Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Egyéb kérdések » Régen a gőzmozdonyok kicsit...

Régen a gőzmozdonyok kicsit sem számítottak különlegesnek? Mindenki tök természetesnek vette hogy ezek a hatalmas fújtató gőzös-füstös tákolmányok viszik az embereket?

Figyelt kérdés
szóval azidőben az átlagember nem csodálkozott rá, nem is foglalkozott vele senki hogy az utazás ezzel jár csak szálltak fel és le mint napjainkban?
2017. febr. 2. 20:35
 1/8 anonim ***** válasza:
100%

Gyerekkoromban még utazgattunk a szüleimmel gőzmozdony vontatta vonattal. Teljesen természetes volt hogy például az állomásokon áll egy-egy nagy fekete gőzmozdony, közvetlenül mögötte meg a szénnel vagy fával megrakott kocsi. Vagy az hogy menet közben a masiniszta meghúzta a jellegzetes hangjelzését a mozdonynak.

Inkább ma szoktam elmerengeni azon ha látok és utazok egy modern villanymozdonyos vonaton. Például hogy viszonylag milyen pici motor van benne, vagy hogy hangtalan, meg hogy másodpercek alatt gyorsul fel a végsebességére. Ilyenkor kellemes érzés azt tudni hogy a technikai fejlődés ilyen léptekben halad előre.

2017. febr. 2. 20:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
63%
Hát, emlékszem, amikor Sanyi barátommal annak idején 1847-ben felültünk a Pest-Vác közötti gőzösre, mi is csodálkoztunk, hogy megy előre azon a két vékony és sima sínen. Elég fura volt az ökrösszekérhez képest, de hát haladni kell a korral.
2017. febr. 2. 20:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
100%
Ezek nem is tákolmányok voltak, hanem jól megépített mozdonyok. Bár voltak motorvonatok is. Pl.Békéscsaba-Dombóvár között közlekedett egy ilyen. Az 50-es években a kocsikat egy szeneskályha fűtötte, nem a mozdony. Csak a gőzmozdonyok fűtötték a kocsikat, jobban, mint a mostani szuper mozdonyok. Akkor még 3 kocsiosztály volt. Volt a legolcsóbb, a fapados, amiben fából voltak a padok. Volt a másodosztály, műanyag ülésekkel, és a párnás kocsik, az első osztály. De voltak olyan kocsik is, ahol fülkék voltak, két szemben levő 4 üléssel, és természetesen ajtóval, a vagon közepén folyosóval.
2017. febr. 2. 21:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:

# 2: Itt van néhány 1980-ban készült fénykép, amin menetrend szerint működő gőzmozdonyok láthatók:

[link]

Például ez a Mátranovák-Homokterenye állomáson:

[link]

Vagyis nem kell visszamenni 1847-ig, mert még én is gőzössel utaztam például a balatoni úttörő táborba a 70-es években.

2017. febr. 2. 21:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
73%

Mit jelent számodra a "régen"?

1990-től már furcsa volt, csak néhány speckó útvonalon járt (és jár) gőzös.

A '60-as '70-es években még gyakori volt, tehát furcsa nem volt, inkább csak lassú (autóval már akkor is jóval gyorsabban lehetett megtenni ugyanazt a távot).

1880 környékén pedig nem is volt más vasúti közlekedési eszköz, szóval kábé annyira volt furcsa, mint ma egy villanymozdony.


Abban a korban, amikor nem ismersz jobb, hatékonyabb vasúti közlekedési eszközt, mint a gőzmozdony, akkoriban mitől is lenne furcsa, hogy gőzmozdony húzza a vagonokat? Teljesen természetes volt annak, aki vasúton akart eljutni A-ból B-be, hogy gőzmozdony vontatja a vagonokat. Pont annyira volt természetes, mint ma az, hogy villanymozdony visz el A-ból B-be.

2017. febr. 3. 03:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
Gyakorlatilag aki kis korától ebben nőtt fel, annak ez teljesen természetes volt - mint ahogy ez ma is így van mindennel.
2017. febr. 3. 09:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
100%

Hallottam egy történetet, ami szerint nem a technikájával volt a gond. Valahogy az emberek beletörődtek, hogy működik, mint a világban oly sok minden, amit nem értünk.


Hanem a menetrend! Aki hozzászokott, hogy ha Pista bátyám szekerével megyek majd a városba, Pista bátyám megvár, ha kések is egy picit... hát a vonat nem várt. Ez döbbenettel töltötte el az embereket, hiszen ők azt hitték, a vonat is tudni fogja, hogy ők jönnek, és nem indul el addig, amíg ők rajta nincsenek. Tehát a falusi lakóknak az egész dolog ipari szabályszerűsége nem esett le elsőre.

2017. febr. 3. 11:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
Amikor először munkába állították, az első szenélyszállító mozdonyokat, nagyon nagy vita lett belőle. A doktorok szerint a rázkódás akár halált is okothatott volna, és a terhes nőknél féltek az elvetéléstől. Mérnökök és politikusok szerint a szikrák tüzet okozhatnak, és a füst pedig szennyezi a környezetet. Szóval sokáig sokan ellene voltak a gőzmozdonyoknak, és igen a korai időkben furcsaságnak számított.
2017. febr. 4. 15:52
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!