Bűn a maszturbálás? (Bővebben lent)
Jean Vanier: Férfinak és nőnek teremtette
(Jean Vanier a Bárka közösségek alapítója. Könyvében a szellemi fogyatékos emberekkel foglalkozik, de jó néhány meglátása a szexualitás kapcsán egyetemes.)
Hasonló az, amit az önkielégítéssel kapcsolatban szeretnék elmondani. Akár a testiség egyéb formáit, korunkban ezt is szívesen tekintik lényegtelennek: "Ugyan, nem fontos. Serdülőkorban normális jelenség. Elmúlik. Nem kell törődni vele."
A serdülőkor alapvető jelentőségű, hiszen ez a szexuális érettség felé való növekedés ideje. Ez az érettség a mások iránti valódi elkötelezettségben nyilvánul meg, amely nem egyszerűen menekülés a belső szenvedések elől a külvilágba, hanem benső békéből, harmóniából, a benső egység és az igazság kereséséből fakad. Jézus mondta: "Boldogok a tisztaszívűek, ők meglátják Istent." Ez a tisztaság a szeretet minőségét jelenti, ugyanúgy, mint ahogyan "tiszta" aranyról beszélünk. A szeretet, a szolgálat, az alázat, a türelem és a jóság tüze és izzása ez. Amilyen mértékben küzdenek tehát a serdülők a szeretetnek ezért a tisztaságáért, úgy haladhatnak az igazi érettség felé, és úgy válhatnak képessé arra, hogy világunk legmélyebb harcaiban is felelősséget vállaljanak.
Nemrég hallottam egy harmincéves nőről, akinek komoly nehézségei voltak az önkielégítéssel hétéves kora óta. Képtelen volt Úrrá lenni ezen a hajlamán, és szörnyű bűntudatban élt. Valószínű, hogy hétéves fejjel komoly megrázkódtatáson ment keresztül, ami tudat alatt él benne tovább, és szörnyű szorongást okozott valaha. Ez elől menekült az önkielégítésbe, ami bizonyos enyhülést hozott benső feszültségére. Tudati szinten mára szokásává vált a szorongás megtapasztalásának összekapcsolása az önkielégítéssel.
Az önkielégítés veszélyes lehet, mert gyakran álomvilágba zár. Az ember érettsége azon mérhető le, hogyan képes szembenézni a valósággal és megbirkózni vele, hogyan képes igazán szeretni és szolgálni az embereket úgy, ahogyan vannak (s nem mint amilyennek látni szeretné vagy képzeli őket). Ha az önkielégítés fiatal korban kezdődik, félő, hogy a nemi aktus nem a másikkal átélt egység, az ajándékozás felé irányul, hanem a szubjektív örömszerzésre. Ráadásul, mivel magányos aktus, erősítheti a félelmet a másokkal való kapcsolatteremtéstől. Ördögi kör alakul ki: az önkielégítés súlyosbítja az elszigeteltséget és magányosságot, és így szorongást eredményez, amelyet azután az illető önkielégítéssel igyekszik csillapítani. A nevelés célja a szabadítás ebből a zsákutcából.
Tapasztalataim szerint az otthontalan emberekben gyakran fejlődnek ki olyan szexuális rendellenességek, amelyeket szinte lehetetlen legyőzni. Emlékszem, egyszer egy egyedülálló férfi mondta el, milyen szörnyű kényszert érez az önkielégítésre. Sokszor elhatározta, hogy abbahagyja, de annál zavartabb és feszültebb lett, minél többet küzdött ellene. Végül képtelen volt kitartani elhatározása mellett. Az önkielégítés a feszültség feloldásának eszközévé vált számára. Ördögi kör keletkezett. Ahogy elbeszélgettem vele, kiderült, hogy túlhajszolt életet élt, soha nem engedte el magát, nem szánt időt valódi pihenésre. Reggeltől estig hajtotta magát. A munkahelyén voltak barátai, de a szó igazi értelmében vett otthona nem volt, s olyan barátai sem, akik között feloldódhatott volna. Azt tanácsoltam neki, próbálkozzék harmonikusabb, emberibb életmóddal, amely kevesebb idegeskedéssel jár, és amely megengedi, hogy meghívja magához a barátait, leüljön velük enni, rájuk pazarolja az idejét. Ez talán enyhít majd valamit a szorongásán. Ha ugyanis elhanyagoljuk a szívünket, a szexuális ösztönök gyakran felszínre törnek, hogy emlékeztessenek: nem vagyunk testetlen lelkek. Ezzel nem akarom tagadni, hogy ennél az embernél az alapvető baj a túlhajszoltság gyökerénél megbúvó szorongás és bűntudat volt.
A múltban az önkielégítést mereven elítélték. Ennek eredménye félelem lett, mely bűntudatot szült és gátlásokhoz vezetett, sőt, önutálatot idézett elő, és a test megvetését. Ma az önkielégítés lebecsülése a gyakoribb, mondván, hagyni kell mindenkit azt csinálni, amit akar, s az ilyesmi kamaszkorban természetes. Számomra úgy tűnik, hogy az igazság a két felfogás, a merev elutasítás és az engedékenység között van. Nem szabad elítélni a maszturbáló fiatalokat. Olyan feszültségek élnek bennük, melyeket még nem képesek uralni vagy integrálni. Mégis kötelességünk segíteni őket, hogy leszokjanak. Az önkielégítés ugyanis önmagukba zárja őket, olyan álomvilágba, mely meggátolja, hogy valódi emberi kapcsolatokat létesítsenek.
Az öröm igencsak kétarcú valóság. Vannak veszélyes, halálos örömök, vannak olyanok, melyek függésbe hoznak, rossz szokásokat alakítanak ki (a kábítószerek például nemcsak a megszokásnak, de az ábrándos izgalmak világának is rabjává teszik élvezőiket, miközben megkezdik az agy károsítását is). Az ilyen örömök gátjai az igazi lelki fejlődésnek. Megakadályozzák, hogy az ember megismerje a valóságot, önmaga és a másik ember valódi igényeit, hogy szeressen másokat, hogy küzdjön a békéért és az igazságért. A gyönyör önmagáért való keresése mások felé bizonyos közömbösséggel jár, s ha a gyönyör keresése eluralkodik, teljesen elszakítja az embert a többiektől. Igazságtalan, hogy az erősebbek elnyomják, megnyomorítják a gyengéket, de igazságtalan az is, hogy emberek önmagukba, saját örömeik világába záródnak, és nem hajlandók másokkal osztozni és párbeszédet folytatni.
Az önző szexuális gyönyör keresése valóságos kábítószerré válhat, mely meggátolja, hogy a szív érzékennyé váljon mások igényeire, mások szenvedéseire. Önmagába zárhatja az embert, saját érzelmei és érzései közé, hogy egészen elszakadjon a valóságtól.
Az öröm így pusztítóvá válhat, mert elszigeteli az embert, és felerősíti szorongásait, melyek ismét újabb örömök és pótszerek keresésére indítják. Ördögi kör alakul ki. Megnő a kábítószer és az alkohol iránti igény, hiszen növekszik a szorongás és a belső fájdalom. Ez a folyamat, melyben nincs megállás, végül a halálhoz vezet: az embernek semmi nem elég, mindig többre vágyik. Ez a szorongásból fakadó függőség nem csupán lelki természetű: a szorongás megtestesül és biológiai függőséget kelt a testben, a vérben is.
A nevelés legfontosabb céljai közé tartozik, hogy segítsen különbséget tenni a tápláló, mások felé megnyitó örömök és a börtönbe záró örömök, a valódi beteljesülést hozó és a múló illúziót kínáló örömök között. A nevelés több, mint egyszerű tiltás a hamis örömöktől. Inkább segítenie kell annak felismerésében, hogy miért hazug örömök ezek, vagy legalább azt, hogy mások sokkal mélyebb boldogságot hoznak, s ezzel együtt biztonságérzetet, békességet és önbizalmat nyújtanak. Nevelési szempontból az jelent nehézséget, hogy tudnunk kell, mikor engedhetjük, hogy valaki saját tapasztalata által fedezze fel bizonyos örömök illuzórikus és romboló voltát, s mikor jobb egyszerűen tiltani -- annak reményében, hogy elkerülhetjük a rossz szokások kialakulását, de egyúttal vállalva, hogy frusztrációt és haragot ébreszthetünk, mely tovább erősítheti a vágyat. Annyira különbözik egyik helyzet a másiktól, hogy lehetetlen szabályokat alkotni. A legfontosabb, hogy megpróbáljuk felismerni, milyen hozzáállás teszi lehetővé a legnagyobb növekedést.
igen,a belinkelt link jól és részletesen leírja a katolikus egyház hozzáállását az önkielégítéshez (II. János Pál pápa szavaival, az egyházi Tanítóhivatal véleményével, stb.).
Ezt eddig se tagadta senki, hogy katolikus egyház szerint bűn, ez egyértelmű. A másik oldalról viszont a Bibliából továbbra se mutat ez se semmilyen konkrét idézetet, ami kifejezetten arról szól, hogy maszturbálni bűnös dolog.
"Jézus azt mondja, hogy aki gondolatban paráználkodik, az már parázna. A parázna tevékenységeket pedig egyértelműen elítéli a biblia. Persze ha te tudsz úgy maszturbálni, hogy közben semmi bűnös cselekedet nem megy a fejedben... ok. De ha megfordul benned ilyenkor, hogy valakivel szexelnél, akkor már paráznaság, tehát bűn!"
Ez nem a bibliára utal? Ott van benne a tiedben is! ;)
Vegyük azt, hogy ez a mondat a szexuális gondolatok teljes tiltását hordozza (lehetne ennél enyhébben is értelmezni, hogy nem szimplán gondol rá, de hajlana is rá, gondolatban már meg is tette, csak mondjuk a gyakorlatban nem jött össze - nekem ez az értelmezés az életszerűbb, ezáltal szimpatikusabb is, ráadásul ez akkor megint nem tiltaná a maszturbálást, de tudom, hogy a katolikus értelmezés nem ez, szóval vegyük a szigorúbb értelmezést).
Ebben az értelmezésben viszont már a bevillanó szexuális gondolat is bűn, szóval nem csak a maszturbáció, hanem már eleve, ha igényed lenne rá is bűn, vagy egyáltalán felmerül benned (hiszen akkor már erotikus gondolatok mennek át a fejeden).
Szóval igen, megint ott vagyunk, amit már korábban is írtam, ha a katolikus értelmezést vesszük, ami úgy általában bűnösnek tekinti a szexualitást, úgy ahogy van, akkor ebbe a maszturbáció is értelemszerűen beletartozik, de ugyanúgy az is, ha spontán feláll a szerszámod egy formásabb leányzó láttán.
De ha nem ezt az amúgy elég szigorú Biblia-értelmezést vesszük, akkor ebben az idézetben sincs semmi, ami kifejezetten a maszturbálást tiltaná.
A katolikus teológia se tudja nagyon másból levezetni (pl. konkrét Bibliai idézettel), hogy a maszturbálás bűn, mint abból az alap hozzáállásból és értelmezésből, hogy eleve a szexualitás az.
A szexualitás nem bűn házasságon belül. Sőt... Pál még írja is, hogy a böjt is úgy legyen, hogy előtte is és utána is legyen szex, nehogy meg legyenek kísértve. Akkor bűn, ha házasságon kívül van (vagy azon belül rendellenesen, pl: többen, vagy egyneműek, vagy állat bevonása, vagy hasonlók...).
Senki sem tökéletes. A mi dolgunk, hogy kerüljük a kísértéseket, tehát ne maszturbáljunk, ne nézzünk pornóoldalakat és ne tegyünk olyanokat amik várhatóan fel fognak izgatni! Isten meg tud óvni a kísértésektől is. Most vagy hiszünk benne vagy nem! Ha van, és mindenható... akkor most is ugyanolyan erős, mint eddig! Tud segíteni. De ami a te dolgod, neked is meg kell tenned!
Köszönöm szépen a válaszaitokat :D
A döntő többség és jobb érvek szerint bűn, tehát mostantól megpróbálok leszokni.
Mégegyszer köszönöm mindenkinek
Mélyen tisztelt undorító, tisztátalan lélek!
Ha maszturbálsz, Lucifer ágyasa leszel a pokolban, akinek 9 vaskos pénisze van és mind a 9 tüzes ondót lövell.
Igazi keresztyén megőrzi legjobb magvait, mikor a lepedőd legényfoltos lesz az azért van, mert Lucifer megkísért álmodban és amikor fölkelsz, Gábriel arkangyal lesújt tüzes kardjával az rossz magvakra.
Én mint lelkész, gyakran találkozok emberekkel és el kell hogy mondjam, problémád sajnos nagyon is gyakori fiatalok körében, ezért azt ajánlom neked, hogy látogass el a cserkeszőlői plébániára, ahol én praktizálok és hozd magaddal a supershop kártyád is!
Egy latin mondással szeretnék elköszönni:
"Uno cono gelato per favor!" (ezt hevenycserkészi szent Tömörkény mondta)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!