Isten igazságos?
Isten kivezette a zsidókat Egyiptomból. A zsidók azért voltak Egyiptomban mert éhinség volt és menedéket kerestek. Az éhinséget Isten küldte. Isten küldte a zsidókat Egyiptomba és ő is vezette ki őket onnan. Mózes megkérte a fáraót és amikor a fáraó nemet mondott Isten csapásokkat küldött rá.
Először Mózes vérré változtatta az Egyiptomiak vízét, aztán Isten békákkal majd tetvekkel aztán bogarakkal sujtotta őket, aztán dögvészt küldött rájuk, majd jött a fekély és a jégeső mely minden termést elvert még a fákat is, mindenhol tönkretette kivéve ott, ahol az Izraeliták éltek. A fáraó még mindig nem egyezett bele a szabadon engedésükbe, ezért rájuk küldte a sáskákat, majd a sötétséget és végül elpusztított minden elsőszülöttet, majd kivezette a népét egyiptomból. Megölte az elsőszülötteket, a fáraó elsőszülöttjétől kezdve a trónon egészen a rabszolga elsőszülöttjéig a malomban. Mindet megölte. De megölte a fáraót? A fáraó mondott neki ellent, őt mégis életben hagyta és inkább a gyerekeit ölte meg és az összes gyereket. Végül Izrael fiai elhagyhatták egyiptomot és magukkal vitték az egyiptomiak összes aranyát, ezüstjét, ékszerét és ruháját. Aztán Isten vízbe folytotta az őket üldöző katonákat. Aztán volt a sivatag és az ígéret földje. De vajon az ígéret földje üres volt, érintetlen, múveletlen? Meg van írva: "Amikor bevisz téged az Úr a földre, sok népet kiűzte előled, náladnál nagyobbakat és erőssebbeket és te megvered őket, mindenestől veszítsd ki őket és ne köss velök szövetséget és ne könyörülj rajtuk."
Isten adott a népének egy királyt, Sault. Amikor Amálek népe, Saul népével harcolt, akkor mit parancsolt az Örökkévaló? "Verd meg Amáleket és pusztítsátok el mindenét." Írgalamzott Saul valakinek, megkímélt valakit? "Ne kedvezz néki, hanem öld meg, mind a férfit, mind az asszonyt, mind a gyermeket, mind a cscsemőt, mind az ökröt, mind a juhot, mind a tevét, mind a szamarat. Szóval Saul útnak indult, hogy ezt teljesítse és találkozott a Kéneusokokkal, akik nem Amálekiták voltak, nem volt velük nézeteltérése, ezért menekülésre bíztatta őket. Tetszett az Örökkévalónak, Saul irgalmassága, Saul igazságossága? Nem. Ezt mondta: "Mivel te megvetetted az örökkévalónak beszédét ő is megvetett téged, hogy ne légy király." Ezért, hogy kedvére tegyen az Úrnak, Sámuel magához hívatta Agág királyt és darabokra vagdalta az Úr előtt Gilgálban.
Saul után jött Dávid király, aki elvette Betsabét a hettita Uriás hitvesét és úgy intézte, hogy Uriást megöljék, Isten akarata ellenére. De lesújtott ezért Isten Dávidra? Lesúlytott Betsabéra? Isten azt mondta, mivel vétkeztél a gyermek meg fog halni. Vajon a gyermek gyorsan, irgalmasan, fájdalom nélkül halt meg? Az a gyermek 7 napon át haldoklott és közben Dávid zsákba és hamuba öltözött, böjtölt és könyörgött, hogy bűnbánatot mutasson az Úr előtt. Meghalgatta őt Isten? A gyermek meghalt...
Vajon a gyermek igazságosnak találta Istent?
Az amálekiták, igazsgáosnak találták Istent?
Az egyiptomi anyák, az anyák, ők vajon igazságosnak találták az Istent?
Miért teremtette őket, hogy büntesse? Hogy éheztesse, megijessze, lemészárolja őket?
Amálek népét, Egyiptom népét, nekik milyen érzés volt, amikor Isten ellenük fordult?
Amikor Dávid legyőzte a Moábitákat, lefektette őket a földre több sorba és kiválasztotta melyik sor haljon meg. Kiírtással kellet szembenézniük, Isten céljáért haltak meg.
Amikor az Úr az elején megbánta hogy teremtetette az embert a földön és elárasztotta a földet, miért? Mit tettek hogy kiírtást érdemeltek, mi olyat tehettek, hogy ilyen mészárlást érdemeljenek, és mit tettek ami ennyire rossz volt?
Kedves Katy!
Szerintem a gyilkosság és a pusztítás igen elítélendő és egyben primitív cselekedetek. Még akkor is, ha joga van hozzá. Mindenesetre nem egy mindenható és végtelenül bölcs lényre vall.
Tudod kedves utolsó, ha emberi szemszögből nézzük talán igazad van
Ám az életünket, tőle kaptuk, és nem kért cserébe lehetetlent, sem sem sokat hogy hálásak legyünk.
Ám az emberek, akik így vélekednek, azok nem gondolnak mélyére annak, hogy a Teremtő nem lett volna köteles életet adni,
Sőt arra sem lett volna köteles, hogy jogilag hagyja ilyen hálátlan emberekért a fiát feláldozni, de megtette, hát ha még is csak értékeled Őt és köszönetedet kifejezed neki, hogy a kérését ami csak a hasznodra válik betartod.
Nem is kér olyan iszonyatos dolgokat.
Mindenkinek megelőlegezte a bizalmat, pedig tudta, hogy sokan fogják "szembe köpni" bármit tegyen is értünk.
Ő értsen meg minket, de Mi nem akarjuk Őt megérteni.
Neki is vannak érzései ám.
És nagy fájdalmat érez, amikor azt látja, hogy semmibe se veszik.
"adjál, adjál..." mintha pincér volna, de hogy köszönöm...
Vagy, hogy hogyan mutassam ki a hálámat neki azt már nem....
Még Ő tartozik nekünk magyarázattal?....
Katy Weaver
Isten a történet szerint megölte az egyiptomi elsőszülötteket 10. csapás gyanánt, holott azok semmit se ártottak a ő hőn szeretett kiválasztott népének... de ha megöli őket és ezt előre tudja, akkor egyáltalán minek teremti meg őket?
Lerombolja Jerikó falait, habár a Jerikóban élők nem ártottak a zsidóknak... még egy logikai gubanc.
Ha ezt a bibliai Istent nézzük, a válaszom: Nem igazságos, kimondottan zsarnok és válogatós. Gyarló akár egy ember!
A kérdésem leírásának első két része jobban megvizsgálva:
Látta Isten, hogy a népe rabszolgasorba került Egyiptomban, ezért úgy döntött, hogy kiszabadítja őket Mózes által és elmondta Mózesnek, hogy kivezeti népét egy "tejjel és mézzel folyó földre". Mivel Isten látta a fáraó szív állapotát, ezért előre tudta, hogy a fáraó nem fogja azonnal engedélyezni ezt, ezért azt mondta, hogy kinyújtja majd a kezét és lesújt Egyiptomra. Attól fogva, hogy Mózes beszélt a fáraóval, Egyiptom királya méginkább rosszul bánt Isten népével. Isten mindig előre figyelmeztette a fáraót, mi fog rá és a népére várni, de a fáraó továbbra sem engedte el az Izraelitákat. A fáraó ígérgetett, ígérgetett, de a végén mindig megmakacsolta magát. Az utolsó csapás minden elsőszölütt megölése volt. Ezelőtt a csapás előtt a fáraónak elegendő ideje volt meggondolnia magát, de nem tette. A figyelmeztetés után 10 nappal éjfélkor Isten angyala lecsapott minden elsőszülöttre, ezután a fáraó elküldte Isten népét Egyiptomból.
Amikor pedig a fáraó elbocsátotta a népet, sajnálta, hogy sok rabszolgája elment, ezért utánuk eredt harci szekerekkel. Ezután az Izraeliták átkeltek a tengeren, a fáraó a lovasokkal együtt pedig a tenger közepébe veszett.
Isten minden csapása a fáraó konok szíve miatt volt, ezért teljes mértékben csak is a fáraó okolható mindezekért.
Úgy gondolom, mivel Isten teremtett minket és Ő tőle kaptuk az életünket, ezért jogában állna bármikor, bármennyi ember életét elvenni, majd ha úgy dönt, jogában áll bármennyi ember életét vissza adni. Mivel lesz feltámadás, ezért úgy gondolom, azok az elsőszülöttek mind fel fognak támadni.
Először is, a fáraó nem volt sem ártatlan, sem istenfélő. Brutális diktátorként állt egy olyan állam élén, amely szörnyű elnyomásban tartotta és kihasználta az izraeliták akkor már vélhetően több mint másfél millió főt számláló népét. Az egyiptomi fáraók 400 éven át tartották rabszolgasorban az izraelitákat. Egy korábbi – vagy talán éppen a szóban forgó – fáraó azt is elrendelte, hogy minden újszülött zsidó kisfiút gyilkoljanak meg (2Móz 1:’16). Isten tehát egy olyan fáraónak keményítette meg a szívét, aki eleve gonosz ember volt, az általa kormányzott nép pedig egyetértett gonosz tetteivel, de legalábbis semmit sem tett ellenük.
Másodszor, a fáraó már az első csapások előtt megkeményítette a saját szívét az izraelitákkal szemben, és feltette magában, hogy nem engedi el őket. „És megkeményedett a fáraó szíve” (2Móz 7:13 – Károli). „S amint látá a fáraó, hogy baja könnyebbül, megkeményíté az ő szívét” (2Móz 8:15 – Károli). „De a fáraó ezúttal is megkeményíté az ő szívét” (2Móz 8:32 – Károli). A fáraó megkímélhette volna Egyiptomot az összes csapástól, ha nem keményíti meg a szívét. Isten egyre súlyosabb figyelmeztetésekkel hívta fel a figyelmét a közelgő ítéletre, ám ő inkább megkeményítette a szívét Isten parancsával szemben, s ezzel az ítéletet választotta.
Isten önnön keményszívűsége miatt keményítette meg még inkább a fáraó szívét, s ezután következtek az utolsó csapások (2Móz 9:12; 10:20, 27). Egyiptom népe és uralkodója 400 évnyi rabszolgatartással és tömegmészárlással vívta ki maga ellen az isteni ítéletet. Mivel a bűn zsoldja halál (Róm 6:23), s a fáraó és országa rettenetes bűnt követtek el Istennel szemben, az lett volna az igazságos, ha Isten az utolsó szálig kiirtja őket. Éppen ezért nem volt igazságtalan, hogy Isten megkeményítette a fáraó szívét, ahogyan az sem, hogy újabb csapásokat bocsátott rá. Bármily szörnyűek is voltak e csapások, valójában Isten kegyelmére emlékeztettek: arra, hogy nem tette a földdel egyenlővé Egyiptomot, noha megérdemelték volna.
A Róma 9:17-18 ezt így magyarázza: „Mert így szól az Írás a fáraóhoz: ’Éppen arra rendeltelek, hogy megmutassam rajtad hatalmamat, és hogy hirdessék nevemet az egész földön.’ Ezért tehát akin akar, megkönyörül, akit pedig akar, megkeményít.” Emberi szemszögből nézve helytelennek tűnhet, hogy Isten megkeményít valakit, majd megbünteti az illetőt, ám ha a Biblia szemszögéből nézzük, be kell látnunk, hogy mindnyájan vétkeztünk Isten ellen (Róm 3:23), a bűnért pedig a halál jár igazságos büntetésként (Róm 6:23). Nem igazságtalan tehát, ha Isten megkeményít, majd megbüntet valakit – valójában éppen ellenkezőleg: kifejezetten irgalmas bánásmód ahhoz képest, amit az illető érdemelne.
„A fáraó szíve azonban kemény maradt…” 7,13
„Konok a fáraó szíve…” 7,14
„…a fáraó szíve kemény maradt…” 7,22
„…nem vette szívéra a dolgot…” 7,23
„…amikor látta, hogy enyhült a baj, konok maradt a szíve…” 8,11
„De a fáraó szíve kemény maradt…” 8,15
„De ezúttal is konok maradt a fáraó szíve…” 8,28
„De a fáraó szíve konok maradt…” 9,7
Majd csak ezek után olvassuk ezt, hogy:
De megkeményítette az Úr a fáraó szívét…
II. Mózes 9,12
Tegyük fel magunknak a kérdést: ki keményítette meg hamarabb a fáraó szívét? Maga a fáraó. Isten annyit tett, hogy állandósította azt, amit a fáraó választott.
Az Isten beszédével szembeni keménységnek maga az ember az okozója, személyes felelősségünk van abban, hogy engedünk Isten beszédének vagy sem. Viszont a folyamatos ellenállás következménye lehet, hogy némelyeket már nem akar az Úr „meglágyítani”, hagyja, hogy olyan legyen, amilyenné ő akar lenni.
Isten senkit sem akar eleve megkeményíteni, hogy legyen, akin megmutathatja haragját. Mi magunk tudjuk megkeményíteni a szívünket, amit Isten bizonyos esetekben – amikor az illető makacsul ellenáll az Ő beszédének – úgy hagy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!