A héberek, izraeliták vagy zsidók technikailag vallásilag a napig "pogányok"?
Van egy nagyon lényeges különbség a korábbi "egyisten" törekvések és a zsidó egyisten hit között: a korábbiakban az "egyisten" mindig bálvány volt. Pld az egyiptomiaknál az "egyisten" a Nap volt, szárnyas napkorongként ábrázolták, és azt imádták.
A zsidó Isten viszont egy láthatatlan és mindenütt jelen levő, abszolút hatalommal rendelkező, elvont Isten. És mind a kereszténység, mind az iszlám ezt az elvont, absztrakt Istent vette át.
Akkor sem a zsidók találták ki a monoteista vallást, ha náluk forrt ki igazán. Ráadásul, feltehetően más istenekből rakták össze a maguk egyistenhitét.
Ez így összességében nekem nem tűnik megragadónak.
Evolúciós szemszögből ennek nem sok jelentősége van. A vallás folyamatosan fejlődik, mint más.
Yuval Noah Harari a Homo Deus című könyvében a humanizmust is a modern kor vallásának tekinti, amelyet több szektára oszt. Sőt, még a jövő vallásaira is tesz jóslatokat.
Ebből a szemszögből a zsidók monoteista vallása is csak egy állomás a vallástörténelemben.
12-es egy példával megpróbálok segiteni a megértésben.
Feltételezem, te is elismered a tudománynak azt a felfedezését, hogy a mienken kivül vannak más naprendszerek is.
Mivel a Teremtés könyvében benne van, hogy nem ez az egyetlen világ, amit Isten teremtett, ezért az elvont Isten hite nem ütközik ezzel az állitással.
Viszont valaki, aki a napistenben hisz, az képtelen elfogadni ezt az igazságot, hiszen a nap nyilván csak ebben a naprendszerben uralkodhat.
Ez az ember vagy nem hiszi el azt, ami a valóság, vagy számára több napisten kell, hogy létezzen, azaz fuccs az egyisten hitnek.
A zsidó Istenben - többek között - az a nagyszerű, hogy lehetővé teszi az embernek a GONDOLKODÁST, a viág megérteni akarását.
Yuval Noah Harari keveri a vallás és az ideológiai áramlatok fogalmát.
A humanizmus nem vallás, hanem ideológia.
A vallásban benne van a humanizmus: szeresd felebarátodat, mint tenmagadat.
#15
A Teremtés könyve nem ír más naprendszerekről. A bibliai világkép így néz ki:
Abban mindenesetre egyetértek veled, hogy a JHVH hit előrébb való, mint a napistenhit. Az egyiptomiak a Napot tekintették istennek, míg a zsidók szerint a Nap maga is teremtmény, JHVH alkotta.
Az más kérdés persze, hogy a zsidók JHVH hite hogyan alakult ki. Egyáltalán nem biztos, hogy mindig tisztán monoteisták voltak. Sőt, ha jól emlékszem, Ezekiel prófétánál olvastam azt, hogy a zsidók is imádták a Napot. Nyilván a szentíró ezt hitehagyásként ábrázolja ezt az eseményt, de szerintem nincs kizárva, hogy ez egy későbbi értelmezés, és a zsidók eredeti hite másmilyen volt.
Mindenesetre az biztos, hogy a szigorú monoteizmus a babiloni fogságban/után alakult ki.
A teremtéstörténetet már kifejezetten azzal a céllal írhatta a szentíró, hogy JHVH nagyságát bemutassa más istenekhez képest.
#16
Yuval Noah Harari nyilván tisztában van azzal, amit írtál, tekintve, hogy történész.
De ő kissé máshogy közelíti meg a vallás témakört. Ő úgy véli, hogy a humanizmus az ember imádatáról szól.
De egyébként az egész könyvben részletesen foglalkozik a vallás témakörrel.
18
Tisztelem a véleményedet, és készséggel elismerem, hogy Harari könyvei sok információt és sok ragyogó felismerést tartalmaznak. De van egy csomó állitása, ami ellentmondásos. Ami engem illet, nagyon nem szeretem, hogy Harari erkölcsi tanításai szerint az egyén egyéni jogaival törődik, és tartózkodik az együttérzéstől az emberi faj többi egyedeivel szemben.
Megjegyzem még, hogy Harari hires állatvédő, és ebben teljes szivvel támogatom.
17
A Talmud szerint az a gyakori formula, hogy "és látta Isten, hogy jó", az arra mutat, hogy nem ez az első világ, amit teremtett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!