Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miatyánk c. imádság elemzése?!

Miatyánk c. imádság elemzése?!

Figyelt kérdés

Hétfőn dolgozatot írunk a Miatyánke lemzéséből, d enekem nincs leírva vaalki tudná elemezni ezek alapján::S


Miatyánk, ki vagy a mennyekben:

Szenteltesség meg a te neved:

Jöjjön el a te akaratod:

Amint amennyben, úgy a földön is:

Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma:

Bocsájtsd meg vétkeinket:

Miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek:

Ne végy minket kísértésbe:

De szabadíts meg a gonosztól:



Ezeke tkellene elemezni :S VALKI SEGÍTSEN LÉGYSZI! 1-2 sor kellene mindhez.


2009. okt. 18. 16:41
 1/9 anonim ***** válasza:
2009. okt. 18. 17:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
65%
Mi Atyánk ki vagy a mennyekben,szenteltessék meg a te neved:ami azt jelenti,hogy minden cselekedetünkkel,tettünkkel dicsőséget hozzunk az Istenre és az ő nevére.Amit még mai napig sokan nem tudnak,hogy mi a neve! Jöjjön el a te országod ,legyen meg a te akaratod,mint a mennyben úgy a földön is:a mennyben már megvalósult az a királyság amit megígért az Isten,mert ugye Jézus megvívta a harcot sátánnal és démonaival,és levetette őket a földre ,evvel megtisztítva a mennynek országát a gonosztól.Ezt a harcot itt a földön is meg fogja vívni az Isten (Dán:2:44),és itt is meg fogja alapítani azt a királyságot amit a Biblia ír,amikor már Jézus fog uralkodni az ezerév alatt, amíg vissza nem adja a hatalmat az Istennek már,a tökéletessé tett emberekkel. A mi mindennapi kenyerünket ad meg nékünk ma:nem azt jelenti,hogy várni kell arra,hogy majd Isten mindennapra oda varázsolja nekünk az ételt vagy a szükséges dolgokat,hanem tennünk kell érte mindennap,hogy meglegyen ,és így Isten is meg fog segíteni abban ,hogy mindennap meglegyen ami kell. És bocsásd meg a mi vétkeinket,miképpen mi is megbocsájtunk azoknak akik ellenünk vétkeztek:nekünk is meg kell bocsájtanunk azoknak akik ellenünk vétkeznek mert,akkor mi nekünk sem fog megbocsájtani az Isten semmit .Ha mi nem vagyunk készek erre,akkor lemondhatunk arról,hogy csak egyszer is meghallgatná az imánkat az Isten.A Bibliiában is az áll ,ha valakivel haragba vagyok,vagy nézeteltérésem van akkor előszőr béküljek ki vele,mert csak így járulhatok Isten elé az imámmal. És ne vígy minket kisértésbe ,de szabadíts meg a gonosztól:az Isten nem enged meg nagyobb kísértést mint amit az ember elbír,tehát nem fogunk nagyobb kísértésekkel szembe találkozni mint amivel szembe is tudnánk szállni.A gonosztól pedig meg fog majd szabadítani ,csak még várni kell egy kis ideig. Mert tiéd az ország és a hatalom és a dícsőség:azt hiszem ehhez nem nagyon kell komment,mert magáért beszél.
2009. okt. 19. 07:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
Ez egy imádság, ami nem egy költő tollából származik, nagyon nem nagyon lehet benne keresni másodlagos értelmezéseket, költői eszközöket és formanyelvet, úgyhogy nemtom, ezen mit lehet elemezni. Kb egyszeri értelmezésre van lehetőség, de az elég triviális.
2009. okt. 21. 09:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
Te jó ég! Milyen suliba jársz te, hogy a Miatyánkot kell elemezned??? Nekem soha nem kellett. :S
2009. okt. 26. 13:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

Miatyánk (lat. Pater Noster), az Úr imádsága (lat. Oratio Domini): szóbeli imádság, melyre maga Jézus tanította tanítványait, a keresztények számára az imádság mintája. - 1. Az evangéliumokban a Miatyánk a hegyi beszéd része (Mt 6,9-13; Lk 11,2-4). A lit-ba Mt változata került, a Didakhé 8,2 szerint az ősegyh. is ezt imádkozta (Mt 6,9-13). - Szövege: Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy, szenteltessék meg a te neved; jöjjön el a te országod, legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is. Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma; és bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek; és ne vigy minket kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól. -

2. Az 'Úr imádsága' hagyományos kifejezés azt jelenti: a) ezt az imádságot Jézus, a mi Urunk tanította nekünk a tanítványok kérésére („taníts minket imádkozni”; Lk 11,1); s elsősorban a Miatyánk kéréseire mondta: „kérjetek és adatik nektek” (Jn 16,24); b) ez az imádság valóban „az Úré”, mert szavaiban az egyszülött Fiú adja nekünk tovább azokat a szavakat, melyeket az Atya neki adott (vö. Mt 5,7); c) mint valóságos ember a maga emberi szívében ismeri embertestvérei szükségleteit, és azokat nyilatkoztatja ki nekünk. - A Miatyánk ezért a legtökéletesebb imádság. Aquinói Szt Tamás szerint a Miatyánkban „nemcsak mindazért imádkozunk, ami után jogosan vágyakozhatunk, hanem abban a sorrendben is kérjük, amelyben vágyakoznunk kell utána; így ez az imádság nemcsak kérni tanít, hanem alakítja egész érzületünket is” (STh II-II, 83, 9.). - A lit. gyakorlat a Didakhé tanúsága szerint a Miatyánkot igen korán doxológiával zárta: „Mert tiéd a hatalom és a dicsőség mindörökké”. Az Apostoli Konstitúciók „az ország”-ot is hozzátette: „Mert tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség mindörökké”. A prot. egyházak ezzel együtt imádkozták a Miatyánkot. - A róm. lit. szentmiséjében a Miatyánk a szentáldozásra készít elő. Utolsó kérését Krisztus eljövetele várásának távlatában bontja ki az embolizmus: „Szabadíts meg, kérünk, Urunk, minden gonosztól. Adj kegyesen békét napjainkban, hogy mindenkor bűn és baj nélkül éljünk, míg reménykedve várjuk az örök boldogságot és Megváltónknak, Jézus Krisztusnak dicsőséges eljövetelét.” A II. Vat. Zsin. után erre válaszol a nép: „Mert tiéd az ország...” doxológiával. -

3. A Miatyánk az Egyház és a kereszténység életében. A Miatyánk a ker-ek számára a közösség, az összetartozás jele lett. A Miatyánkkal az Úr arra tanít, hogy közösen imádkozzunk egymásért és a testvérekért. Nem azt mondja: Atyám, aki a mennyekben vagy, hanem mi Atyánk. Nem azt mondja: mindennapi kenyeremet add meg nekem ma, hanem minden kérés a közös Testért és azon belül a test tagjaiért szól. - Az első ker. közösségek a Miatyánkot „napjában háromszor” imádkozták a zsidó jámborságban szokásos „Tizennyolc áldás” (Semone eszré) helyett. A Miatyánk integrális része a zsolozsma nagy imaóráinak és a szentségek kiszolgáltatásának, a legtökéletesebb anyag az elmélkedő és szemlélődő imádság számára. A ker-ek megosztottságai ellenére a „mi” Atyánkhoz mondott imádság minden megkeresztelt számára az ökumenikus ker. imaélet, az együttimádkozás Jézustól kapott alapja. Ilyen értelemben a kereszténység „jele” (amennyiben minden vallásnak megvannak a rájuk mintegy jelként utaló imáik, pl. Izr. számára a „Halljad Izrael...”, az iszlámnak a saháda („Nincs más Isten, csak Allah...” stb). -

4. Tartalma. a) A Miatyánk első szava az egész evangélium (mint örömhír) foglalata. Istent így szólíthatjuk meg: Mi Atyánk (az atya az arám abba megfelelője). Valójában ez különbözteti meg Jézus tanítványainak imáját az akkori zsidó imáktól. Istennek ez a családi kötelékre utaló, bensőséges megszólítása addig teljesen ismeretlen volt. Istent azért tudjuk az „Atya” néven szólítani, mert emberré lett Fia kinyilatkoztatta nekünk ezt a nevet: Atya. Az égő csipkebokorból Isten még ezt mondta Mózesnek: „Én vagyok az, aki vagyok!” (Kiv 3,5). Ez a név ('aki vagyok') a Jézus Krisztusban elnyert istengyermekségünk révén 'mi Atyánk' név és megszólítás lett. - A „mi” birtokos névmás részünkről nem birtoklást jelent, hanem egy egészen új kapcsolatot Istennel: azt az új és örök Szövetséget, melyet a próf-k előre hirdettek, s mely Krisztusban beteljesedett: mi az „ő” népe lettünk, és ő a „mi” Istenünk. A megszólítás tehát kinyilatkoztatja nekünk, hogy új népe, a kiválasztottság új hordozói vagyunk. - E megszólítás ugyanakkor hitvallás is Jézus mellett, nemcsak azáltal, hogy az Atya és Jézus egy (vö. Jn 8,16; 10,38; 14,11; 16,15), hanem azért is, mert Istenhez mint atyához tartozni életformát, krisztuskövetést is jelent. Nem véletlen, hogy amikor a farizeusok elutasították Jézust, kimondták: „A mi atyánk Ábrahám! Mi soha nem szolgáltunk senkinek” (Jn 8,39) - b) Az „aki a mennyekben vagy” szavak nem teret jelölnek, hanem a különbséget és távolságot az emberi és isteni természet között. A hagyományos ford-ban (1989 e.) a 'ki vagy a mennyekben' (lat. qui es in coelis) visszautalt a Kiv 3,5: szereplő istennévre is, mintegy a további kérések hivatkozási alapjaként: Mi Atyánk, aki VAGY (a lét teljessége vagy, mi pedig e létből részesedők vagyunk). - Az első kérés ennek a névnek a megszentelésére irányul: „szenteltessék meg a te neved”, ti. az a név, melyet te Mózesnek, Fiad pedig nekünk kinyilatkoztatott. A köv. kérés a név megszentelésének útját és feltételének megvalósulását kéri: „jöjjön el a te országod”; aminek viszont feltétele, hogy „legyen meg a te akaratod”, bennünk ugyanúgy, amint a mennyben már megvan. A Miatyánk első 3 kérésének a tárgya tehát Isten neve, királysága (= országa) és akarata. Isten kirságának elfogadása a rabbinista tanítás szerint ugyanazt jelenti, mint szeretetből önként alávetni magunkat Isten akaratának. A 3. kérés második része („amint a mennyben, úgy a földön is”) valójában nem újat hoz, hanem csak tudatosítja, hogy a „legyen meg a te akaratod” Isten üdvözítő művén, az eszkat. üdvösségen túl az emberi szívre is vonatkozik, amennyiben az embernek készségessé kell válnia Isten akaratának elfogadására és teljesítésére. - c) A köv. 4 kérésben az emberi lét alapvető testi-lelki szükségeit kérjük Istentől, aki a mi Atyánk. „A mélység hívja a mélységet” (Zsolt 42,8): az emberi nyomorúság mélysége hívja az atyai irgalmasság mélységét. Az ember alapvető nyomorúságai között az első a mindennapi kenyér, a test és lélek számára egyformán nélkülözhetetlen táplálék hiánya. Az éhező, kimerült tömegnek nem mondta Jézus (amint a kísértőnek mondta a pusztában): „nemcsak kenyérrel él az ember” (Mt 4,3; Lk 4,4). Hanem megszaporította a kenyeret és jóllakatta őket a gabona javával (kenyérszaporítás). - A lélek mindennapi kenyere az Eucharisztia, ugyanolyan fontos, mint a test számára a táplálék; ezért mondta magát Jézus az „égből alászállt kenyérnek” (Jn 6,41.51). - d) „bocsásd meg a mi vétkeinket”. Az ember másik nyomorúsága, hogy önmagát nem képes fölmenteni a bűnei alól: szüksége van arra, hogy megbocsássanak neki. A Lk-ban a „vétkeink” szó szerepel. Máté viszont a zsidó üzleti életből vett kifejezést vallási értelemben használta: „engedd el a mi tartozásainkat (adósságunkat; vö. Kol 2,14), amint mi is elengedjük a másokét”. Mindkét evangélistánál azonos azonban: előbb meg kell bocsátanunk ahhoz, hogy az Atya megbocsásson nekünk (megbocsátás); ezt a múlt idejű igealakkal a Mt különösen is hangsúlyozza (vö. 6,14; 5,23). - e) „ne vigy minket kísértésbe”. A kísértés itt próbatételt jelent, melyben megmutatkozik az emberi gyöngeség. Isten ugyanis sem nem kísért, sem kísérthető a rosszra (vö. Jak 1,13). Jézus egészen magára vette ezt a gyöngeséget, s hozzánk hasonlóan mindenben kísértést szenvedett (Jézus megkísértése_ vö. Mt 4,3; Zsid 4,15). A Miatyánk e szavaival Jézus példája és bátorítása nyomán kérjük az erőt Istentől a próbatételekhez, hogy ki tudjunk tartani a kísértésben, valamint kérjük az őszinte hitet, hogy ne kísértsük Őt a kereszténység farizeusi módján (vö. Mt 22,18; 1Kor 10,9). - f) „szabadíts meg a gonosztól”. Ez a kérés részben visszautal az előzőre, amennyiben a „gonosz” a kísértő: egy külső, a személytől független létező, aki el akarja szakítani az embert Istentől. Másrészt az emberben magában is jelen van a „gonosz”, és ez a gőg, ami minden bűn alapja és kiindulóponjta, amitől az ember önmagától szintén nem képes megszabadulni. -

5. Az arám eredetinek vsz. ez lehetett az ősváltozata: „Atya - Szenteltessék meg a neved - Jöjjön el az uralmad - Add meg nekünk ma a mindennapi kenyerünket - És engedd el az adósságunkat - amint mi is elengedtük adósainknak (tartozásukat) - És ne vigy minket kísértésbe.” - A zsidók számára a Miatyánk rövidsége is újdonság lehetett. A 7 (ill. 5) kérés sokkal kevesebb, mint a jellegzetesen zsidó imádság, a tizennyolc ima. A Misna egy esetet ismer, amikor a hívő röviden imádkozik: ha veszélyes útra indul. Jézus tanítványa mindig úton van, nehéz, veszélyekkel teli úton jár. -

6. A magyar nép napi életét átszőtte a Miatyánk: napkezdetkor, este, nagyobb, főként a földdel kapcsolatos munkák megkezdése előtt a keresztvetéssel együtt Miatyánkot mondtak az Atya teremtő munkájára emlékezve. A miatyánknyi idő kifejezés mindenütt ismert. A Miatyánk szó egyes vidékeken (csángók) az imádságnak a szinonimája: minden imádság Miatyánk. Ebben az értelemben AranyMiatyánk (különösen szép Miatyánk) a neve a nagyhét napjainak szenvedését Mária és Fia párbeszédében előadó népi imának. -

7. Latin alakja, a Paternoster D-No-ban a rózsafüzér neve (a kerség első századaiban Miatyánkokat imádkoztak felfűzött szemekkel). Vsz. innen vette e nevét a lift páternoszter változata is, mely örökmozgásával utal az Atya szüntelen munkálkodásának képe.

2009. dec. 21. 15:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:

előbb pontosan kéne tudni:



Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)


Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)


Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)


Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)


Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)


Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)


Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)


Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)


Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)


Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)


Ne VÍGY minket kísértésbe (=Ne vigyél)

2009. dec. 30. 22:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:

Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,

szenteltessék meg a te neved;

jöjjön el a te országod;

legyen meg a te akaratod,

amint a mennyben, úgy a földön is.

Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma;

és bocsásd meg vétkeinket,

miképpen mi is megbocsátunk

az ellenünk vétkezőknek;

és ne vígy minket kísértésbe,

de szabadíts meg a gonosztól!

(Mert tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség

mindörökké.) Ámen.

2009. dec. 31. 00:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:

A kinyilatkoztatás Krisztusban teljesedett be. Míg a zsoltárokat Krisztus vette át az emberektől, addig a Miatyánkra ő tanította az embereket. Teljes szövegét Szent Máté evangéliumában találjuk (6,9-13); az alkalmat, amikor Jézus elmondta, Szent Lukács írta le (11,1-2). Minden mondatában ott van az Ószövetség, annak Krisztusban való beteljesedése is; egyben mindegyik személyes felszólítást tartalmaz számunkra.


Krisztus kiérdemelte nekünk a fogadott fiúság kegyelmét, ezért vehetjük át tőle, és mondhatjuk mi is:

MI ATYÁNK, AKI A MENNYEKBEN VAGY!


Mózes a szent, félelmetes, minden teremtményen felülálló ("transzcendens") Istennel találkozott. Krisztus, mint Főpap, Isten nevét áldozattal szenteli meg, amely egyszerre engesztelő és dicsérő - hogy Isten neve bennünk és általunk szentelődjék meg. És ez a keresztségben már elkezdődött:


SZENTELTESSÉK MEG A TE NEVED!


A szétszórt zsidó népből Isten kovácsolt egy nemzetet, majd egy országot. Dávid király, mint Krisztus előképe, Isten országának közeledtét jelezte. Krisztus pedig, mint Király kihirdeti Isten országának elérkezését. A Krisztus vére és szenvedése által megszerzett ország reménybeli polgárai vagyunk:


JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD!

Izrael királysága törékeny: a számkivetésben, szenvedésben tanulja meg a nép fölfedezni Isten akaratát.


-- Krisztus, mint PRÓFÉTA az Őt küldő Atya akaratát teljesíti; még az Olajfák hegyén is ezt akarja.lsten akaratát nekünk itt a földön kell betöltenünk:


LEGYEN MEG A TE AKARATOD, AMINT A MENNYBEN, ÚGY A FÖLDÖN IS!


Isten mindenben gondoskodott a népről, amelynek kinyilatkoztatta magát (pl. a manna a pusztában).


-- Krisztus, mint FŐPAP az Eukarisztiában örök táplálékot adott a vándorúton járó embereknek. Bizalommal kérhetjük tehát égi (és földi) kenyerünket:


MINDENNAPI KENYERÜNKET ADD MEG NEKÜNK MA!


A bűn Isten uralmával szembeni adósság, amelyet csak Ő engedhet el. -- Krisztus, mint KIRÁLY megadja apostolainak az oldás-kötés hatalmát. -- Csak akkor nyerhetünk mi is bocsánatot, ha megbocsátók vagyunk:


ÉS BOCSÁSD MEG VÉTKEINKET, MIKÉPPEN MI IS MEGBOCSÁTUNK AZ ELLENÜNK VÉTKEZŐKNEK!


Az első kísértéstől kezdve ott a lehetőség, hogy az emberi akarat Isten akaratával szembeszegüljön (Ádám, Káin stb.). -- Isten akaratának teljesítése érdekében még Krisztusnak is meg kellett hoznia a maga áldozatát. A kísértésnek mindig ellenállhatunk, ha azt tudjuk mondani:


ÉS NE VÍGY MINKET KÍSÉRTÉSBE, DE SZABADÍTS MEG A GONOSZTÓL!


S mindazt, amit kértünk, egyúttal teljes odaadásunkat is sűrítsűk bele ebbe az egyetlen szóba:


ÁMEN.

2009. dec. 31. 00:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:
2011. szept. 10. 22:07
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!