A jövőben felvirágozhat a katolicizmus bűnözők segítségével?
Elsőre talán abszurdnak hangzik a kérdésem, de ezt értem alatta:
A középkorban mindig is az Egyház védte meg az embereket a világi törvény szigorától, mert sokkal többe nézte az emberi életet, mint a lincselő paraszttömeg, a földesúr, vagy a király, és pl. egy kézlevágás és kivégzés elől menekülő zsebtolvaj menedéket kérhetett egy templomban vagy kolostorban.
Megtarthatta a kezét és az életét, mivel a kereszténység elítéli mind az embercsonkítást, mind az emberölést, és mivel a templom afféle kórház a léleknek, fáradtságos munkával, imával, böjttel, és szenvedéssel megreformálódhatott jó kereszténnyé. Meg kellett ígérnie, hogy többé nem lop és jó útra tér, és a papok, szerzetesek segítettek rajta, később akár maga is egyházi személlyé válhatott.
A mai világban, hogy egyre szigorodnak a törvények az illiberális demokráciák terjedése miatt, és az elvilágiasodás miatt egyre kevesebb fiatal megy papnak, talán megtért bűnözők még pótolhatják a hiányt.
Pl. valaki a mai világban gyilkolt és megerőszakolt egy gyereket, ezért az állam ki akarja herélni, és be akarja rakni a börtönbe, ahol a rabtársai -bűnét megtudva- jó eséllyel halálra verik.
Viszont választhatná azt is, hogy elmegy szolgálni egy templomba, ahol fáradtságos kanosszajárással jó útra tér, és pap vagy diakónus lesz belőle. Az egyház megvédi őt a vérszomjas Világtól, ha imával, böjttel, és munkával kiűzi magából a bűnös hajlamot.
Ez talán kicsit amolyan érdekből történő megtérés lenne, ami nem biztos, hogy valódi. Ha pedig nem valódi, akkor nem szül semmi jót, sőt tovább ronthat.
Persze mindig akadnak olyan megtérő bűnözők is, valóban átélik ezt, s ténylegesen Isten felé fordulnak, nekik segíteni kell, sőt minden lehetőséget megadni a jobb, Istennek tetsző életre.
No most, "egy kicsit" más volt a jogalkotás és az állami jog és egyházi jog viszonya pl. a középkorban, mint ma. Ezért nem lehet párhuzamot vonni. Másfelől ezt a "templom = menedék" dolgot nem így kell elképzelni, ahogy leírtad. Az egyház a középkorban sem akar bűnrészes lenni a köztörvényes bűnözők bújtatásában. Arról van szó, hogy a középkori büntetőjog szerint csonkítással meg egyéb tortúrával általában azokat büntették, akik többszörösen visszaesők voltak és a megbánás legkisebb jelét sem mutatták. Azonban ha az illető önként vezekelt vagy amit ma úgy mondanánk, hogy "jó magaviseletet tanúsított", akkor a büntetést csökkentették.
A Katolikus Egyház egyébként végez nem kevés szolgálatot ma is a börtönökben és vannak, akik kiszabadulva jó útra térnek és később szolgálatukkal gazdagítják az egyházat és a társadalmat, MIUTÁN leülte a büntetés. A keresztény etika alapján semmi rossz nincs abban, hogy a bűnözőket börtönbe csukjuk. Sőt, minden embernek kötelessége a társadalmi normákat betartani, a társadalmi normákat megbontó vagy az állampolgárokra nézve veszélyes embereket pedig el kell különíteni, hogy másoknak ne okozzanak kárt. Az lenne a bűn és felelőtlenség, ha ezek az emberek szabadon kóricálhatnának.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!