Szerintetek az elragadtatas a nagy nyomorusag elott vagy utan lessz? Bibliailag alatamasztott valaszokat szeretnek kapni.
Mt 24,9 Akkor nyomorúságra adnak majd benneteket, és megölnek titeket; és gyűlöletesek lesztek minden nép előtt az én nevemért.
Kiket?
Szerintem jobban jársz, ha utánanézel a témának a szakirodalomban; ugyanis három variáció is van, amit a Bibliából alá lehet támasztani (pre-, mid- és poszttribulációs elméletek).
Ha pedig csak a személyes vélemény érdekel ("szerintetek"), én az első kettőt valószínűbbnek tartom, mint a harmadikat... :)
vigyzni kell am a teveszmektol
zsoltárok 83:19-et az ad majd eletet
Berta Wooster válasza:
Szerintem jobban jársz, ha utánanézel a témának a szakirodalomban; ugyanis három variáció is van, amit a Bibliából alá lehet támasztani (pre-, mid- és poszttribulációs elméletek).
Ha pedig csak a személyes vélemény érdekel ("szerintetek"), én az első kettőt valószínűbbnek tartom, mint a harmadikat... :)
Koszonom a valaszod es igazad van,azt hiszem nem itt kell kerdeznem ezt,hisz egybol megjelennek a Jehova tanui es megprobaljak behalozni az embert.
Szívesen. :)
Off: A JT-k tényleg elég érdekesek, az ide író felhasználót nem láttam még eddig; de nagyon zavaros, amit írt, abszolút nem vág a témába. Ha gondolod, töröltesd le a válaszait.
On: Előkerestem neked egy régebbi kérdést, amihez születtek nagyon jó válaszok (nem mind, de többségében):
http://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallas__2..
A kereső funkcióval is biztosan találsz még néhány hasonlót.
Jó olvasást. :)
Rövid lenne a hely itt mindent kifejteni, és állást foglalni a vitában nagyon nehéz, mert látszólag mindegyik jelentősebb nézet képviselői "bibliailag alátámasztott válaszokat" adnak. Szerintem semelyikünk nem engedhetné meg magának, hogy ezzel kapcsolatban a saját nézetét 100%-osan bizonyosnak és igazoltnak állítsa be, mert Jézus, akinek mindig igaza van :), nemcsak azt mondta, hogy "sem a napot, sem az órát nem tudjátok", hanem azt is, hogy "amely órában NEM gondoljátok, ABBAN jő el az embernek Fia".
Ezért hadd ajánljak 2-2 elég jól kifejtett, magyar nyelvű írást a pretribulációs (N. Ny. előtti) és a poszttribulációs (N. Ny. utáni) elméletről, melyek valamelyikét fogadja el a legtöbb keresztény:
pretrib
poszttrib
A midtribulációs elméletről (olyan értelemben, hogy pontosan akkor lesz az elragadtatás, amikor a "pusztító utálatosságot" felteszik a jeruzsálemi Templomban, a 70. évhét felén) azért nem tudok igazából leírást linkelni, mert én nem nagyon ismerek olyan embert és a Google segítségével se nagyon találtam olyan komoly forrást, ami ezt az elméletet támogatná, ennek ellenére mindig felhozzák mint egyik létező elméletet, ezért én is megemlítettem.
Véleményem:
A pretribulációs elmélet egyik legnagyobb hibája, hogy 7 éves "nagy nyomorúságról" beszél, holott a Bibliából nagyon könnyen bizonyítható, hogy a "nagy nyomorúság" legfeljebb 3,5 éves időszakot jelent. A másik nagy hibája, hogy különbséget tesz az Egyház-korszakhoz tartozó szentek (church-age saints) és a nyomorúság alatti szentek (tribulation saints) között, ami egy igeileg igazolhatatlan (sőt magánvéleményem szerint egyenesen cáfolható) feltételezés.
Egy kevésbé ismert harmadik hibája, hogy szemben azzal, amit állítanak róla, az "ősegyházban" (sőt, még sokáig) nem ez volt az uralkodó nézet, hanem a pretribulációs nézet igazából egy kétes eredetű 19. század eleji látomáson alapul, és azóta nyert teret az Egyházban és lett uralkodó nézetté.
A poszttribulációs elmélet egyik legnagyobb hibája, hogy a leggyakoribb változata, amely szerint Krisztus a 70. évhét lejárta után jön el, pontosan kiszámíthatóvá teszi az elragadtatás/visszajövetel napját. A másik pedig, hogy a Jelenések 6:17 szerint a harag napja már a 7. pecsét felnyitásával elkezdődik, a poszttribulációs elmélet viszont az elragadtatást a 7. trombitaszóhoz köti (mivel ezt követi a harag 7 poharának kitöltése), így nem igazán hozható összhangba azokkal a jogos pretrib érvekkel, miszerint "nem haragra rendelt minket Isten" (1Thessz 5:9).
A midtribulációs elmélet legnagyobb hibája szintén az, hogy 7 évesnek veszi a nagy nyomorúságot, amelynek épp felén történik az elragadtatás - ezért ráadásul a napja pontosan kiszámítható, amennyiben ismert lesz a 70. évhét kezdetének napja, az azt jelző esemény (ez szinte bizonyos).
Tudtommal a 90-es évek elejétől kezdett kibontakozni és egyre ismertebbé válni egy másik elméleti megközelítés, a "pre-wrath rapture" vagy magyarul "harag előtti elragadtatás", amely mindhárom fenti nézettől különbözik egy kicsit, és véleményem szerint szintén nagyon erős igei bázissal rendelkezik. Bővebb magyar kifejtést nem ismerek sajnos erről, de egy angol nyelvű oldalon el lehet olvasni a teljes kifejtését: [link]
Illetve rövidebb összefoglalását: [link]
(Továbbá tudtommal mindegyik említett elmélet rövid, összefoglaló leírását meg lehet találni az angol nyelvű Wikipédián.)
Ha szabad egy kis személyes benyomással élnem, én speciel a közelmúltig a nyomorúság előtti elragadtatás nézetét elfogadtam, de akárhányszor olvastam a Bibliát, nagy nehézségeket okozott, hogy nem tudtam hova tenni a szentek soha nem látott mértékű, antikrisztusi üldöztetéséről szóló egyértelmű utalásokat.
Nem olyan régen ismertem meg ezt a "pre-wrath" nézetet, és először nem akartam elhinni, majd amikor tüzetesen megvizsgáltam az Igében minden állítást, arra jutottam, hogy ez nemcsak egy lehetséges elmélet, hanem egy olyan, amelyik minden korábbi kétségemet eloszlatta. Ezért jelenleg arról vagyok meggyőződve, hogy az elragadtatás egy olyan esemény lesz, ami Dániel 70. évhetének második felében történik meg, amikor Jézus (a 6. pecsét felbontásakor) váratlanul félbeszakítja (vö. Mt 24:22) a keresztények nagy nyomorúságát, az övéit magához veszi, a Földön pedig elkezdődik előbb "a Bárány haragja" (Jel 6:17 - követi a 7 trombitaszó), majd a harag 7 poharának kitöltése (Isten haragja).
Érdemes szerintem minden létező nézetet alaposan megismerni és megvizsgálni, nem hinni el semmit senkinek csupán annak a személye miatt, aki mondja, "mert a napok gonoszok". Olyannal érdemes erről a kérdésről tárgyalni, aki saját maga az Igéből meggyőződött arról, hogy mi az igazság. Sajnos nem mindenki tud így nyilatkozni erről a kérdésről, hanem érvek hiányában olyanokat nyilatkoztat ki magából, hogy "ez nem lehet Isten akarata, hogy így meg így történjen". Én elfogadom, ha valaki értelmes, logikus gondolatmenet után más következtetésre jut a Bibliából, mint én, mert ha meg is győződtem egy nézet igazságáról, még lehet, hogy nincs igazam. De attól a falra mászok, ha valaki azt véli tudni, hogy mi lehet és mi nem lehet Isten akarata.
A legfontosabb szerintem az, hogy akár a nagy nyomorúság előttre, akár közben, akár utánra várjuk Jézust, a "legrosszabbra" is fel legyünk készülve. Mert ha úgy gondolkodnánk, mint kezdetben az apostolok, akik közül egyedül Jánost nem végezték ki, akkor az üldöztetésre és esetleg a mártírhalálra nem "a legrosszabb", hanem a "legjobb" lehetőségként gondolnánk: mert ez a legnagyobb dicsőség. (vö. Ján 21:18-19 és 1Pét 4:12-19) Csak remélem és könyörgöm, hogy annak idején készen álljak erre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!