Ezt miért nem képesek megérteni az emberek? Sőt kioktatni azt akinél diagnosztizálták és kezelték? Tény félrevezető az elnevezés. De csak az elnevezésből kiindulni?
diszlexia tünetei: "A diszlexia leggyakoribb tünetei közé tartoznak a betűtévesztések. Jellemző az olvasás lassúsága és a szövegértés problémái. A diszlexia jellemzően rossz helyesírással jár együtt. Az írás sokszor csúnya vagy akár olvashatatlan.
A diszlexia további tünetei az emlékezetzavar, a tér-iránnyal kapcsolatos nehézségek, szómegtalálási nehézség, dátumtévesztés, problémák a sorozatokkal, a nyelvi megfogalmazással, és nehézségek a nyelvi feladatokban. Gyakori, hogy a tanulási zavar nem csak az olvasás, hanem az írás (diszgráfia) és a számolás (diszkalkulia) területét is érinti.
A diszlexiások jellemzően nehezen tanulnak nyelvet; egyes diszlexiásoknak ez a fő tünete. Bár diszlexiára hivatkozva a tanuló felmenthető a nyelvtanulás alól, az egyetemi hallgatóknál felismert diszlexia esetén a nyelvvizsga alóli felmentés az illetékes személyek jóindulatán múlik.
A diszlexiás gyermeknek gyakran van az írás-olvasáson kívül is valami nyelvi problémája, de ezek nagy része kezelhető. Ritmusérzéke, mozgáskoordinációja általában fejletlen, az irányokat gyakran téveszti."
diszgráfia tünetei: "Az írás rendezetlen, kusza, nem igazodik a vonalrendszerhez; a vonalvezetés hullámzó. A betűk formája változékony; ugyanaz a betű többféleképpen jelenhet meg, és a hasonló betűk között eltűnhet a különbség. A szavak közötti távolság nagy mértékben különböző. A ceruzafogás eltér a szokásostól: a diszgráfiás görcsösen fogja az írószert, erősen rányomja a papírra, és gyakran felkapkodja. A hosszú-rövid hangok megkülönböztetése, és a hagyományos írásmód különösen nehéz a számára.
Tollbamondáskor gondolkodnia kell a leírandó betűk alakján, így lemarad. Kapkodni kezd, és elhagyja a szavak és akár a mondatok végét, vagy éppen ellenkezőleg, egyes korábban hallott szótagokat beszúr. A szóközök, a központozás és a nagybetűk elmaradnak. Másoláskor nem tud egyszerre két-három betűnél többre emlékezni, ezért szintén lelassul.
A diszgráfia azonban nem egyenlő a rendezetlen külalakkal és a rossz helyesírással. A diszgráfiásnak gondjai vannak a nyelvtani műveletekkel. Ezek megértése, alkalmazása és megjegyzése nehéz feladat számára."
Van diszgráfia, diszlexia, diszkalkulia, sajnos.
Nekik sajnos, mert kábé annyi esélyük lesz bármelyik állásinterjún, mint egy vaknak letenni a KRESZ-vizsgát.
De mi a kérdés?
Én például félig kinőttem a diszlexiát: 2-3 perc per lap tempóban olvasok, de a helyesírásom pocsék és javíthatatlan. Mind a látásért ezért is külön agyi terület felelős.
Tanult nyelveken tökéletes a helyesírásom. Multi leányvállaltnál csak angolul a írásban használt nyelv, vagy még német, szóban is három negyedrészt angol. Bár beszélt nyelvvel nincs gondom.
Interneten (itt a GyK-n is) hazánkban engem és nagyon sokakat folyton kioktatnak, hogy annak nem lehet oka a diszlexia, ha valakinek (javíthatatlanul) rossz magyar nyelven a helyesírása.
Amúgy van már sikeres orvos, felívelő pályájú mérnők és más területeken sikeres ember bőven.
A felvilágosodás általános elvárásai és annak utóhatási hátráltatták őket.
Leonardo Da Vinci ifjú korában diszlexiás volt, felnőtt ként viszont már a tükörírásban is jeleskedett. Ezen kívül kora egyik, ha legnagyobb mérnöke volt, nem csekély művészeti tevékenysége mellett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!