Minden "ikes" ige "-m"-re végződik E/1-ben?
#9 "Mi nyelvészek...":
Hm... Azért a nyelvészek különbséget szoktak tudni tenni a között, hogy "nyelvészetileg" mi a helyes/létező, illetve hogy egy tanító/tanár mit hogy tanít a kisiskolásoknak.
Az utóbbiban ugyanúgy helye van annak, hogy egy általa igényesnek, választékosnak, változatosnak, helyesnek gondolt beszédre/írásra/nyelvhasználatra tanítsa őket (természetesen minden tanár a saját tudása, ismeretei, szokásai, elvei szerint – tehát mindegyikük máshogyan), mint ahogy jó esetben azért sem háborognak a szülők, ha "normálisan" öltözködni, viselkedni (köszönni, enni, játszani stb.) tanítják a gyerekét.
Az tök más téma, hogy a nyelvész aztán leírja, hogy hogy beszélnek, írnak a fiatalok (a többi szakember meg leírja, hogy hogyan viselkednek, öltözködnek és így tovább).
Ettől még az utóbbiak nem "magyarázkodnak" az előbbiek miatt, miről tetszik beszélni...
"MI nyelvészek" vagyok. Arról tetszem beszélni, hogy én különbséget tudok tenni a nyelvi ízlés és a tudomány között, de a tanítók pont nem. Elavult "háttal nem kezdünk mondatot" szintű dogmákat terjesztenek, és azt mondják, hogy ízlés meg szokás kérdése ("kire akarsz hasonlítani" - Nádasdy Ádám klasszikus mondata), hanem azt mondják, hogy csak így helyes, "tudományosan" ez a jó. A megszégyenítésre, a mit-hogyan-nem-szabad-mondanira épül a kisiskolások nyelvtanórája, nem pedig mondjuk az igényes és hatékony kommunikációra, a manipuláció, az irónia, a giccs felismerésére, ami pedig sokkal fontosabb lenne annál, hogy eszek vagy eszem.
Az öltözködési hasonlatra reagálva: ez olyan, mintha az öltözködési szabályok, praktikumok finom elmagyarázása helyett (ahol tere van az egyéni ízlésnek is), egyszerűen lerángatnák a nekik nem tetsző ruhadarabokat a gyerekről.
Ezek szerint attól függ az -m vagy a -k végződés E/1-ben, hogy az adott ige ikes vagy álikes.
Ne de mi alapján dől el, ki dönti el, hogy melyik ige ikes és melyik álikes?
Mi van akkor, ha ez területenként, korosztályonként eltérő?
Számomra például minden ikes ige álikes, én egyáltalán nem használok ikes ragozást E/1-ben, oly' annyira felváltotta a haározott/általános ragozás paradigmája, hogy nekem már az emmezés üti meg a fülem – mint ahogy az álikes igék emmezése mindenki fülét megüti.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!