Hogyan alakult át a szépség fogalma az ókortól a 21. századig?
Keress egy képet Nofretetéről, Aproditéről, Boticelli Vénuszáról, Michelangelo Mária képeiről, Rubens aktjairól, végy egy impresszionista portrét, Picasso-t, egy posztmodern alkotást, illetve menj el a Ludvig múzeumba.
Az egészhez elég a Szépművészeti múzeumba is elmenned, az alagsor ókori művészetétől néhány mai alkotásig. Fél nap, és mindennél plasztikusabb választ kapsz kérdésedre.
Azt hiszem, 3 mondat volt.
ÓKOR
"A női szépség olyan, mint a kloákára épített templom." - Caecilius Balbus
Arisztotelész szerint a szép legfőbb formái a rend, arányosság, elhatároltság. E meghatározások mögött elsősorban a mérték kategóriája rejtőzik. Az önuralom jegyében lemond a túlzásokról, igazodik a polisz erkölcshöz. Nála a szépség általános élvezetet szerez
Platón szerint az ideák birodalmában létezik a szépség ideája, melynek minden földi szépség csak halvány visszfénye.
KÖZÉPKOR
A szépség forrása a harmónia. Az érzéki szépség bűnös dolog. Az anyagi világ szépségétől a lelki szépségig kell eljutni. Nincs abszolút rút, hiszen Isten teremtette a világot. A mértéktartásra helyezi a hangsúlyt, a szenvedélyt elítéli. Elutasítja a katarzist. A lélek aberrációjának tartja, ha más szenvedését kéjelegve nézzük.
A keresztény középkor mereven elválasztja a lelki szépséget a testi tulajdonságoktól.
Szent Ágoston a szépséget öröknek tartja, egyetlen forrása Isten.
Villon: A szép fegyverkovácsné panasza öregkorában (vers)
RENESZÁNSZ
Shakespeare : V. szonett
FELVILÁGOSODÁS
Francia klasszicizmus és felvilágosodás esztétikai alaptörvénye: csak a szép, csak az igaz a tetsző. Széppé a szépet az igazság teszi.
Diderot szerint a természet önmagában rendelkezik a szépség minőségével.
A szép az, ami érdek nélkül tetszik.
Goethe: Esztétikája szépség centrikus. Három művészeti módszere: 1. mimézis-természetutánzás 2. modor – a művészi ábrázolás módja. 3. stílus – a modor konkrét alkotó tevékenységben való kifejeződése.
Schiller: azt vallja, egy dolog segít igazán a játék. Az ember csak akkor ember igazán, ha játszik. A szépséggel kell játszani. A drámaművészet az ember erkölcsi felemelkedését szolgálja. A színház segít ebben.
Hegel: az abszolút szellem híve. A művészet nem más, mint az eszme átsejlése az anyagon. A szép fogalma Hegel szerint az eszmény. Eszme és alak egységét hirdeti. Megfogalmazta az első világvége jóslatot: vége az esztétikának, vége a világnak.
ROMANTIKA
John Keats - "A Szép: igaz s az Igaz: szép!" - sose
áhítsatok mást, nincs főbb bölcsesség!"
REALIZMUS
A szép egyenlő az élettel.
Gogol - "A szépség valósággal csodákra képes. A szép nő minden lelki fogyatékossága - ahelyett, hogy undort keltene - valahogy rendkívül vonzóvá válik. Ezeknél a fogyatékosság is valami bájt lehel. Ha ez a báj eltűnnék, akkor hússzorta okosabb legyen a nő a férfinál, ha azt akarja, hogy legalább némi tiszteletet keltsen maga iránt, mert szerelmet úgysem kelt!"
19 század vége, 20. és 21. század (ezt már nem időrendi sorrendben)
Nádas Péter - A szépség és a csúnyaság mibenléte kivonja magát az emberi ítélkezés alól, holott ezeken alapszik a tetszés, mely a lehető legvégletesebb és változtathatatlan ítélet. Viszonyunk éppoly aránytalan ezekhez, miként a sorsunk se a mi arányossági igényeink szerint adja vagy nem adja; illetve adja az egyiket, de nem adja a másikat, vagy valamicskét ad az egyikből, ám hozzátesz a másikból is.
Márai Sándor - "Rögzíteni a pillanatot, mikor a szépség, ez az anyagból és lélekből kiégetett, törékeny és zománcszerű tünemény, cserepekre törik egy asszony arcában, mert felbomlott az a lelki és jellembeli összetétel, melynek a külső szépség csak következménye volt. "Furcsa, megcsúnyult!" - mondják az emberek, és vállat vonnak. Igen, megcsúnyult, mert belülről elrohadt. Szépnek lenni annyi, mint ártatlannak lenni, a szó hősies értelmében. Minden más csak kozmetika."
Kertész Imre - "A badacsonyi földnyelv, vékonyuló hegyén a jegenyék bozontos, ám szabályos gyertyái. Távolodó, kékbe foszló hegykúpok. A szépség megmagyarázhatatlan ellentéte az emberi világgal. A természet, ez a kopottas, néma elefánt, amely még mindig türelmesen hordoz a hátán. Az élet fojtogató telje, a délutáni napban párolgó szőlők és mezők közt."
Kosztolányi - "A szépben mindig van valami megdöbbentő és szokatlan, valami ünnepi és korlátlan."
Agatha Christie - "A nők még akkor is kifestik magukat, ha valami nagy bánat érte őket. Jól tudva, hogy a bánat, a könnyek milyen sokat ártanak a külsejükön, mindent elkövetnek, hogy a pusztítás nyomait eltüntessék."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!