Mi a különbség a bibliában a lélek (nephes) és a szellem (ruach) között, ha van lényeges különbség?
HA megvizsgaljuk hogy Biblia hogyan hasznalja a "lelek" szot, vilagosabba valik hogy emberekre, allatokra vagy egy ember illetve allat eletere utal. Nezd meg hogy a Biblia hol es hogy an hasznalja ezt a kifejezest.
Emberek:1Peter3;20- "Noe napjaiban ... keves ember, azaz nyolc lelek vitetett at biztonsagban a vizen".--- Itt a lelek szo egyertelmuen emberekre utal, Noera, felesegere, harom fiukra es azok felesegeire.
2Mozes16;16-"Szedjetek belolle... a satratokban lakok lelekszama szerint"--- itt a mannarol beszel emelyet Isten adott az izraelitaknak.
Allatok:1Mozes1;20,21- "Majd ezt mondta Isten: <Pezsdüljenek a vizek az élő lelkek sokaságától, és repdeső teremtmények repüljenek a föld felett az égbolt színén!> És Isten megteremtette a nagy tengeri szörnyeket, és mindenféle mozgó, élő lelket teremtett, amely a vizekben kezdett nyüzsögni a maga neme szerint, és mindenféle szárnyas repdeső teremtményt a maga neme szerint. "---- ezekben a versekben a halakra , haziallatokra es vadallatokra utal a lelek szoval.
Valakinek az elete:2Mozes 4;19-"mar mindenki meghalt aki a lelkedre vadaszott"---- itt az egyiptomiak Mozes eletet akartak kioltani vagyis vadasztak ra.
Janos 10;11-"En jo pasztor vagyok. A jo pasztor a lelket adja a juhokert"---Jezus a lelket vagyis az eletet adta a juhokert vagyis az emberisegert
Most nezzuk a szellem szo jelenteset:Nemelyek azt gondoljak hogy a szellem a lelek szo szinonomaja, de a Bibliabol kiderul, hogy ket kulombozo dologrol van szo.
A Zsoltarok 104;29 peldaul kijelenti Istenrol: "Ha elveszed szellemuket , kimulnak es porra lesznek ujra". A Jakab 2;26 pedig megjegyzi hogy "a test halott szelem nelkul". Ezekben a versekben a szellem arra utal ami eletet ad a testnek. Szellem nelkul a test halott. Ezert a bibliaban a ru-ach szot nem csak szllemnek forditjak hanem eronek, azaz eleteronek is. Isten peldaul ezt mondta Noe napjainak az ozonvizerol: vizozont hozok a foldre, hogy elpusztitsak az eg alatt minden testet, amelyben eletero mukodik.
Remelem eleg jol elmagyaraztam. Ha valamit nem ertesz irj egy PM-et.
Lélek:értelem,érzelem.akarat(ego)
Szellem:Isten által belénk lehellt örökkévaló rész.
Isten is Szellem.
"Lélek:értelem,érzelem.akarat(ego)
Szellem:Isten által belénk lehellt örökkévaló rész.
Isten is Szellem."
Nem értem, akkor most 'szellem halhatatlanságról' kellene beszélnetek, nem 'lélek halhatatlanságról'?
Ez a két szó a héberben is és a görögben is mást-mást jelent - nem azt amit fent írtál.
Szia!
Nephes lelket jelent, a ruach pedig szellemet, de Károli sajnos mindkettő idegen szót módszeresen léleknek fordította.
Én azt tudom, hogy lényegében a Ruach alapjelentése szél (Isten Él neve egy jelzővel), a Nephes-é pedig kimondottan testet jelent, vagyis testrészt (torok).
Vagyis amikor a testbe (Nephes) belemegy a szél (Isten életereje), akkor lesz a test élő lélek. Ha kimegy belőle, akkor a test halott lélek lesz.
Kicsit részletesebben:-).
Isten szelleme: Ruach Jahve. A ”RUACH” (nőnemű) a héberben következő jelentéseket hordoz: szél, fuvallat, levegő, lélegzet, lehelet.
A ”ruach” szokásos fordítása szellem, bár ebben a jelentésben ritka az Ószövetségben. Alapjelentése: ”mozgásban levő levegő”, részleteiben ”lehelés”, ”fúvás”, ”lélegzet”. Ez utóbbi értelemben közel áll a nephes-hez. A ”nephes” szokásos fordítása = lélek; alapjelentése: ”torok”, ”gége”, ”nyak” és ami abból kijön, a ”lélegzet”. A lélegzettel függ össze a nephes egy másik fontos jelentése. Ahol lélegzet van, ott élet van, ahol megszűnik a lélegzet, ott megszűnik az élet, vagyis a nephesben mint lélegzetben jelenik meg az élet, vagy az, ami az élőt élővé teszi, hiánya viszont a halál. A nephes tehát a fizikai jelenséget jelenti, de a ruach ezen túlmenően a mögötte álló létrehozó erőt is jelenti. Ezért a nephes az életet, a ruach viszont az életerőt fejezi ki. Akárcsak a nephes, ugyanígy a ruach távozása is az élőkből, embernek és állatnak egyaránt halálát (Ter 35,18; Zsolt 146,4; Préd 3,19 köv.), visszatérése az életre kelést (Ez 37,5, Zsolt 146,4) jelenti. Az élet ”lehelete” a ruach chajjim szóösszetételben azt az életerőt vagy életelvet jelenti, amely a testet élteti, s mint ilyen minden élőlényben, emberben és állatban egyaránt benne van (Ter 6,17; 7,15) A ruach jelenti még az akaratnak, jellemnek, érzéseknek, gondolkodásnak helyét, központját, de soha-sem jelenti az egész embert.
Vagyis a szellemben van érzés, értelem, ész, elme, tudat, gondolkodás, akarat és minden, ami létezik. És mivel a szellem mindent tartalmaz és minden belőle van, ezért maga a test, illetve az anyag is szellemből van. Az anyag elpecsételt, bepecsételt szellem. Ezeket a pecséteket nem nyithatjuk ki egyik szinten sem, mivel a "bezárt" szellemek életellenesek, ezért is óv minket Isten a spiritualizmustól és alkímiától. Ha mégis kinyitjuk a pecséteket, akkor az onnan kijövők életet "bontanak le". Életlebontás mértéke attól függ, hogy melyik szinten "törjük fel" a pecséteket (lásd pl. atombomba).
Üdv.
Nabas
Én is találkoztam ezzel a kérdéssel idén, és el is kezdtem kutakodni a témában. Még nem látom át, de azt már igen, hogy az előbbi magyarázatok elég gyenguszok.
Az egyik népszerű teológiát én úgy ismerem, hogy azt mondja, hogy a lélek az ami a testhez kötődik inkább, mint akarat, érzelem, értelem. Ezen kívül van még a szellem, ami az Istentől való és a megtéréshez kötődő szellemi újjászületés során éled fel az emberben. E szerint egy pogánynak nincs is szelleme (Isten szelleme biztos hogy nem).
A konkrét hozzászólásokhoz:
Az a baj, hogy a magyarázat annyira zavaros, hogy ugyanannak az állításnak a tagadására is hasonló hatékonysággal fel lehetne használni, tehát inkább hit, mint logikus érv. Mondom ezt arra, hogy amit a lélekről elmondanak, mint jellemzőket, azt meg lehet találni a szellem jellemzői között is, és fordítva.
A nephes is szél jellegű fogalom, meg a ruach is, hiszen a teremtésnél Isten lehelte Ádámba a nephest, amit élő léleknek fordítanak. Ez volt a „gyártáskori” állapota az embernek: por+lélek=ember. Az Ezékiel 37-ben szintúgy lehelés útján jut a csontokba a ruach (szellem?).
A teremtés 6:17-ben minden élőt elpusztít Isten, akiben van ruach (amit szellemnek mondanak). A 146:4-ben szintúgy nephesnek kellene lenni, de ruach-ot találunk. Ráadásul az állatok is ugyanígy kaptak lelket, ruach-ot, mint az emberek (Prédikátor 3:19)!
Felvetem, hogy ha ennyire nagy az átfedés, akkor miért ragaszkodunk a megkülönböztetéshez? Kinek érdeke ez? És honnan ered egyáltalán ez a tan, mert csak közvetett módon van „levezetve” a Bibliából. (ha jól tudom)
Egy új szempont, ami az egész hátterét felfedheti:
Az apostolok idejében nem beszélt még senki lélek halhatatlanságáról, legalább is keresztény nem. A görög filozófia követői viszont annál többet. A mai modern természet- és lélektudomány viszont azt az irányvonalat vette át teljesen. A vallás sem akart lemaradni, hát a teológusok is belekombinálták a teológiába a lélek halhatatlanságának eszméjét. Károli is azért lehetett olyan „balga”, hogy egynek fordította a ruach-t és a nephest, mert abban az időben ez az új tan még nem szivárgott be. A bibi csak az, hogy Isten egyetlen bűnösnek sem ígért örök életet. Ezt úgy is lehet mondani, hogy a pokolban sem szenvedhet valaki örökké, mert ahhoz valamilyen formában élnie kellene. Ez nem mond ellent annak, hogy mindenki megkapja a jogos büntetsét. Persze ez mind a feltámadás utánra vonatkozik, azután lehet csak második halál.
Mindkét részét az embernek Isten teremtés által szerezte.
A foldi testet azonban, nem teremtés által szerezte.
Azt a már megteremtett fold anyagából formálta meg,a hetedik napon, miután megszunt minden munkájától az Úr ,amit teremtés által szerzett.
1. Mózes 2:2
Mikor pedig elvégezé Isten hetednapon az ő munkáját, amelyet alkotott vala, megszűnék a hetedik napon minden munkájától, amelyet alkotott vala.
3
És megáldá Isten a hetedik napot, és megszentelé azt; mivelhogy azon szűnt vala meg minden munkájától, melyet teremtve szerzett vala Isten.
4
Ez az égnek és a földnek eredete, amikor teremtettek. Mikor az Úr Isten a földet és az eget teremté,
5
Még semmiféle mezei növény sem vala a földön, s még semmiféle mezei fű sem hajtott ki, mert az Úr Isten még nem bocsátott vala esőt a földre; és ember sem vala, ki a földet mívelje;
6
Azonban pára szállott vala fel a földről, és megnedvesíté a föld egész színét.
7
És formálta vala az Úr Isten az embert a földnek porából, és lehellett vala az ő orrába életnek lehelletét. Így lőn az ember élő lélekké.
Azt a részét az embernek, amelyet teremtés által szerzett az Úr( ez a lélek és a szellem)az Úr megorzi a az ítélet napjáig haláltól a test halála után is.
O ugyanis nem a holttestnek ,hanem a léleknek és a szellemnek Istene.
Zakariás 12:1
Sokan helytelenul megpróbálják kiragadva az 1. Mózes 2: 7 kijelentését , csak abból levezetni az ember személyiségét.
Pedig a Szentírás sokkal jobban megkozelíti ezt a kérdést.
Tudniillik, hogy mit is helyezett bele a fold anyagából megformált élettele testbe az Úr isten.
Nos erer tobbek kozott Jób adja meg a választ, Jób ,aki nem csak fuleivel hallott isten felol, hanem szemtol szembe beszélt vele ,és tett fel kérdéseket, az Isten pedig válaszolt a kérdéseire.
Jób 27:3
Hogy mindaddig, amíg az én lelkem én bennem van, és az Istennek lehellete van az én orromban;
Tulajdonképpen Jób itt elmagyarázaz nekunk, hogy az ember orrán keresztul az isten nem csak egyszeruen oxigéndús levegot helyezett bele, hanem magát a leket és a szellemet.
Zakariás 12: 1 Az Úr igéjének terhe Izráel ellen. Így szól az Úr, aki az egeket kiterjesztette, a földet fundálta, és az ember keblébe lelket alkotott:
Ennek ellenére sokan azt állítják, hogy nincs az emberi testbe semmilyen lélek és szellem, amely tovább élne a test halála után.
Azokat,akik ennek ellenkezojét hiszik azzal vádolják, hogy pogány filozófia hatása alá estek.
Csakhogy épp az isten kijelentései tanítják a hivot arra, hogy az ember három részból tevodik ossze:
1. lélekbol(az Úr teremtés által szerezte)
2. szellembol( az Úr teremtés által szerezte)
3. testbol (nem a teremtés útján szerezte az Úr, hanem
a hetedik napon ,miután megszunt minden
munkájától formálta azt a már megteremtett fold porából.
Ez utóbbi a test a lélek és a szellem huvelye, hordozója, lakóhelye.Mihint az élo lélek kimegy a testbol , a test holtesté vállik. Mivela szentírás szerint a véráram hordozza a leket, ezért ha valakibol kiengedik a vért azzal egyutt eltávozik belole a lélek is.
Az Ur kulonbségett tett a lélek kozott és az azt hordozó test kozott.
Máté 10:28
És ne féljetek azoktól, akik a testet ölik meg, a lelket pedig meg nem ölhetik; hanem attól féljetek inkább, aki mind a lelket, mind a testet elvesztheti a gyehennában.
A lélek miután elhagyja a testet ontudatánál van.
Jelenések 6:9
És mikor felnyitotta az ötödik pecsétet, látám az oltár alatt azoknak lelkeit, akik megölettek az Istennek beszédéért és a bizonyságtételért, amelyet kaptak.
10
És kiáltának nagy szóval, mondván: Uram, te szent és igaz, meddig nem ítélsz még, és nem állasz bosszút a mi vérünkért azokon, akik a földön laknak?
11
Akkor adatának azoknak egyenként fehér ruhák; és mondaték nékik, hogy még egy kevés ideig nyugodjanak, amíg beteljesedik mind az ő szolgatársaiknak, mind az ő atyjokfiainak száma, akiknek meg kell öletniök, amint ők is megölettek.
Amikor a Szentírás uyg utal az emberre, mint halhatatlan
személyre,akkor soha sem a húsvér testre érti, hanem az abban lakozó lélekre és a szellemre.
János 11:26
És aki csak él és hisz én bennem, soha meg nem hal. Hiszed-é ezt?
Az úr itt nem azt állította, hogy a test nem hal meg, hanem, azt hogy azok lekei soha sem halnak meg,akik hisznek benne.
Spekulatív és aljas próbálkozás ezért kulonbozo emberek által alapított vallások hamis tanítói azon állítása, hogy a testten kivuli lélek és szellemrol szóló tanítás
valami pogány filozófia terméke lenne csupán.
Ez a Szentírást figyelembe véve inkább elmodható azoktol, akik az Írásokat ki csurik csavarják, mikozben azt a materialista marxista-millerista- adventista-jehovista- spiritiszta filózófiát hirdetik, hogy az embernek nincs halhatatlan leke a test halála után.
Ezek az elvetemultek meghazudtolják a Szent Szellem kijelentéseit, és az Úr szvait:
Máté 10: 28
És ne féljetek azoktól, akik a testet ölik meg, a lelket pedig meg nem ölhetik; hanem attól féljetek inkább, aki mind a lelket, mind a testet elvesztheti a gyehennában.
A test,amelybol a lélek eltávozik ellenben nincs ontudatánál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!