A gazdag és a szegény Lázár történetében (Lk 16,19 – 31) Lázárnak mi volt az érdeme, azon kívül, hogy szegény volt, bejutott a menybe?
Ha idéznéd, meg tudnám fejteni, így csak annyit mondok, hogy próbáld meg látni a személyt a tettek vagy a tett mentesség mögött. Nem tudom írnak e sorok a személyéről, de gondolom végig szembe nézett a sorsával és ebből törekedett a jobbra.
Minden létező üdvözül, ez csak idő kérdése, ezt kb minden második oldalon leírja valamilyen formában a biblia, hisz 'szeresd felebarátod, mintha te lennél', avagy mindenki csak egy létező egy különböző nézőpontból, istenből fakadva, és így mindenki visszajut hozzá.
A mennyország nem érdem alapján jár, hanem a kegyelem alapján. A "megérdemlem" a Pokol kapujára van kiírva. A mennyország kapuján az "ajándék" felirat szerepel.
Amúgy az én értelmezésem szerint a gazdag és Lázár története nem a mennyországról és a pokolról szól. Sok teológus is osztja azt a véleményt, hogy mivel a mennyországba csak a feltámadás után lehet bejutni, egyelőre senki sincs a mennyországban csak az Atya és Jézus. Véleményem szerint a gazdag és Lázár története is azokról az ÁTMENETI helyekről szól, ahová az emberi lelkek jutnak haláluk után. (a gazdag lelke az alvilágban szenved, Lázár lelke meg vigasztalódik a földi nyomorúsága után a paradicsomban -- a paradicsom nem ugyanaz, mint a mennyország). Ahogy Jézus mondta, "jaj nektek, akik most jóllaktatok, mert éhezni fogtok..." Az extrém éhezést gyakran kísérik irritáló érzést okozó bőrbetegégek, a bőr kisebesledlése, mintha tűzben égne az ember bőre. Lehetséges, hogy a gazdag ezt érezte az alvilágban, nem pedig valódi tűz gyötörte. Lázár is az éhezés miatti sebekkel volt tele a földön a példázat szerint, és a gazdag irgalmatlanul elfordult tőle. Az már a Jézus idejében élt gazdagok pechje, hogy ha nem tértek meg, akkor az alvilág gyötrelmei náluk már kétezer éve tartanak, nem pedig csak egy pár évig, mint a Jézus korabeli "Lázároknál". Lehet, hogy a gazdagok már várják a poklot, ahol végre végleg elpusztíthatja testüket, és lelküket a tűz.
üdv
Stefán
A példabeszéd lényege, hogy egy példán, ami gyakran egy rövid történet, valami fontos dolgot közöljön. Ennek megértéséhez nem szükségesek bizonyos részletek, hogy pl. szegény Lázár milyen életet ért, amiért a mennybe jutott, se az, hogy a gazdag miért jutott a pokolra. Jézus összes példabeszéde ilyen, hogy nem feltétlen derülnek ki részletek, ami a mondanivaló szempontjából lényegtelen.
A történetben Lázár és a gazdag kitalált szereplők, nem léteztek valójában. Egyébként ez a zsidók közt egy ismert tanmese volt akkoriban valószínűleg.
"Ő pedig monda néki: Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki a halottak közül feltámad."
A prófétákra kell hallgatni.
"Boldogok vagytok, ti szegények, mert tiétek az Isten országa." (Lk 6,20)
"Amikor Jézus látta, hogy elszomorodott, így szólt: Milyen nehezen jutnak Isten országába azok, akik gazdagok!" (Lk 18,24)
Valóban a szegénység önmagában még nem lenne üdvözítő. Mindenesetre mégis egy olyan állapot, ami a gazdagsággal ellentétben segíti az üdvösséget. Ha a példabeszédbeli Lázár üdvözült, akkor nyilván egy Istenre nyitott szegény volt, amit felesleges volt külön hangsúlyozni.
Szia
Itt: [link]
részletes leírást találsz a gazdag ember és Lázár szemléltetéséről. Ha van kedved elolvashatod.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!