Volt olyan költő valaha, aki szó szerint leírta, amit gondolt?
Petőfitől az iskolában a közérthetőbbekkel foglalkoznak, holott számos érdekes, elmélyült, elvont verset is írt.
Hehehe, ez a Kosztolányi vers állati!! :D Köszönöm, egyes beíró, hogy utaltál rá! :) Ezt az "Így írtok ti"-re alkotta, bosszúból? ;-)
Egyébként Szabó Lőrinc gyakran tipikus keverék e tekintetben: egyszerre prózai és absztrakt, sok esetben.
Hát, szinte az összeset idemásolhatnám... :D
Ez a kérdés Babits Gyémántszóró asszonya után ötlött fel bennem, mert elhatároztam, hogy most önállóan megfejtem, hogy miről szól ez a vers, de egyszerűen nem jöttem rá. Tanári magyarázat után meg persze, logikus, hogy mi miért, de magamtól sosem bírnám megfejteni.
A műalkotások általában több jelentés síkkal bírnak. Azok közül a mélyebbek nem megfogható, nem konkretizálható érzelmek, és/vagy gondolatok. Tehát értelmetlen felvetés megfejetni a LÉNYEGIBB, mélyebb síkjait, hiszen maga a műalkotás mondja el. Hiába van a műalkotások egy részének -többek között- konkrét jelentés síkja IS, ha azt megfejted is, csupán a felszínét értetted meg, holott a művészet célja pont hogy a felszín alatti, mélyebb érzelmek, gondolatok kifejezése, hiszen hiánypótló eszköz a művészet: azt lehet vele elmondani, amit hétköznapi eszközökkel (pl. hétköznapi csevely) nem.
Pl. valaki szerelmes beléd, és kezded sejteni. Akkor te hideg racionalitással elkezded megfejteni?? :D "Áhhá, az írisze a szabvány színskála 235-221-046 RGB összetevőt tartalmazza, 32 fokos pupillatágulással, tehát erős-közép intenzív vibráló izgatottsággal viszonyul felém, tehát vonzódási szintje jelenleg 79% irántam; eltelik 2 hét... áhhá, most pedig 58 fokban elfordította az alkarját a felkarjához képest, markában egy virágcsokorral... nézzük csak, mit jelent"...
Érted? ;) Tehát ÉREZZ RÁ inkább, sőt, ne feltétlen akard megfejetni:
a dolog másik vonatkozása, hogy nem feltétlenül az a cél a műalkotásoknak, hogy egy-az-egyben átadjon információt, legalábbis nem feltétlen célja, vagy adott esetben legfeljebb részben az; hanem az alkotó önkifejezése, tehát hogy "kiadja magából", ami érzelem, gondolat benne feszül. Eközben a fontosabb cél, hogy kiváltson érzelmet/gondolatot a másik emberből, és teljesen rendjén levő, ha részben, vagy akár teljesen más érzelmet/gondolatot vált ki a befogadóból az alkotó, mint amit az utóbbi megélt az alkotás során, avagy amit az alkotásával ki akart fejezni.
Nem művészi síkon egy példa: ha bohóckodik valaki csak amolyan hétköznapi módon, általában nem azért teszi, hogy te "körzővel, vonalzóval" megfejtsd, mi is az információ, amit el akar juttatni hozzád, hanem cselekedetével mosolyt akar csalni az arcodra. Persze a műalkotások szándéka, hatása ennél összetettebb, kifinomultabb, nem csak hatni akar, de azt is; nem csak megértetni akarja magát, de azt is.
ÁLTALÁBAN A MŰALKOTÁSOKRA értem, amiket írok, tehát gyakorlatilag minden művészeti ágra, nem csak a költészetre.
...még valami: az alkotások egy kisebb része az alkotót feszítő TITOK kifejezése, áttételesen. Tehát EZ ESETBEN pont az a célja, hogy te ne fejtsd meg, ő mégis megkönnyebbülhessen, kiadhassa magából. Ugyanakkor érdekes lehet, hogy rád hogyan hat, vagy Kis Pistire, vagy a szomszéd nénire... AKÁR MINDENKIRE MÁSHOGYAN, más-más élményt, jelentést adva minden egyes befogadónak. ;-)
Bár -hozzáteszem-, az alkotásoknak csak a kisebb részére jellemző a titok közlése, esetleg némileg többre is, kevert céllal, szándékkal, és a lényeg nem ez, hanem a beírásom többi (előző és következő) része.
Ezen felül -utalva előző beírásomra- add hozzá, hogy gyakran a titkolt érzelmek, gondolatok egy része NEHEZEN KONKRETIZÁLHATÓ, avagy a lényegibb jelentés síkja nehezen konkretizálható.
Sőt.... egyszerre egymástól részben, vagy akár teljesen eltérő jelentéssíkokat is tartalmazhat adott alkotás!
Példa... miért fontos annyira az amúgy is megfoghatatlan érzelmeit prózai módon megértened, konkrétan, amikor nem próza, hanem vers (dalszöveg), amiben Lovasi András talán szexuális élményét, és/vagy csalódását egy lányban, és/vagy egy gyerekkori emléket, amikor játszott egy hangyával az erdőben, és/vagy nem ízlett neki a babfőzelék stb stb milyen érzelme, gondolata, érzelmei, gondolatai merülhettek fel AKÁR MIND EGYSZERRE, amikor alkotott (Kispál és a Borz dalszöveg) , például:
1. Barlangban dobolok, vörös a szemem
Kinézek közbe a nap lement-e
Vörös szemembe zöld fát éget a hamu
Rugdosom reggelente
2. És ettől eddig, attól addig
Ugyanolyan a másik oldal
Télen banán, nyáron meleg
Éjszaka van, napozz Holddal!
3. Reggeliztél, álmodoztál
Télen banán, nyáron meleg
Homokba dugtad az ujjad:
Legyen egy olajlelőhelyed.
__________________________________
Még egy pár sort engedj meg, egyhuzamban az előzőekkel:
Ne hagyd magad megtéveszteni: az iskolai oktatás (részben a felsőoktatás is) minimum 80%-ban IDEOLÓGIA, nagyrészt hazugságot oktatnak, a hatalom érdekének megfelelően ültetnek be belénk infókat, már ha hagyjuk!
Megoldás: elsősorban önálló gondolkodás, másodsorban pedig adott dologról minél több forrásból való informálódás, főleg az alternatív médiákat (főleg internet) tekintve.
Tehát NEM LÉTEZIK verselemzés, ez egyszerűen abszurdum, ideológiai találmány.
Mit értek ez alatt? Ha átgondolod az előző 2 beírásom, megérted, hogy a felszíni jelentéssíkkal nem fogod lényegileg megérteni az alkotót, sőt, általában nem is az a cél, hogy megértsd. Kisiskolás kortól azonban a tanterv (nem csak a magyar NAT, de a világon szinte mindenütt) TERELNI próbálja a fiatalokat, ami gyakorlatilag külső agykontroll, manipuláció.
Többek között az irodalom óra: a tanár ad egy mintát, vagy elvár egy mintát, adott versek értelmezésére, AHELYETT, HOGY TE ÖNÁLLÓAN GONDOLKODJ, ÖNÁLLÓ BELEÉRZÉSED, MEGLÁTÁSOD lehessen szabadon szárnyalva. Többnyire nem a tanár a hibás, bár részben ő is, ha ezt teszi, mert megalkuvó; de alapvetően a Nemzeti AlapTantervet kénytelen követni.
A társadalom lelki rabszolgákat, zombikat akar termelni, és csak kevesen állnak ellen. Legyél te is önmagad még inkább, mint eddig. ;)
Ne hagyd magad, nyisd ki a szemed! SŐT: NYISD KI A SZÍVED! AHOGYAN A KIS HERCEG IS MONDJA:
JÓL (helyes értelmezéssel) CSAK A SZÍVÉVEL (!) LÁT az ember!
Álljon erre példaként egy korai KFT dalszöveg. Tipikus példa arra, hogy a felszíni jelentése is bár érdekes, hasznos (értsd: társadalomkritika, politikakritika), DE NEM AZ IHLETTE LAÁR ANDRÁST a dalszöveg megírásakor, hanem elmondása szerint szerelmi csalódás;
és hát honnan tudhatjuk, hogy nem valami csintalan csúsztatás ez részéről, mert hátha nem igazán szerelem és nem igazán társadalomkritika ihlette őt, hanem inkább valami egészen más, esetleg részben más ;) ... :
Bábu Vagy
----------
Bábu vagy, nem te lépsz,
valaki irányít.
Jól vigyázz, mi lesz majd,
ha megun és leállít?
Elszakad, elszakad
a zsinór, és leülsz.
Jól teszed, ha talpra állsz,
és mielőbb menekülsz.
Azt hiszem, nem hiszed,
nincs erőd, hogy észre vedd.
Nyisd ki a szemed!
Bábu vagy, bábu vagy,
valaki elvakít.
Bábu vagy, úgy mozogsz,
ahogy ő irányít.
Elszakad, elszakad
a zsinór, és leülsz.
Jól teszed, ha talpra állsz,
és mielőbb menekülsz.
Azt hiszem, nem hiszed,
nincs erőd, hogy észre vedd.
Nyisd ki a szemed!
___________________________________
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!