Mik a zsidó vallás pszichológiai hatásai egy egyénre nézve? Milyenné teszi ez a vallás a követőit?
Szerintem a kérdés így önmagában értelmetlen.
Ha teszem azt felteszed ugyan ezt a kérdést a keresztény vagy az iszlám vallásról, az sem lenne jobb. Mert pl. kit tartanánk a válaszban igazi kereszténynek? Olyanokat akik embereket égettek vagy népeket irtottak Krisztus nevében? Vagy akik a Krisztusi szeretetet és kegyelmet gyakorolták kellő alázattal? Ahogy az iszlám hívők többsége sem eszement terrorista ugye. Biztos vagyok benne, hogy a zsidó/izraelita valláson belül is vannak tagozódások, vannak szelíd vagy éppen erőszakos konzervatívok, nacionalista beállítottságúak, stb.
Az igaz, hogy beszűkül a világ.
A zsidók ezért tudtak fennmaradni Európában, mert mindig elkülönültek a többségi társadalomtól és őrizték a hagyományaikat, támogatták egymást.
Ma már ezt nem veszik ilyen szigorúan, sok a vegyes házasság a zsidók körében. Amerikában a keleti parton a zsidó közösségek még viszonylag zártak, de a nyugati párton már liberálisak, nem őrzik olyan szigorúan a zsidó hagyományokat, sok a vegyes házasság is.
Ebből a szempontból a muszlim vallás még zártabb, agresszívabb. Muszlim csak muszlimhoz mehet hozzá, a vegyes házasság tilos. Ha egy nő például keresztényhez megy hozzá, gyakran veszélybe kerül az élete. Egy muszlim férfi elvileg elvehet egy keresztény nőt feleségül, de előbb-utóbb rákényszerítik a muszlim vallás felvételére és biztosan a gyermekek is muzulmánok lesznek.
A vallás előírja az igaz hit erőszakos terjesztését is (dzsihád).
Ebből a szempontból a zsidó sokkal békésebb vallás. A zsidók nem térítenek, zárt közösség, inkább nép, mint vallás. A betérőket sokan nem is ismerik el igazi zsidónak.
"Mik a zsidó vallás pszichológiai hatásai egy egyénre nézve? "
Mint barmely mas egyistenhitu vallase.
Szia!
Mivel a zsidó vallás nem egységes, ezért a tanítások javát sem élik egységesen. Az ultraortodox zsidók agresszióval akarják betartatni a Tóra összes törvényét. Ezzel szemben az esszénusok rendkívül nyitottak és békések voltak, hasonlóan a haszidokhoz, akiknél az emberszeretet az egyik központi elem.
„Ami neked gyûlöletes, ne tedd embertársadnak. Ez az egész Tóra, a többi csak kommentár."
Ezt így Hillél mondta, az ókori zsidóság legnagyobb tanítója ( kb ie 30 -tõl kb isz 10-ig volt a Szanhedrin ( Nagy Tanács ) elnöke ) - ( Talmud, Sábbat traktátus. 31. lap, A oldal ( a Soncino féle angol fordításban 31a ) )
( Jézus ezt mondta: „Amit tehát szeretnétek, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjétek velük, mert ez a törvény, és ezt tanítják a próféták.” ( Máté Evangéliuma, 7. fejezet, 12. vers ) - nem nehéz észrevenni, hogy ugyanaz. )
Mindkettõ a zsidó vallás "aranyszabályának" a "Szeresd emberársadat, mint magadat" parancsnak ( Mózes harmadik kve, 19. fejezet, 18. vers ) konkrétabb megfogalmazása.
Néhány, másokra vonatkozó parancs:
"Ha rátalálsz a te ellenséged ökrére vagy szamarára, amely eltévedt, juttasd vissza hozzá. Ha látod gyűlölőd szamarát leroskadva terhe alatt, távol legyen tőled, hogy magára hagyjad, segítsd fel vele együtt. "( Mózes második kve, 23. fejezet, 4-5. vers; Mózes ötödik kve, 22. fejezet, 1-2. vers )
Ha ellenséged éhes, adj neki kenyeret, hogyha meg szomjas, adjál neki vizet! ( Példabeszédek 25. fejezet, 21. vers )
Minden embernek szóló parancs ( Káinnak mondta az ÚR ( Áldott a Neve ) ):
"az ajtónál hever a bûn, feléd vágyakozik, de te URALKODJÁL RAJTA.” ( Mózes elsõ kve, 4. fejezet:7. vers )
Mivel még mindig sajnálatosan sokan TÉVEDNEK a "választottságot" illetõen, annak tartalma, jelentése a Tóra, vagyis az Örökkévaló saját szavai szerint:
"... megismertem őt, hogy meg fogja parancsolni az ő fiainak és az ő házának maga után, hogy őrizzék meg az Örökkévaló útját, cselekedvén igazságot és jogot ..." [ fiainak és az ő házának maga után - utódainak, leszármazottainak ] ( Mózes elsõ könyve, 18. fejezet,19. vers - [link] ) - Természetesen ez nem jelenti, hogy mások nem haladhatnak az ÚR útján, nem cselekedhetnek igazságot és jogot ... :)
Az igaz, hogy a honfoglalás idején, amkor még mindenki más pogány ( bálványimádó, többisenhívõ ) volt, határozottan el kellett különülni. Ha valaki veszi a fáradtságot és magismerkedik az akkori kánaáni népek szokásaival, megérti, hogy miért parancsolta ezt az ÚR ( áldott a Neve ).
Még egy megjegyzés a talált dologgal kapcsolatban: a visszajuttatás kötelezõ volt a zsidókra nézve, a szövegbõl kiderül, hogy akkor is, ha pogány vesztette el. Viszont a zsidók ugyanezt nem követelték a pogányoktól, tehát, ha a zsidó elveszett homiját pogány találta meg, a zsidónak a zsidó jog szerint nem volt joga visszakövetelni, mivel a pogányoknál a törvény saerint a talált dolog a megtalálót illette és ezt tiszteletben tartották.
Kb ennyi a lényeg, erre nevel a zsidó vallás, mégegyszer: LEGFONTOSABB az elején említett "aranyszabály", a szeretet parancsa, amint Hillél tanította, abban minden benne van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!