Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Jézus hegyi beszéde (Mt...

Jézus hegyi beszéde (Mt 5-6-7) és a mezei prédikációja (Luk 6:12-49) azonos események?

Figyelt kérdés

2012. ápr. 3. 16:48
 1/4 anonim ***** válasza:
100%
Valószínű mivel a Máté és a Lukács evangéliumában is közvetlenül ez a tanítása végeztével Kapernaumba ment, és a római századosnak gyógyította meg a szolgáját.
2012. ápr. 3. 22:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

Szia!


Igen, azonos események, Jézus nagy galileai szolgálata alatt történt 29-ben. Ha megfigyeled megtalálod az azonosságokat:

- A boldogmondások (Mt. 5:3-12; Lk. 6:20-23)

- Az ehhez kapcsolódó jajkiáltások (Lk. 6:24-26)

- Jézus és a törvény (Mt. 5:17-48; Lk. 6:27-36)

- Az ítélkezés és az irgalmasság (Mt. 7:1-6; Lk. 6:34-42)

- Mérték az igaz és a hamis vallásos ember megkülönböztetéséhez (Mt.

7:21-27; Lk. 6:43-49)


Üdv. Péter

2012. ápr. 4. 07:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 A kérdező kommentje:

Attól, hogy azonosak a tanítások benne, miért kéne ugyanannak az eseménynek lennie? Nem mondhatta el Jézus ugyanazt az üzenetet többször is?


Máté evangéliuma szerint amikor lejött Jézus a hegyről (a hegyi beszéd után), akkor gyógyította meg a bélpoklost:


"Mikor leszállott vala a hegyről, nagy sokaság követé őt. És ímé eljövén egy bélpoklos, leborula előtte, mondván: Uram, ha akarod, megtisztíthatsz engem...." Mt 8:1-4


Márk evangéliuma szerint a bélpoklos megtisztítása után történt a gutaütött meggyógyítása:


"És jöve hozzá egy bélpoklos, kérvén őt és leborulván előtte és mondván néki: Ha akarod, megtisztíthatsz engem... Napok mulva pedig ismét beméne Kapernaumba, és meghallák, hogy otthon van. És azonnal sokan összegyülekezének, annyira, hogy még az ajtó elébe sem fértek; és hirdeté nékik az igét. És jövének hozzá egy gutaütöttet hozva, akit négyen emelnek vala...." Mk 1:40-2:12


Lukács szerint pedig a gutaütött meggyógyítása után hívta el Mátét:


"És lőn egy napon, hogy ő tanít vala: és ott ülének a farizeusok és a törvénynek tanítói, akik jöttek Galileának és Júdeának minden faluiból és Jeruzsálemből: és az Úrnak hatalma vala ő vele, hogy gyógyítson. És ímé valami férfiak ágyon egy embert hozának, aki gutaütött vala; és igyekezének azt bevinni és ő elébe tenni... Ezek után pedig kiméne, és láta egy Lévi nevű vámszedőt, aki a vámnál ül vala, és monda néki: Kövess engem! És az mindeneket elhagyván, felkele és követé őt." Luk 5:17-28


Máté azonos kell, hogy legyen Lévivel, hiszen Máté evangéliumában a gutaütött meggyógyítása után ugyanezt a történetet olvassuk:


"És mikor Jézus onnét tovább méne, láta egy embert ülni a vámszedő helyen, akinek Máté volt a neve, és monda néki: Kövess engem! És az felkelvén, követé őt." Mt 9:9


Ezekből az Igékből az derül ki, hogy az események időrendje:


- hegyi beszéd

- bélpoklos megtisztítása

- gutaütött meggyógyítása

- Máté elhívása


Ezzel csupán az a probléma, hogy a mezei prédikáció előtt kiválasztotta már Jézus a 12 tanítványát (köztük Mátét is):


"És lőn azokban a napokban, kiméne a hegyre imádkozni, és az éjszakát az Istenhez való imádkozásban tölté el. És mikor megvirrada, előszólítá az ő tanítványait és kiválaszta azok közül tizenkettőt, akiket apostoloknak is neveze... És alámenvén ő velök, megálla a síkságon, és az ő tanítványainak serege és a népnek nagy sokasága egész Júdeából és Jeruzsálemből és Tírusnak és Sídonnak tengermelléki határából, akik jöttek, hogy hallgassák őt és meggyógyíttassanak betegségeikből..." Luk 6:12-49

2012. ápr. 4. 13:07
 4/4 anonim ***** válasza:

Szia!


A látszólagos ellentmondást az okozza, hogy Lukács a kronológia sorrendet tartotta szem előtt, míg Máté a beszédeit szerkesztette egy csokorba s a kronológiai összefüggések nem voltak fontosak számára. Ha megnézed akkor a Máté 5-7 fej. a hegyi-beszédet a 10. a tanítványok kiküldését a 13. példázatokat a 18. a megbocsátást a 23. az írástudók-farízeusok elítélését a 24-25 az apokaliptikus beszédeit tartalmazza. A többi szinoptikus evangéliumokban ezekből csak egyes szakaszok vannak meg. Az is igaz, hogy Jézus egyes tanításait többször is elmondta/elmondhatta hiszen azt olvassuk, hogy bejárta egész Galileát és úgy tanított. A Hegyi beszéd színtere a mértékadó keresztény teológusok szerint a Keren-Hattin vagyis a Hattin szarva nevű hegy amely nem messze van Kapernaumtól és ez egy fennsík a hegyen. Vagyis Máté a hegyet említi általánosságban míg Lukács a fennsíkra utal. Az eredeti szövegben ugyanis nem síkság van írva hanem szó szerint sík terület vagy sík hely.

Remélem tudtam segíteni

2013. febr. 26. 13:58
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!