Mi a különbség a líra és a próza között?
Egész sok. Olyan sok, hogy az egyik egy műnem a másik egy műforma. Az irodalomban három műnem van: epika, líra, dráma. Ezeknek mind megvannak a maguk jellegzetességei és gyakran keverednek egymással. Az epika elbeszélő mű. Mindig egy cselekményt mesél el. Általában a múltban játszódik. A cselekmény a hangsúlyos. Jellemzik a hosszas leírások, terjedelmes leírások. A cselekmény körülményeit is körülírja. A lírában érzelmek jelennek meg. Legtöbbször az alkotó E/1-ben szólal meg. Saját gondolatvilága jelenik meg a műben. Cselekmény vagy nincs vagy háttérbe szorul a jelentősége. A dráma színpadra szánt mű. Dialógusokból és monológokból áll. Szereplői a színpadon cselekednek. A dráma mindig a jelenben játszódik. Kevés leírást tartalmaz, a hangsúly a cselekvésen, azon belül is a párbeszédeken van.
Ezen felül van a mű formája. Ez lehet próza vagy vers. Itt kicsit egyszerűbb a megkülönböztetés. Egy műalkotás akkor vers, ha van ritmusa. Semmilyen más kritérium nincs. Ha nincs ritmusa, akkor próza.
Mind a három műnem rengeteg műfajt tartalmaz. Én párat emelnék ki.
Prózában íródott epikai műfaj például a monda. Ilyen monda a Rege a csodaszarvasról.
Versben íródott epikai műfaj például a verses eposz. Ilyen alkotás pl. Az Iliász vagy az Odüsszeia.
Prózában íródott lírai műfaj nagyon kevés van. Olyan kevés, hogy akárhogy is kerestem, nem találtam. Hidd el, hogy létezik ilyen. Lehet, hogy lesz, aki tud rá példát hozni.
Versben íródott lírai műfaj például a dal. Ilyen például Petőfi Sándor: Befordultam a konyhára...
Dráma esetében nem igen lehet ilyen módon szétszedni. Inkább hozok két konkrét példát.
Prózában íródott dráma: Csehov: Három nővér
Versben íródott dráma: Madách: Az ember tragédiája
Természetesen, bár csak egy-egy példát hoztam, de rengeteg féle műfaj van, és műalkotásból pedig meg annál is több. De a műfajok és műnemek között gyakran van keveredés, tehát nem mindegyik tiszta. Például a regény alapvetően epikai mű, de nagyon sok drámai és lírai elem is megtalálható benne. De remélem, azért sikerült némileg szétválasztani a dolgokat.
Előttem szóló nagyjából leírta a lényeget, de azért egy-két dolgot lehetne pontosítani. Bocsi, nem kötözködésből írom ezt, csak a "rend" kedvéért.
"Az epika elbeszélő mű. Mindig egy cselekményt mesél el."
Ez nem mindig van így. Vannak olyan epikai művek, amiknek nincs cselekményük, főleg manapság a posztmodern regényeknél lehet ezt megfigyelni. És én azt sem írnám, hogy általában a múltban játszódik. Minden műnek megvan a saját idősíkja, hogy mikor játszódik.
"A lírában érzelmek jelennek meg."
Ez is eléggé "klasszikus" megközelítés. A posztmodern lírában nem feltétlenül érzelmek jelennek meg.
"A dráma színpadra szánt mű. Dialógusokból és monológokból áll. Szereplői a színpadon cselekednek."
Ha tanár lennék, erre a mondatra megkérdezném, hogy akkor most beszélnek a szereplők, vagy cselekednek? :D
"A dráma mindig a jelenben játszódik."
Az Antigoné a jelenben játszódik? Igazából itt nem az a lényeg, hogy mikor játszódik (a regénynél is rosszul fejezed ki ezt), hanem szerintem arra gondolsz, hogy a narrátornak és az elbeszélés idejének milyen viszonya van egymással... De ez a mi szempontunkból nem lényeg, igazából egy műnemet jellemzünk, meghatározunk, akkor nem fontos az alapján jellemezni, hogy milyenek az időviszonyai.
"Egy műalkotás akkor vers, ha van ritmusa."
Ezt kicsit pontosítani kéne, mert sokféle ritmus van. Létezik időmértékes, ütemhangsúlyos, de van olyan vers, amelyiknek egyáltalán nincsen ilyen érezhető lüktetése (max. gondolatritmus), ezek a szabadversek. De olyan vers is van, aminek semmilyen ritmusa nincsen.
"Prózában íródott epikai műfaj például a monda."
Ez pont rossz példa, mert a monda alapvetően szóbeli műfaj, tehát ez éppen nem "prózában íródott". Az más kérdés, hogy később leírták, de eredetileg ez orális...
Hát ez tényleg csak kötözködés volt.
"Ez nem mindig van így. Vannak olyan epikai művek, amiknek nincs cselekményük..." - Ha nincs cselekménye, akkor az valami leírás lehet, mint például egy útajánló, de az tudtommal nem szépirodalmi műfaj. Vagy pedig szakirodalom, de az sem szépirodalmi mű. Cselekvés nélküli regény nem lehet túl izgalmas.
"És én azt sem írnám, hogy általában a múltban játszódik. Minden műnek megvan a saját idősíkja, hogy mikor játszódik." - Én arról beszéltem, hogy múlt időben írták, úgy látszik, ez nem esett le.
"Ez is eléggé "klasszikus" megközelítés. A posztmodern lírában nem feltétlenül érzelmek jelennek meg." - Akkor mik? Gondolatok? Igen, azt még odaírhattam volna, de azért jó megközelítést adtam neki.
"Ha tanár lennék, erre a mondatra megkérdezném, hogy akkor most beszélnek a szereplők, vagy cselekednek?" - A kettőt nem lehet egyszerre? Akkor neked nehéz életed lehet... Beszélnek és cselekednek is. A színpadon mindkettő történni szokott.
"Igazából itt nem az a lényeg, hogy mikor játszódik (a regénynél is rosszul fejezed ki ezt), hanem szerintem arra gondolsz, hogy a narrátornak és az elbeszélés idejének milyen viszonya van egymással..." - Csak leesett. Szövegértés nehezen megy?
"De ez a mi szempontunkból nem lényeg, igazából egy műnemet jellemzünk, meghatározunk, akkor nem fontos az alapján jellemezni, hogy milyenek az időviszonyai." - Nem, de segít azért behatárolni.
"Ezt kicsit pontosítani kéne, mert sokféle ritmus van. Létezik időmértékes, ütemhangsúlyos, de van olyan vers, amelyiknek egyáltalán nincsen ilyen érezhető lüktetése (max. gondolatritmus), ezek a szabadversek." - A szabadverseket nem igen tudom versnek tekinteni. De talán nem véletlenül nem fejtettem ki, hogy mennyi fajta ritmus van.
"De olyan vers is van, aminek semmilyen ritmusa nincsen." - Az nem vers.
"Ez pont rossz példa, mert a monda alapvetően szóbeli műfaj, tehát ez éppen nem "prózában íródott". Az más kérdés, hogy később leírták, de eredetileg ez orális..." - De ha leírták, akkor onnantól nem irodalmi mű? Addig maximum a flórklór része lehetett. Szerintem elég egyértelmű volt, hogy irodalmi műre gondoltam, és nem szájhagyomány útján terjedő történetre.
1. Epikai mű nemcsak regény lehet.
2. Olvass Orbán János Dénest, és rájössz, hogy a mai posztmodern lírában nem feltétlenül az érzelmek vannak a középpontban.
3. A drámánál lehet a kettőt egyszerre. Pont arra céloztam, hogy a kettő egyszerre jelenik meg, és te nem írtad ezt :D
4. "Szövegértés nehezen megy?" - már ne haragudj, nekem megy a szövegértés, neked nem megy a szövegalkotás :D Mert ahogy te leírtad, az félreérthető, inkább én voltam, aki megmagyarázta és helyre tette. :D
5. Nézz meg egy-két Kassák verset, semmilyen ritmusa nincsen. Akkor te azt minek mondanád?
6. Mivel a kérdező a prózára volt kíváncsi, te meg erre a mondával példálózol, ami eredetileg szóbeli műfaj, ezért igenis rossz a példa, lehetne rá jobbat is kitalálni.
Amúgy meg a kiegészítéseim nem rosszindulatúak voltak, te viszont néha eléggé bunkón reagáltál, és még a reagálásodban is hülyeségek vannak. De még egyszer mondom, nem kötözködés miatt javítalak, hanem mert nem mondasz igazat, és én az ilyet akkor is kijavítom, ha neked nem tetszik. Sajnálom, ha ezt nem bírod elviselni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!