A Sariaban mik a keresztények számára elfogadhatatlan pontok?
A saríának számtalan olyan pontja van, ami a nők egyenjogúságát gátolja, avagy a homoszexuálisokkal szemben lép fel.
Számos muszlim országban (pl Szaúd-Arábia, Irán) a mai napig melegeket végeznek ki, csak mert melegek és lefeküdtek egy másik férfival pl.
Emellett meg kell nézni, hogy a nők emancipációja hol tart "arrafelé".
Természetesen szó se róla: a saría nem minden muszlim országban ilyen vagy ennyire befolyásos, de azt azért be kell látni, hogy a szaúdi saríának és vallási törvényeknek semmi helye már a világban.
"A saríának számtalan olyan pontja van, ami a nők egyenjogúságát gátolja"
A kérdés arról szól, hogy a keresztények számára mik az elfogadhatatlan pontok. A kereszténység hol írja elő a nők egyenjogúsítását?
Háát már a teremtéstörténetben olvashatod, hogy:
Akkor ezt mondta Isten: Alkossunk embert a képmásunkra, hozzánk hasonlóvá: uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, az állatokon, az egész földön és mindenen, ami a földön csúszik-mászik. Megteremtette Isten az embert a maga képmására, Isten képmására teremtette, férfivá és nővé teremtette őket.
(1Mózes 1:26-27)
Mindkettőt a maga képmására teremtette, mindkettőt ugyanolyan értékesnek.
Aztán olvashatunk pl. az ószövetségben egy Debóra nevű prófétaasszonyról, aki népének bírája volt, köztiszteletben állt, vagy ott van pl. a példabeszédek könyvében a derék asszony dícsérete, ami egy szintén nagyon megbecsült, dolgozó nő képét tárja elénk. Jézus sem nézte le a nőket soha, tisztelettel bánt velük, tanítványaivá fogadta őket. A feltámadás első tanúi is nők. Láthatjuk a Bilbiából, hogy a nő és a férfi különbözik ugyan, de egyformán értékes és teljesen egyenrangú.
De tudnotok kell, hogy minden férfinak Krisztus a feje, az asszony feje a férfi, Krisztus feje pedig Isten. Minden férfi, aki fedett fővel imádkozik vagy prófétál, szégyent hoz a fejére. És minden asszony, aki fedetlen fővel imádkozik vagy prófétál, szintén szégyent hoz a fejére, mert ugyanolyan, mintha megnyírták volna. Mert ha az asszony nem fedi be a fejét, akkor vágassa le a haját, ha pedig szégyen az asszonyra hajának levágása vagy leborotválása, akkor fedje be a fejét! Mert a férfinak nem kell befednie a fejét, mivel ő Isten képmása és dicsősége, az asszony ellenben a férfi dicsősége. Mert nem a férfi van az asszonyból, hanem az asszony a férfiból. Mert nem is a férfi teremtetett az asszonyért, hanem az asszony a férfiért. Ezért tehát kötelessége az asszonynak, hogy a férjétől való függés jelét viselje a fején az angyalok miatt. (1Kor 11:2-10)
az asszonyok hallgassanak a gyülekezetekben, mert nincs megengedve nekik, hogy beszéljenek, hanem engedelmeskedjenek, ahogyan a törvény is mondja. Ha pedig meg akarnak tudni valamit, otthon kérdezzék meg a férjüket, mert szégyen az asszonyra, ha a gyülekezetben beszél. (1Kor 14:34-35)
Az asszony csendben tanuljon, teljes alázatossággal. A tanítást azonban az asszonynak nem engedem meg, sem azt, hogy a férfin uralkodjék, hanem legyen csendben. Mert Ádám teremtetett először, Éva csak azután, és nem Ádámot vezette tévútra a kísértő, hanem az asszonyt, és ő esett bűnbe. (1Timóteus 2:11-14)
Ti, asszonyok, engedelmeskedjetek férjeteknek, ahogyan illik az Úrban. (Kol 3:18–19)
Az asszonyok engedelmeskedjenek férjüknek, mint az Úrnak, mert a férfi feje a feleségnek, ahogyan Krisztus is feje az egyháznak, és ő a test üdvözítője. De amint az egyház engedelmeskedik Krisztusnak, úgy engedelmeskedjenek az asszonyok is a férjüknek mindenben. (Ef 5:22–26)
Szóval nem hiszem, hogy a női egyenjogúság lenne a legfőbb ütközőpont a kereszténység és a saría között.
A női egyenjogúság nem a kereszténység érdeme, nem is kereszténységből következik, hanem épp a kereszténységet meghaladni és megszüntetni akaró szellemi mozgalom terméke.
"Mindkettőt a maga képmására teremtette, mindkettőt ugyanolyan értékesnek."
Ezt egy pillanatig sem vitatom. Egy hierarchia elemei lehetnek ugyanolyan értékesek, attól még, hogy egymással alá-fölérendeltségi viszonyban vannak. A Biblia világképe pedig alapvetően ilyen hierarchikus viszonyt sugall férfi és nő között.
#6, ok. Most kiragadtál a kontextusból egy csomó idézetet. Gratula.
Nézzünk utána az általad említett páli idézeteknek jobban.
"Ti, asszonyok, engedelmeskedjetek férjeteknek, ahogyan illik az Úrban. "(Kol 3:18–19)
Oké, de utána ezt is írja:
"Ti férfiak, szeressétek feleségeteket, és ne legyetek irántuk mogorvák."
(Kol 3:19)
A kendőviselet pedig a kor szokása volt, Pál ezt így tartja helyénvalónak. Azt írja, ha egy nő imádkozik, vagy prófétál, fedje be a fejét. Ebből láthatod, hogy a nők prófétáltak nyilvánosan.
Az, hogy azt írja, a nők hallgassanak a gyülekezetben, egy egyedi esetre vonatkozott.
A többinek a magyarázata a linkben benne van.
Egyébként ezeket is írja Pál:
"Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban."
(Galata 3:28)
"A feleség nem ura a maga testének, hanem a férje; s ugyanúgy a férj sem ura a maga testének, hanem a felesége."
(1Korinthus 7:4)
Egyébként ezeket mind Páltól idézted, egyiket sem Jézustól. Jézustól nem tudsz ilyet idézni. Pálnál azért figyelembe kell venni, más kor volt. Viszont Pálnak is voltak női segítői a gyülekezetben, egyiket se nézte le soha,nem nyomta el, sőt hálás volt a szolgálatukért.
Csak az egyensúly kedvéért, szerintük meg az iszlám teremti meg a valódi egyenjogúságot férfi és nő között:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!