Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Művészetek » Vitáznátok a posztmodernről...

Sándorjános kérdése:

Vitáznátok a posztmodernről alkotott új elméletemről?

Figyelt kérdés

Kiolvastam Fredric Jameson - Posztmodern, avagy a kései kapitalizmus társadalmi és kultúrális logikája c. könyvét és egy apróságon szerintem elsiklott.


- Példaként hoz fel műveket a posztmodern értelmezési lehetőségeire. Itt gondolok az időbeli együttállásra és kiaknázhatóság végére. Arra, hogy minden korból meríthet a posztmodern, de saját keretrendszerén nem tud kitörni, mert az modern törekvésnek számítana, ami már lecsengett stílusirányzat.


Feltevésem a következő: "Posztmodern ilyen, meg olyan szempontból lehet ez, és ez a mű" Tehát, ha posztmodern tendenciákat szeretnék követni, először egy szempontrendszert kéne felállítanom, ami elég domináns ahoz, hogy az alkotást saját stílusán belűl értékeljék: Pl. Realista, konstruktivista, kubista stb. így alternatívan értelmezik: "stílusbelileg és/vagy korszakilag eklektikus"


Ha nem szabjuk meg a szempontrendszert, ha a posztmodern mű nem tudatosan születik (vagy később lesz rá példa, hogy meg se születik) és nincs közös nevezője korábbi alkotásokkal, valamint nincs direkt elkerült hasonlóság, akkor nincs más szempont a műre vonatkozóan, mint az aktuálissága, hogy tegnap, a közelmultban készült. Bár ezt tudatni, vagy tudni is felesleges elvégre miért kéne egy tisztán posztmodern művet időhöz kötni? Miért kéne anyaghoz kötni? Az anyag múlandó és meghatározza az időbeliséget, ami csak értelmezések és kategorizálások táptalaja... Ha nincsenek szempontok, amik alapján időbelivé, anyagszerűvé kéne tennbünk egy alkotást, akkor a szerzője se, és mivel tudatosság hiányában érthetetlen, így értelmező kulcsokra és értelmezésre sincs szükség, tehát ezt a folyamatot, amit itt leírtam egy ösztönös posztmodern alkotó el is felejtheti, végig is viheti, ugyanúgy rájön, hogy ennek a dilemmázásnak "alkotásunkhoz" semmi köze, mert ez is csak egy felesleges váz, ami mondjuk a mű megalkotásához vezet, de egyuttal magyarázza is azt, amire meg, vagy nem megszületett alkotásunknak nincs szüksége (bekoszolódna a tökéletességben részesülhetetlen földi világtól). És mivel minden nemében szükségtelen, így jelenléte se szükségszerű, "ez az alkotás nem alkotás." tovább gondolva mivel nem alkotás (nincs szempont, ami alapján alkotásként definiáljuk): "ez nem ez", még tovább gondolva, mivel létezése se indokolt és valószínű "nem" és mivel nem létezőt nem lehet tagadni: " " ezen a ponton mindennemű művészet megsemmisűl, vagy véglegesen beteljesedik.



2014. jún. 28. 23:19
 1/5 A kérdező kommentje:
Nem túl korrekt még, a kifejtést most fogalmaztam meg először, érthető ha zavaros, még csak 19 éves vagyok, de meglepő, hogy ezt ki tudtam tolni magamból :D biztos volt már ilyen kifejtésre példa a történelem során, esetleg, ha valaki az eredeti gondolatot megosztaná velem (még nem volt időm minden a témával foglalkozó filozófus művét elolvasni), annak nagyon örülnék, nem szeretek olyasmit kitalálni, amit már kitaláltak előttem. Legalább tudni szeretnék róla, mielőtt plágium lesz belőle.
2014. jún. 28. 23:29
 2/5 A kérdező kommentje:
Jaaajjj ezt, amit leírtam konceptuális művészetként definiálják, tehát itt bukik meg az állításom, hacsak: a konceptuális művészet a gondolatból táplálkozik és ötletből, ha nem tudatos a semmink megszületése, vagy meg nem születése akkor ezen a kategórián is kívül esik.
2014. jún. 29. 00:13
 3/5 anonim ***** válasza:

Kedves Kerdezo!


Nem.


Udvozlettel R.

2014. jún. 29. 07:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:

Ha ember hozza létre és érzékeli is, akkor nekem úgy tűnik, hogy nem úszható meg, hogy valami fogalmi, meg történeti szempontok bejátszanak. Eleve ahogy észleled a világot az ilyenektől áthatott. Szerintem nem nagyon van olyan, hogy teljesen kilép az ember ezekből. Ha másban nem abban benne marad hogy ember.


Meg eleve minden "anyagból" van. Szóval ettől sem lehet igazán eltekinteni csak úgy. Ami nem anyagi és nincs befogadója az tényleg elégé semminek tűnik. De nem tudom produktív e a semmit műalkotásnak nevezni. Eleve a semmivel nem is találkozhatsz csak úgy össze. Mert ténylegesen ekkor is valami van.

2014. jún. 29. 10:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 alma485 válasza:

A szempontrendszer a bökkenő a te elmélkedésedben. Éppen ez az, amit a posztmodern elmélete ki akar iktatni: a rejtett/sugallt elemekből összeálló "nagy narratívákat".


A posztmodern művészetekben és gondolkodásban a "nagy narratíva" elutasítása, kritizálása fontos elem. A posztmodern felfogás szerint ezek az univerzális elméletek már nem tarthatók, mert az igazság nem egységes, hanem fragmentált, szubjektív és kontextuális. A művészetben ez a gyakorlat sokszor azzal jár, hogy a műalkotások nem próbálnak meg egységes, lineáris történetet vagy jelentést közvetíteni, hanem inkább sokféle nézőpontot, stílust és értelmezést kínálnak. A nagy narratívák helyett a kisebb, lokális történetek és perspektívák kerülnek előtérbe, a pluralitás és a többszólamúság hangsúlyozásával.


Ezért a posztmodern művészetekben gyakran találkozunk eklektikus, ironikus vagy önreflexív megoldásokkal, amelyek lebontják a hagyományos formákat és elbeszélésmódokat, és ezzel szembehelyezkednek a "nagy narratívák" egységesítő törekvéseivel.

okt. 21. 21:00
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!