Az Apostoli hitvallás szerint a katolikus egyház nem fogadja el a többi, nem katolikus egyházat?
,,Hiszem a katolikus anyaszentegyházat"-katolikusok
,,Hiszek egy közönséges, keresztyén anyaszentegyházat"-protestánsok (vagyis itt pedig abban a bizonyos ,,tyén"-ben rejtezik a titok'?)
Katolikus=egyetemes
Itt ez nem a katolikus egyházra vonatkozik, hanem az egyetemes Egyházra
A Katolikus Egyház nem kirekesztő másokkal szemben, tehát egy katolikus vallású ember testvérként köszönthet egy reformátust.
Viszont azt a tényt sem szabad figyelmen kivül hagyni, hogy a Katolikus Egyház 2000 éves múlttal rendelkezik az Ortodox kereszténységgel együtt. Ennek a két felekezetnek az alapjait az apostolok rakták le. Tehát egy katolikus ember számára az Egyház elsődlegesen a Katolikus Egyház, amely nélkül a reformáció egyházai sem léteznének.
Legalábbis, én így gondolom nem vallásosként. De javítsanak ki a katolikusok, ha tévedek.
"Hiszek az egy szent katolikus és apostoli Anyaszentegyházban."
Krisztus csak egyetlen egyházat alapított, s valóban nincs is belőle több, hanem csak egyetlen egy. A Krisztus által alapított egyetlen Egyház, a Szent Péter utóda által vezetett Katolikus Egyház. A katolikus egyetemes jelent, vagyis a küldetése az egész világra és minden népre kiterjed.
"Extra Ecclesiam nulla salus." - szól a híres vagy hírhedt dogma, ami annyit jelent: "Az Egyházon kívül nincs üdvösség."
Régen ezt nagyjából úgy értelmezték, hogy minden szakadár és kiközösített eretnek megy a pokolba. Azt azonban már régen is belátták, hogy valószínűleg vannak kivételek. Például amikor gyakorlatilag két pápa volt és nem igazán lehetett megállapítani, hogy melyik a törvényes. Akik ekkor jóhiszeműen a rossz pápa oldalán voltak, azoktól semelyik teológus sem merte megvonni az üdvösséget, lévén hogy akkor a sajátjuk is eléggé kétségessé válik.
Később fokozatosan egyre nagyobb teret kapott az a nézet, hogy a jóhiszemű eretnekek is valamiképp az egyetlen Katolikus egyházhoz tartoznak csak nem látható módon. Ez a nézet a II.Vatikáni zsinaton hivatalossá is lett. Tehát a nem katolikusok is üdvözülhetnek, mert ha nem is tökéletesen és látható módon, de rejtetten és tökéletlenül mégiscsak Krisztus egyetlen Egyházához, a Katolikus Egyházhoz tartoznak.
Szerintem a katolikus egyház nem kirekesztő, az apostoli hitvallás pedig nincs olyan ami tévedés lenne.
Ugyanakkor a hitvallás rendszeres elszavaltatása a hívekkel, már egy speciális gyakorlat, egy speciális cél érdekében (ők akik jogosultak a hatalomra minden egyház felett).
Pedig Jézus az univerzális hitet és nem speciális hitet tanított!
"AZ APOSTOLI HITVALLÁSRÓL...
Csak azok tartoznak Jézus Egyházához, akik az apostoli
hitvallást imádkozzák?
Drága Gyermekem!
Volt olyan időszak, amikor apostolaim fontosnak tartották hitvallásban rögzíteni Egyházam kívánságát, tanítását. E hitvallás nem más, mint emberi próbálkozás megfogalmazni azt az isteni tanítást, amelyet Én, Jézus rátok hagyományoztam. A „Jeruzsálemi Hitvallás” valóban tömör foglalata annak, amit Én tanítottam és megéltem köztetek, de azt, hogy ezt rendszeresen mondanotok is kell, nem hagytam rátok.
Az első hitvallás szövegét még több más hitvallás is követte egyházatokban, s ezek mind azt a célt szolgálták, hogy elkülönítsenek benneteket más hitvallásoktól. Ez önmagában még nem volna baj. A baj az, hogy hitvallásaitoknak a forrása nem a Szentlélek, hanem bizonyos féltés egy felfogás elvesztésétől, illetve annak biztosítása, hogy csak egy felfogás uralkodjék a többi fölött. E felfogás nem az Én, a te Jézusod világa. Nem szabadna engednetek azt, hogy bármiféle hitvallás okozója legyen bármiféle szeretetlenségnek közöttetek!
Én, Jézus azért nem kívánom tőletek semmiféle hitvallásnak az elmondását, mert azt szeretném, hogy az univerzális hit alapján álljatok. Azért nem fogalmaztam meg hitvallást számotokra, mert minden hitvallás, bármelyik vallás vezetőitől is származik, valahol korlátozni akarja az univerzális hitet. Tehát azt a hitet, amely szerint minden ember hisz abban, hogy ő ember, és joga van arra, hogy mások őt embernek nézzék, és minden embernek kötelessége a másik embert embernek nézni, emberként tisztelni, függetlenül a hitvallásától. Függetlenül attól, hogy milyen a felfogása.
Ne lepődj hát meg, ha a médiumom által képviselt körökben nem gyakori a hitvallás elimádkozása. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy médiumom nem hinné a Jeruzsálemi Hitvallásban foglaltakat. De igenis jelenti azt, hogy ez a hitvallás sem jogosíthat fel senkit arra, hogy ne szeresse felebarátját, sőt ellenségét is úgy, mint önmagát!
Nagyon szeretlek, és megáldalak az ÉLŐ HIT LELKÉVEL!"
Jézus; A HANG - könyv 4209
A katolikus szó egyetemest jelent és igen, mi azt valljuk, hogy a Katolikus Anyaszentegyház Krisztus Titokzatos Teste. Ezt valljuk meg az apostoli hitvallásban.
A többi keresztény felekezet nincs egységben a Katolikus Egyházzal. Azt elismerjük, hogy összeköt minket az egy keresztség - ahogy a hitvallásban folytatódik is az ima.
"Hiszek egy közönséges, keresztyén anyaszentegyházat"-protestánsok" - még ezt sosem hallottam protestánsoktól. Tőlük úgy hallottam a hitvallást, hogy "hiszem az egyetemes anyaszentegyházat", ami egyébként ugyanaz, mintha azt mondanák, hogy "hiszem a katolikus anyaszentegyházat", csak ők a görög szót lefordították magyarra. Meg nyilván mást értenek rajta, mint a katolikusok.
A keresztyén szó csak úgymond nyelvi szokás, hogy a protestánsok inkább így mondják. Semmi tartalmi különbség nincs a keresztény és keresztyén között.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!