Közép-Európai népek kultúrájával kapcsolatos kérdés. Van-e? (folytatás lent)
https://www.youtube.com/watch?v=GLy37xlGdAE
A pogány szlávok mitológiájára vonatkozó hagyomány nagyon hiányos és homályos. Mitológiájuk és vallási hitrendszerük 3000 év alatt folyamatosan alakult ki és változott. A 6. században élő Prokopiusz a Kárpátok mögött élő szlávokról írván, megemlíti, hogy imádtak egy istent, a villám teremtőjét és valamennyi dolog legfőbb urát, akinek ökröket s egyéb állatokat hoztak áldozatul. A fátumot nem ismerik; veszélyes esetekben fogadalmat tesznek, melyet megmenekülésük esetén szigorúan megtartanak. Tisztelnek folyókat, nimfákat és számos más istent is. A 12. században élő Bosaui Helmold már más értelemben szól mitológiájukról. Szerinte a többalakú isteneken kívül, akik a mezők és erdők, öröm és búbánat fölött uralkodnak, a szlávok hisznek egy főistenben, aki a többi alárendelt istennek parancsol. E két adaton kívül csak istennevek maradtak fenn. Orosz istennevek: Perun (mennydörgés, talán a normannok Thorja), Volosz, Dazsbog, Sztribog, stb. A magasabb istenek neveinek csakhamar nyomuk veszett, míg az alsóbb isteneké, az erdei és hegyi, a vízi és légi, a házi és udvari démonoké máig is ismeretes, noha ezek nevében idegen hatás (német, új-görög) nyilvánul. Ilyenek a délszlávoknál a Vilik, a keleti szlávoknál a Ruszalkák (nimfák); a Rojenicák és Szojenicák (születési és sors-szellemek), továbbá a Vámpirok, Hableányok, Koboldok stb. Az Elba és Odera közt lakó szlávok a hagyomány szerint hisznek a fény és a sötétség (Bjelobog és Cernobog) isteneiben, akik egymás nélkül nem tudnának fennállni, tehát ebben a kultuszban nem a keresztényies felfogásban lévő Isten-Sátán párosra kell gondolni, hanem egy afféle természeti tulajdonságokra, amik az évszakokban fontos szerepet töltenek be.
Szláv istenek és mitológiai alakok[szerkesztés]
Bannyik: a fürdő szelleme
Bielobog: a fény és a szerencse istene a kezdeti hitvilágban
Bjelun: magas termetű, ősz szakállú aggastyán, a vándorok útbaigazítója és az aratók patrónusa
blud: erdei, mezei gonosz kobold
bludicska: lidérc
bogatir: természetfeletti képességekkel bíró félisten
Csernobog: a sötétség és a balszerencse istene, a gonosz megszemélyesítője a kezdeti hitvilágban
dabog: ördög a déli szlávoknál (Dazsbogból ered)
Dazsbog: Szvarog fia, a gazdagság istene
domovoj: orosz háziisten, a ház védelmezője
Fülemüle Zsivány: félig szörny, félig ember, Ilja Muromec ellensége
hut: madárfejű szárnyaskígyó; a betegségektől és sorscsapásoktól védő, a gazda vagyonát gyarapító házi szellem
Ilja Muromec: az orosz folklór hőse, hazáját és fejedelmét védelmező, paraszti származású félisten
jagababa: a szélvészt és a viharfelhőket megszemélyesítő, mozsárban repülő emberevő boszorkány
Jarilo: a tavasz istene
Khorsz: Dazsbog nevének iráni eredetű változata
Kij: a legenda szerint a Kijevet alapító óriás
kikomora: élő személy éjszaka bolyongó, vérszívó lelke
lesij, ljeszij: az erdő szelleme, erdei emberrém
Libegy: Kij húga
licar: az alakját időlegesen megváltoztatni képes, varázserejű férfi az orosz hiedelemvilágban
lojma: békatestű, nagy fejű, üveges szemű víziszörny
mara: erdei asszonyrém
Mokosa: az északi oroszoknál a nyájak gondviselője, a fonás és a vászonfehérítés segítője
Morana: a tél és a halál istennője
oboroten: vámpír
Perun: a keleti és a balti szlávoknál a villámlás és a harc istene; a kereszténység felvétele után kultuszának egy része átszármazott Szt. Illésre
polevik: mezei tündér, nimfa
Radigoszt: a nyugati szlávok egyik főistene; kultusza az idők során összeolvadt Szvantovitéval
Rarog: Szvarog nyugati szláv megfelelője
rozsanyica: az újszülött női őse, kinek lelke tovább él az újszülöttben, és irányítja annak sorsát
ruszalka: erdei, mezei nimfa a keleti szlávoknál
Scsek és Horiv: Kij fivérei
Szimargl: az orosz földön élő nem-szlávok főistene
Sztribog: a keleti szlávoknál a szelek istene
Szugyenyica: a sors megszemélyesítője
Szvantovit: a nyugati szlávok négyfejű, mindentudó istene
Szvarog: a keleti szlávoknál a nappali égbolt, a világosság és a tűz istene; jelképe a kard
Triglav: néhány nyugati szláv törzs főistene; háromfejű, melyek az Eget, a Földet és az Alvilágot szimbolizálják. Eredetileg talán Szvantovit egyik helyi változata volt; a kereszténység felvétele után Szt. Vitusra származott át a kultusza.
Velesz: az oroszoknál a nyájak védője, az állatok és az állattenyésztés istene; a kereszténység felvétele után Szt. Balázzsal azonosították
Veszna: a tavasz istennője
Vetru: a szél; Sztribog fia
Víj: az alvilág ura, Dazbough apja
víla: tündér a felhőkben, erdőkben, vizekben
vogyanoj: vízi emberrém
volkolak: farkasember
Köszönöm szépen a választ, ez a lista a mitológiai lényekkel igazán hasznos. Mindazonáltal lenne pár kérdésem még...
"Az Elba és Odera közt lakó szlávok a hagyomány szerint hisznek a fény és a sötétség (Bjelobog és Cernobog) isteneiben, akik egymás nélkül nem tudnának fennállni"
Itt ezt úgy kell akkor érteni, mint mondjuk a perzsa hitvilág esetén, hogy a jó és a rossz örök harcot vív egymással? (Lehet hülyeség, de erről ez jutott itt eszembe.)
Plusz ha esetleg tudsz linkelni szláv eredetű népmeséket, vagy azok jellegzetességeivel foglalkozó oldalt, azt megköszönném! :)
https://www.youtube.com/watch?v=5jnTMEfMWKQ
A harcosok pajzsán látható jel nem más mint a swarga/kołowrót lengyelül, oroszul pedig kolovrat. Ez egy forgókerék, ami az örök életet szimbolizálja.
"A bolygónk együtt forog a testvéreivel, és a nap határozza meg ciklusonként az évszakok váltakozását. Swarga "lábai" a folyamatos lépést, a folyamatos körforgást jelképezi."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!