Hogy lehet, hogy Jézus már a szenvedés történet kezdete előtt átvitt értelemben használta a Kereszt szót? Hogy érthették meg akkor, mit ért ez alatt? (bibliai vers lent)
"Ha valaki én utánam akar jőni, tagadja meg magát, és vegye fel az ő keresztjét minden nap, és kövessen engem."
Mt 16, 24; Mk 8, 34; Lk 9,23
Talán onnan,hogy a keresztre feszítést már akkor is alkalmazták kivégzésként,és az elítélteknek ugyanúgy cipelniük kellett a keresztet,mint neki.így az emberek ismerhették ezt a dolgot.
vagy nem szó szerinti a fordítás.
Kedves kérdező!
Mivel Júdea akkor már évszázadok óta római uralom alatt volt, gondolom nem egyszer láthattak a zsidók keresztrefeszítés általi kivégzést, hiszen ez akkor bevett szokás volt. Nyilván ismerték az emberek a keresztfa vállon vitelének metódusát, amivel még jobban kínozták az elítéltet. Vagyis érthető volt mindenki számára, hogy ezzel a nehézségek elviseléséről beszél Jézus.
Az utolsó vacsoránál foglalta ezt össze szerintem Jézus.
Ez az én testem, melyet megtörtem, így tegyetek ti is, törjétek meg a testeteket másokért, az én emlékezetemre.
Aki felvette a válára a keresztet, hová ment? A halálba. Nem az a lényeg, hogy nehéz volt, hanem egy halálraítélt volt, aki ment a vesztőhelyre. Azt is mondhatta volna, hogy aki nem veszi fel a terhet a válára, de nem ezt mondta. Még csak semmi ilyesmit sem.
Adjátok oda magatokat másokért.
Mi a legnagyobb problémája annak, aki a keresztet viszi? Hogy nehéz. Jajjj....de nehéz. Egy fenét. Az, hogy pár perc múlva oda lesz szegezve rá, és pár óra múlva kínok közt fog meghalni...
Szia!
Érdemes elolvasni a teljes szakaszt a Mt. 16:21-28-ig mert egységes egészet alkot. A 21. versben ezt olvassuk:
"Ettől fogva kezdte Jézus jelenteni az ő tanítványainak, hogy neki Jeruzsálembe kell menni, és sokat szenvedni a vénektől és a főpapoktól és az írástudóktól, és megöletni, és harmadnapon föltámadni."
Itt szólt Jézus először nyíltan arról, hogy mi vár rá Jeruzsálemben. Szava prófécia volt: nemcsak az tartozik hozzá messiási küldetéséhez, hogy feltámad a halálból, hanem az is, hogy ismeri a halálba és azon túl a feltámadásra vezető útját is. Pétert még mindig népe hamis váradalmai kísértették: ezek nem tudták összeegyeztetni a halált a Messiás isteni küldetésével (vö. ApCsel 26:23). Bizalmasan, de egyben fölényesen rendreutasította Jézust, amikor messiási küldetésének erről az oldaláról szólt. De Jézus kíméletlenül leleplezte, Péter szavainak hátterét: aki nem Isten dolgaival törődik, hanem emberi szempontok szerint ítél ebben a kérdésben, az a sátán szolgálatában áll. Túl ezen a tanítványoknak azzal is le kellett számolniuk, hogy Jézus útja lehet egyedül az ő útjuk is.
A kereszthordozás képe már sokkal korábban megjelenik: Mt. 10:38 "aki föl nem veszi az ő keresztjét és úgy nem követ engem, nem méltó én hozzám." Ez az önmegtagadás magatartására hívta fel figyelmüket. Mindezt a kereskedelemből vett képpel foglalta össze: a legnagyobb nyereség is kevesebb, mint maga az élet, mert aki az életét elveszti, az a nyereséget sem élvezheti. Különben is: mindenki kész minden árat megfizetni, ha az életét akarja menteni. A mennyei élet megfizethetetlen, ezért érdemes mindent kockára vetni. A végső ítéletben kiki a maga számítása és életfolytatása alapján áll majd helyt.
A keresztrefeszítés egyébként már az Ószövetségi próféciákban is megjelenik, lásd pl. a 22. zsoltárt...
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!