Miért tartja az iszlám az áldozati ünnepet?
# 4
Értem, tehát az iszlám nem hisz az engesztelő áldozatban. Engedelmesség jeléül és hálából mutatják be az ünnepkor.
Érdekes a Biblia is írja, hogy Isten ingyen kegyelméből megbocsát, azonban a zsidók is és a keresztények is hisznek az engesztelő áldozat szükségességében. Ábrahám és Jézus engedelmes volt Istennek, csakhogy mi sokszor nem vagyunk azok. Isten engedelmességet vár tőlünk, de a bűnnek mindig van áldozata. Szembe kell néznünk a bűneink következményével az őszinte bűnbánathoz. Az engesztelő áldozat ezt a szembenézést fejezi ki.
Az iszlámban mi adja meg a bűntudat és bűnbánat mélységét, súlyát? Ha nincs szükség ilyen mélységre, akkor lelkileg mi tartja vissza az embert az ismételt elkövetésektől?
"azonban a zsidók is és a keresztények is hisznek az engesztelő áldozat szükségességében. "
Igazából csak a keresztények hisznek ebben. Az alábbi kérdés alapján a zsidó vallásban bűnért való áldozatot a nem szándékos bűnökért vagy a tévedésből elkövetett bűnökért kellett hozni csak.
https://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallas__..
Különbség például hogy az iszlám vallás szerint az állát húsát részben szét kell osztani a szegények és barátok, ismerősök között a fenmaradó részt pedig saját fogyasztásra megtartható, mivel Istennek nincs szüksége az állat húsára. Zsidó vallás szerint viszont részben elhamvasztották az állat húsát.
"Az iszlámban mi adja meg a bűntudat és bűnbánat mélységét, súlyát? Ha nincs szükség ilyen mélységre, akkor lelkileg mi tartja vissza az embert az ismételt elkövetésektől?"
Az iszlám vallás szerint Isten mindenkitől számonkéri a tetteit. A túlvilági élete a hite illetve a jó és rossz tettei összességén múlik. A Korán szerint Allah megbocsátó, de ennek feltételei vannak, például az illetőnem meg kell bánnia, törekednie kell arra hogy a jövőben távol marad a bűntől, illetve ha egy embertársa ellen követte el a bűnt, az ő megbocsátását is kérnie kell. Minél több a jótett, annál jobb lesz a túlvilági élet, minél több a rossztett, annál rosszabb a túlvilágon. Ha valaki ismételten elköveti ugyanazt a bűnt, lehet hogy Isten nem bocsátja meg, vagy az illető aki ellen elkövette, és akkor büntetésre számíthat a túlvilágon. Lányegében az iszlám szerint a ki mit vet úgy arat elv működik. Szóval egy muszlim tudja hogy ha bűnt követ el annak következményei lesznek.
„Igazából csak a keresztények hisznek ebben. Az alábbi kérdés alapján a zsidó vallásban bűnért való áldozatot a nem szándékos bűnökért vagy a tévedésből elkövetett bűnökért kellett hozni csak.”
Az engesztelő áldozat a zsidó vallásban egy nagyon fontos szerepet töltött be. Mi az hogy igazából csak a keresztények hisznek ebben? Azt akarod mondani hogy a zsidók mást értenek alatta, mint a keresztények. Ezzel nem értek egyet. Jézus senkit nem oldott fel az ószövetségi törvények alól, csak jobban megvilágította a bűn fogalmát, mert a farizeusok törvény betűjéhez való ragaszkodása odáig terjedt, hogy már felülírta a törvény szellemét. Nem könnyű meghúzni a határt a szándékos és a tévedésből elkövetett bűnök közé. Az ember pl. ha elkerülhetne egy helyzetet, de nem teszi, utána a körülmények hatása alatt figyelmetlenné válik, az szándékos vagy tévedésből elkövetett bűn?
A szándékosan, tudatosan, keresztény ember által elkövetett bűnök alól Jézus áldozata sem ment meg senkit. A Szentlélek ellen való vétek nem bocsátatik meg.
Az iszlám vallásban a jó és rossz cselekedetek mérlegre tétele nekem kicsit sántít. Igazságosnak hangzik, de az ember lelki fejlődését nem látom hogy elősegítené. Inkább a lelki alkudozás lehetőségét látom benne. Ami az embert nem igazán ösztönzi őszinte alázatra.
"Az engesztelő áldozat a zsidó vallásban egy nagyon fontos szerepet töltött be. Mi az hogy igazából csak a keresztények hisznek ebben? Azt akarod mondani hogy a zsidók mást értenek alatta, mint a keresztények."
Nagy különbség van a zsidó és a keresztény értelmezés között. Az engesztelő áldozatnak a zsidó vallásban csak a nem szándékosan elkövetett bűnök esetében van szerepe. Az általam linkelt kérdés erről szól. Sőt, a zsidók határozottan elutasítják a keresztény vallás szerinti Jézus megváltó haláláét. A zsidók még várják a Messiást, de szó nincs náluk arról hogy a Messiás meghal értük, ezzel átvállalja a zsidók bűneit.
"A szándékosan, tudatosan, keresztény ember által elkövetett bűnök alól Jézus áldozata sem ment meg senkit. A Szentlélek ellen való vétek nem bocsátatik meg."
Ezt én nem így tudom. Beszélgettem keresztényekkel és szerintük a szándékos bűnökre is vonatkozik. De akkor szerinted mi van akkor ha egy keresztény szándékosan követ el bűnt?
"Az iszlám vallásban a jó és rossz cselekedetek mérlegre tétele nekem kicsit sántít. Igazságosnak hangzik, de az ember lelki fejlődését nem látom hogy elősegítené. Inkább a lelki alkudozás lehetőségét látom benne. Ami az embert nem igazán ösztönzi őszinte alázatra."
Egy muszlim hívő tudja hogy Allah szereti a teremtményeit, és tudja hogy ezek a törvények a legjobbak az emberiségnek, hiszen Allah teremtette az embereket és nyilván a teremtő tudja legjobban mi jó és mi rossz. Az iszlám vallás az emberi lélek fejlődését az oktatással éri el. Egy megfelelő vallási oktatásban részesült muszlim tisztában van azzal hogy mi helyes mi helytelen. Tudja ha bűnt követ el, annak következményei lesznek, ezért igyekszik azoktól távol maradni. Erre a Korán több módszert is használ, mivel az egyes emberekre más és más hat. Például logikus magyarázatot ad az adott törvényre. Miért szükséges, mi a célja, miért jó stb. Aztán a várható jutalom leírása. A Korán leírja hogy milyen jutalmak várnak azokra akik helyesen cselekednek. Egy másik módszer pedig büntetés kilátásba helyezése. A Korán leírja hogy büntetés vár azokra akik nem tartják be Isten törvényeit. Hasonló mint a szülő-gyerek viszony. Egyes szülők logikusan elmagyarázzák gyermeküknek mit miért kell tennie. Mások jutalmat ígérnek ha jól viselkedik a gyerek, de van aki büntetést helyez kilátásba. Van aki pedig mindet alkalmazza. Személyenként változó kire mi hat jobban.
Az iszlám szerint jó és rossz cselekedetek mérlegre tétele szerintem teljesen igazságos, a keresztény változat viszont igazságtalan. Egyrészt mivel Jézus átvállalja a bűnöket, ez bűnözésre ösztönöz hiszen az illető mondhatja, Jézus úgyis átvállalja, szabadon lehet bűnözni. Aztán ott a kötelező megbocsátás a keresztény vallásban. Ha ellened vétkezik valaki, neked kötelezően meg kell bocsátanod neki, különben neked sem lesz megbocsátva. Az illető többször is elkövetheti ugyanazt a bűnt, hiszen tudja, neked kötelezően meg kell bocsátanod neki.
Szerintem a hit útját mindenkinek magának kell végigjárni. Nem lehet oktatással kiképezni valakit a hitre. Az a szó is hogy hittan, egy vicc. A hitet nem lehet tanulni. A bibliai történeteket és parancsolatokat meg lehet tanítani, de a hitet nem. El lehet indítani valakit úton, az más.
Amikor egy keresztény szándékosan követ el bűnt, annak súlyossága attól függ valóban megtért keresztény-e. A hit útján a valódi megtérést azonban nem lehet pontosan kívülről meghatározni. A Szentlélek elleni vétek azt jelenti, hogy valaki aki már megtért, megismerte az igazságot, ennek ellenére szembe fordul és visszautasítja a Szentlélek bűntől visszatartó tevékenységét. Nem Isten nem fog neki megbocsátani, hanem ő nem fogja tudni elfogadni ezután Isten kegyelmét. Hála Istennek pontosan nem tudjuk hol van ez a határ, de tudni kell hogy létezik, és óvakodni kell tőle.
Azok a keresztények, akik azt hiszik Jézus halála miatt Isten úgyis mindent megbocsát, azoknak fogalmuk sincs a kereszténység lényegéről, tehát felelsleges kereszténynek nevezni őket.
A kereszténység sokkal több teológiai dilemmát vet fel összehasonlítva az iszlámmal. Azonban szerintem ennek oka, hogy az iszlám leegyszerűsíti a valódi emberi természetből és lelkiismeret működéséből fakadó problémákat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!