"és ne vígy minket a kísértésbe" Egy Jóisten miképpen vihet minket a kísértésbe?
"Kérnünk kell Istentől, hogy segítsen nekünk felismerni a kísértéseket, és adjon erőt, hogy ellen tudjunk állni nekik. Ha könyörgünk hozzá, hogy ne hagyjon minket elesni a kísértésben, támogatni fog bennünket, hogy Sátán, „a gonosz” ne tudjon rászedni."
A Sátán JHVH-tól független entitás?
Sajnos te vagy provokálsz vagy mindent félreértesz.
A Miatyánk ezen része azt jelenti hogy Isten óvjon meg minket a sátán kísértéseitől.
Ő maga sosem visz kísértésbe. Amire utasít az mindig jó vagy a kisebb rossz. Jézus óta nem szenvedünk a bűneinkért itt, a földön, ezért ma már nem kapunk ilyen parancsot.
Ha ilyen sokszor visszatérünk az ó szövetségre, már pedig valami nem stimmel a vonalon, abban van is valami összevisszaság.
Ne ölj, de én azt parancsolom hogy ölj.
Az Isten nevében bármit végre lehet hajtani?
Az Isten nem kísért senkit, ha csak nincs a háttérben egy olyan személy aki Istennek mutogatta magát.
Mint pld: Lucifer, aki lehet ember volt.
A kiírt kérdésnek semmi köze az ósz-i háborúkhoz. Ahogy megközelíted, az a valláskritika rovatba való.
Lehet hogy ezek félreértésének egyik oka, ahogy mondod is:” Ha egy picit az ember beleolvasgat ezzel kapcsolatosan a Bibliába”. Nem picit kell beleolvasgatni, és részeket kiragadva lobogtatni, hanem összességében kell megvizsgálni , hogy miért volt ezekre szükség, miért rendelte el azokat Isten.
Isten bizonnyal igazságos, ahogy Jézus is mondta: Jn 17,25 „Igazságos Atyám!”
Mielőtt perelni kezdenél vele, előtte javaslom ezeket olvasd el (elsőnél a hozzászólásokat is),ha nem is mindennel értek egyet:
Az én véleményem szerint Isten az összes létező szellemi hatásnak a forrása. Minden ettől az Istentől kell származzon értelemszerűen. A Sátán ötlete nem egy monoteista, hanem dualista istenképre vall... Hogy mi a véleménye az Újszövetség megalkotóinak, az egy dolog..., ami szerintem nem tükrözi a realitást.
Az ószövetségi Istent egy haragos és bosszúálló Istennek mutatja be (Náhum 1,2), sőt a neki tulajdonított etikai sugallatok alapján kegyetlen és kíméletlen is.
Természetesen Isten mibenléte nem kívánságműsor. Olyan, amilyen... Törvénye a természet (vadon) törvénye. A teremtésének eredményeként egy étkezési láncolat jött létre a Földön, aminek a keretén belül egymást falják fel a teremtményei, a túlélésük érdekében. A természet gyönyörű és logikus, de egyben kegyetlen is.
Az alábbi ószövetségi idézetek szerint Dávidot rávette az Úr (aki a Sátán is egyben) Izrael megszámlálására:
--- [link]
Krónikák I.
21,1 Dávid megszámláltatja a népet (Vö. 2Sám 24)
A Sátán Izráel ellen támadt, és rávette Dávidot, hogy megszámlálja Izráelt.
Sámuel II.
24,1 Dávid népszámlálása (Vö. 1Krón 21)
Újból haragra gerjedt az Úr Izráel ellen. Felingerelte ellenük Dávidot, és ezt mondta: Menj, vedd számba Izráelt és Júdát!
2008-06-17
Ragadozó állatok és a Sátán
A Sátánról pedig egy szóban annyit, hogy a zsidóság szerint létezik a sátán fogalma, de ez sohasem mint egy Istennel ellentétes önálló entitás. Ez ugyanis egy dualista világnézet, ami nem összeegyeztethető a monoteizmussal. A judaizmus szerint a Sátán (és a rossz általában) Isten küldöttje, amely azért teszi próbára az embert, hogy ezzel az Istenhez való kötődését erősítse. ---
Tehát nem lehet az olyan Isten csak Jóisten, ami (aki) a saját teremtményeinek akár a kiirtására, kifosztására is motivál...
Ilyen szemszögből vizsgálva a "...ne vígy minket a kísértésbe..." szerintem egyértelműen arra utal, hogy Isten ne igyekezzen minket bűnre csábítani, hanem inkább "szabadits meg minket a gonosztól", azaz bűnre csábítás helyett mondjuk a Jézusnak tulajdonított pozitív vallásetikai sugallatok származzanak Tőle, ami persze csak a mítoszok világában valósulhat meg sajnos...
Valahol azt olvastam, hogy ha szó szerint fordítjuk az ima ezen részét, az így hangzik:
"καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν,"
"és ne engedj minket a kísértésbe,"
Én sem értem, hogy ha szó szerint így van, akkor miért nem így imádkozzuk, hiszen a vinni és az engedni azért egy cseppet különböző jelentésű.
Én is azt gondolom, hogy nem Isten kísért minket, de megengedi, hogy akadályokba ütközzünk, hogy viszontagságok, sőt üldözések érjenek, de nem azért, hogy átkunkra, hanem hogy áldásunkra szolgáljanak. Minden sikeresen kiállott kísértés és minden hősiesen legyőzött akadály újabb tapasztalattal gazdagít bennünket, és hozzájárul jellemünk fejlődéséhez. Amikor azt az imát mondjuk, amelyre Jézus tanított bennünket, átadjuk magunkat Isten vezetésének, és kérjük, hogy biztos utakon vigyen előre.
Kedves kérdező! Az utolsó hozzászólásodhoz kapcsolva azt szeretném mondani, hogy sok téved elgondolásod van Istennel szemben. Említettél bibliai példákat, de nem jártál utána a dolgoknak.
Isten maga a szeretet, szent, tehát semmilyen rossz dolog nem a része
Hát kedves kérdező Isten a szeretet, a jóság de az igazságosság is. Ha valamelyik város a többit kínozta, a nőket erőszakolta stb. akkor Isten mivel igazságos, megbüntette őket és ezzel sok más ember szenvedéseit megelőzte, úgy, hogy parancsot adott a kiirtásra. Ez volt igazságos.
Jézus óta viszont más módon szolgáltat igazságot: nem itt a földön, hanem minden egyénnek halála után.
Mert Isten szerető, jó és igazságos is.
A sátán meg gonosz, igazságtalan és szeretetre képtelen, mindenkit a bűn rabságába és a kárhozatba taszít.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!