Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mit jelent a Jézus szó?

Mit jelent a Jézus szó?

Figyelt kérdés
Ma gondolkodtam ezen, hogy vajon a Jézus szó mi? Fogalom? Személynév? Hiszen Jézusból csak egy van, ugyanúgy, mint Istenből. Valaki segítene megfejteni?
2010. dec. 15. 12:55
 1/9 anonim ***** válasza:
A Jézus is egy név. Hiszen a Teremtő Isten mindennek nevet adott. Miért ne lenne neki magának, és a fiának is neve? És természetesen személynév, hiszen személy volt, itt élt a földön.
2010. dec. 15. 13:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 A kérdező kommentje:
igen név, de milyen? kereszt név, család név? Lehetne például anyakönyvezni Kovács Jézus néven egy kisfiút?
2010. dec. 15. 13:11
 3/9 anonim ***** válasza:

A Jézus egy elég gyakori keresztnév ma is. A Krisztus az egyedi név.


"A Jesua név a Jehósua név rövidített alakja, de tartalmában ugyanaz a jelentése: Az Örökkévaló megszabadít.

(Józsué neve is héberül Jehósua, illetve a Jesua név szerepel még Neh.8-ban is a Törvény felolvasásánál.)


A Jesua név a "jásá" ige nőnemű, ragozott alakja.

Jelentései:

-segítség, segély, oltalom ( 5Móz.15,2, Zsolt.3,3.9, Ézs.26,18 )

-győzelem (Habakukk 3,8 Zsolt.118, 15)

-üdv, szerencse (Jób 30,15)


A "jásá" ige jelentései:

-megmenteni, megszabadítani ( 5Móz.10,9, Zsolt. 18,14)

-oltalmat nyújtani ( 5Móz.33,29, Zsolt.9,9)

-segíteni ( 5Móz.14,30)

-győzelmet nyújtani (1Krón.18,6)


A "jásá" ige főnévi alakja jelent még termékenységet, megmentést, üdvöt.


Jesua az evangéliumokban sokszor használja önmagára az "Én vagyok ..." mondásokat. Ez az "Én vagyok" pedig az ő istenségének bizonyítéka. Ugyanis ezzel a kifejezéssel jelentette ki magát Isten Ábrahámnak először, úgy, mint Mindenható. Aztán Mózesnek, úgy, mint Örökkévaló. A Törvényadásnál, és azt követően, a törvényben számtalanszor elhangzik : "ÉN VAGYOK" -A te Istened: nincs más.


Én vagyok...héberül:Anochi...


Nem volt ismeretlen az akkori zsidóság előtt ez a kijelentés. Ezért is volt olyan döbbenetesen nagy súlya ennek az egy szónak, mert tudták, hogy ezzel csak és kizárólag az Örökkévaló Isten mutatkozik be....



"....és így fogják neveztetni...."


"....és így fogják neveztetni: Csodálatos Tanácsos, Erős Isten, Örökkévaló Atya, Békesség Fejedelme" ( Ézs.9, 5 )


Így ír a Messiásról Ézsaiás. És így fordít Károli. De a héber másképp adja vissza ezt a szövegrészt:

".....és e néven hívják: Csodálatosat határoz a hatalmas Isten, Örök Atya, Béke Fejedelme."


És talán így méginkább közelebb kerül hozzánk az, hogy Jesuában Isten nyilatkoztatta ki magát -csodálatosan. E szövegrészből látható, hogy a két személy egy személy-más megnyilvánulási formában...

Ez az ézsaiási rész hangzik el akkor is, mikor Mirjámnak ( Máriának) megjelenik az angyal, és közli vele, hogy Fiút fog szülni. (Lk.1, 32-33)


Jó ismernünk ezeket a neveket, hiszen nem más ez, mint Isten 13 tulajdonságának a kibontása, beteljesedése...



"....názáretinek fog nevezteni" (Mt.2,23)

Jeshua HaMassiah igérete már Zakariás könyvében is olvasható.

"Ímé egy férfiú, neve Csemete, mert csemete támad belőle, és megépíti az Úrnak templomát" (Zakariás 6:12)


"

2010. dec. 15. 13:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
Jézus, József fia volt a neve, később a Názáreti JÉZUS, VAGY A Keresztes Jézus, a Messiás(megváltó)
2010. dec. 15. 13:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

"Jézus az Ószövetségben szereplő nagy zsidó vezető, Józsué után kapta nevét. A név eredeti héber formája יֵשׁוּעַ (Jesua), mely az arámi nyelvben is használt rövidebb változata volt az Ószövetségben található יְהוֹשֻׁעַ (Jehosua) formának. A név jelentése „Jahveh a szabadító”. A Jesua a zsidók között akkoriban igen gyakori személynév volt. Jézus apai neve „ben Joszef” azaz „József fia” lehetett. Jézust teljes arámi nevén tehát Jesua ben Joszefként ismerhették.


A Jesua nevet s Szeptuagintában Ἰησοῦς (Iészusz) alakban írták át görögre. Ennek nyomán a Újszövetség is a Iészusz alakot használja, s ez terjedt el azután az egyes európai nyelvekben, így a magyarban Jézus alakban. A muszlimok Jézust Íszá (عيسى) néven ismerik. Ismert a Jézus Krisztus és a názáreti Jézus néven is. A "Krisztus" a görög Χριστός (Khrisztosz) magyar alakja, mely a héber מָשִׁיחַ (Mossíaḥ, Māšsîªḥ, Mesiekh; magyarul Messiás) szó tükörfordítása. Jelentése: "felkent": az Ószövetségben a papokat és a királyokat olajjal kenték fel, mely aktus isteni megbízatásukat jelképezte. Eredetileg méltóságnév volt, mely a kereszténységben gyakorlatilag tulajdonnévvé vált. Keresztény értelmezés szerint a felkenéshez használt olaj a Szentlélek jelképe.


"

2010. dec. 15. 13:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
47%
A Jézus nem szerepel a jelenleg anyakönyvezhető keresztnevek között.
2010. dec. 15. 13:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
Spanyol-portugál nyelvterületen viszonylag gyakori név a Jesus. Mintha egyszer úgy hallottam volna, hogy Magyarországon is lehetne anyakönyveztetni- csak ki a fene akarja?!
2010. dec. 15. 15:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
"Jehova küldötte", miként az égi neve: Mihály, "aki olyan, mint Isten". a nállunk tudatosult szóhasználat nem adja vissza az eredeti kiejtést. pl. jó példa erre a nálunk használt ézsaiás, akinek a nevét egy héberül tudó nemsoká leírja. mennyire eltér az eredeti a mostanitól... ugyanígy Jézus nevét sem így ejtették, hanem
2010. dec. 15. 20:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

A „Jézus” név, amit az Angyal Máriának mondott, annyit jelent, hogy „Isten megszabadít”. A születendő gyermek kilétét és küldetését jelzi, „mert ő szabadítja meg a népét bűneitől” (Mt 1,21). Péter megerősíti, hogy „nem adatott más név az ég alatt az embereknek, akiben üdvözülnünk lehetne” (ApCsel 4,12).


Jézus héberül azt jelenti, hogy `Isten megszabadít'. Az angyali üdvözletkor Gábor angyal adja neki a Jézus nevet, mely kifejezi, hogy ki ő és mi a küldetése [Vö. Lk 1,31.]. Mivel "senki nem bocsáthat meg bűnöket, csak egyedül Isten" (Mk 2,7), Jézusban, az Ő emberré lett örök Fiában Ő az, aki "megszabadítja népét a bűneitől" (Mt 1,21). Így Jézusban Isten összefoglalja egész üdvözítő művét, melyet az emberért tesz.


Az üdvösség történetében Isten nem elégedett meg azzal, hogy Izraelt kiszabadította a szolgaság házából (MTörv 5,6), amikor kihozta a népet Egyiptomból. Izraelt a bűnétől is megszabadítja. Mivel a bűn mindig Isten megsértése [Vö. Zsolt 51,6.], egyedül Ő oldozhat föl alóla [Vö. Zsolt 51,11.]. Ezért Izrael -- egyre jobban tudatára ébredve a bűn egyetemességének -- másban nem kereshetett üdvösséget, csak a Megváltó Isten nevének segítségül hívásában [Vö. Zsolt 79,9.].


Jézus neve jelzi, hogy maga Isten Neve van jelen az Ő emberré lett Fiának személyében [Vö. ApCsel 5,41; 3Jn 7. ]. aki emberré lett a bűnök egyetemes és végső megváltására. Jézus az az isteni Név, amely egyedül hoz üdvösséget [Vö. Jn 3,18; ApCsel 2,21.], és ezek után mindenki segítségül hívhatja, mert Ő a megtestesülés által minden emberrel eggyé lett [Vö. Róm 10,6--13. ], annyira, hogy "nem adatott más név az emberek között, melyben üdvözülnünk lehetne" (ApCsel 4,12) [Vö. ApCsel 9,14; Jak 2,7.].


A szabadító Isten nevét a főpap évente egyetlen egyszer hívta segítségül Izrael fiai bűneinek kiengesztelésére, amikor a szentek szentjében az engesztelés tábláját az áldozati állat vérével meghintette [Vö. Lev 16,15--16; Sir 50,22; Zsid 9,7.], Az engesztelés táblája Isten jelenlétének a helye volt [Vö. Kiv 25,22; Lev 16,2; Szám 7,89; Zsid 9,5.]. Amikor Szent Pál Jézusról azt mondja: "akit Isten engesztelésül adott (...) az Ő vérében" (Róm 3,25), ezzel azt mondja, hogy az Ő emberségében "Isten volt az, aki Krisztusban kiengesztelődött a világgal" (2Kor 5,19).


Jézus föltámadása megdicsőíti a "szabadító" Isten Nevét [Vö. Jn 12,28.], mert ettől fogva Jézus neve teljesen kinyilvánítja legfőbb hatalmát annak a névnek, mely "fölötte áll minden névnek" (Fil 2,9). A gonosz lelkek félnek az Ő nevétől [Vö. ApCsel 16,16--18; 19,13--16.], Jézus tanítványai az ő nevében művelnek csodákat [Vö. Mk 16,17.], mert amit kérnek az Atyától az Ő nevében, megadja nekik [Vö. Jn 15,16. ].


Jézus Neve a keresztény imádság szívében van. Minden liturgikus könyörgés ezzel a formulával zárul: "a mi Urunk Jézus Krisztus által (...)". Az Üdvözlégy csúcspontja: "és áldott a te méhednek gyümölcse: Jézus." A keletiek "Jézus-imádságnak" nevezett szívbéli imádsága így hangzik: "Jézus Krisztus, Isten Fia, Uram, irgalmazz nekem, bűnösnek". Sok keresztény, mint Szent Johanna is, Jézus nevével ajkán hal meg.


Összefoglalva: A Jézus név jelentése: Isten megszabadít. A Szűz Máriától született kisdedet Jézusnak nevezték: "mert Ő fogja megszabadítani népét bűneitől" (Mt 1,21). "Nem adatott más név az ég alatt az embereknek, akiben üdvözülnünk lehetne" (ApCsel 4,12).

2010. dec. 18. 17:17
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!