Miért van ez a miatyánk végén :"Mert Tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség, mindörökké. "?
Első: nem igaz, hogy Kálvin tette hozzá. A Bibliában két evangélium, Máté és Lukács is megörökítette a Miatyánkot. A Máté evangéliumában megvan ez a mondat, a Lukácséban nincs. A protestánsok a Máté alapján mondják, a katolikusok Lukács alapján. (De ha jól tudom, a katolikusok is elmondják ezt a "plusz" szöveget nem sokkal később a liturgiában.)
Kérdező: ez egyfajta dicsérő formula. Mint pl. egy királynak szóló levélben is helye van egy olyan résznek, ami elismeri a király hatalmát, és erre hivatkozva kér. Mintha jogi nyelven azt írná: "ez a te hatásköröd, te jogköröd".
A Heidelbergi Káté (reformátusok hitvallása) így magyarázza: "azért kérjük Tőled mindezeket, mert Te, aki Királyunk vagy és rendelkezel mindenek felett: akarsz is és meg is tudsz adni nekünk minden javakat és ezeket is azért, hogy ne mireánk, hanem a Te szent nevedre térjen örök dicsőség."
#2-vel egyetértek, ezt is tartalmazza, ugyanakkor lényeges, hogy pontosan milyen kontextusban van ez a mondat az imában (ne felejtsük: a Szentírásban minden szónak van jelentősége!).
"Máté 6:13 És ne vígy minket kísértetbe, de szabadíts meg minket a gonosztól. Mert tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség mind örökké. Ámen!" (Károli)
"Máté 6:13 És ne adj át minket megpróbáltatásnak, hanem szabadíts meg a gonosztól! Mert Tiéd a királyság, az erő és a dicsőség örökké! Ámen." (SZPA ford.)
Tehát így van logikailag: szabadíts meg minket a gonosztól --> MERT tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség!
Ez azért lényeges, mert ha így imádkozunk, ezzel egyértelműen hitet teszünk abban, hogy Istennek VAN HATALMA megszabadítani a gonosztól (szó szerint: "kihúzni" a gonosztól/ból), akinek egyébként ugyebár a bűneink miatt a hatalma alatt lennénk, ha Jézus meg nem váltott volna minket ebből.
Tiéd az ország és a hatalom (v. királyság és erő) --> Pál: Isten országa erőben áll (1Kor 4:20), Isten országa hatalommal jött el (Márk 9:1). Azt pedig, hogy mit jelent, hogy Isten országa erőben áll és hatalommal jött el, Jézus mutatta be a földi szolgálatán keresztül, például itt:
"Márk 1:25 És megdorgálá őt [a tisztátalan szellemet] Jézus, mondván: Némulj meg, és menj ki belőle.
Márk 1:26 És a tisztátalan lélek megszaggatá őt, és fennszóval kiáltva, kiméne belőle.
Márk 1:27 És mindnyájan elálmélkodának, annyira, hogy egymás között kérdezgeték, mondván: Mi ez? Micsoda új tudomány ez, hogy hatalommal parancsol a tisztátalan lelkeknek is, és engedelmeskednek neki?"
Vagyis az a kérés, hogy "szabadíts meg a gonosztól, mert tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség" tulajdonképpen azt jelenti, hogy "kérlek, parancsolj a te hatalmaddal és erőddel, amellyel rendelkezel a gonosz felett, hogy megszabaduljak tőle!"
Mert, ahogy Jézus, majd az apostolok egész szolgálata is bemutatta, egyértelmű, hogy a gonosz feletti győzelmet az ember nem érheti el a saját erejével, hanem csak Isten természetfeletti erejével. Pontosan ezért kérdezték mind Jézustól, mind az apostoloktól a zsidó írástudók, hogy "micsoda hatalommal cselekszed ezeket, hogy parancsolsz a gonosz szellemeknek, és engedelmeskednek?" (Máté 21:23, Márk 1:27, 11:28, Luk 4:36, 20:2), majd az apostoloktól (akik ott folytatták Jézus munkáját, ahol abbahagyta), hogy "milyen név által cselekszitek ezt?" (Apcs 4:7) Mert ők tudták jól, hogy emberi erővel nem lehet a gonoszt legyőzni, vagy a gonosz igájából az embereket megszabadítani. A Miatyánkban viszont benne van, hogy jogunk van Istennek az erejét kérni, hogy ezt ma is ugyanúgy megtegye!
Vö. még:
Ján 8:34 Felele nekik Jézus: Bizony, bizony mondom néktek, hogy mindaz, aki bűnt cselekszik, szolgája a bűnnek.
Ján 8:35 A szolga pedig nem marad mindörökké a házban: a Fiú marad ott mindörökké.
Ján 8:36 Azért ha a Fiú megszabadít titeket, valósággal szabadok lesztek.
Kol 2:13 És titeket, kik holtak valátok a bűnökben és a ti testeteknek körülmetéletlenségében, megelevenített együtt Ő vele, megbocsátván minden bűnötöket,
Kol 2:14 Az által, hogy eltörölte a parancsolatokban ellenünk szóló kézírást, amely ellenünkre volt nekünk, és azt eltette az útból, odaszegezvén azt a keresztfára;
Kol 2:15 Lefegyverezvén a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, őket bátran mutogatta, diadalt vévén rajtuk abban.
Pontosítanék:
Néhány régebbi bibliafordításban, például a Károli-fordításban, az Úr imája egy doxológiával (Istent dicsőítő kitétellel) zárul: "Mert tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség mind örökké. Ámen!" Egy bibliai szövegmagyarázó könyv kijelenti: "A doxológia... nem található meg a leginkább hitelt érdemlő (kéziratokban)" (The Jerome Biblical Commentary).
VIII. Henrik tette hozzá, láttam a Tudorokban.
:D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!