Festmények különleges ismertetőjelei?
Az volna a furcsa kérdésem, hogy egyes festmények jelentésének megfejtésére miket kellene figyelni.
Például ott van Salvador Dalí és a szürrealista festményei. Azzal tisztában vagyok mi, és általában milyen céllal születik. De mikor ránézek a festményére, vagy bármelyik másik festőére, egyszerűen nem jövök rá mit is akart ezzel pontosan.
Aki ért ezekhez, jó megfigyelőképessége van (ami adottság is lehet) mit néz először? Nagyon érdekelne!!
Mivel értessz a szürrealizmushoz szerintem nem mondok sok újat, de hátha hasznodra válik.
A szürreális alkotók a valóságtól úgy tudtak megszabadulni, hogy helyébe megteremtsék a valótlant, hogy meditációszerű állapotokat vettek fel, amik segítségével kedvükre használhatták szürkeállományukat és tudatalattiukat.
A látomások többsége értelmetlen és logikátlanúl következik, de hangulatuk, vagy egyébb ismérveik (alkotóra gyakorolt behatás, szimbolikus sugallat, formavilág stb.) szerint komponálhatja ezeket az elemeket különböző képeken, amin így a jellegzetes szürreális alakok egy puzzle kirakóhoz hasonlóan kerülnek egymás mellé adott képeken és egyedi tartalmuk csak nyomokban marad meg, inkább egy közös szürreális benyomás tárgyává válnak. Minél kevesebb egy képen az elemek száma, annál könnyebben dekódolható az elemek közti összefüggés, de minél furább két elem egymás közti viszonya, annál több értelmezési lehetőséget nyit meg.
(szerintem legalábbis így működik)
Minden alkotás egyéni megítélés alá tartozik, a kannonizált mondanivaló pedig a többség szerint van így, esetleg a művész beszélt az alkotásról és adott fogózkodókat az értelmezéshez.
Értem, látom akkor ez távol áll attól, hogy "Csak és kizárólag ezt akarta tudatni a festő ezzel, meg ezzel a képpel".
Még jó, hogy legalább magamban nyugtázom, számomra mit jelenthet, csak van bennem az a gondolat "De aki csinálta, mit akart vele szimbolizálni?". Köszönöm a választ :)
Ez attól függ.
Lehet azért nem érted,mert :
- más a kultúrális ismereted
- más földrajzi elhelyezkedésed
- korosztályod
Pl.
Ha festenék egy képet,amin mondjuk magnószalagok tekeregnek a hangjegyek körül,akkor egy mai kisgyerek megkérdezné,hogy mik azok a fekete szalagok? A gyász szimbólumai?
Kedves Kérdező!
A festő nem egy jól meghatározott/körülírható értelmet rejt el a képén. Arra ott az illusztráció. Sőt, az se biztos, van valami mondanivalója a képnek, ami szavakban kifejezhető. Sőt, arra se fogadj nagy összegben, hogy az alkotó egyáltalán a vásznat és a festéket használja a gondolatai, mondanivalója átvivő eszközeként. Most megdöbbentőt mondok: nagyon sokszor a festő nem is festi a képet, hanem mintegy "megszüli", és a vásznon lesznek a pacák valamivé, azzá, amivé ők akarnak.
Hogy mindennek kell jelentése legyen, mindennek valami önmagán túli értelmet is kell hordozzon, szerintem ez tévút. Illetve nekem mint nézőnek elveszi a lehetőségemet arra, hogy saját értelmezést keressek benne. Ezt a hozzáállást nem támogatom. Ha én látok valamit a képben, az tuti benne van, mint lehetséges értelmezés (lásd sándorjános értelmezését a drága Míró-képről).
A művtörténészek és kritikusok szoktak egy jól körülhatárolható értelmezésrendszert a néző torkán letuszkolni annak a félrevezetésnek a kíséretében, hogy "mi iskolában tanultuk ezt, és ez az igaz". Hát nem. Erre akkor jöttem rá, amikor a hermelines hölgyet élőben láttam. Arról a képről is jelentek meg monográfiák, összeirkáltak róla sok mindent, de nézd meg Krakkóban, ha megteheted. De ez akkor és ott azonnal törlődött a fejemből, mert olyan hihetetlen erős és energiadús hatással volt rám a kép, hogy le se sz*rtam a többiek lehetséges értelmezéseit, legyenek azok felkent papjai az festészetértelmezésnek.
Érdemes arra törekedned, hogy saját véleményed legyen a képekről, zenedarabokról, akármiről. Sokkal nagyobb élmény saját véleményt kialakítani, mint a többiekét átsajátítani. Tőlük lehet ám nézőpontokat és meglátásokat átvenni, de ez olyan, mint a főzés: mindegy, mit ír a recept, ha én nem szeretem.
Kicsit konkrétabban, ha meg akarsz fejteni egy művet,kezdd avval, hogy megnézed a kort, amiben született. Érdemes felderíteni, miket festettek a kortársaik, utána, hogy saját munkásságában hol tartott épp akkor a festő. És utána nézd meg alaposan a képet, mint képet. hadd fedje fel magát. Ez a módszer időigényes, de nem csak egy sokadik visszhangja leszel az uralkodó művtört kánonnak.
Üdv R.
Hú, olvasva a szavakat utolsó válaszoló, igen igaz, hogy saját véleményünk legyen egy képről. Sajnos az iskolában a saját véleményt nem fogadják el egy vess elemzéséről (kis kitekintés volt). Már néztem kortársakat is, de azok nyilván más képet adnak magukról, mindegyik különbözik egymástól. Épp ezért nehéz számomra értelmezni (tudom, hogy mások, más kifejezésmód, más színek, keletkezés). De azon az elven vagyok, hogy ha tegyük fel csak úgy ott voltak a vásznon a festő keze által, annak is van célja. Legalábbis én úgy gondolom. Bármit kifejezhet :)
Köszönöm a hasznos választ! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!