Mit jelent ez a rész? Jobb a jó hírnév a jó olajnál, és a halál napja a születés napjánál. (Prédikátor 7:1)
A bibliai Prédikátor könyvének bölcs írója a következőket mondta: „Jobb a jó hirnév, mint a jó olaj, és a halál napja, a születés napjanal” Prédikátor 7,1.
Miért lenne jobb a halálunk napja, mint a születésünké?
Azért, mert az embernek a születésekor még semmiféle hírneve nincsen. Teljesen tiszta lappal indul. Azáltal fog jó vagy rossz hírnevet szerezni, ahogyan az életét éli. Ebből a szempontból azoknak, akik az évek során jó hírnevet szereznek maguknak, a halál napja valóban jobb, mint a születésé.
Es az a helyzet hogy nem csak az emberek elott kell jo hirnevet szereznunk, hanem Istennel is. Az emberek nem tudnak nekunk semmit sem adni a jo tetteinkert de Isten megjutalmazoja a jol cselekvoknek. Jo hogy fontos az is hogy az emberek elott is legyen jo hirnevunk, de a legfontosabb az az hogy Istennel.
"Jobb a jó hírnév, mint a drága kenetek; * és a halál napja a születés napjánál. **"
* A jóillat, melyet az erényes élet terjeszt, kellemesebb a drága kenetek illatánál. A keletiek, hogy az alkalmatlan izzadást enyhitsék és a léget tisztítsák, örömest használnak jóillatú olajokat. A lakomák alkalmából illatszer gyanánt használt illatos (Vulgata: drága) olaj (héber: semen) és a jó név (héberül: sém) egybeállítása szójáték. Az összehasonlítás alapjául szolgáló közös vonás a kellemes illat, mely átvitt értelemben a jó hírnevet is jellemzi.
** Születésekor az ember világba lép, hol rája szenvedések és veszélyek várnak; halálakor mindezektől megmenekszik. Összefüggésben e vers értelmét igy lehet fölfogni: jobb, jól élni, mint jólétben; akkor aztán a halál napja jobb lesz a születés napjánál. A halál napja a keserű csalódások végét jelenti, a születés pedig azok elején. Vö. 6,1-7.
A vers két felének összefüggése valószínűleg a következő: A jó hírnév a halál után is megmarad, a lakoma finom illatai hamar elillannak.
Érdemes úgy élni az életet, hogy az ember jó hírnevet szerezzen magának. Jobb úgy élni az emberek között, hogy megérezzék a segítségre kész jóakaratot bennünk, mint az ellenkező módon. Az ilyen élet hasznosabb, mint a sebek gyógyítására is használatos olaj. Vagy: a jó nevet szerző nemes magatartás többet ér a bármilyen díszes külsőségnél (sém – sämän: szójáték). Az olaj a mulatság és a jólét jelképe is. – Minthogy az 1b vers szó szerinti értelemben véve ellentétet jelentene a Préd, de az egész ÓT szemléletével is, itt nyilván arról van csak szó: jó ott lenni kétségtelenül, ahol egy emberi élet a világra jön, hiszen ott öröm van akkor. De többet tanulhat az ember ott, ahol a halál van jelen. Az agónia látása bizonyosan több embert késztetett már elgondolkozásra, mint egy újszülött sírása (1. v.).
Bár ezt a kérdést régen tették fel, én csak most találtam rá, válaszolnék:
- A jó hírnév = Istennél jó nevet szerezni.. ettől nagyobb kincs nem lehetséges ember számára.
- Jobb a halál napja a születés napjánál:
AKI JÓ HIRNÉVVEL RENDELKEZIK A TEREMTŐNÉL, annak a halálalvás egy biztonságos várakozó állapot, a feltámadás reménységével az Örök - valódi - földi életre.
azonban aki most születik e világba: nem biztos, hogy jó hírnévre fog szert tenni a Teremtőnél, ezért az Ő VALÓDI örök élete még BIZONYTALAN.. tehát, aki " Igazságban hal meg, jobb helyzetben van, mint aki gonoszságban él."
A gonoszság alatt nem az elvetemültséget értem, hanem a tökéletlenség által hordozott bünt, amellyel együtt születünk...
Remélem sikerült válaszolnom. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!