Csalásnak számít?
A rajzaimhoz eddig mindig használtam ilyen "base"-eket, de úgy, hogy egy kidolgozott rajzot használtam base gyanánt. És van, hogy több rajzot szerkesztettem össze egy képpé és csak a pozíciókat vettem át, majd saját karaktereim tettem a helyére, más helyszínen, árnyékokkal, néha a kezdő pozíción is változtattam helyenként.
Ez csalás, ha nem teljesen magamtól rajzolok így képregényt, vagy szimpla rajzot?
Nehéz elmagyarázni, hogy is értem.
Csalásnak csak akkor számít, ha saját kútfőből való munkaként adod el és anyagi hasznot húzol belőle. A plágium csúnya dolog, rajzban is. Ha mindig mások munkája kell alapnak, az hosszútávon amúgy sem jó.
Bár nem mindenki akarja a többszáz óra tanulást és gyakorlást beletenni a hobbijába, ezt is meg lehet érteni.
Az rendben van, ha modellt, fotóreferenciát használsz és ezek segítségével szabadkézzel rajzolsz, papíron vagy digitálisan akár. Abból tanulsz, fejlődsz. Bár ekkor is figyelj oda, hogy a fotót ne 1:1 másold minden részletre kiterjedően, mert abból lehetnek copyright problémák, ha a fotós nem adott engedélyt (vagy nem vetted meg a képet).
Teljesen magától senki nem alkot, modellt minden nagy festő használt a képeihez. Meg egyébként is hat ránk minden kép, amit valaha láttunk és soha ennyi képpel még nem voltunk elárasztva, mint manapság az internetnek (azon belül is a social mediának) hála.
A másolással nincs baj, az a fontos, hogy megválogasd MIT másolsz.
Plágiumnak számít ha valaki más művészeti termékét a sajátodként akarod eladni. De mivel te nem beszéltél eladásról, ez nem téma. ,
Tanulásnak nem feltétlen rossz, minden művész másolással kezdi.
Művészeti egyetemet végeztem, egy csomó gyakorlati feladat a tanagyangban másolás.
Itt egy ókori pompeii falfestmény, másold le, hogy megtanuld a freskó technikát.
Itt egy Van Gogh, másold le, hogy megtanuld az akkurátus színkeverést és a pigmentek viselkedését.
Itt egy koponya, másold le, hogy értsd az anatómiát.
Itt egy fotó egy irodaházról, másold le hogy értsd a perspektívát.
Az a fontos, hogy amit másolsz, jó legyen, mert csak annyit tanulsz, amennyit a másik művész tudott.
Emaitt igen, én is ajánlanám a fotó referenciákat, de ezek között is a jól megvilágított, nem pixeles képet.
Mások stilizált rajzait kopírozni annyira nem jó ötlet, mert nem lesz egyedi étzete a munkádnak, és mert a stilizálást nem te csinálod, csak arra lesz sablonod, amire a másik művész már csinált sablont.
Minden másolással kezdődik. Térből vagy mármilyen 2D formátumról.
Amit viszont te mondasz az egy az egyben részletek, formák átmásolása az már necces.
Úgymond kollázsolsz és azt teszed eggyé utómunkával.
Pl egyik MMORPG ruhatervező versenyén is volt egy ilyen eset, ami komoly felháborodást keltett, emellett a játék forgalmazójának jogi gondjaik akadtak.
Nem véletlen hírdették meg, hogy mindenképp egyedi saját munka legyen.
Igaz ez képregényekre is. Amint egy az egyben megegyezik valami egy alkotó képével vagy annak részletével, abból komoly jogi gondok lehetnek, amik lecsaphatnak mélyen a pénztárcádra is.
A legjobb az, ha magad modellezed az adott pózt, ha nem áll össze fejben.
Nekem is vannak erre állítható bábuim, melyeket megfelelő pózban, ideális nézetből lefotózok és azt használom referencia képnek.
S azt sem átmásolom, hanem lemásolom átkonvertálva az egyedi karakter arányaira, formavilágára.
Minél többet gyakorlod, látod 3D-ben, majd 2D-ben is, ez mellé társul a kinesztézis és jobban berögzül a gyakorlat alatt. Idővel pedig nem lesz szükséged rá, max extrémebb pózok, nézetek esetében.
Gyakorolj! Főleg, ha vannak terveid, esetleg kiadási szándékod.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!