Írnátok néhány muszlim szokást, és ünnepet?
Kedves musztafa!
Először is köszönöm a válaszod, hogy érthetően tudtomra adtad, mert a lényegét így már megértettem az év kezdő napjának számításával kapcsolatban.
Nem kritizálni akarom a dolgot, csak felmerült egy pár gondolatom, ami megosztanék veled. Írtad valahol, hogy nem éjfél a kezdet, hanem a naplemente. Gondolom ez azért van így, mert a Bibliai (korábbi) naptár számításhoz akar igazodni a naptáratok, mégpedig Izraeléhez. Nyilván nem véletlen az, hogy hasonló elemek vannak benne. Pl. hogy az újhold a hónap kezdete, vagy hogy naplemente a nap kezdete. Ezt így jónak látom.
Viszont azt, amit írtál, hogy mindig 12 hold-hónaposak az évek, most éppen novemberre esik az év kezdete, talán ez már eltérés lenne az Isten rendjétől, amiket az időkre határozott meg. Ha mindig 12 hold-hónapos az év, akkor az az idők folyamán - nyilván - el fog tolódni az évkezdet (ugyanis a hold hónapok rövidebbek, minthogy kiadnának teljes nap-évet), és van amikor akár nyáron kezdődik, vagy mint most novemberben. Szerintem ez azért hibás, mert Isten a törvényben, amit Mózesnek adott meghatározta a hónapok kezdetét, az pedig az Abib. Az abib (talán te jobban is tudod) kalászokat jelent, tehát az év első hónapjának mindenképpen tavaszra esik, szinkronban a természet kezdetével, megújulásával. Azt természetellenesnek tartom, amikor az év valamikor ősszel, vagy tél közepén kezdődik. Ez csak úgy lehetséges, ha nem 12 hónapos minden év, hanem olykor 13 hónapos. Erre van a második Adárt, vagy 13. hónap, ami olyan mint a szökő nap. A legjobb viszonyítási pont az év kezdetére a tavaszi equinox (nap éj egyenlőség), ami mindig ugyanarra az időre esik (tavasz) az évben és az ehhez képes levő legközelebbi újhold az, ami meghatározza az év kezdetét. Így mindenkor a kalászosodás idejében lesz. Szóval gyökereiben a ti naptárotok is ezt hordozza, de többet mondok, mert még pl. az eredeti római naptár is ezt hordozza, ami kiderül a hónap neveinkből. pl. szeptember a septa(7), október okta (8), november nova(9), december deca (10)... Amelyik hónapot úgy hagytak, és nem nevetek valami római császárról, az a hónap egy szám nevét tartalmazza, amiből kiderül, hogy a december nem el van csúszva, és az év vége valamikor febr.-márc. eshetett. Tehát közelebb ahhoz a rendhez, ami szerint a tavasz kezdetén van az év eleje.
Üdv
Előző, jól írod a természetes soláris évre és ebből kidolgozott keresztény és zsidó évszámításra vonatkozó megjegyzéseidet. De a moszlim évszámítás teljesen más alapon áll. Nincsen szökő év, nap, hónap a kiegyenlítésre, az új év mindig más napra esik, asztronómiailag nem stabil nap. Az év nem agrár év.
Mohamed előtt az arabok lunisoláris naptárt használtak és a hónapok felváltva voltak 29 - 30 naposak és volt szökő hónap is a diferencia kiegyenlítésére. Ez stabil naphoz kötött évkezdetet jelentett. Mohamed ezt a naptárt betiltotta a szökőhónappal együtt (9. szúra - Lítoszmá).
Az általa bevezetett szigorúan lunáris év nem tart lépést az asztronómiai trópikus ével ezért 33 év alatt megelőzi saját magát (vagyis a mi naptárunkat) egy ével. Ez azt jelenti, hogy 33 év múlva esik újra ugyan arra a napra az új év.
A moszlim ciklusban 19 év egyszerű 354 napos és 11 év szökő, 355 napos. Így a Hold által a Föld 360 megkerülése 10631 nap, a valóságban 10631,015 nap. 1 ciklus 29,25 nap; Hold év 354,36 nap; a gregoriánus évnél 10,88 nappal rövidebb.
Omar kalifa Mohamed halála után 16 ével számolta ki és vezette be a Hidzsrit (moszlim időszámítást). Akkor kezdődik, amikor Mohamed próféta Mekkából Medinába menekülése (Hidzsra) után először jelent meg a hold. Ez Kr.u. 622 július 16. péntek volt. Ez volt a Hidzsri első új év napja. És ezért lett péntek a moszlimok szent napja, nem a zsidók szombatja vagy a keresztények vasárnapja.
Köszönöm az eddigi választ, nekem hasznos volt.
Még lenne egy kérdés:
És mi a helyzet a nagyobb időperiódusokkal. Pl. Van a törvényben, amit Mózesnek adott Isten olyan, hogy 7 évente a föld pihenő éve, amikor nem lehet vetni-aratni, a hetedik évben a Szombat-év, és a 7*7+1 év a Jubileum év, amikor a föld visszaszáll az eredeti család tulajdonában, így nem lehet véglegesen elidegeníteni. Van a muszlimoknál ehhez hasonló, vagy erre utaló dolog?
Kedves musztafa!
Úgy tudtam, hogy a mohamedánok a Mózesnek adott Törvényt is Istentől való kinyilatkoztatásnak tartják, azért is hivatkoznak Ábrahám hitére, Mózesre és a prófétákra, mint akik ugyanabban az Istenben hittek, és igazak voltak, cselekedték akaratát, parancsait.
Nos, ha így van, csodálkozom azon, hogy ti is ugyanazzal a szójárással veszitek kisebbre az Isteni kijelentéseket és utasítjátok vissza az Isten által adott törvényt, mint a keresztények, hogy "zsidó hagyomány".
Mondja ezt egy testileg nem zsidó, ...
Persze ha Mohamed mást határozott meg, mint az Isten korábban, akkor tévedtem, bár nem hiszem, hogy Isten törvénye változna, és ma így, holnap már úgy lenne.
Elnézést, ha kötözködésnek tűnik, csak kimondom, ami bennem van.
Üdv
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!