A jóga egy mozgásforma vagy vallás?
Itt mozgás nincs is, hanem nyitás a természetfölöttire. Ez spirituális gyakorlat, nem fizikai mozgás.
Ebben egyetértünk, hogy az olvasás is lehet egy másik erővel való egyesülés. De általában az olvasásnak nem ez a célja, míg a jógának ez a célja.
Ezt a másik erőt - amivel való egyesülés a jóga valódi célja - valaki Istennek nevezi, valaki pedig démonnak.
Egy érdekes cikket találtam, egy katolikus pap beszél a jógáról:
részlet:
"
KOMOLY, HOGY ÁRTHAT A JÓGA?
A jógát sokan testmozgás céljából űzik, a lelki tartalommal nem is foglalkozva, pedig ez ennél összetettebb, hiszen a testünk lelki valóságokat fejez ki. A Christianae oldalról hoztunk egy tanúságtételt, melyből azt is megtudhatjuk, mi az egyház álláspontja a jógával kapcsolatban.
És ha valaki nem foglalkozik a lelki tartalommal, csupán egészséges testmozgást akar végezni?
A jóga történelmileg a hinduizmushoz kötődő spirituális gyakorlat. A hinduizmus szent iratai harminchárom istenség háromszázharminc millió megnyilvánulási formájáról beszélnek, vagyis istenségekkel népesítik be az univerzumot. A különféle jógapózok e szellemi lények megjelenítésére és imádására szolgálnak. Mivel a hinduizmus felfogása számos ponton ellenkezik a keresztény világszemlélettel, a jógával kapcsolatos alapvető kérdés így hangzik:
Ha a jóga egy másik vallás spirituális hagyományához tartozik, átvehetjük-e úgy, hogy a lelki tartalommal nem foglalkozunk, csupán a fizikai gyakorlatokat tartjuk meg?
A kérdéssel Michael atyát kerestem fel, aki ideje nagy részében szabadító imaszolgálatot végez, és időnként exorcizmusban is részt vállal.
Mi a helyzet a tisztán fizikai jógázással, ahol mindenkinek tényleg kizárólag a testedzés a célja?
Michael atya határozott maradt: nem változtathatjuk meg valaminek a belső tartalmát pusztán azzal, hogy meg akarjuk változtatni. A testünk lelki valóságokat fejez ki, ez a lényege Szent II. János Pál test teológiájáról szóló üzenetének. Nem lehet valakit szeretetből ököllel orrba vágni, bármilyen őszintén gondoljuk, hogy a mozdulatunk csupa jóságból fakad. Sejtettem, hogy ezen sokan fennakadnak, ezért pontosítottam a kérdést:
Ha valakiben abszolút nulla szándék van arra, hogy hamis istenséget imádjon vagy bármilyen nem keresztény spiritualitásba gabalyodjék, akkor is lehet rá negatív hatása a jógázásnak?
Az atya egyértelmű igennel felelt. Saját tapasztalatból tudtam, hogy így van, de szerettem volna hallani, hogy másoknak is voltak rossz élményei, amikor jóhiszeműen részt vettek nem spirituális jógázásban. Emlékezetett, hogy véleménye szerint nem spirituális jóga nem létezik.
Miért más a jóga, mint bármely kulturális vagy művészi hagyomány, amit az Egyház befogadott és „megkeresztelt”, mint például egyes ünnepi szokásokat vagy zenei formákat?
Azért más, mert a jóga hinduizmus. Nem karácsonyfa. Nem egy szép kulturális hagyomány vagy művészeti forma, ami beépíthető a keresztény istentiszteletbe. A jóga istentisztelet. Más istenségeké. Isten pedig egy van, Ábrahám és Izsák Istene, akinek egyszülött Fia Jézus Krisztus.
Aki más istentiszteleti formát gyakorol, megszegi az első parancsolatot.
"
Mozgásforma is és vallás is, olyan testgyakorlás amivel a természetfelettivel kerülnek kapcsolatba nem az igazi
Istennel hanem démonokkal és bukott angyalokkal.
Nincsen jóga hinduizmus nélkül és nincs hinduizmus jóga nélkül.
Szia
Ez is idézet:
Vajon a jóga több mint testedzés?
NAPJAINKBAN az emberek sokat foglalkoznak azzal, hogy miként lehetnének karcsúak és egészségesek. Emiatt rengetegen járnak tornatermekbe és egészségvédő klubokba, a nyugati világban pedig ezért fordulnak több ezren a jóga keleti művészetéhez.
Azok az emberek, akik stressztől, depressziótól szenvednek, és csalódottak, szintén a jógában keresnek vigaszt és megoldást. A nyugati világban az emberek különösen az 1960-as évek, vagyis a hippikorszak óta érdeklődnek a keleti vallások és az ezekhez kapcsolódó misztikus szokások iránt. Filmcsillagok és rockzenészek népszerűsítették a transzcendentális meditációt, a jóga egyik kísérő elemét. A jóga iránt megmutatkozó fokozott érdeklődés láttán ilyen kérdések merülhetnek fel bennünk: „Vajon a jóga csupán testedzés, amely hozzájárul ahhoz, hogy egészségesek és vékonyak legyünk, valamint lelki békének örvendjünk? Lehet-e jógázni mindenféle vallásos indíték nélkül? Vajon keresztényeknek való a jóga?”
A jóga háttere
Az eredeti szanszkrit szó, amelyből a magyar „jóga” szó származik, azt jelenti, hogy ’összeköt, egybefog valamilyen iga vagy hám alatt azért, hogy munkára fogjon vagy irányítson’. Egy hindunak a jóga olyan gyakorlatot vagy önfegyelmet jelent, amely által hatalmas természetfölötti erőkkel vagy szellemekkel egyesülhet. Úgy beszélnek a jógáról, mint ami „összeköti Istennel a test, az elme és a lélek minden szálát”.
Milyen régre nyúlik vissza a jóga eredete a történelemben? Az Indus-völgyben, a mai Pakisztán területén olyan pecséteket találtak, amelyeken különböző jógázó testtartásban ülő emberfigurák láthatók. Az Indus-völgyi civilizációt a régészek az i. e. harmadik és második évezred közötti időszakra teszik, ez pedig nagyon közel van a mezopotámiai kultúra idejéhez. Mindkét kultúrának vannak olyan műtárgyai, amelyek egy férfit ábrázolnak, aki egy istenséget képvisel. A férfit állatok veszik körül, a fejét pedig állati szarvakból készített korona díszíti, ami Nimródnak, a „hatalmas vadásznak” a személyét idézi (1Mózes 10:8, 9). A hinduk azt mondják, a jógázó testtartásban ülő figurák Siva istent, az állatok és a jóga urát ábrázolják, akit gyakran a lingam, egy hímvessző alakú jelkép által imádnak. A Hindu World című könyv ezért írja azt, hogy a jóga, „az önsanyargató gyakorlatok rendszere főleg az árják előtti időből származik, és sok ősi felfogás és megfigyelés maradványát őrzi”.
A jóga módszereit eleinte szóban adták tovább, majd Patandzsali, egy jógával foglalkozó indiai bölcs rendszerezte a Jóga-szutra című művében, amelyet a jóga alapművének tekintenek. Patandzsali szerint a jóga „módszeres törekvés a tökéletesség elérésére az emberi természet különböző fizikai és lelki elemeinek irányítása által”. A jóga a kialakulásától kezdve egészen napjainkig szerves részét alkotja a keleti vallásoknak, most különösképpen a hinduizmusnak, a dzsainizmusnak és a buddhizmusnak. A jóga némelyik gyakorlója úgy gondolja, hogy a jóga el tudja juttatni őt a moksához, vagyis a kiszabaduláshoz azzal, hogy egybeolvad egy mindent átható szellemmel.
Ezért újból meg kell kérdeznünk: „Vajon lehet puszta testedzésként, csupán a testi egészség és az elmebeli nyugalom eléréséért jógázni úgy, hogy az ember egyáltalán nem keveredik bele a vallásba?” A jóga hátterét figyelembe véve a válasz egyértelműen nem.
Hova vezethet a jóga?
A jógának mint önfegyelmezésnek az a célja, hogy elvezesse a személyt annak szellemi tapasztalásához, hogy egybe van kötve, azaz egybeolvad egy természetfölötti szellemmel. De milyen szellem ez?
Benjamin Walker író a Hindu World című könyvében ezt mondja a jógáról: „Ez talán a mágiával átszőtt szertartások korai rendszere lehet, és a jóga még mindig magán hordoz okkultista és mágiával kapcsolatos bélyegeket.” Hindu filozófusok elismerik, hogy a jógázás természetfölötti hatalommal tud felruházni, bár gyakran azt állítják, hogy nem ez a jóga legfőbb célja. Dr. S. Rádhákrisnan, India egyik korábbi államfője például az Indian Philosophy című könyvben azt írta, hogy a jógi „a testtartások által uralni tudja a testét, és ezáltal érzéketlenné tudja tenni magát a rendkívüli hidegre és melegre . . . A jógi képes messze ellátni, és hallani a hangokat a távolból . . . A gondolatátvitel is teljes mértékben lehetséges két ember között hagyományos kommunikálás nélkül . . . A jógi láthatatlanná tud válni.”
Az a kép, hogy egy jógi szögekkel kivert ágyon alszik, vagy tüzes szénen lépked, lehet, hogy csalásnak tűnik némelyeknek, másokat pedig talán megnevettet. De ez megszokott Indiában, mint ahogy az is, hogy a jógi fél lábon egyensúlyozva mereven bámul a napba órákon át, vagy hogy úgy szabályozza a légzését, hogy hosszú időre eltemethetik a homokban. 1995 júniusában a The Times of India beszámolt egy három és fél éves kislányról, akinek a hasán átment egy 750 kilogrammos gépkocsi, mialatt a gyerek révületben volt. Amikor a kislány magához tért, a tömeg meglepetésére teljesen sértetlen volt. A beszámoló hozzáfűzte: „Ez egyszerűen a jóga hatalmának tudható be.”
Kétségtelen, hogy önmagától egyetlen ember sem képes ilyesmire. Ezért a keresztényeknek meg kell kérdezniük maguktól: Mit jeleznek ezek a tettek? Vajon Jehovától, a „felséges Istentől” származnak, vagy valamilyen más forrásból? (Zsoltárok 83:19). A Biblia tisztázza ezt a kérdést. Amikor az izraeliták belépni készültek az Ígéret földjére, amelyet a kánaániták uraltak, Jehova ezt mondta Izrael fiainak Mózes által: „ne tanulj cselekedni azoknak a népeknek útálatosságai szerint.” Mik ezek az ’utálatosságok’? Mózes óva intette az izraelitákat, nehogy ’jövendőmondókkal, igézőkkel, jegymagyarázókkal, varázslókkal’ tartsanak kapcsolatot (5Mózes 18:9, 10). Ezek a szokások utálatosak Isten előtt, mert a démonok és a bukott hústest cselekedetei (Galácia 5:19–21).
Nem keresztényeknek való
Bármit mondjanak is az egészséggel foglalkozó szakemberek ennek megcáfolására, a jóga több mint testedzés. A Hindu Manners, Customs and Ceremonies című könyv elmeséli két kezdő jógázó tapasztalatát, akiket egy guru képzett ki. Az idézet szerint az egyikük ezt mondta: „Természetfölötti erővel olyan hosszan visszatartottam a lélegzetemet, ameddig csak tudtam, és csak akkor vettem levegőt, amikor már majdnem elájultam . . . Az egyik nap délben úgy láttam, mintha a szemem előtt egy ragyogó hold mozgott és hintázott volna egyik oldalról a másikra. Máskor elképzeltem, hogy sűrű sötétség vesz körül fényes nappal. Az oktatóm . . . nagyon megörült, amikor beszéltem neki ezekről a látomásokról . . . Arról biztosított, hogy nemsokára még lenyűgözőbb látványban lesz részem, ha tovább vezeklek.” A másik férfi ezt mondta: „Arra kért, hogy mindennap úgy bámuljak az égbe, hogy nem pislogok, és nem változtatom a testtartásomat . . . Néha azt gondoltam, hogy szikrákat látok az égen; máskor úgy tűnt, mintha lángoló gömböket és hullócsillagokat látnék. Tanítóm nagyon megörült, hogy ilyen sikeresek az erőfeszítéseim.”
Ezek a furcsa látomások, amelyeket a guruk láttak, nyilvánvalóan ahhoz vezettek, ami a jógagyakorlatok valódi célja. Igen, a jóga legfőbb célja a moksa, azaz egybeolvadni valamilyen személytelen, hatalmas szellemmel. Azt mondják, hogy ez „az önkéntelen gondolkodási folyamat (szándékos) leállítása”. Ez teljesen ellentétes azzal, amire a keresztények törekszenek, hiszen ők ezt a parancsot kapták: „mutassátok be testeteket élő, szent, az Isten előtt elfogadható áldozatul; ez értelmi képességetekkel végzett szent szolgálat. És ne szabjátok magatokat többé a dolgok ezen rendszeréhez, hanem változzatok át elmétek újjáalakítása által, hogy próbatétellel megállapíthassátok, mi az Isten jó, elfogadható és tökéletes akarata” (Róma 12:1, 2).
Személyes döntés annak megválasztása, hogy ki milyen testedzést folytat. De a keresztények nem engedik, hogy bármi — akár testedzés, evés, ivás, öltözködés, kikapcsolódás vagy valami más — tönkretegye a Jehova Istennel ápolt kapcsolatukat (1Korintus 10:31). Azok előtt, akik az egészségük érdekében végeznek testedzést, számtalan olyan lehetőség áll, amely nem teszi ki őket a spiritizmus és az okkultizmus veszélyeinek. Ha távol tartjuk magunkat minden olyan gyakorlattól és hiedelemtől, amely a hamis vallásban gyökerezik, akkor előretekinthetünk az Isten igazságos új rendszerében tapasztalható áldásokra, és ott tökéletesen egészséges lesz a testünk és az elménk egy örökkévalóságon át (2Péter 3:13; Jelenések 21:3, 4).
"Állítása szerint nem létezik tiszta testi jóga - azaz ami csak ugribugri lenne -, mindig tartalmaz spirituális technikákat is, ami ajtónyitás a természetfölöttire."
Na igen, ez a probléma a kereszténység szemszögéből. Ha csak mozgásforma lenne, azzal semmi gond nincs. Ha valaki relaxációs gyakorlatokat, nyújtásokat csinál, pusztán biológiai célokból, akkor azzal semmi gond nincs. Itt a spiritualitással van a baj.
Szír-malabár katolikus is nyilatkoztak erről. Ők az Egyház egyik rítusához tartoznak, indiaiak. Tehát közelebbről ismerik a jógát, mint mi itt Európában. A probléma nagyvonalakban az, hogy a jógában "energiáknak", személytelen erőknek kell "megnyílni" és a pozitív érzéseket, változásokat is később ennek tulajdonítják. Ez pedig összeegyeztethetetlen a keresztény teológiával és istenképpel.
Ti, akik féltek a jógától, ahhoz mit szóltok, hogy jó pár jóga mozdulat a sima tesi órákon is megtalálható? Mivel a testnek hasznos gyakorlatok, jól nyújtanak, be lettek építve, csak észre sem veszi már senki. Attól nem féltek?
Szerintetek a rengeteg iskolás gyerek a minden napi tesin egyfolytában démont idéz?
Egyébként csak szólok: a hinduk is hisznek az EGY Istenben, mint Teremtő Forrásban, csak azt is mondják, hogy Isten szétosztotta magát, magából teremtve nem csak embereket, hanem kisebb istenségeket is. Ahogy a keresztény Istennek meg angyalai vannak. Csak ki így hívja, ki úgy.
#29
Én mondjuk nem félek a jógától, de problémásnak tartom, hogy Indiában kötelező a diákok számára, iskolában tanítják. Talán a hinduktól is elvárható lenne, hogy más vallású emberekre nem erőltetik rá spirituális hagyományaikat, ahol erre lehetőségük van.
Mert bár démonok senkit sem fognak megszállni a jóga miatt, mint Sanyi bá mondja, de muszlimoknak és keresztényeknek okozhat lelkiismereti problémát a jóga gyakorlása. Nem tudom mit szólnának a hinduk Indiában, ha nyugaton pedig zsolozsmázni kéne az itt élő hittársaiknak.
Jó dolog a tolerancia, jó lenne ha tőlünk keletebbre is gyakorolnák a keresztények esetében.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!