A hinduk tényleg úgy hiszik, hogy Síva és Sakti Parvati a Kajlás-hegyen laknak egy palotában? Ha nem, akkor értelmezték valaha szó szerint?
Vagy ezt nem szó szerint kell értelmezni, hanem hasonlóan metaforikus, mint a védikus teremtéstörténet vagy épp a bibliai/koráni teremtéstörténet?
Indiában nagyon fejlettek voltak a tudományok ÉS a vallás is. Nem gondolnám, hogy ezt szó szerint gondolták volna.
Másrészt a hinduizmus főárama alapvetően egy Legfelsőbb Istenben hisz, akinek kismilliárd aspektusa, megnyilvánulása, avatára van. Szerintük Isten annyira hatalmas és kiismerhetetlen, hogy magát sem ismeri ki, hisz mire kiismerné, arra még hatalmasabb lesz. Nevezik Őt Brahmannak, Ísvarának, meg sok minden másnak is. Neki az aspektusa az összes istenség. És ez NEM egy modern átértelmezés, illetve nem is muszlim vagy keresztény hatás, hanem a korai védikus vallásban is létezett már ez a fogalom a "panenteisztikus henoteizmussal" együtt. Pakisztánban él egy kis nép, a kalas nép, akik szinte változatlanul követik a korai védikus vallás néhány ábrahámi és zoroasztriánus hatással (pl. Brahmanra, Ísvarára hivatkoznak Allahként, meg Ahura Mazdaként is), ugyanakkor a muszlim hódítások, a keresztény felfedezők és a zoroasztriánus bevándorlás előtt a korai védikus vallást követték egy az egyben, és már náluk is volt Legfelsőbb Örökkévaló, mint fogalom. Az irodalomtudósok is vizsgálták a Rigvédát (a legrégebbi védikus szövegeket), amiből kiderült, hogy a legeslegkorábbi rétegben is említik és a történettudomány vizsgálatai is erre utalnak. A főbb aspektusai közé tartozik Brahma, Visnu és Síva, de több másik aspektusa is van, illetve volt (pl.: Agni, Indra stb. és a női aspektusok).
Nem értem, hogy ebbe a világképbe, hogy férne bele egy szó szerinti testtel rendelkező, földi anyagokból épült palotában lakó istenség gondolata.
Mi az igazság? Hogy van ez a hindu teológiában és a történelemben?
#1.
A keresztényekről tudom, hogy vadul elutasítják az antropomorfizmust többek között a zsidókkal és muszlimokkal együtt. Egyes ábrahámi hitűek már a panenteizmusig mennek, annyira elvetnek mindenféle emberszerű ábrázolást.
A Héber Bibliában átemeltek néhány attribútumot más ókori közel-keleti istenekről is, így megkapta például Hadad, meg mások jelzőit is, így lett "a felhők lovasa".
2-es kérdező!
Az antropomorfizmus csak egy dolog. És a hinduizmusshoz viszonítva nem az egyetlen.
A keresztény, judeo és hasonló vallások főleg azzal különböztetik meg magukat, hogy az istennek személye van. Azaz nem személytelen vagy megnyilvánulatlan.
A távolkeleti vallásokatban létezik a meg nem nyilvánuló, minőségek nélküli istenkép. Többek közt ez is oka annak, hogy nem feltétlen sorolják vallások közé pl a Buddhizmust ill inkább filozófiákról beszélnek.
Viszont ebben is van félreértés, pontosabban "nemismeret".
A Bhagavat Gita-ban megnyilvánuló isten, Krisa, magát nevezi az istenség legfelsőbb formájának - azaz a személyes és megnyilvánulót. Pontosan mint a Biliai Egy Isten. Közben nem tagadja meg többi formáit sem (melyek nem mind személyesek és/vagy megnyilvánultak)
Az egyes "hindi" isten megnevezések viszont eleve behatárolják, hogy épp személyes és megnyilvánult formáról van e szó.
Brahma személyes formájú teremtő isten. (Ebben a rendszerben hozzá tartozk a másik két aspektus Visnu és Síva.
Brahman pedig "meg nem nyilvánuló"
Az Isvara viszont nem konkrét isten név, hanem általánosan használatos kifejezés a fenti variációkra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!