Létezik rövid vagy egyszerű érvelés a predesztináció mellett?
Persze, Isten minden embert üdvösségre rendelt és azt szeretné, ha mindenki üdvözülne. Ennél egyszerűbb érvelést nem tudok mellette.
Utána pedig mindenki maga dönti el, hogy ezt a meghívást elfogadja vagy sem.
Szia
A Bibliában nem található ilyen érvelés. Bár ír olyan személyről, aki előre meghatározott céllal született, ilyen volt pl. Sámson, se maga Krisztus is.
De ez nem vonatkozik általánosan minden emberre.
1-es:
Ez éppen az ellentéte.
predesztináció
Eleve elrendelés; az a vallási nézet, mely szerint a cselekedetektől függetlenül minden embernek el van rendelve, hogy üdvösség vagy kárhozat lesz a jussa.
Annak idején ezt tanultam. Ezek szerint rosszul tudtam?
Fontos, hogy a predestináció és a szabad akarat egyszerre van jelen a Bibliában, és kár tagadni az egyiket vagy a másikat. Ha érv kell, nyisd ki a bibliádat és idézd, de nem hiszem hogy sok helyen tudnád hasznosítani az érveidet, mert minden nagy felekezet vallja a predestinációt, és igen, a katolikusok is. Mi katolikusok azonban hangsúlyozzuk a szabad akaratot is, és úgy gondolom ez a biblikusabb. Az hogy a Fiú megtestesüljön és megváltson minket, eléggé predestinált esemény, tekintve hogy próféták hada jövendölte meg. Mégis egy kulcs mozzanat volt, hogy Mária igent mondjon a gyermekre.
Tehát a kérdés helyesebb lenne így feltenni: hogyan egyeztethető össze a predestináció a szabad akarattal?
Ehhe az elmélkedéshez pedig az egyes válaszoló által leírt (egyébként katolikus tanítás) jó kiindulási pont lehet.
Az 1.Hsz. jól írta!
A predesztináció(eleve elrendelés) biblikus tan. Isten,a világ mealapítása előtt elrendelte a bűn problémája megoldását egyszülött Fia áldozata árán.
A "kettős predesztináció" mely szerint Isten egyeseket előre elrendelt üdvösségre,míg másokat örök kárhozatra, Kálvini tévtanítása,melyet-tudomásom szerint-a református egyházak többsége elvet Barth Károly 20.sz.-i teológus tanítása alapján.(A fenti elvet követve.)
Esetleg Pál gondolatmenete lehet idevágó:
""Mert mikor még meg sem születtek, sem semmi jót vagy gonoszt nem cselekedtek, hogy az Istennek kiválasztás szerint való végzése megmaradjon, nem cselekedetekből, hanem az elhívótól, Megmondatott néki, hogy: A nagyobbik szolgál a kisebbiknek. Miképen meg van írva: Jákóbot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem. Mit mondunk tehát: Vajjon nem igazságtalanság-é ez az Istentől? Távol legyen! Mert Mózesnek ezt mondja: Könyörülök azon, a kin könyörülök, és kegyelmezek annak, a kinek kegyelmezek. Annakokáért tehát nem azé, a ki akarja, sem nem azé, a ki fut, hanem a könyörülő Istené. Mert azt mondja az írás a Faraónak, hogy: Azért támasztottalak téged, hogy megmutassam benned az én hatalmamat, és hogy hirdessék az én nevemet az egész földön. Annakokáért a kin akar könyörül, a kit pedig akar, megkeményít. Mondod azért nékem: Miért fedd hát engem? Hiszen az ő akaratának kicsoda áll ellene? Sőt inkább kicsoda vagy te óh ember, hogy versengsz az Istennel? Avagy mondja-é a készítmény a készítőnek: Miért csináltál engem így? Avagy nincsen-é a fazekasnak hatalma az agyagon, hogy ugyanazon gyuradékból némely edényt tisztességre, némelyt pedig becstelenségre csináljon? Ha pedig az Isten az ő haragját megmutatni és hatalmát megismertetni kívánván, nagy békességes tűréssel elszenvedte a harag edényeit, melyek veszedelemre készíttettek, És hogy megismertesse az ő dicsőségének gazdagságát az irgalom edényein, melyeket eleve elkészített a dicsőségre, mit szólhatsz ellene?""
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!