Szerintetek érdemes a mai gyerekeknek antik irodalmat tanítani/olvasni? Miért?
Érdemes! Kultúránk alapját képező művekről beszélünk.
De! Semmiképp nem ezekkel kell kezdeni. Legyen a korának és érdeklődési körének megfelelő az olvasmány. Szeressenek olvasni! Aztán elő lehet ezeket venni...
Nem annyira, mint gondolkozni, értelmezni és a kortárs irodalmat tanítani.
A múlttól eléggé távol vagyunk, így a gyerek potenciálisan:
-nem érdeklődik, megutálja az olvasást
-nem érti igazán, hiszen annyira más világban íródott
-emaitt kimarad a kortárs problémák, kérdések megvitatásából.
-ami a legfontosabb nem gondolkozni hanem magolni tanul
Szerintem egy mai gyereknek sokkal fontosabb azokat a műveket megtanulni kiválasztani és befogadni amik a mostani könyvesboltok polcain és netes oldalani vannak.
ELső sorban meg kell tanulni az irodalmi esztétikát, ízlést, elemzést.
A későbbi életében SOKKAL fontosabb, hogy rá tudjon mutatni miért káros a Szürke ötven árnyalata, és miért nincs jól megírva, milyenek a karakterek. Hogy átlásson egy politikai beszédet. Hogy később is értve, értelmezve olvasson.
Az antik irodalmat meg át kell tekinteni, de nem ilyen mélységben. Majd lesz magyarszakos egyetemista ha az Illiászt meg a Halottak köbyvét akarja elemezni.
"Semmiképp nem ezekkel kell kezdeni. Legyen a korának és érdeklődési körének megfelelő az olvasmány. Szeressenek olvasni! Aztán elő lehet ezeket venni"
Teljesen egyetértek. Én elsőként ifjúsági regényeket olvastatnék velük, akár Szíriusz Kapitányt László Endrétől, vagy Fekete István bármelyik regényét. (A "Hú" például egy nagyon szép, irodalmi igényű műve. De bármelyiket mondhatnám.) Aztán mondjuk Goldoni, Moliere komédiák, pár könnyedebb Shakespeare darab, egy kis Vörös és Fekete, és később lehet belemenni pl. a görög drámákba és a többi klasszikusba. Tudom, hogy nincs benne időrendiség, de legalább a koruknak megfelelő mélységű műveket olvasnak.
Szóval mindenképpen érdemes antik irodalommal foglalkozni, csak nem időrendben, mert mire elérnek a mai művekig, pont elegük lesz az egészből, és már nem is akarják érteni, szeretni.
"Elég élesen kirajzolódnak az ellentétek az antik történetekben - amelyek ráadásul meglehetősen sallangmentesek is -, így az értelmezésük nem jelenthet gondot."
Maga az antik irodalom:
-idegen nyelven íródott, így több fordítása van
-a fordításai is archaikusak
-archaikus üzenetet, gondolkozásmódot fogalmaz meg.
-a nyelvészek, régészek is küzdenek az értelmezésükkel, hiszen azóta a nyelv alakult, és ki tudja mit akart mondani a költő
Szerintem egy mai 15 éves aki globalizációban, a technológia fejlősének kérdéseiben, és a modern család/szerelem/identitás mérlegelésén töri a fejét, viszonylag kevés közös pontot talál a görög kecskepásztorokkal akik attól féltek hogy levágja-e a hegyen lakó isten a villámmal a berkát vagy se.
És a társadalom, morális és vallási helyzet is más.
Én, mint fiatal elmondhatom, hogy az ilyenekkel utáltatják meg az olvasás a gyerekekkel. Meg a pál utcai fiúk és hasonló borzalmas regényekkel.
Olyan dolgokat kell tanítani, ami a gyerekek életének a része, amivel tudnak azonosulni, aminek az üzenete, mondanivalója mai is aktuális.
Harry Potter
Gyűrűk ura
Zabhegyező
1984
Állatfarm
Angyalsors
Szent Johanna Gimi
Alkonyat
Na a kicsik ezek, miatt megszeretnék az olvasást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!