Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A hegyi beszédről kellene...

A hegyi beszédről kellene fogalmazást írnom, hogy kezdjek neki?

Figyelt kérdés
2009. nov. 2. 19:53
 1/7 A kérdező kommentje:
Magyarázó fogalmazást kellene írnom, hogy kezdjek neki?
2009. nov. 2. 19:54
 2/7 anonim ***** válasza:
45%

Hegyi beszéd. Az emberek gyakran ismételgetik önmagukat, gyakran mondanak elsőre felületesnek és semmit mondónak tűnő szavakat, de ha belegondolunk nagy igazság van bennük..


stb stb

2009. nov. 2. 20:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
100%

Szerintem először definiáld, hogy mi is az.


"A hegyi beszéd Jézus Krisztus által az akármilyen hegyen (szégyen, de most nem jut eszembe a neve) az ott összegyűlteknek elmondott kinyilatkoztatás, mely tanításainak lényegét foglalja össze nyolc rövid pontban, melyet a nyolc boldogságnak is neveznek. Lényege az áhítatosság, a hűség, az önmegtartóztatás, a szegénység stb."


Valami ilyesmivel lehet kezdeni.

Aztán fokozatosan átcsapsz a saját véleményed ecsetelésébe.

2009. nov. 2. 20:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
100%

Olajfák hegye.

Az utolsó vacsora után Jézus itt foglalja össze a tanításait.

2009. nov. 2. 21:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
100%

Kedves Kérdésfelvető!

Krisztus ritkán gyűjtötte maga köré kizárólag tanítványait, hogy szavait hallgassák. Nem csupán azokat választotta hallgatóiul, akik ismerték az igazságot. Célja az volt, hogy elérje a tudatlan, tévelygő tömegeket is. Az igazságnak olyan részét tanította, amellyel hozzá tudott férkőzni az elhomályosult értelemhez. Ő maga volt az igazság, mindig áldásra nyújtott kezekkel, és készségesen állt, és intő, kérő, bátorító szavakat szólt, mindenkit fel kívánt emelni, aki hozzá jött. A Hegyibeszéd tulajdonképpen a tanítványokhoz szólt, de a sokaság előtt hangzott el. Az apostolok elhívatásuk után elmentek Jézussal a tengerpartra. Kora reggel itt kezdtek az emberek gyülekezni. A galileai városokból jött, szokásos tömegen kívül jöttek Júdeából, sőt magából Jeruzsálemből is, és egészen Júdea déli részéből valamint a Földközi-tenger partjának föníciai városaiból. "Amikor hallották, hogy miket tett...jöttek, hogy hallgassák őt és meggyógyíttassanak betegségeikből... mert erő származott belőle, és mindenkit meggyógyított." A keskeny parton még állva sem kerülhetett mindenki közelébe aki szeretett volna hallótávolságon belül maradni, ezért Jézus visszavezette őket a hegyoldalra. Amint egy lankás helyre értek, amely alkalmas gyülekezőhelyként kínálkozott a hatalmas tömegnek, leült a fűbe, a tanítványok és a sokaság pedig követték példáját. A tanítványok helye mindig közvetlenül Jézus mellett volt. A nép folyamatosan tolongott felé, de a tanítványok szorosan mellé ültek, hogy egyetlen szót se veszítsenek el tanításából. Figyelmes hallgatók voltak, buzgón figyelték az igazságot, melyet minden népnek, minden időben hirdetniük kellett. Érezték, hogy a szokásosnál valahogyan többet várhatnak, s még közelebb húzódtak Mesterükhöz. Úgy hitték, hogy hamarosan megalapítja országát, és a délelőtti események is arról győzték meg őket, hogy Jézus erről valamilyen bejelentést fog tenni. A sokaságot is a várakozás érzése járta át, a figyelmes arcok mély érdeklődésről tanúskodtak. Voltak olyan írástudók és farizeusok, akik arra a napra vártak, amikor átvehetik az uralmat a gyűlölt rómaiak fölött, és magukhoz ragadhatják a világ nagy birodalmának gazdagságát és dicsőségét. A szegény parasztok és halászok azt szerették volna hallani, hogy nyomorúságos kunyhóikat, szűkös élelmüket, fáradságos munkájukat, s a holnaptól való félelmüket biztosan fényűző paloták, könnyű idők váltják föl. Remélték, hogy egyetlen, durva felsőruhájuk helyébe - melyet nappal viseltek, s melybe éjjel takaróztak - Krisztus majd elnyomóik fényes, drága ruháit adja. Mindegyikük szívét az a büszke remény hatotta át, hogy Izrael hamarosan megdicsőíttetik a népek között, mint az Úr választott népe, Jeruzsálem pedig felmagasztaltatik, mint a világbirodalom székhelye. Krisztus azonban letörte a világi nagyság reménységét. A Hegyibeszédben igyekezett a téves nevelés okozta nézeteket eloszlatni, és hallgatóiba helyes elképzelést ültetni országáról, saját jelleméről. Mégsem támadta közvetlenül a nép hibáit. Látta a világnak a bűn miatti nyomorúságát, de nem rajzolta eléjük élesen szánalmas állapotukat. Valami sokkal jobbra tanította őket, mint amit addig ismertek. Nem szállt harcba az Isten országáról alkotott elképzeléseikkel, hanem elmondta, milyen feltételekkel léphetnek be oda, s rájuk hagyta a tanulság levonását annak természetéről. Krisztus legelőször az áldás igéit szólta a népnek. Boldogok - mondotta -, akik felismerik lelki szegénységüket, és érzik, hogy megváltásra van szükségük. Az evangéliumot a szegényeknek kell prédikálni. Az Ige nem a felfuvalkodott lelkűeknek tárul fel, akik azt hiszik, hogy gazdagok, és semmire sincs szükségük, hanem azoknak, akik alázatosak és megtört szívűek. Csak egyetlen gyógyforrása van a bűnösnek, csak egyetlen kútja a lelki szegényeknek. A büszke szív ki akarja érdemelni az üdvösséget, ezzel szemben mind a mennyre való jogcímünk, mind alkalmasságunk Krisztus igazságában rejlik. Az Úr semmit sem tehet az ember megmentésére, amíg az meg nem győződik saját gyengeségéről, le nem vetkőzi minden önelégültségét, s alá nem veti magát Isten irányításának. Ekkor kaphatja meg az ajándékot, melyet Isten nyújtani kíván. Ő semmit sem tart vissza a szükségét átérző lélektől. Az ilyen embernek szabad bejárása van Istenhez, akiben a teljesség lakozik. "Mert így szól a magasságos és felséges, aki örökké lakozik, és akinek neve szent: Magasságban és szentségben lakom, de a megrontottal és alázatos szívűvel is, hogy megelevenítsem az alázatosok lelkét, és megelevenítsem a megtörtek szívét." "Boldogok, akik sírnak: mert ők megvigasztaltatnak" (Mt 5:4). E szavakkal Krisztus nem azt tanítja, hogy magának a sírásnak bűntől szabadító ereje volna. Nem szentesíti a színlelést, az önkéntes alázatoskodást. A sírás, melyről beszél, nem búslakodás vagy siránkozás. Ha szánjuk bűneinket, egyben örvendezünk is annak az értékes kiváltságnak, hogy Isten gyermekei lehetünk.

Remélem tudtam segíteni!

Üdvözlettel: Péter

(Bibliaház Gödöllő)

2009. nov. 2. 23:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:
Köszönöm a segítségét
2009. nov. 3. 15:53
 7/7 anonim ***** válasza:
hegyi beszéd (lat. sermo montanus): az Úr Jézus beszédeinek gyűjteménye Máté evangéliuma 6-7. fejezetében, az evangéliumi erkölcs összefoglalása. Rövidített változata: Lk 6,20-49. - A hegyi beszéd elnevezés Szt Ágostontól származik, aki a Mt 6-7 magyarázatához ezt a címet adta: De sermone Domini in monte libri duo, és a „keresztény élet tökéletes képét” látta benne. - Tartalma. 1. bevezetés: nyolc boldogság (5,1-11); 2. a só, a fény és a hegyre épített város tanítványokra utaló hasonlata (5,13-16); 3. Jézus állásfoglalása a Törvénnyel kapcsolatban: „Nem megszüntetni jöttem, hanem teljessé tenni”. Az ötödik parancsolat (5,21-26), a hatodik parancsolat (5,27-32), az eskü (5,33-37), a szemet szemért (5,38-42) és a felebaráti szeretet (5,43-48) törv-ének beteljesedését a „hallottátok, hogy mondatott a régieknek ... én pedig azt mondom nektek” ellentétpárokkal mutatja be (ellenségszeretet). - 4. Az alamizsna (6,1-4), az imádság (6,5-15) és a böjt (6,16-18) krisztusi értelmezése megtisztítja a farizeusi vallásosságot. E rész magva a Miatyánk (6,9-13), ami az egész hegyi beszéd központja és a ker. imádság örök mintája. Hozzá kapcsolódik a megbocsátás parancsa (6,14-15). - 5. intelmek a kincsgyűjtésről („ahol a kincsed, ott a szíved is”; 6,19-21), a lélek látásáról (6,22-23) és az őszinte istenszolgálatról (6,24). - 6. A mennyei Atya gondviselése alapozza meg Isten országának mindent megelőző keresését (6,25-34). Az ítélkezésről (7,1-5), a szt dolgok védelméről (7,6), az állhatatos kérésről (7,7-11), az aranyszabályról (7,12), a szűk kapuról (7,13-14) és a hamis prófétákról (7,15-23) mondottakkal Jézus konkrét erkölcsi problémákra válaszol. - 7. A sziklára épült ház példázata a cselekedetekben megmutatkozó krisztuskövetésre figyelmeztet (7,24-27). - A hegyi beszéd étosza a szabadság és az út étosza. Igaz, hogy utasításait nem lehet általánosan kötelező érvényű törvényként magyarázni, amit az Egyh. hagyománya folyamatosan érzékelt. A hegyi beszéd a belső szabadságra, a szív nagylelkűségére, a személyes felelősség készségére hivatkozik, és megmutatja „a szabadság tökéletes törvényét” (vö. Jak 1,25; 2,12). Ugyanakkor a hegyi beszéd az út étosza is. Ebből a szempontból az „elindulás” a fontos éppen onnan, ahol az ember áll; az „előbbrejutás” és nem a tökéletes teljesítmény; e magatartás „belső értelmének felfogása”, és nem a külső eredmény. - Ikgr. Ritkán ábrázolták. Az óker. műv-ben az ap-ok körében látható tanító Krisztus a már föltámadott Úr, tehát nem hegyi beszéd-ábrázolás. Leghíresebb Rembrandt hegyi beszéde (1650 k.).
2009. dec. 10. 08:03
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!