Azok a keresztények (pl. Church of God, némely adventisták), akik nem esznek tisztátalan állatok húsából (pl. disznóhúst), ők tartózkodnak más tisztátalanságot okozó dologtól is?
Arra gondolok, hogy disznóhúst enni tisztátalan.
3Móz 11,7 És a disznót, mert hasadt körmű ugyan és egészen ketté hasadt körme van, de nem kérődzik; tisztátalan ez néktek.
Viszont szeretkezni a házastársunkkal is tisztátalanná tesz.
3Móz 15,18 És az asszony is, a kivel férfiú hál magömléssel. Mosódjanak meg vízben, és tisztátalanok legyenek estvéig.
Tehát ha nem esznek tisztátalan állat húsából, akkor nem érintik a havibajos asszonyukat sem, és nem is ülnek arra a helyre, amelyen ők ültek?
20. Mindaz is, a min hál az ő havi bajában, tisztátalan legyen és mindaz is, a min ül, tisztátalan legyen.
23. Sőt ha valaki az ő ágyán, vagy a holmikon illet is valamit, a melyeken ő ült, tisztátalan legyen estvéig.
Mózes III. könyve 15. rész
Tehát az egyik tisztátalanságot következetesen megtartják, a másikat következetesen megszegik? Vagy megtartják? Ebben az esetben, hogyan tudják megoldani?
Az 'ehetsz bármit' típusú, nem a kérdésre válaszoló válaszokra nem vagyok kíváncsi, mert nem ez a kérdés. Köszönöm.
Kedves kérdező!
Én magam sem vitázni jöttem, inkább csak együtt gondolkodunk, úgy látom, ami jó.
Részemről nem tudok eltekinteni egyetlen tisztátalansági törvény esetében sem a higiéniai/egészségvédelmi szemponttól. Az Istennek bizony gondja van arra, hogy jól legyen dolgunk ezen a földön, és ebbe beleértem az egészségi állapotunkat is. Semmi más értelme ezeknek a rendeléseknek nincsen, önkényesen pedig nem adott az Örökkévaló értelmetlen törvényeket, ebben biztos egyetértünk. Az ember és az állat holtteste, a nem étkezésre való állatok húsa, a fertőzőbetegek, a különféle váladékot kiválasztó betegek, a leprával fertőzött eszközök és épületek, mind ugyanazzal a szóval vannak tisztátalanná nyilvánítva. Az estig tartó határidő szerintem egyszerűen a nap végével lezáruló periódust jelzi.
Érdekes módon a fertőzöttséget összeköti a törvény a szent dolgok, a szent hely, végső soron Isten jelenlétének tisztán megtartásával.
””Valának pedig némelyek, a kik tisztátalanok valának holtember illetése miatt, és nem készítheték meg a páskhát azon a napon””
””Ha pedig valaki tisztátalanná lesz, és nem tisztítja meg magát, az a lélek irtassék ki a község közűl; mivelhogy az Úrnak szenthelyét megfertéztette.””
””Ne tisztátalanítsd meg azért azt a földet, a melyben laktok, a melyben én is lakozom; mert én, az Úr, Izráel fiai között lakozom.””
Ezekre semmiképpen nem lehet azt mondani, hogy itt higiéniai megfontolásokról lett volna szó, ebben egyetértek veled, hiszen magát az Urat ember semmiképpen sem tudja megfertőzni. Mégis össze van kötve, ahogy a nem megehető állatok esetében is mondja, hogy azért kell megtanulni különbséget tenni, mert az Isten szent, és nekünk is szentnek/elválasztottnak kell lenni. Tehát a testi/fizikai/materiális tisztátalanság leképezi az Istennek nem tetsző, nem szent, nem igaz szellemi állapotot. Sok ilyen helyettesítő, kiábrázoló másolattal találkozunk a törvényben, elég csak az állatáldozatok vérére, vagy akár a körülmetélésre gondolni. Minden ilyen 'másolatra' igaz szerintem, hogy habár csak anyagi jelképe egy mennyei, szellemi igazságnak, mégis maga a földi 'másolat' is tökéletesen valóságos és igaz módon „működik”. Magyarán attól, hogy a havi bajos asszony tisztátalansága csak 'másolata' a szellemi megromlásnak, még ugyanúgy igaz az is, hogy itt a mi négy dimenziónkban, anyagi valóságunkban tényleg hasznos dolog távoltartani magunkat a vérétől. Az Isten bölcsességét dicséri, hogy pont úgy rakta össze a teremtett világot, hogy minden rendelése egyaránt jót tesz a testnek is és a szellemnek is.
A holttest pl. valóban, fizikailag is rossz, rothadt, fertőzést okozhat, ugyanakkor érthető a szellemi vonatkozása is, hiszen az Isten maga az élet, Ő az élet szerzője és a halál büntetésként jött be, ami végül el is lesz törölve, vagyis nem kedves Előtte, nem szent, nem tiszta.
Ugyanígy a nem tiszta állatok egyszerűen nem tesznek jót az emberi szervezetnek, ha hosszú távon esszük, nem kell ezt túlbonyolítani. A szellemi oldala pedig lehet mondjuk az, amit az Aristeas levélben olvasunk, ahol egy zsidó bölcs magyarázza a különféle tiltott állatok tulajdonságait, mint emberi viselkedés típusokat.
Link (23. oldaltól): [link]
A véletlenség kapcsán bizony meg van említve a nem tudott vétkek között az emberi tisztátalansággal való érintkezés is:
””Vagy ha valaki illet akármely tisztátalan dolgot, akár tisztátalan vadnak, akár tisztátalan baromnak, akár tisztátalan féregnek holttestét, és nem tud arról, hogy tisztátalanná lesz és vétkezik; Vagy ha illeti az ember tisztátalanságát, akármi tisztátalanságát, a mely tisztátalanná tesz, és nem tudta azt, hanem azután értette meg, hogy vétkezett”” (3Móz.5:2-3)
Szép az elméleted az egy testté lett házastársakról, azonban a törvény nem kizárólag a férjre vonatkozik, hanem bárkire, aki csak hozzáér a havibajos asszony azon dolgaihoz, amelyekhez hozzáérhet a vérző testtájék, hiszen jellemzően az ülő- és fekvőalkalmatosságok vannak említve, vagyis itt tényleg a vérrel való kontaktus elkerüléséről van szó.
Kérdésedre válaszolva, azt írja a Zsidó levél szerzője, hogy amíg állt a templom, a zsidók
””áldoznak oly ajándékokkal és áldozatokkal, melyek nem képesek lelkiismeret szerint tökéletessé tenni a szolgálattevőt, Csakis ételekkel meg italokkal és különböző mosakodásokkal - melyek testi rendszabályok - a megjobbulás idejéig kötelezők.”” (Zsid.9:9-10)
Tehát ezek testi rendszabályok voltak, melyeket a Krisztus tökéletes áldozata kiváltott. Ide vannak sorolva a mosakodások is, amelyek nyilvánvalóan a különféle tisztátalanságokat követő megmosdások voltak. Azt is mondja ugyanitt, hogy a bakok vére és a tehén hamva „megszentel a testnek tisztaságára”, azonban Jézus vére a lelkiismeretet tisztítja meg, vagyis megintcsak anyagi másolat vs. szellemi valóság. Ezért nyugodtan mondom azt, hogy mi nem tartjuk ezeket a mosakodásokat.
Ami a nem ehető állatokat illeti. A korinthusi levél 10. fejezetében, a 14. verstől a végéig arról van szó, hogy a bálványoknak áldozott dolgokból lehet-e enni. A lelkiismeret miatt valóban nem szükséges különbséget tenni a húsok között, hiszen nekem teljesen mindegy, hogy egy állat hol lett levágva, milyen szobor előtt mutatták fel előzőleg, mivel a bálványok semmik, attól maga a hús nem lesz se jobb, se rosszabb. Ugyanezt fejtegeti Pál már a 8. fejezetben is:
””Tehát a bálványáldozati hús evése felől tudjuk, hogy egy bálvány sincs a világon, és hogy Isten sincs senki más, hanem csak egy. /.../ De nem mindenkiben van meg ez az ismeret; sőt némelyek a bálvány felől való lelkiismeretök szerint mind mai napig mint bálványáldozatot eszik, és az ő lelkiismeretök, mivelhogy erőtelen, megfertőztetik. Pedig az eledel nem tesz minket kedvesekké Isten előtt; mert ha eszünk is, nem leszünk gazdagabbak; ha nem eszünk is, nem leszünk szegényebbek. De meglássátok, hogy ez a ti szabadságtok valamiképen botránkozásukra ne legyen az erőteleneknek. Mert ha valaki meglát téged, a kinek ismereted van, hogy a bálványtemplomnál vendégeskedel, annak lelkiismerete, mivelhogy erőtelen, nem arra indíttatik-é, hogy megegye a bálványáldozatot? És a te ismereted miatt elkárhozik a te erőtelen atyádfia, a kiért Krisztus meghalt.””
Erről a lelkiismeretről van szó, emiatt tényleg nem kell aggodalmaskodni, legalábbis akkor, ha ezzel nem botoltatom meg egy kezdő hívő testvéremet. De itt egy kukk sincs az Isten által elrendelt különbségtételről a tiszta és tisztátalan között.
A Timóteus levélben is fontos a szövegkörnyezet:
””némelyek elszakadnak a hittől /.../ A kik tiltják a házasságot, sürgetik az eledelektől való tartózkodást, melyeket Isten TEREMTETT hálaadással való ÉLVEZÉSRE a hívőknek és azoknak, a kik megismerték az igazságot. Mert Istennek minden teremtett állata jó, és semmi sem megvetendő, ha hálaadással élnek azzal; mert megszenteltetik Istennek ígéje és könyörgés által.””
Itt olyan – szerintem – gnosztikus tanításokról van szó, melyek hangsúlyozták a test gyötrését, az aszketizmust, és olyan szabályokat akartak belevinni az apostoli tudományba, ami teljesen idegen az igazságtól. Olyan ételektől akarták eltiltani a hívőket, amelyeket pedig az Isten kimondottan étkezésre teremtett számunkra, akik ismerjük az igazságot, vagyis a törvényt. Az Isten igéje/beszéde szenteli meg/választja el a tiszta dolgokat, amit az ember imádság által érthet meg.
Amúgy ilyenekről beszél Pál a Kolosse levélben is:
””Ha meghalván a Krisztussal, megszabadultatok e világ elemi tanításaitól, miért terheltetitek magatokat, mintha e világban élők volnátok, efféle rendelésekkel:Ne fogd meg, meg se kóstold, még csak ne is illesd. (A mik mind a velök való élés által ELFOGYASZTÁSRA vannak RENDELVE), az emberek parancsolatai és tanításai szerint?A melyek bölcsességnek látszanak ugyan a magaválasztotta istentiszteletben és alázatoskodásban és a test gyötrésében; de nincs bennök semmi becsülni való, mivelhogy a test hízlalására valók. (2:20-23)
Hol van bármilyen étel elfogyasztásra rendelve? Csakis a törvényben, ahol meg van határozva, mi ehető és mi nem.
Valóban tiszták lettünk az Isten előtt a Krisztus vére által, azonban a János evangéliumban nem erről van szó, hanem hogy az Isten az, aki Jézus beszédei, tanítása által lefaragja rólunk a felesleget, annak érdekében, hogy a már amúgy is termő ág még több gyümölcsöt hozzon. Ennek nem sok köze van a testi tisztátalanságokhoz.
munyamunya
Nem tudom ki vagy de hogy Krisztus igazsága, evangéliuma és ismerete oly távol van tőled és minden adventistától mint Makó Jeruzsálemtől, az olyan biztos mint hogy Jézus Krisztus az Út az Igazság az Élet...
Kedves Theophilus!
munyamunya nem adventista, így ő a COG-ot képviseli, én vagyok az adventista így visszautasítom a vádjaidat.
Üdv. Péter
A tiszta-tisztátalan kategóriák különböző fertőzések elkerülése végett adattak.
Azt hiszem nem kétséges senki számára,hogy a vér bomlása komoly egészségi kockázattal jár,amit a mai vegyszerek segítségével,a minimálisra csökkenthetünk.
Természetesen,egy trichiával fertőzött sertés húsa fogyasztása után nem megoldás egy teli pohár hippóval,vagy jóddal való leöblítése, de az is normális,hogy egy hölgy felkészül a mai adottságokkal arra,hogy a székét ne vérezze össze a kritikus napokban.
Ugyanennek a mintájára, azok,akik holttestet,vagy állati tetemeket érintenek,szükséges kellő mértékben és módon fertőtleníteni magukat a hullamérgezés elkerülése végett,ami az ószövetségi időben megoldhatatlan volt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!