem kötelező, csak praktikus, ha mondjuk nem találsz tiszta felületet.


Ha van mecset a lakhelyeden, ott bővebb felvilágosítást nyújthatnak :)

2014. jan. 13. 22:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

Ha egèsz nap dolgoztàl ès hazaèrtèl megteheted az összes szalahot egyszerre (siita muzulmànok) ès ha messzebb voltàl otthonròl ès utaztàl is akkor a szalahok/imàk rövidek ùgy hogy csak kètszer borulsz le .


Nem baj ha nem tudod a legpontosabban kiejteni az arab szavakat. Az ima vègèn mondhatod magyarul a fohàszt,

2014. jan. 14. 22:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:

A tisztaság

wudhuAz Iszlám nagy jelentőséget tulajdonít a tisztaságnak. Egyaránt foglalkozik a szív és a test tisztaságával.


„Allah szereti azokat, akik készek a megbánásra és szereti azokat, akik megtisztulnak.” (Korán 2:222)


Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „A tisztaság a hitnek a fele.” (Muszlim)

Másik hagyományában így szólt: „Nem megy a Paradicsomba, akinek a szívében egy porszemnyi felfuvalkodottság is van. Ekkor egy férfi azt mondta: Az ember szereti, ha szép a ruhája és szép a cipője. A Próféta (béke legyen vele) így válaszolt: „Allah szép és szereti a szépséget. A felfuvalkodottság az igazság elutasítása és az emberek lebecsülése.” (Muszlim)


A tisztaság az első feltétele az imádkozásnak, és a muszlimnak mosakodnia kell minden ima előtt (kivéve, ha az előző mosakodása még nem vált érvénytelenné). A tisztaság az egész test tisztaságát, a viselt ruhák tisztaságát és az ima helyének tisztaságát foglalja magában. Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „Tisztaság nélkül nem fogadtatik el az ima.” (Muszlim)


A test tisztaságát kétféle módon lehet megvalósítani:

– mosakodással,

– fürdéssel.



A mosakodás (al-Vudu)


Jelentése:


Részleges, tiszta vízzel (mint a folyóvíz, a tenger, a tó, az eső, a jégeső vize, a hó) való mosakodás, ami érinti a kezet, a kart, az arcot, a fejet és a lábakat.


Bizonyítéka és előnye:


A mosakodás az imádkozás kulcsa, nélküle érvénytelen az ima

„Ti hívők! Ha az imádkozáshoz álltok föl, akkor mossátok meg [előtte] az orcátokat és a kezeteket könyökig, és simítsátok végig a fejeteket és a lábatokat a bokáig [mossátok meg]!” (Korán 5:6)


Így tanítja a Korán a hívőket. Ez a belső megtisztulás iránti vágynak ad szimbolikus kifejezést, miközben a test megtisztul a szennyeződésektől. Aki megmosakszik (vudu) „eltávozik” a testéből a bűn: először az arcából, aztán a kezéből, karjából és végül a lábából. Az imádkozás ezután csak „ráadás”, növeli a jócselekedeteket.


A mosakodást az alábbi módon és sorrendben kell elvégezni:


1. A szándék, hogy a mosakodás célja az imádkozás és a megtisztulás. [Ez belső elhatározás, nem mondjuk ki].


2. Mondani: Biszmillah.


3. A kezeket megmosni csuklóig.



4. Kiöblíteni a szájüreget vízzel.



5. Az orrüreget kiöblíteni,

úgy, hogy vizet szívunk bele.



6. Megmosni az egész arcot, lehetőleg két kézzel, a homloktól lefelé az állig és fültől fülig.



7. A jobb kart könyékig megmosni, majd ugyanúgy a bal kart.



8. A hajat áttörölni nedves kézzel, és a mutatóujjal a fül belsejét, a hüvelykujjal a fül mögötti területet és a fül külső részét. Ezt egyszer elég elvégezni.



9. Megmosni a két lábat bokáig, a jobb lábfejjel kezdve.



10. A mosakodáskor folyamatosan, egymás után kell megmosni az egyes testrészeket, és nem szabad sokáig várni két testrész mosása között.


Ezzel teljes a mosakodás, és aki elvégezte, az készen áll az imádkozásra.



A mosakodásnál ajánlatos az alábbiakat figyelembe venni:


– Mondani: Biszmillah (a mosakodás előtt) (Abu Dávúd, Ibn Mádzsa)

– Sziuákot (fogtisztító) használni.

– A könyökök és a bokák fölötti részt is megmosni.

– Az ujjak közötti részeket megmosni és a szakállt átdörzsölni.

– Minden tagot egyszer, kétszer vagy háromszor megmosni, kivéve a 8. pontnál említetteket, azokat elég csak egyszer.

– A mosakodás végén a következőket kell mondani:


Tanúsítom, hogy nincs más isten Allahon kívül, Ő az egyetlen, nincs neki társa, és tanúsítom, hogy Mohamed az Ő szolgája és küldötte. (Muszlim) (Ashadu alla ilaha illal-lah, vahdahu la sarika lah, va ashadu anna Mohamme-dan abduhu va raszuluh).


Ó Allah tegyél engem azok közé, akik készek a megbánásra, és azok közé, akik megtisztulnak. (at-Tirmidi) (Allahumma-dzsálni minat-tavábin va-dzsálni minal-mutathirin).


– Két rakát imádkozni a mosakodás után. Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „Ha valaki úgy mosakszik, ahogy én, és utána két rakát imádkozik úgy, hogy imádkozás közben nem kalandozik el a gondolata, akkor annak megbocsáttatnak a már elkövetett bűnei.” (al-Buhári)


A mosakodás érvénytelenítői:


– természetes kibocsátása vizeletnek, székletnek, gáznak stb.,

– (mély) alvás,

– eszméletvesztés,

– nemi szervek érintése közvetlenül,

– magömlés,

– az izgalmi-, illetve prosztata váladék,

– tevehús evése.


A mosakodás kötelező az alábbi esetekben:


– Ima előtt, ha nincs érvényes vudu.

– Kába megkerülése előtt.


A mosakodás ajánlott az alábbi esetekben:


– Korán érintése előtt.

– Vudu újítása minden ima előtt.

– Alvás előtt.

– Teljes mosakodás (ghuszl) végzése előtt.

– Házaséletet élő embernek ajánlatos mosakodni, ha enni, inni akar vagy a házaséletet ismételni.

– Isten emlegetése (zikr) előtt.



Megjegyzés:


– Az érvényes mosakodást addig tarthatja az ember, ameddig tudja, és akármennyi imát végezhet vele; de jobb, ha mindig megújítjuk a vudu-t, ahányszor az lehetséges.

– Ha biztos vagy benne, hogy elvégezted a mosakodást, ám gyanítod, hogy elkövettél érvénytelenítő dolgot, (de nem vagy ebben biztos), akkor a mosakodás nem válik érvénytelenné.

– Ellenkező nemű személy érintése, seb-, orr vérzése, hányás, vudu érvényességében való kételkedés, halott mosdatása nem érvényteleníti a vudu-t.

– Nem érvényes a vudu, ha a bőr és a víz között van valamilyen réteg, amitől a víz nem ér közvetlenül a bőrhöz (pl.: krém, körömlakk, kozmetikumok).

– Ha valakinek el van törve a keze vagy a lába és pl. gipszben van, akkor elég a gipszet nedves kézzel áttörölni.

– Állandó vizelési (székelési) kényszer érzetében, vizeletfolyásban vagy elhúzódó méhvérzésben szenvedő minden ima előtt mosakodjon.

– Szabad beszélni mosakodás közben.

2014. okt. 19. 13:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:

Folytatasa a kerdesedre adott valasznak:


A napi imák részletezése

fajr1. A hajnali ima (fadzsr)


Ez az ima két részből (rakából) áll. A Próféta (béke legyen vele) hagyománya szerint ehhez a kötelező imához tartozik még két raká ajánlott (Szunna), ami megelőzi.


2

fadzsr (2)

––––

A kötelességen felüli és a kötelező ima ugyanúgy végzendő, ahogyan korábban leírtuk:


1. A muszlim tisztelettel, hódolattal, alázatosan, arccal a Kába felé fordulva egyenesen áll, azzal a belső elhatározással, hogy elvégzi az imát. „Úgy imádkozz, mintha búcsúznál, és mintha látnád Allahot, mert ha te nem is látod Őt, Ő lát téged!” (al-Muhlas, at-Tabarani) Mindkét kezét felemeli a fül vagy a váll magasságáig, mondván: Allahu akbar! [Allah a Leghatalmasabb!]



2. A jobb kezét a balra helyezve, mellkasán összeteszi kezeit és olvassa az imanyitó fohászt: „Aúdu billáhi min assaitáni irradzsími min hamzihi va nafkhihi va nafthih”, majd elmondja a Korán megnyitó szúráját, a Fátihát, és még egy rövid szúrát a Koránból.



3. Egy kis hallgatás után ismét felemeli a kezeit a fül vagy a váll magasságáig és Allahu Akbar-t mond, majd meghajol. Közben ezt mondja: Szubhana rabbiel-azim (háromszor). [Dicsőség a hatalmas Uramnak]

4. Majd felegyenesedve felemeli a kezeit a fül vagy a váll magasságáig mondván: Szemia-llahu limen hamidah. [Allah hallja azokat, akik magasztalják Őt.] Rabbana va laka-lhamd. [Urunk, Tiéd a dicsőség.]



5. Ezután Allahu akbar-t mond és a földre borul, közben azt mondja: „Szubhana rabbija-l-ala (háromszor). [Dicsőség a magasságos Uramnak.]



6. Felemelkedik ülő helyzetbe, mondván: Allahu akbar! Rövid ideig ül, miközben a következő mondatot mondja: Rabbi igfir li, igfir li! [Uram, bocsáss meg nekem, bocsáss meg nekem!]



7. Kis szünetet tart, majd ismét Allahu Akbar-t mond és újra a földre borul, ugyanazt a mondatot ismételve, mint az előző leborulásban. Ezzel az első rakát befejezte.


Ez egy raká, egy teljes egysége az imának.



8. Allahu akbar-t mondván feláll a második rakához. Elkezdi a második rakát a Megnyitó szúrával, az Al-Fátihával és egy másik Korán részlettel, és megismétli mindazt, amit az első rakában csinált.



9. Befejezvén a második rakát, hasonló helyzetbe kell ülni, mint a két leborulás között és elmondani a Tasahudot végig.



10. Végezetül jobbra fordítjuk a fejünket, úgy, hogy lássuk a vállunkat és azt mondjuk: Asszalamu alejkum wa rahmatu-llah! [Allah békéje és kegyelme legyen veletek!] Majd balra fordítjuk a fejünket úgy, hogy lássuk a bal vállunkat és megismételjük az előbbi mondatot.

Ezzel az ima véget ért.



A hajnali ima (fadzsr) hangosan végzendő, ami azt jelenti, hogy hangosan kell olvasni a Fátihát és a másik Korán részletet, míg a Szunna halk.

A hajnali ima előtti ajánlatos két rakát a Próféta (béke legyen vele) akkor is betartotta, amikor utazó volt – t. i. az utazónak nem kell a Szunnát imádkoznia –, és azt mondta róla: „A fadzsr két rakája jobb, mint az evilág és ami benne van.” E két rakában ajánlatos olvasni a Fátiha után a 109. szúrát az első rakában, és a 112. szúrát a második rakában. „Egyszer a Próféta (béke legyen vele) hallott egy férfit, amint a 109. szúrát olvasta az első rakában. Erről azt mondta: – Ez egy szolga, aki hitt az Urában! Majd hallotta a 112. szúrát a második rakában, és azt mondta: Ez egy szolga, aki megismerte az Urát!” (at-Tahávi)



2. A déli ima (dohor)

Ez négy részből (rakából) áll. A Próféta (béke legyen vele) hagyománya szerint ezt az imát még négy raká ajánlott (Szunna) ima megelőzi és további két raká követi.


2 – 4

dohor (4)

2 – 4

1. Az első két raká ugyanúgy végzendő, mint a reggeli imában, de ez csendes ima. „A Próféta (béke legyen vele) az első két rakában a Fátihát szokta olvasni, majd az első rakában egy hosszabb szúrát, mint a másodikban.” (al-Buhári, Muszlim)

2. Befejezvén a második rakát, hasonló helyzetben kell ülni, mint a két leborulás között, és elmondani a Tasahud első részét, majd felállni, mondván: Allahu akbar!

3. Tovább végezzük az imádkozást olvasással, meghajlással és leborulással, de most már minden rakában csak a Fátihát kell elmondani, és nem kell utána más Korán-részletet recitálni.

4. Az utolsó raká után ülve maradunk és elmondjuk a Tasahudot végig. Úgy ülünk, mint ahogy a második raká után leírtuk, ám a jobb lábszár alá tesszük a bal lábfejet.

5. Ezután jobbra, majd balra fordítjuk a fejünket és a köszönést elmondjuk.

A dohor ima előtt végezhetünk két raká Szunnát (ugyanúgy végezzük, mint a hajnali imát, csak halkan); illetve 2x2 raká Szunnát (ugyanúgy végezzük, mint a hajnali imát, csak halkan). Ugyanezek vonatkoznak a dohor ima után végezhető Szunna imára is.



3. A délutáni ima (aszr)

Négy részből (rakából) áll. A Próféta (béke legyen vele) hagyománya szerint ezt az imát még négy raká ajánlott (Szunna) megelőzi.


2 – 4

aszr (4)

––––



Ugyanúgy végzendő, mint a déli ima, csendben, halkan.

Az aszr ima után nem lehet Szunnát imádkozni. Az ima előtti Szunna halk és ugyanúgy végzendő, mint a déli ima előtti Szunna (azaz 2 vagy 2x2 raká halkan).



4. A naplementi ima (magrib)

Ez három részből (rakából) áll. A Próféta (béke legyen vele) hagyománya szerint ezt az imát még két raká ajánlott (Szunna) megelőzi és további két raká követi.


2

magrib (3)

2



Az első két rakát hangosan végezzük, a harmadikat csendben. Ugyanúgy végezhető, mint a déli vagy a délutáni ima, abban tér el csupán, hogy nincs negyedik raká, és az utolsó ülés itt – a Fátiha recitálása, a meghajlás, a leborulások után –, a harmadik raká befejeztével van, ami a köszönésekkel végződik. „Mohamed Próféta (béke legyen vele) a naplementi imában rövid szúrákat szokott olvasni a Koránból” (al-Buhári, Muszlim), de néha nagyon hosszút is olvasott.

A két Szunna ugyanúgy végezhető, mint a reggeli ima, de halkan. „A naplementi ima utáni Szunnában a 112. (Az őszinte hit) és a 109. (A hitetlenek című) szúrákat szokta olvasni a Próféta (béke legyen vele).” (Ahmed)



5. Az esti ima (isa)

Négy részből (rakából) áll. A Próféta (béke legyen vele) hagyománya szerint ezt az imát még két raká ajánlott (Szunna) megelőzi és további két raká követi, plusz a vitr (lásd később).


2

isa (4)

2 + vitr



Az első két része (rakája) az isa imának hangosan mondandó, a többi csendes, egyébként úgy végzendő, mint a déli, illetve a délutáni ima. A két Szunna pedig úgy, mint a reggeli ima, de halkan. Mohamed Próféta (béke legyen vele) általában rövidebb szúrákat olvasott az esti imában. Erről szól a következő hagyomány is: „Imádkozott Moad Ibn Gabal a muszlimokkal, és nagyon hosszú szúrákat olvasott. Ezért egy medinai férfi otthagyta őket, s egyedül imádkozott. Moad ezek után azt mondta rá, hogy képmutató. Amikor a férfi ezt megtudta, elment a Prófétához (béke legyen vele) és elmondta neki ezt a történetet. Ekkor azt mondta a Próféta (béke legyen vele) Moadnak: Megkísértő akarsz lenni, Moád? Ha az emberek imavezetője (Imám) vagy, ne olvass hosszú szúrákat, mert a mögötted imádkozók között vannak öregek, betegek és van, akinek dolga van.” (al-Buhári, Muszlim)



Asz-Szunan al-rátibáh (a hangsúlyos imák): azaz olyan imák, amelyeket a Próféta (béke legyen vele) mindig megtett, és csak akkor, amikor elutazott – a fadzsr Szunnája és vitr kivételével – hagyta el őket. Ezek 12 rakából állnak, a Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „Ha egy muszlim szolga Allahért napi tizenkét szorgalmi rakát imádkozik az előírton kívül, Allah házat épít neki a Paradicsomban.” (Muszlim) Ezek a következők:


Előtte

A kötelező ima

Utána

2

fadzsr (2

––––

4

dohor (4)

2

––––

aszr (4)

––––

––––

magrib (3)

2

––––

isa (4)

2



Asz-Szunan ghajr al-Muákkádah (a nem hangsúlyos ajánlatos imák): Vannak olyan más ajánlatos imák, amelyeket dicséretes megtenni, bár nincsenek hangsúlyozva:


– Két vagy négy raká aszr előtt: Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „Allah kegyelmezzen az olyan embernek, aki négyet (rakát) imádkozott aszr előtt.” (Ahmed, Abu Dávúd, at-Tirmidi)


– Két raká magrib előtt: Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „Imádkozzatok a magrib előtt, imádkozzatok a magrib előtt” harmadszorra azt mondta: „az, aki akar” – nem akarva, hogy az emberek Szunnának (ajánlatos imának) vegyék ezt. (al-Buhári)



– Két raká isa előtt: Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „Minden két imárahívás között (azán és ikáma között) van egy ima, minden két imárahívás között van egy ima, azután azt mondta harmadjára: annak, aki akarja.” (al-Buhári, Muszlim) Így minden előírt ima előtt szorgalmi imát lehet végezni.


Ajánlatos egy kis szünetet tartani az ajánlott (Szunna) és a kötelező (Fard) ima között.

2014. okt. 19. 13:02
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!