Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Művészetek » ZENE! Autentikus zárlatoknál...

ZENE! Autentikus zárlatoknál a szólamokon belüli legkisebb mozgás elvét felülírja-e a kvintpárhuzam, vagy az ellenmozgás?

Figyelt kérdés
pl megtehetem-e azt, hogy míg az előző hármashangzatban x hang a mezzo szólamban volt, az ellenmozgás kedvéért átviszem a szopránba?

2013. okt. 31. 14:27
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
igen, a legkisebb mozgás nem olyan fontos, mint a kvintpárhuzam elkerülése.
2013. okt. 31. 15:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 A kérdező kommentje:
És az ellenmozgás?
2013. okt. 31. 17:13
 3/15 A kérdező kommentje:

Ha a basszus C-ről egy kvártot lép fel, vagy egy kvintet, és a violin-kulcsban meg, ha követem a legkisebb mozgás elvét, akkor meg még az is ugrik fel egy szekundot.

példának okáért ezt például hogy oldjam meg? G-dúr. I terc helyzetű, IV, I, V, I?

2013. okt. 31. 17:18
 4/15 anonim ***** válasza:

ILyenkor a basszusban lefelé lépj, így az ellenmozgás is megvalósul.


I G DGH, IV C EGC, I G DHG, V D DFiszA, I G DHG

2013. nov. 1. 11:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 A kérdező kommentje:
Ezer koszonet
2013. nov. 2. 21:20
 6/15 anonim ***** válasza:
Szívesen! Jó zenélést!:)
2013. nov. 3. 13:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 anonim ***** válasza:
Ez egy ún. összhangzattan példa volt? És az első betűk azokat a hangokat mutatják, amiket a bal kezünkkel kell lenyomni, a többi meg a jobb kézzel játszott akkordok hangjait jelenti? Ha igen, akkor az volt a kérdés, hogy az egyes akkordokon belül mi legyen a hangok sorrendje, hogy bizonyos kötött szabályoknak megfeleljen, vagy már azt is neked kellett kitalálni, hogy tonika, szubdomináns, tonika, domináns (szeptim?), tonika legyen az akkordok sorrendje? Mert zenei fülemmel elképzelve jól hangzott így, de egy csomó más megoldás is jól hangzana szerintem. Vagy az "autentikus" szó miatt csak így lehet? Avassatok be lécci egy kicsit, mert már sokszor tapasztaltam, hogy "szomorúzenészek" más nyelvet beszélnek, mint mi!
2014. jan. 4. 12:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 anonim ***** válasza:

A szomorúzenében van egy olyan szabály, hogy kerülni kell a kvint- és az oktávpárhuzamot. Van még egy ilyen is, hogy "fedett kvint", ez is elkerülendő.


A könnyűzenével ellentétben nem csak maga az akkord fontos, hanem az akkordok míves egymáshoz kapcsolódása is. A végeredmény szempontjából nem mondom, hogy akkora a különbség, de így alakult ki.

2014. jan. 6. 10:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 anonim ***** válasza:
Köszi! A kvintpárhuzam tilalma azt jelenti, hogy nem komponálunk olyan zenét, amiben az egyes szólamok hangjai gyakran kvint távolságra vannak egymástól, vagy azt, hogy soha nem hagyunk "üresen", azaz a III. fok nélkül akkordot, mert az nem eléggé finom, túlságosan borzolja fülünket?
2014. jan. 6. 18:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 anonim ***** válasza:
Nem az üresen hagyás a tiltott, hanem hogy ha kvint távolságra van 2 szólam, akkor ne következzen egy olyan akkord, ahol ugyanez a 2 szólam kvint távolságban van és közben elmozdultak (maradni maradhatnak).
2014. jan. 8. 14:55
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!