Mit kell tennem ahhoz, hogy Ortodox legyek?
Az ortodox szó jelentése: az eredetihez hű. Tehát meg kell találnod, hogy mit tanítottak, hogyan éltek a legkorábbi időkben az apostolok, és az őket követők, mert az az eredeti (ortodox), és minden más, ami későbbi és eltér ettől, nem az. Az ortodox egyház sem ortodox, ha eltért az eredeti hittől, hiába aggatja magára ezt a nevet.
Pl. te ha azt mondod, hogy USA állampolgár vagy, egyből az vagy? Nem inkább csak akkor ha úgy élsz, úgy beszélsz, úgy gondolkozol, és a plecsnid is megvan róla, hogy USA állampolgár vagy?
#2
Miben tértek el az ortodoxok? Mer nem nagyon tudok ilyet.
#3
Ők is bevezettek olyan liturgiákat, aminek nyoma sincs a korai közösségekben. Pál Korintusban élőkhoz írt levelében említi, hogy milyen egy közösségi alkalom: minden egyes hívőnek lehet tanítása, zsoltára, feddése, próféciája stb. egyesével mindenki prófétálhat, szólhat, a másik addig hallgasson. Nem csak egy pap papol, szenteskedik, akinek ez a munkája, ilyen poszt nem volt, hétköznapi emberek voltak az elöljárók, nem csuhások. Semmiféle papok, fizetett emberek nem voltak a korai keresztényégben, aki ebből él volna, arra azt mondták: hamis próféta. Hétköznapi módon éltek, nem különcködtek, nem építettek templomokat, hanem házaknál gyűltek össze. Ez ortodox. A tanítás nem említem, mert abba könnyű belekötni (pl. Szenthármasság sem ortodox tanítás, amit az "ortodox" egyház is vall, holott keletkezése jóval későbbi, mint az 1-2 század), de pl. Isten ünnepeit is megünnepelték, pl a héberek naptára szerint a Páskát együtt a héber kereszténységgel, abban az időpontban, amikor ők, az ortodox hagyományokat követte még pl. Polukarposz, aki említi, hogy semmit nem tértek el a Páska megtartásában s héber naptártól, és vitáztak a rómaiakkal, akik már eltértek ettől, pl. Viktor.
A Bibliában nincs semmiféle "szent Jakab liturgia", csak visszavetítik kb. 2-300 év múlva azok, akik az ortodox hittől eltértek. Semmilyen első századi, fennmaradt írással nem lehet ezt igazolni az ilyen visszavetített hagyományokat, kitalált liturgiákat. Jakab (Jákob) héber keresztény volt, Mózest tartotta (körülmetélkedés, szombat, újholdak, sátrak ünnepe, kürtölés, fogadalmak stb.), és még a Jeruzsálemi templomba ment fel, ha valamilyen liturgia, hát az még működött, Kr. szerint 70-ig, amíg Titusz le nem rombolta Jeruzsálemet. Ez a "liturgia" élt Jakba idejébe, Mózes Törvénye:
Apcsel. 21:18. Másnap pedig beméne Pál velünk együtt Jakabhoz; és a vének mindnyájan ott valának.19. És köszöntvén őket, elbeszélé egyenként, a miket az Isten a pogányok között az ő szolgálata által cselekedett. 20. Azok pedig ezt hallván, dicsőíték az Urat; és mondának néki: Látod, atyámfia, mely sok ezeren vannak zsidók, kik hívőkké lettek; és mindnyájan buzognak a törvény mellett: 21. Felőled pedig azt hallották, hogy te mindazokat a zsidókat, kik a pogányok között vannak, Mózestől való elszakadásra tanítod, azt mondván, hogy ne metéljék körül fiaikat, se a zsidó szokások szerint ne járjanak. 22. Micsoda annakokáért? Mindenesetre össze kell gyülekezni a sokaságnak; mert meghallják, hogy ide jöttél. 23. Ezt míveld azért, a mit néked mondunk: Van mi köztünk négy férfiú, kik fogadalmat vettek magokra; 24. Ezeket magad mellé vévén, tisztulj meg velök, és költs rájok, hogy megnyíressék fejöket: és megtudják mindenek, hogy semmi sincs azokban, a miket te felőled hallottak; hanem te magad is úgy jársz, hogy a törvényt megtartod. 25. A pogányokból lett hívők felől pedig mi írtunk, azt végezvén, hogy ők semmi ilyenfélét ne tartsanak meg, hanem csak oltalmazzák meg magokat mind a bálványoknak áldozott hústól, mind a vértől, mind a fúlvaholt állattól, mind a paráznaságtól.
És Salamon tornácán való összegyülekezés (Csel 2,46), és az Írásokkal való foglalatosság (apotostolok tudománya, de ezt a héberek a mai napi így gyakorolják, hogy felolvasnak a Törvényből és arról beszélgetnek). Ebben semmi újítás nem volt a héber hagyományoktól, semmilyen pogány kultikus rítusokat, semmi ilyet nem vezettek be, az Írásokból és az első századi fennmaradt történelmi iratokból semmi ilyesmi nem igazolható. Magyarul nem ortodox, csak a későbbi utortodoxok visszavetítik hagyományaikat egy történelmi periódusban, amiben igazolhatóan semmi ilyesmi nem létezett.
Hiába írod ezt a sok ökörséget, erre semmi bizonyíték nincs. A történelmi források szerint az első liturgia a valami fura oknál fogva töröltetett hozzászólásomban leírt Szent Jakab liturgia. Egyedül erről maradtak fenn történelmi források. Arról a sok halandzsáról pedig semmi, amit te írtál.
Ez neked, mint szektás álkereszténynek nyilván fájó igazság, de ez van. A legrégebbi fennmaradt keresztény liturgia ortodox és Szent Jakab apostolhoz köthető.
Jakab nem tartotta természetesen Mózest, mert zsidóból megtért keresztény volt, Jeruzsálem püspöke. Az apostolok által összehívott első Jeruzsálemi zsinaton pedig a zsidó hagyományokkal is szakítottak.
Egyébként nagyon szép őskeresztény liturgia, érdekes, hogy úgy gyalázod, hogy nem is ismered. Ez rólad mutat szegénységi bizonyítványt.
>"Hiába írod ezt a sok ökörséget, erre semmi bizonyíték nincs. A történelmi források szerint az első liturgia a valami fura oknál fogva töröltetett hozzászólásomban leírt Szent Jakab liturgia. Egyedül erről maradtak fenn történelmi források. Arról a sok halandzsáról pedig semmi, amit te írtál."
Igazold az állításodat az első századi Bibliából, vagy az első generációs vének írásos szövegéből, hogy bármiféle új "liturgiát" vezettek volna be, amit Krisztus még nem. Te állítasz, mire hivatkozol? Mutass rá kérlek Iréneusz, Ignác, Polikarp, Meliton, stb. írásaiban, hol vezetett be Jákob felvigyázó (episzkoposz) bármiféle új liturgiát, ami eltért volna Mózestől, és a Felkent életmódjától.
>"Ez neked, mint szektás álkereszténynek nyilván fájó igazság, de ez van. A legrégebbi fennmaradt keresztény liturgia ortodox és Szent Jakab apostolhoz köthető."
Persze, amikor kifogytok az érvekből, akkor jön a gyalázkodás, megbélyegzés, személyeskedés, ez megy, mint a római kollegáidnak. A szekta = herezis, eltérést jelent, és ti tértetek a pogány szokásokhoz, a rómaiakkal együtt. A szent jelző pedig a Bibliában minden hívőt megillet, de ti csak építsétek az igazak síremlékét, ahogy a farizeusok tették, ahogy a Felkent is tanítja azokról, akik meghosszabbítják ruháik peremét, és szeretik a piacokon való köszöntéseket, és miféle címeken szólítják őket (atya, mester, stb.)
>"Jakab nem tartotta természetesen Mózest, mert zsidóból megtért keresztény volt, Jeruzsálem püspöke. Az apostolok által összehívott első Jeruzsálemi zsinaton pedig a zsidó hagyományokkal is szakítottak."
Kár hogy ez nincs benne a Bibliában, hanem éppen az ellenkezője. Te még arra sem veszed a fáradságot, hogy az idézetet elolvasd, Jakabék kényszerítették Pált arra, hogy bizonyítsa, nem tanít a Mózestől való eltérésre a héber keresztényeket a diaszpórában. Ezt meg is tette, a nazírokra költött, tehát tettel is bizonyította, hogy nincs így. Még a csillagokat is lehazudnátok, ugye?
>"Az apostolok által összehívott első Jeruzsálemi zsinaton pedig a zsidó hagyományokkal is szakítottak."
A Biblában nem ez van, olvastad? Ott ugyanis az van, hogy ők nem térnek el, hanem a pogányokból lettek hívőket nem kényszerítik rá, de elmodják, hogy úgy is szombatonként felolvassák a törvényt, tehát csak a pogányok szabadságát hagyták meg. Szó nincs arról, hogy a zsidó keresztény apostolok, és az őket követők elhagyták volna Mózest. (todod, ez halálos bűn is lett volna abban az időben, a törvényrontókat ugyanis akkor még megölték) Te is ugyanazt a Bibliát olvasod-e, amiben ez található az apostolok cselekdeteiben? "20. Azok pedig ezt hallván, dicsőíték az Urat; és mondának néki: Látod, atyámfia, mely sok ezeren vannak zsidók, kik hívőkké lettek; és mindnyájan buzognak a törvény mellett: " - lásd Fentebbi idézetben, ha még nem tetted meg, vedd a fáradságot és nézd meg gyorsan, hogy amit állítasz teljes ellentmondásban van az első századi kereszténység legfontosabb írásos hagyományával, Lukács által lejegyzett Apostok Cselekedeteivel.
Nos, rajtad a bizonyítás terhe. Ott a Biblia, onnan is megmutathatod, hol olvasunk "szent Jakab liturgiája"-ról, és még az első században fennmaradt írók közül is elfogadom az igazolást. Vanyó könyvében le van fordítva, fenn van a neten PDF-ben. Légysziles, segíts ki, hol van szó ebben bármiféle ceremóniáról, papokról, ruhák felvételéről, amit bizonyíthatóan ebben a században keletkezett írásokban megtalálható, amit Jakabhoz és a Jeruzsálemi gyülekezethez kötnek. Idézeteket várok innen:
Vagy a Bibliából, az új szövetség írásaiból.
„Az egyházat az apostolokkal együtt Jakab, az Úr testvére vette át, akit mindenki ’Igaz’-nak nevezett, az Úr idejétől fogva mostanáig. ... Anyja méhétől szent volt, bort és részegítő italt nem ivott, húst nem evett, borotva nem érintette a fejét... Egyedül neki engedték meg, hogy belépjen a szentélybe, ugyanis nem gyapjúból, hanem lenvászonból készült ruhát viselt. Egyedül ment be a Templomba, és mindig térdre borulva és a nép számára bocsánatért esedezve találták, ezért aztán olyan kemény volt a térdén a bőr, mint a tevéé az örökös térdreborulásoktól, melyekkel Istent imádta és bocsánatért esedezett a nép számára.” - Hégészipposz Visszaemlékezéseit idézi Euszebiosz Egyháztörténete II. 23. (Baán István fordítása)
Pl. itt egy feltételezhetően valós történelmi feljegyzés Jakabról. Azt állítja, hogy Jakabnak megengedték, hogy bemenjen a héberek jeruzsálemi templomába, egyedül neki. Ha Mózestől eltért volna, vagy a gyanúja is felmerül, (ahogy Pál kapcsán felmerült), akkor semmi ilyet nemhogy nem engedtek volna, hanem kiűzték volna, ezért kövezték volna meg, és nem a Krisztus nevéért, ahogy Istvánnal is tették. (őt is ezzel vádolták be, de nem ezért halt meg). Igaz ez későbbi századi, de jól mutatja, hogy még Eusebiosz idejében is úgy emlékeztek Jakabra, mint aki betartja a mózesi törvényeket, és akit beengednek a szentélybe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!