Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A Biblia alapján mikor van...

Munyamunya kérdése:

A Biblia alapján mikor van ideje az Úrvacsora vételének (és a lábmosásnak)?

Figyelt kérdés
Tudom, hogy pl. a katolikus felekezetben akár minden nap lehet "áldozni", az adventisták pedig negyedévente végzik. De mi volna a biblikus időpont?
2012. jan. 13. 13:09
1 2 3 4
 21/31 anonim ***** válasza:

Szerintem így lehetett a bibliai kronológia sorrendjében:

A csütörtöki lenyugvó nap niszán 14-ének a kezdetét jelzi - ez Jézus földi, emberi életének utolsó napja. Ezen az estén Jézus és az apostolai együtt vannak egy jeruzsálemi házban, ahol már minden elő van készítve, hogy megünnepelhessék a pászkát. Miközben együtt élvezik a pászkát (magát a vacsorát is, hiszen ettek), Jézus nagyszerű leckét ad a tizenkettőnek az alázatosságból: megmossa a lábukat. Elküldi Iskariót Júdást, aki beleegyezett, hogy 30 ezüstpénzért - vagyis a Mózesi Törvény szerint mindössze egy rabszolga áráért - elárulja Urát. Jézus ezután bevezeti halálának az emlékünnepét (2Mózes 21:32; Máté 26:14, 15, 26–29; János 13:2–30).


Új parancsolatot ad nekik és több jelentőségteljes intelem hangzik el tőle. Meg is dicséri őket, hogy kitartanak mellette. Jézus szeretetteljesen felkészíti őket közelgő eltávozására.


Már jóval elmúlhatott éjfél, amikor Jézus és a tizenegy hűséges apostola a Gecsemáné-kertbe érnek. Jézus gyakran járt itt az apostolaival (János 18:1, 2). Jézusnak néhány órán belül, még aznap meg kell halnia, méghozzá hitvány bűnöző módjára. Annyira gyötrődik ettől a várható eseménytől, és attól, hogy milyen szégyent hozhat ez az Atyjára, hogy miközben imádkozik, verejtéke olyan lesz, mint a földre hulló vércseppek (Lukács 22:41–44).


Miután hajnaltájban Jézust letartóztatják, hamis tanúk vádolják, elfogult bírák bűnösnek nyilvánítják, Poncius Pilátus elítéli, a papok és a csőcselék megvetik, a katonák kicsúfolják és kínozzák (Márk 14:53–65; 15:1, 15; János 19:1–3). Péntek délben Jézust kínoszlopra szegezik, és gyötrő fájdalmakat él át, miközben testének súlya a szegeknél tovább szakítja a kezén és a lábán okozott sebet (János 19:17, 18). Délután három óra tájban Jézus felkiált: "Elvégeztetett!" Igen, mindent befejezett, amiért a földre jött. Istenre bízva szellemét, lehajtja a fejét, és meghal (János 19:28, 30; Máté 27:45, 46; Lukács 23:46).

2012. jan. 18. 16:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/31 A kérdező kommentje:

Kedves 20-as válaszoló!


Bizony másfajta ételt ettek az utolsó vacsorán a tanítványok és Jézus, valamiféle mártogatós, szószos dolgot, nem pedig tűzön sütött bárányt - épp erről beszélek, hogy emiatt sem lehetett ez a vacsora a páska.


Olyat sehol sem olvasunk, hogy Jézus kovásztalan kenyeret tört volna meg ekkor. A görögben külön szó van a normál kenyérre (artos) és a kovásztalanra (azymon), és itt a vacsoránál végig "artos" van említve.


Ahogy már az előbb kiveséztük, azért mondhatta Jézus, hogy készítsék elő a tanítványok a "páskát", mert az egész ünnepet egy névvel illették, egy egységnek számított a teljes ünnepi időszak, nem tettek különbséget a napok között. Azonkívül a páskát valóban ezen a napon kellett előkészíteni, hiszen a következő már maga az ünnep első napja volt, amikor már nem lehetett semmit munkálkodni.


Olyat sem ír sehol semelyik evangélium, hogy a "páskát ették" volna a tanítványok, csak annyit olvasunk, hogy "ettek".


Vajon a többi idézetet az evangéliumokból elolvastad? Azok miért beszélnek a páska előtti napról Jézus halálának napján? És hogyan vehetett volna bármit az ünnepre Júdás, ha ez már az ünnep első, nagy napja volt, amikor semmit nem lehet adni-venni?


Az evangéliumok nem mondanak ellent egymásnak. Minden tény azt mutatja, hogy az utolsó vacsora nem a páskabárány elfogyasztása volt. Krisztus halálnak a maga rendelt idejében, a bárány leölésével jelképezett időpontban kellett megtörténnie, ez pedig nem előzőnap délután volt (hiszen akkor Jézus már nem lehetett volna jelen ezen a vacsorán), hanem ennek a napnak a délutánján, a kilencedik órában. Pontosan akkor, amikor Jeruzsálemben épp levágták a páskabárányokat, így valósult meg ennek az ünnepnek a jelképe.

2012. jan. 19. 09:11
 23/31 A kérdező kommentje:
Ja, és Jézus halálának napja nem egy heti péntek volt. Ugyanis "három nap és három éjjel" kellett neki a föld gyomrában maradnia, vagyis a seolban, ez három egész napot jelent. Péntektől vasárnapig viszont a legnagyobb jóindulattal is csak másfél nap telik el (hiszen a Krisztus feltámadása még a hét első napjának virradata előtt megtörtént, ahogy az nyilvánvaló magdalai Mária történetéből, aki ""jó reggel, a mikor még sötétes vala"", ""napfelkeltekor"" érkezett a sírhoz).
2012. jan. 19. 09:20
 24/31 anonim ***** válasza:

Bocsi kedves kérdező, de szerintem baj van a magyarázatoddal. Sehogy sem stimmel. A magam részéről mindent elkövetek, hogy kiderüljön a pontos igazság, remélem te is ezt teszed, bármennyire is meg vagy győződve az igazadról.


"Olyat sehol sem olvasunk, hogy Jézus kovásztalan kenyeret tört volna meg ekkor."


A kovásztalan kenyerek ünnepének első napján, Jézus a saját bűntelen és tökéletes testének a jelképeként nem kovásztalan kenyeret használt volna? Aligha hihető.

A zsidóknak azt parancsolták, hogy a pászkán "semmi kovászosat" ne egyenek. A pászka ünnepét, melyen Izrael fiainak az Egyiptomból való kivonulásáról emlékeztek meg, i. e. 1513-ban vezették be. A megtartására vonatkozóan Jehova ezt az utasítást adta: "Semmi kovászosat ne egyetek. Minden lakóhelyeteken kovásztalan kenyeret egyetek" (2Mózes 12:11, 20).


Később a kovászt gyakran a bűn és a romlottság jelképének tekintették. Például a keresztény gyülekezetben egy erkölcstelen személyre utalva ezt kérdezte Pál apostol: "Nem tudjátok, hogy egy kevés kovász az egész tésztát megkeleszti?" Majd így folytatta: "Takarítsátok el a régi kovászt, hogy új tészta legyetek, mint ahogy mentesek is vagytok a kovásztól. Mert hiszen Krisztus, a pászkaáldozatunk feláldoztatott. Következésképpen, ne régi kovásszal tartsuk meg az ünnepet, ne is a rosszaság és a gonoszság kovászával, hanem az őszinteség és az igazság kovásztalan kenyereivel" (1Korintusz 5:6–8).

Következésképpen csak kovásztalan kenyér jelképezhette Jézus bűntelen emberi testét (Héberek 7:26).


Nem is beszélve arról, hogy a kovásztalan kenyerek ELSŐ NAPJÁN kérdezték Jézustól a tanítványai, hogy hol "egyék meg a pászkát". Gondolod, hogy a kovásztalan kenyerek ünnepén kovászos kenyeret ettek és Jézus kovászos kenyérrel szemléltette a bűntelen és tökéletes emberi testét???


"A kovásztalan kenyerek első napján a tanítványok odamentek Jézushoz, és ezt kérdezték: 'Hol akarod, hogy előkészületeket tegyünk arra, hogy megedd a pászkát?'" (Máté 26:17)


Ezután, aznap este jöttek össze és "ettek". Itt nem írja a Biblia, hogy mit, de logikus, hogy a pászkavacsorát, mert a tanítványoktól és Jézustól utalások vannak rá.


Abban az időben kéznél is voltak a zsidó pászkavacsora kellékei, köztük a kovásztalan kenyér, amit Mózes úgy hívott: "kovásztalan lepények, a nyomorúság kenyere" (5Mózes 16:3; 2Mózes 12:8). Ez a kenyér búzalisztből készült kovász, só vagy fűszer hozzáadása nélkül. Mivel kovásztalan volt (héberül: matstsah΄, lapos és törékeny volt - ezért írják, hogy "törte" -, ehető méretű darabokra kellett azt megtörni (Márk 6:41; 8:6; Cselekedetek 27:35).


Ennek az ünnepnek az idején nem lehetett egy izraelita otthonában sem kovászos kenyér. Az ünnep résztvevői közül mindenki halállal lakolt, aki kovászos kenyeret evett, még az idegen lakosok is (2Mózes 12:19).


Lukács is egyértelműen beszél 22:7, 8-ban: "Elérkezett a kovásztalan kenyerek napja, amelyen fel kell áldozni a pászka áldozatot..."

És tudjuk a Héber szövegekből, hogy még ezen az éjszakán el kellett fogyasztani, ami maradt, el kellett égetni.


"Azonkívül a páskát valóban ezen a napon kellett előkészíteni, hiszen a következő már maga az ünnep első napja volt, amikor már nem lehetett semmit munkálkodni."


Akkor még egyszer idézem:


"A kovásztalan kenyerek első napján a tanítványok odamentek Jézushoz, és ezt kérdezték: 'Hol akarod, hogy előkészületeket tegyünk arra, hogy megedd a pászkát?'" (Máté 26:17)


Tehát a pászka ünnepét és kovásztalan kenyér ünnepét gyakran nevezték együtt "kovásztalan kenyerek" ünnepének, mert ez rögtön a pászka után következett. Vagyis itt Máté a pászka ünnepéről beszélt, ami egyúttal a kovásztalan kenyerek ünnepének az első napja.


"Vajon a többi idézetet az evangéliumokból elolvastad? Azok miért beszélnek a páska előtti napról Jézus halálának napján?"


Elolvastam és még nem tudom a választ, de biztosan ésszerű oka van.


"És hogyan vehetett volna bármit az ünnepre Júdás, ha ez már az ünnep első, nagy napja volt, amikor semmit nem lehet adni-venni?"


Kérdés, hogy az "ünnepek" melyik részére gondoltak?


------


"Mert a miképen Jónás három éjjel és három nap volt a czethal gyomrában, azonképen az embernek Fia is három nap és három éjjel lesz a föld gyomrában" (Máté 12:38–40).

A zsidó nap napnyugtakor kezdődött. Krisztus péntek délután halt meg, i. sz. 33. niszán hó 14-én. Még aznap, naplemente előtt helyezték testét a sírba. Niszán hó 15-e aznap este kezdődött, és szombatnak, a hét hetedik és utolsó napjának napnyugtájáig tartott. Ekkor kezdődött niszán hó 16-a, és a ma vasárnapnak nevezett nap naplementéjéig tartott. Következésképpen Jézus niszán hó 14-ének legalább egy részén már halott volt és a sírban volt, niszán hó 15-én teljes napon át ott volt, és niszán hó 16-ának az éjszakai óráit töltötte ott. Amikor bizonyos nők vasárnap reggel a sírhoz érkeztek, már feltámadt (Máté 27:57–61; 28:1–7).

Jézus a három nap bizonyos részein a sírban volt. Ellenségei így megkapták ’Jónás jelét’.

2012. jan. 19. 17:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/31 anonim ***** válasza:

"Ő pedig felelvén, monda nékik: Egy a tizenkettő közül, a ki velem együtt márt a tálba." Mk14,20


" Eljöve pedig a kovásztalan kenyerek napja, melyen meg kelle öletni a husvéti báránynak;

És elküldé Pétert és Jánost, mondván: Elmenvén, készítsétek el nékünk a husvéti bárányt, hogy megegyük."


"Ezt mondja néked a Mester: Hol van az a szállás, a hol megeszem az én tanítványaimmal a husvéti bárányt?"


Bár maga a fordítás rossz, mivel itt a páska bárány szerepel, de a lényegen nem változtat. Egyértelmű, hogy a páska bárányt kellett elkészíteni, de valóban tálba mártás van. Semmiféle előünnepről nem olvashatunk, egyértelműen a páska bárányról van szó.



" Ez az én parancsolatom, hogy szeressétek egymást, a miképen én szerettelek titeket.

Nincsen senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki életét adja az ő barátaiért."

Érdekes, hogy pont a János féle evangélim számol be erről, pont az úrvacsoráról, ugyan azt mondva, mint én. Nem szertartásról van szó, hanem add magadat másokért.


Miről szó itt Pál?


"Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret és isszátok e pohárt, az Úrnak halálát hirdessétek, a míg eljövend.

Azért a ki méltatlanul eszi e kenyeret, vagy issza az Úrnak poharát, vétkezik az Úr teste és vére ellen.

Próbálja meg azért az ember magát, és úgy egyék abból a kenyérből, és úgy igyék abból a pohárból,

Mert a ki méltatlanul eszik és iszik, ítéletet eszik és iszik magának, mivelhogy nem becsüli meg az Úrnak testét.

Ezért van ti köztetek sok erőtlen és beteg, és alusznak sokan.

Mert ha mi ítélnők magunkat, nem ítéltetnénk el.

De mikor ítéltetünk, az Úrtól taníttatunk, hogy a világgal együtt el ne kárhoztassunk.

Azért atyámfiai, mikor egybegyűltök az evésre, egymást megvárjátok.

Ha pedig valaki éhezik, otthon egyék, hogy ítéletre ne gyűljetek egybe. A többire nézve, majd ha hozzátok megyek, rendelkezem."


Ha méltatlanúl eszek, akkor megbetegszek és erőtelen leszek? Ennek semmi értelme...

2012. jan. 19. 18:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/31 A kérdező kommentje:

Kedves 24-es válaszoló!


Megpróbálom táblázatszerűen elmondani az események sorrendjét:


- Niszán 14. estéje (sötétedés után) - utolsó vacsora, Úrvacsora elrendelése (ez volt a hagyományos "elővacsora")

- Niszán 14. éjszakája - Jézus elfogása

- Niszán 14. nappala - Jézus kihallgatásai, elítélése, megfeszítése (ez utóbbi du. 3 körül) / ugyanekkorra van elrendelve a törvényben a páskabárány leölése (2Móz.12:6)

- Niszán 15. estéje (naplemente után) - páska vacsora, a Kovásztalan kenyerek ünnepének első napja (2Móz.12:8-11)

- Niszán 15. éjszakája - az "emlékezetes este", amikor Egyiptomban a pusztító angyal áthaladt Izrael felett (2Móz.12:23,29,42)

- Niszán 15. nappala - a Kovásztalan kenyerek ünnepének első napja, szent gyülekezés tartandó (2Móz.12:17-20)

- Niszán 18. éjszakája - a hét első napja, a feltámadás időpontja / a zsengék kévéjének meglóbálása az Úr előtt a törvényben (3Móz.23:10-11)


Krisztus már halott volt, amikor a peszah fogyasztása elkezdődött, az ünnepi ciklussal kapcsolatos ószövetségi rendeletek is ezt követelik meg. Valójában másként nem is tölthette volna be a messiási szerepet és a próféciákat. A "bárány", avagy áldozat amit egy nappal a páska után ölnek meg, az már nem lehet a páska/tökéletes áldozat.


Kovásztalan kenyeret 15-e estétől (naplemente után) kellett enni, így az utolsó vacsorán nem volt még szükségszerű ezt enniük. Bár természetesen van annak is alapja, hogy már ezen az estén azt fogyasztottak, hiszen az ünnep első napjára MÁR el kell takarítani minden kovászost a házból, nem akkor kell nekilátni, így a kenyeret is előre el lehet készíteni, amit már 14-én is ehettek akár. A hasonlat miatt (kovásztalan tészta-Jézus bűntelen természete) ez valóban jogosnak is tűnik. Én csak annyit állítottam az előbb, hogy az írásokban ez nincs kijelentve. Spekulálni lehet, de leírva nincs ilyesmi.


Pál is a kovásztalan kenyerek ünnepét hozza fel példaként a gonoszakat megtűrő korinthusi gyülekezetnek (amely első napjának éjszakáján ették a páskát, kovásztalan kenyérrel, ezért említi Jézus áldozatát). Ezt nem lehet arra felhasználni, hogy azt bizonyítsuk vele, hogy az utolsó vacsorán ilyen kenyeret KELLETT enniük.


Az egész ünnepi periódust pedig egy egységnek tartották, és nevezték így is, úgy is:

""Közel volt már a kovásztalan kenyerek ünnepe, amelyet pászkának neveznek."" (Luk.22:1)


A "három nap, három éjjel" az nem kábé ennyi nap, hanem három teljes nap, ahogyan Jónásnál is olvassuk. Jézus nem véletlenül idézte ezt így, szó szerint (Jón.2:1, Máté12:40). Az általad vázolt helyzetben a péntek délután+szombat egész nap+vasárnap éjjel egyáltalán nem ad ki három teljes napot.

2012. jan. 20. 09:04
 27/31 anonim ***** válasza:

"A "három nap, három éjjel" az nem kábé ennyi nap, hanem három teljes nap, ahogyan Jónásnál is olvassuk. "


Aztán mit olvasunk Jónásnál:


"Az Úr pedig egy nagy halat rendelt, hogy benyelje Jónást. És lőn Jónás a halnak gyomrában három nap és három éjjel."


Ebből neked hol jön le, hogy a 3 nap 3 éjjel az nem is három nap, három éjjel????


Én megmegmondom, hogy hogyan történhetett:


Ha nem haragszol a könnyebb érthetőség kedvéért én nem dátumokat, hanem ma használatos napneveket írnék:

A fiksz dolog a vasárnapi feltámadás:


Szerda este vacsora, éjjel "rögtönítélő kálvária". Csütörtök keresztrefeszítés, majd délután halál. Este páska bárány megevése. Innen estétől szabbat (Niszán 14), mivel az ünnepek első napja nyugalomnapja volt. Így volt a péntek szabbat, illetve az azt követő szombat evidens módon szintén, ezért tudtak csak vasárnak reggel kimenni a sírhoz. Így kijön a 3 nap 3 éjjel, kijön a szabbat és minden.

2012. jan. 20. 09:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/31 A kérdező kommentje:

Kedves 27-es válaszoló!


Amit a "három nap, három éjjelről" írtam, úgy tűnik, félreérted. Pont azt igyekszem világossá tenni, hogy ez egy olyan nyilvánvaló értelmű kifejezés, ami nem teszi lehetővé a másik válaszoló által vázolt folyamatot, amiben csak egy egész nap plusz egy délután meg egy éjszaka volna a Krisztus halott állapotának ideje. Én ővele vitáztam, arra válaszoltam, amit mondott.


Az a baj a sorrendeddel, hogy még mindig csak két egész napra jön ki Jézus seolban töltött ideje. Ugyanis azt véled, hogy csütörtök délután halt meg, ez így kb. egy negyed nap, aztán péntekre mondod, hogy az ünnep első napja (Niszán 15.), ami egy egész nap, utána a heti szombat szintén sabbat, második egész nap, de utána a vasárnap éjjel már megint csak egy negyed napot tesz ki, így ez nincs három egész nap (három éjjel, és három nappal). Véleményem szerint valószínűbb, hogy szerdai napon volt a keresztrefeszítés, mert így teljességgel kiadódik három egymást követő éjjel és nappal folyamatosan, de amúgy nem zárom ki azt sem, amit te mondasz.


Egy öröknaptár és egy újholdszámító program segítségével megjelölhető, hogy az i.sz. 30. körüli években milyen napokra esett az ünnep, és ez alapján vagy 31-ben halt meg Jézus, amikor Niszán 14. szerda volt, vagy 34-ben, amikor csütörtök. Amúgy i.sz. 28. és 35. között nincsen olyan év, amikor péntekre esett volna ez a nap, úgyhogy a hagyományosan elfogadott elképzelés (péntek-szombat-vasárnap) biztosan téves.

2012. jan. 20. 14:08
 29/31 anonim ***** válasza:

Ha délután halt meg és reggel támadt fel, akkor felesleges kapálózni egy teljes napra, mert vagy egy negyeddel több jön ki, vagy háromnegyeddel kevesebb.


Ha szerdán halt meg, akkor ott a szerda éjjel, csütörtök éjjel, péntek éjjel, szombat éjjel, ami négy éjszaka, és a három teljes nap, plusz egy befejezett negyed.


Harmadnapon támadt fel, ami arra enged következtetni, hogy nem betöltött három nap, hanem harmad. Amikor Lázárhoz ment, akkor is szaga volt, mert már negyed napja halott volt, azaz a negyedik napja. Csütörtökre stimmel jobban, mint a szerdára. De abban bingó, hogy semmi esetre sem péntek. Miért is ez lenne az igaz a történelmi egyház hazugságai között...

2012. jan. 20. 16:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/31 anonim ***** válasza:

Kedves kérdező!

Ezt írod:


"- Niszán 15. estéje (naplemente után) - páska vacsora, a Kovásztalan kenyerek ünnepének első napja (2Móz.12:8-11)"


Tehát itt már Jézus nem élt szerinted. Igen, itt már semmiképpen nem élt, ebben megállapodhatunk. De nem lehetett ez a kovásztalan kenyerek első napja, hiszen ez Jézus elítélésének és kivégzésének a napja volt (vagyis a nappali időszak - mai értelemben, ami péntek) és erről Máté félreérthetetlenül azt mondja, hogy: "A kovásztalan kenyerek első napján a tanítványok odamentek Jézushoz, és ezt kérdezték: 'Hol akarod, hogy előkészületeket tegyünk arra, hogy megedd a pászkát?'" (Máté 26:17)


Tehát az, amit te mondasz, vagyis a következő UTÁNI nap nem lehetett a kovásztalan kenyerek első napja - itt valami félreértés van valahol.


Viszont péntek délután kellett lennie Jézus halálának a napja, hiszen a közelgő (sötétedés utáni) szombat miatt, gyorsan el kellett Jézust temetni!


Nem mondja azt sehol a Biblia (Jónásnál sem), hogy "teljes" 24 órás napnak kellett lennie. Ahogy a 24-es válaszom végén elmagyaráztam, úgy megvan a három nap (itt értelemszerűen nem a tartam a lényeg, hanem a dátum).

2012. jan. 21. 18:13
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!