A vadzsrajána buddhizmus Anuttarajóga tantráit valaha szó szerint értelmezték?
Interneten olvastam elég cifra dolgokat...
Például olyat, hogy a tantrikus lakomákon emberi húst, kutyahúst és egyéb húsokat, emberi vért, vizeletet és ürüléket, valamint nemi váladékokat (spermát és menstruációs vér) ajánlottak fel és fogyasztottak el rituálisan, amit alkohollal kísértek és sok esetben szexuális kicsapongást is végeztek ekkor. Olvastam olyat is, hogy a Hévadzsra tantra előírja, hogy más érző lényeket, akár embereket kell gyilkolni, hazugságokat kell mondani és terjeszteni, el kell venni azt, amit nem az illetőnek adtak (magyarán: lopni kell) és mások feleségét kell elcsábítani és ezen cselekedetek vezetnek a megvilágosodáshoz. Meg olyat is olvastam, hogy voltak olyan tanítások, hogy a megvilágosodott elme nem tesz különbséget jó és rossz, helyes és helytelen, ártó és jótékony cselekedetek és dolgok között, hanem mindent egylényegűen megcsinál. Olyat is olvastam, hogy a legmagasabb és legbelsőbb tantrák gyakorlói szó szerint létesítettek nemi aktusokat, akár a szerzetesi fogadalmaik áthágásával is, ami sok vadzsrajána mestesrt és szerzetest (pl. Átisa) megbotránkoztatott és ezeket a szerzeteseket kizárták a rendből. Meg hogy először ezek gyakorlói a társadalom perifériáira szorult emberek voltak.
De olvastam olyat is, hogy már a korai, indiai kommentárokban is a szimbolikus értelmezést hangsúlyozták, mivel nem az Anuttarajóga való a literalistáknak, minden szó szimbolikus (pl. gyilkosság=az egó átvágása).
Mi az igazság ezekkel a szertartásokkal kapcsolatban? Az Anuttarajóga tantrákat szó szerint írták eredetileg és szó szerint értelmezték és ezt tényleg szabályos útnak tekintették? Valaha tartották szabályosnak ezen gyakorlatok szó szerinti gyakorlását? Vagy ezeket eredetileg is szimbolikusan értették és vizualizációs technikákat írtak le ezen tantrákban? Mégis hogyan férhetne mindez össze a Buddha eredeti tanításaival, az ahimsa elvével, a mindenkire egyetemesen vonatkozó öt fogadalommal és hasonlókkal? A vadzsrajána buddhizmus is tudtommal a mahájánára épít és a külső tantrák is határozottan ragaszkodnak, még írásban is a hagyományos buddhista értékekhez. Sőt, több vadzsrajána irányzat még a hínajána/théraváda páli kánonból is elismer kanonikusnak bizonyos szövegeket. Szerintem ez egyáltalán nem összeegyeztethető...
Amennyire én tudom, igen, valóban szexeltek, emberi testnedveket fogyasztottak és egyéb borzalmas dolgokat műveltek, pont azért, hogy megszabaduljanak a duális gondolkozásmódtól és kilépjenek a fogalmi keretekből. Nagyon körmönfontak a tantrikus gyakorlatok szabályai, mert ha kicsit is eltértek volna a leírtaktól akkor rögtön elszenvedték volna borzalmas tetteik következményeit a mihamarabbi nirvána helyett :DD
Megbotránkoztató dolgaik miatt Indiában már az elejétől nagyon utálták a tantrikusokat (tantrikusok is utálták az ún. "ortodox buddhistákat"). Azt már úgy emlékszem Tibetben találták ki, hogy jajj csak szimbolikusan kell sz@rt és spermát lakomázni mert hát hogyan is juthat ilyesmi ember eszébe. De lehet tévedek és már Indiában elkezdődött ez a Tantrizmus Lite® tendencia. A lényeg az, hogy ezek eredetileg nem képletes mentális gyakorlatok voltak, hanem tényleges, milliméterre pontosan kimért áthágásai a hagyományos szabályoknak, melyekkel reményeik szerint lerövidíthették az utat a megvilágosulás felé.
forrás: buddhológiát tanulok
Abban viszont tévedsz, hogy csak Tibetben kezdődött volna. Már Indiában is rettenetesen fontos volt a kommentárok olvasása és nem lehetett csak úgy magában gyakorolni az egészet. Az ölés például az egó átvágását jelképezte, ahogy a heves, tűzpiros, vérszínű Vadzsrajógini is, aki egy nyúzókést tart a kezében. Másrészt a vadzsrajána alapvetően a mahájánán nyugszik, sőt, a hínajána vonalát is beépíti a saját rendszerébe néhány kérdésben. Nem lehet a buddhai tanokkal szembefordulni. Az öt fogadalom például mindenkire egyetemesen vonatkozik. Az ahimsa központi elv a buddhizmuson belül és NEM hághatja át SENKI. Tudtommal Guru Rinpocse, vagyis Padmaszambhava megfenyegette a tibetieket, hogy hazamegy Indiába, ha folytatják a bönre jellemző véráldozatokat a szellemeknek és istenségeknek, valamint a húsevést is az ő tanítása mellett és nem tanít tovább. Erre adta a király parancsba, hogy legalább a szerzetesek ne egyenek húst. Aztán megszegték... Másrészt, ha buddhológiát tanulsz, akkor elég nagy hiba, ha a vadzsrajánát egyetemesen kezeled. Az Anuttarajóga tantrák nagyon késői szakaszai a tantráknak. Előtte kialakultak a külső tantrák. A kínai mi-chung/tangmi és a japán singon, illetve tendai csak ezeket fogadja el. Japánban és Kínában a tantrikus buddhistákkal semmi baja nem volt a mahájána és théraváda buddhistáknak. Ezek szigorú erkölcsiséget írnak elő. A kérdéses szakaszok csak az Anuttarajóga tantrákban vannak. A karmamudra valóbban létező jelenség volt, ugyanakkor ez is szigorú szabályok szerint működött (nem volt csoportos szex, meg ilyenek, Padmaszabdhava az egyik legismertebb, akiről tudjuk, hogy szó szerint gyakorolta, ugyanakkor azok a nők mind a feleségei voltak - Tibetben és anno a himalájai régióban többnejűség és többférjűség volt és nem a vágyak kielégítése volt a cél, hanem a módszer és a bölcsesség férfi és női erényeinek egyesítése) és sok jógi nem is gyakorolta vagy tiltotta is, mivel a vágyak nagyon könnyen elejét vehetik a tudatosságnak, emiatt könnyen kicsúszhat az ember kezéből az irányítás és akár pokoli szintre is zuhanhat. Egy igazán magas szintű gyakorló ugyanazt tudja elérni egy dákinivel vagy vizualizált hitvessel is, csak a veszély kisebb, a kihívás meg nagyobb. Egy alacsony szintű gyakorló, meg úgy se gyakorolhatná... Ez olyan, mint a húsfogyasztás. Megtehetné, mert a benne lévő mérget elixírré tudja alakítani, de miért tenné, ha az ráadásul karmikusan is helytelen szinttől függetlenül. Ha valaki igazán magas szintű, az igyon mondjuk higanyt. Annak nincs negatív karmája, de a kihívás és a rizikó nagyobb. A dalai láma is csak azért eszik húst hetente két alkalommal egy keveset, mert muszáj neki az orvosai szerint egy bizonyos betegsége után. Számtalan mahásziddha egyébként jómaga is szerzetes volt vagy aszkétaként élt (pl. a kagyü hagyomány vonala: Tilopa, Naropa, Marpa, Milarepa és Gampopa közül egyedül Marpa volt családos, ugyanakkor ő családos, nős ember volt és semmiképpen sem valami hedonista).
Egyébként létezett eretnekség a vadzsrajánában is. Például a japán Tachikawa-ryu. Szexmágiára, meg halottidézésre és hasonlókra épült az "ösvényük", amit a singon és tendai buddhisták elleneztek a leginkább, bár felhördült rá a többi buddhista irányzat is. Például, hogy halottak testére és koponyájába maszturbálnak (ami amúgy az Anuttarajóga tantrákban kimondottan tilos, hisz magvesztés, ahogy a himalájai buddhizmus mondja: megfelelő helyre, megfelelő szervet, megfelelő időben, a kéz, száj, fenék meg hát nem megfelelő a mahásziddhák szerint) és ezzel próbálják a halottakat kényszeríteni bizonyos dolgokra...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!