Mennyire adja vissza egy függő gyötrődéseit az alábbi vers?
Ahol már nincs remény
(S.A.-nak, aki szabadulna)
Csíkok között kereng beteges lelkem,
hatalma előtt százszor térdepeltem.
Szédült mélyén többet és többre vágyom,
megöl a Magány, elkerül az álom.
Hasad a Csend, mint ütött-kopott vászon,
romlott világban pislákol csak lángom.
A néma Sötét szelíden védelmez,
Karmazsin ködben láncol az Élethez.
A Tegnap bűnös szennyébe fúlok,
csorgó nyállal ájultan lázadok
rám feszülnek, s szakadnak a húrok;
szememre égnek homály-állatok...
...Por az istenem, és hamis kincsem
hol halott minden, s már Remény sincsen.
Már tegnap is válaszolni akartam a kérdésre, de a megelőző napok alatt másoktól kapott "kiosztás" miatt kicsit degradálva éreztem magam, ezért nem reagáltam. Kár volt.
Ez egy szép szonett. A kivitele ugyan nem felel meg a klasszikus formának, azonban a szabad versek idejében ez már nem alapvető feltétel. Maradjunk annyiban, ez egy jó szonett.
A tartalmát figyelembe véve, nem tudom, saját megtapasztalás alapján íródott-e, vagy csak egy képzemény. Bármelyik eset legyen is, a vers nagyon kifejező. Talán egyetlen mondat van benne, amely nekem nem azt mondom, hogy ellentmondásos, de nem igazán jó, az a következő: "csorgó nyállal ájultan lázadok". Ez csak azért nem tetszik nekem, mert ájultan szerintem nem lehet lázadni. A többi, úgy gondolom, tökéletes.
Ha tehetem, a témakörrel kapcsolatban ajánlanék olvasásra egy mai prózai művet: James Frey: Millió apró darabban.
Amíg olvastam ezt a könyvet, kb. ötször földhöz vágtam, azzal a gondolattal, hogy erre nekem nincs szükségem. Majd újra folytattam. Elolvastam, és nem bántam meg.
Köszönöm!
Az írás egy függőnek szól, aki a leszokás útjára lépett, immár sokadszor.
Az idézett szövegrész pedig a leszokás első harmadának konzekvenciája, ha úgy tetszik naturális megfestése.
Ugyanis ebben az időszakban éri el a "normális" világ azaz a társadalom által szabott határokat, "ég és föld között", Ebben az érában vetkőz le minden gátlást az életfunkciók egyre összpontosítanak csupán: az anyagra. Nincsen önkontroll, biológiailag is elveszti minden emberi vonását, saját vizeletében nyálcsorgatva fetreng,és csak két szót ismer: 'Anyagot azonnal!" Ez a fentebb említett szókép.
Köszönöm a véleményt!
(Nem shakaspeare-i szonettet akartam írni, mindikább Babitsra hajaz a formája, külleme-.
Údv!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!