Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Tízparancsolat: hány parancsol...

Tízparancsolat: hány parancsolatot tartotok be?

Figyelt kérdés

Kis segítség:


1. Ne legyen más istened rajtam kívül!

2. Ne csinálj magadnak semmiféle istenszobrot azoknak a képmására, amik fenn az égben, lenn a földön, vagy a föld alatt a vízben vannak. Ne imádd és ne tiszteld azokat, mert én, az Úr, a te Istened, féltőn szerető Isten vagyok! Megbüntetem az atyák bűnéért a fiakat is harmad- és negyedízig, ha gyűlölnek engem. De irgalmasan bánok ezerízig azokkal, akik szeretnek engem, és megtartják parancsolataimat

3. Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül, ha valaki hiába mondja ki a nevét!

4. Emlékezzél meg a nyugalom napjáról, és szenteld meg azt! Hat napon át dolgozz, és végezd mindenféle munkádat! De a hetedik nap a te Istenednek, az Úrnak nyugalomnapja. Semmiféle munkát ne végezz azon, se te, se fiad, se leányod, se szolgád, se szolgálód, se állatod, se a kapuidon belül tartózkodó jövevény. Mert hat nap alatt alkotta meg az Úr az eget, a földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megpihent. Azért megáldotta és megszentelte az Úr a nyugalom napját.

5. Tiszteld apádat és anyádat, hogy hosszú ideig élhess azon a földön, amelyet Istened, az Úr ad neked!

6. Ne ölj!

7. Ne paráználkodj!

8. Ne lopj!

9. Ne tanúskodj hamisan felebarátod ellen!

10. Ne kívánd felebarátod házát! Ne kívánd felebarátod feleségét, se szolgáját, se szolgálóját, se ökrét, se szamarát, és semmit, ami a felebarátodé!


2012. okt. 4. 18:36
1 2 3
 21/24 anonim ***** válasza:

Isten már az Ószövetségben kinyilvánítja, hogy eljön majd az idő, amikor nem lesz szükség külső törvényekre, mert az emberek szívébe helyezi a törvényt.

Az újjászületéssel új szívet és lelket kap a hívő, ezzel új törvényeket is. Innentől kezdve pedig szükségtelen bogarászni a tízparancsolatot.

2012. okt. 6. 22:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/24 anonim ***** válasza:

"Én az Ádámtól Mózesi terjedő időszakról beszéltem, amikor még nem volt törvény! Nem én mondom, hanem Pál apostol, aki igencsak törvényismerő ember volt:"


Pál itt világosan leírja, hogy ha nincs törvény, nincs bűn:

"a bûnt nem ismertem, hanem csak a törvény által"

ezt az általad leírt ige is alátámasztja:

"a bűn azonban nem számíttatik be, ha nincsen törvény."


a törvény és eltörléséről. Máté evangéliumában a törvény alatt Jézus a tízparancsolatot érti. A Bibliában a legtöbb helyen a törvény szó a tízparancsolatra utal. De ha még itt az egész ceremúniális törvényt értené, akkor még távolabb lennénk a felvetésedtől, mert akkor azt is be kéne még mindig tartani.


"Ha csak a ceremóniális rendszer az árnyék, akkor Pál miért beszél éppen a kedvenc parancsolatotokról, a szombatról?

"Senki azért titeket meg ne ítéljen evésért, vagy ivásért, avagy ünnep, vagy újhold, vagy szombat dolgában: Melyek csak árnyékai a következendő dolgoknak, de a valóság a Krisztusé." Kol 2:16-17"


Olvasd el az egész szövegrészt, és rájöhetsz, miről szól:

Kol 2:14 Az által, hogy eltörölte a parancsolatokban ellenünk szóló kézírást, a mely ellenünkre volt nekünk, és azt eltette az útból, odaszegezvén azt a keresztfára;

Kol 2:15 Lefegyverezvén a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, õket bátran mutogatta, diadalt vévén rajtok abban.

Kol 2:16 Senki azért titeket meg ne ítéljen evésért, vagy ivásért, avagy ünnep, vagy újhold, vagy szombat dolgában:

Kol 2:17 Melyek csak árnyékai a következendõ dolgoknak, de a valóság a Krisztusé.


pál itt ellenünk szóló kézírásról, nem a törvényről beszél. a ceremúniális törvény végig Krisztusra mutatott előre. Az áldozati rendszer, a sátor, az ünnepek. Ezért írja, hogy: "Melyek csak árnyékai a következendõ dolgoknak, de a valóság a Krisztusé." - ezek mind előremutattak

innen meg lehet érteni, mit jelent a szombat. nézzük meg a szövegkörnyezetet: "ünnep, vagy újhold, vagy szombat dolgában." Itt az ünnepekről beszél. A zsidóknál a heti szombaton kívül léteztek még az éves szombatok is, amik az ünnepek voltak, ezeket ugyanúgy szombatnak hívták és hasonlóan tartották. Pál itt azt írja le, hogy senki ne ítéljen meg titeket az ünnepek, az újhold, vagy az ünnepi szombat dolgában, mert ezek csak árnyékok voltak, Krisztusra muatttak előre, de Ő már eljött, övé a valóság


"Ez nem igaz, Izráel népe kapta a típarancsolatot az összes többi törvénnyel együtt. Kérdezz meg nyugodtan egy jogi szakembert, hogy a mózesi törvény kire érvényes! És vesd össze nyugodtan a tízparancsolatot a hegyi beszéddel, teljesen világosan láthatod, hogy Jézus sokkal többről beszélt, mint ami a tízparancsolatból látható."


Nem, a tízparancsolatot külön kapta, és nem Mózes tolmácsolásával, hanem maga Isten hirdette ki. Csak ezt mondta el személyesen, csak ezt véste kőbe a saját kezével. És ezz a többitől eltérően erkölcsi kérdésekről beszél. Az erkölcs nem csak a zsidókra vonatkozik. Még a szombat is bőven jelen volt a zsidók előtt. De amúgy kinek másnak jelenthette volna ki Isten a tízparancsolatot? Ki volt akkor még, aki Őt követte? Tudsz jobb megoldást?

A hegyi beszéd pedig nem más, mint a tízparancsolat értelmezése



Amúgy akkor még mindig nem értem, ha a tízparancsolat nem érvényes, akkor miért nem ölhetünk?

2012. okt. 7. 01:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/24 anonim ***** válasza:

> a törvény és eltörléséről. Máté evangéliumában a törvény alatt

> Jézus a tízparancsolatot érti.


Ez nem igaz!


"Ne gondoljátok, hogy jöttem a TÖRVÉNYNEK VAGY A PRÓFÉTÁKNAK ELTÖRLÉSÉRE. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem."


A "törvény és a próféták" az egész Ószövetségre utal!


> A Bibliában a legtöbb helyen a törvény szó a tízparancsolatra utal.


Ez sem igaz, amikor a tízparancsolatra akar konkrétan utalni, akkor a kőtáblákat szokta említeni!


> De ha még itt az egész ceremúniális törvényt értené,

> akkor még távolabb lennénk a felvetésedtől, mert akkor

> azt is be kéne még mindig tartani.


"Kik törvénytanítók akarván lenni, nem értik, sem a miket beszélnek, sem a miket erősítgetnek." (1 Tim 1:7)


Korábban már írtam a szellemi, örökkévaló törvénnyel és annak árnyékával kapcsolatban, próbáld meg megérteni...


> És ezz [a tízparancsolat] a többitől eltérően erkölcsi kérdésekről beszél


Ez megint nem igaz! A többi parancsolat is jócskán beszél olyan erkölcsi kérdésekről, amelyek nem részei a tízparancsolatnak. Ebben a rövid részben több, mint 10 ilyet számoltam össze:


"Ne orozzatok [8.], se ne hazudjatok [NEM TP] és senki meg ne csalja az ő felebarátját [10.?]. És ne esküdjetek hamisan az én nevemre [3.], mert megfertőzteted a te Istenednek nevét. Én vagyok az Úr. A te felebarátodat ne zsarold [10.], se ki ne rabold [10.]. A napszámos bére ne maradjon nálad reggelig [NEM TP]. Siketet ne szidalmazz [NEM TP], és vak elé gáncsot ne vess [NEM TP]; hanem félj a te Istenedtől [NEM TP]. Én vagyok az Úr. Ne kövessetek el igazságtalanságot az ítéletben [NEM TP]; ne nézd a szegénynek személyét, se a hatalmas személyét ne becsüld [NEM TP]; igazságosan ítélj a te felebarátodnak [NEM TP]. Ne járj rágalmazóként a te néped között [NEM TP]; ne támadj fel a te felebarátodnak vére ellen [6.]. Én vagyok az Úr. Ne gyűlöld a te atyádfiát szívedben [NEM TP]; fedd meg a te felebarátodat nyilván, hogy ne viseljed az ő bűnének terhét [NEM TP]. Bosszúálló ne légy [NEM TP], és haragot ne tarts a te néped fiai ellen [NEM TP], hanem szeressed felebarátodat, mint magadat [NEM TP]. Én vagyok az Úr." (3 Móz 19:11-18)


A 4. parancsolat pedig egyáltalán nem erkölcsi parancsolat, hanem Izráel népe és Isten közötti szövetségnek a jele!


"Te szólj az Izráel fiainak, mondván: Az én szombatimat bizony megtartsátok; mert jel az én közöttem és ti köztetek nemzetségről nemzetségre, hogy megtudjátok, hogy én vagyok az Úr, a ki titeket megszentellek." 2 Móz 31:13


"És adám nékik szombataimat is, hogy legyenek jegyül köztem és ő közöttök; hogy megtudják, hogy én vagyok az Úr, az ő megszentelőjök." Ezék 20:12


Hogy ti ebből erkölcsi kérdést csináltok, az elég nagy baj. Az új szövetségben már nem ez a jele az Istennel való szövetségünknek, hanem az Úrvacsora vétele!


> A hegyi beszéd pedig nem más, mint a tízparancsolat értelmezése


Ez megint nem igaz, még csak végig se megy a tízparancsolat 10 pontján...


> Amúgy akkor még mindig nem értem, ha a tízparancsolat nem

> érvényes, akkor miért nem ölhetünk?


Az új szövetség nem parancsolatok betartásáról szól, hanem arról, hogy találkozik az ember Isten kegyelmével, és ez a kegyelem olyan átformáló, természetfeletti erővel lép be az életébe, hogy elkezd a hívő Isten természetének a részesévé válni, és megutálja és elhagyja mindazt ami romlott, és többé már nem egy külső parancsolat kezdi el irányítani az életét, hanem a belső lénye válik olyanná, hogy nem a gonoszságot akarja választani. Jézus maga az Ige, Ő a mennyei törvény! Nem pedig az, hogy ne együnk ezt és ezt...


> amúgy szerinted ha valami Jézus előtt egészségtelen volt,

> akkor utána nem lesz egészségtelen?


1 Tim 4:1-6 - olvasd el, hogy Pál az ószövetségi étkezési szokások parancsát az újszövetség idején milyen szövegkörnyezetben és mire utalva használja!


"Fiam, az én szavaimra figyelmezz, az én beszédimre hajtsad füledet. Ne távozzanak el a te szemeidtől, tartsd meg ezeket a te elmédben. Mert életök ezek azoknak, a kik megnyerik, és egész testöknek egészség." Péld 4:20-23


"És előszólítván a sokaságot, monda nékik: Halljátok és értsétek meg: Nem az fertőzteti meg az embert, a mi a szájon bemegy, hanem a mi kijön a szájból, az fertőzteti meg az embert." Mt 15:11-12


Üdv.

2012. okt. 7. 14:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/24 anonim ***** válasza:

"A "törvény és a próféták" az egész Ószövetségre utal!"


A törvény és a próféták az ószövetségre utal. Ebből a próféták a prófétai iratok, a törvény pedig a törvény!


"Ez sem igaz, amikor a tízparancsolatra akar konkrétan utalni, akkor a kőtáblákat szokta említeni!"


Mondanál erre egy példát?


"Korábban már írtam a szellemi, örökkévaló törvénnyel és annak árnyékával kapcsolatban, próbáld meg megérteni..."


Csak az a gond, hogy a Biblia nem ír szellemi törvényről. Az ceremóniális törvények Jézusra mutattak előre. Ő testesítette mindazokat a jelképeket (pl áldozat). Ezért voltak ezek a törvények az árnyékai az eljövendő Krisztusnak. De a tízparancsolatnak ehhez semmi köze nincs. Ezek nem mutattak előre, sőt, például a negyedik parancsolat visszamutat a teremtésre.


"Ez megint nem igaz! A többi parancsolat is jócskán beszél olyan erkölcsi kérdésekről, amelyek nem részei a tízparancsolatnak. Ebben a rövid részben több, mint 10 ilyet számoltam össze:"


Igen, és igyekszem is ezek szerint élni :)

De ez nem zárja ki azt, hogy a tízparancsolat erkölcsi lenne.

A törvény nem más mint Jézus jellemének leirata. Ő nem változik. Az erkölcsi elvárásai sem változnak!


"A 4. parancsolat pedig egyáltalán nem erkölcsi parancsolat, hanem Izráel népe és Isten közötti szövetségnek a jele!"


Istenés Izrael közötti szövetség jele a körülmetélés:

I Móz 17:10-11 Ez pedig az én szövetségem, melyet meg kell tartanotok én közöttem és ti közöttetek, és a te utánnad való magod között: minden férfi körülmetéltessék nálatok.

És metéljétek körül a ti férfitestetek bőrének elejét, és az lesz az én közöttem és ti közöttetek való szövetségnek jele.


A szombat pedig a teremtésől ered. Miért szentelte volna meg Isten a zsidók előtt évezredekkel, ha csak később akarja használni? A körülmetélésről ír a Biblia, hogy nekünk már nem kell megtenni. A szombatot pedig Jézus is megtartotta, sőt azt is elvárta, hogy halála után is elvárta a követőitől:

Máté 24:20 Imádkozzatok pedig, hogy a ti futástok ne télen legyen, se szombatnapon



"Hogy ti ebből erkölcsi kérdést csináltok, az elég nagy baj. Az új szövetségben már nem ez a jele az Istennel való szövetségünknek, hanem az Úrvacsora vétele!"


Lehet hogy az a jele. De attól még a szombat egy törvény, amit meg kell tartanunk. Amúgy meg Jézus nem mondja, hogy az úrvacsora lenne a jel, azt írja, hogy ezt cselekedjük az emlékezetére.


"Ez megint nem igaz, még csak végig se megy a tízparancsolat 10 pontján..."


Nem megy végig, de kifejti az erkölcsi törvényeket, néhány törvényt is: pl ne ölj, ne paráználkodj


"Az új szövetség nem parancsolatok betartásáról szól, hanem arról, hogy találkozik az ember Isten kegyelmével, és ez a kegyelem olyan átformáló, természetfeletti erővel lép be az életébe, hogy elkezd a hívő Isten természetének a részesévé válni, és megutálja és elhagyja mindazt ami romlott, és többé már nem egy külső parancsolat kezdi el irányítani az életét, hanem a belső lénye válik olyanná, hogy nem a gonoszságot akarja választani. Jézus maga az Ige, Ő a mennyei törvény! Nem pedig az, hogy ne együnk ezt és ezt..."


Ha nincs törvény, nincs bűn, mert a bűn a törvény áthágása. Ha nincs bűn, nem kell kegyelem. Ha nemkell kegyelem, nem kell megváltás. Ha nem kell megváltás, nem kell Megváltó. Ha nem vesszük figyelembe a törvényt, mi szükség a megváltóra?

Igen, az újszövetség arról szól, hogy Jézus kegyelmet ad azoknak az embereknek, akik áthágták a törvényt. De ez nem érvényteleníti a törvényt, sőt, megerősíti

Róma levél:3:31 A törvényt tehát hiábavalóvá tesszük-é a hit által? Távol legyen! Sőt inkább a törvényt megerősítjük.


A törvény nem egy korlátozó dolog, hanem egy tükör, ami rávilágít a hibáinkra. Ez Isten jelleme. Ez segít tudnunk, hogy mi a jó és mi a rossz.


A mennyei törvényhez:

Ésaiás 66:23 23 És lesz, hogy hónapról-hónapra és szombatról-szombatra eljő minden test engem imádni, szól az Úr.


Az egészségügyhöz: szerinted ha valami egészségtelen Jézus halála előtt, akkor az egészséges lesz hirtelen a halála után?


Amúgy szeretném megkérdezni, hogyha el lett törölve a törvény, akkor a parancsolatok közül mennyi egyezik a törekvéseiddel?

2012. okt. 10. 12:43
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!