Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Egyéb kérdések » Hibáztathatók-e egyedül a...

Hibáztathatók-e egyedül a magyartanárok azért, hogy a mai tizenévesek nem tudnak helyesen írni?

Figyelt kérdés

Ha egy rosszul író tizenévesnek valaki szól, hogy rosszul írja a szavakat, akkor az illető vérig sértődik, és vagy arra hivatkozik, hogy sietett, vagy arra, hogy diszlexiás.

Inkább diszgráfiás, no de mindegy. De minden tizenéves diszgráfiás lenne? Vagy mindegyik tanulási zavarral küzdene? Akkor miért hagyják, hogy idejük nagy részét a Facebookon és egyéb közösségi oldalukon verjék el? Miért nem tanulnak?

Okolható-e a pedagógus azért, mert a teljes kilencedik osztály meiknek írja a melyik szót? Mi lehet az oka annak, hogy ennyien ennyire nem tudnak írni? Olyan kifogásokkal találkozom, hogy nem hallja ki, melyik szót hogyan kell írni. Rendben van, de ezt meg lehet tanulni. Rengeteg szabály létezik a magyar helyesírásra, ezt az én időmben (27 éves vagyok, tehát nem annyira vén) még tanították. Hogy miért kell mássalhangzó-kettőzést írni, mikor rövid az u és mikor hosszú az ó a szó végén. Tehát, ha nem hallja ki, az egyszerű kifogás. És nem második osztályos tanulókról van szó, akik még csak most tanulják a helyesírást, nem ám!

Mondhatjátok rám, hogy nyelvttannáci, nem zavar. Tényleg nem. Nem vagyok tanár, sem stréber, de igénytelennek tartom azokat, akik legalább egy kicsit nem figyelnek oda arra, miket is írnak le. Nem az elgépelés, tájszólás vagy ékezetek hiánya zavar, hanem a helyesírás teljes mellőzése.



2013. jan. 4. 15:23
1 2
 11/14 anonim ***** válasza:
100%

A tanárok is hibásak, de főként az általános igénytelenség az oka, a fiatalok alig mozdulnak ki a helyesírásra és nyelvhelyességre látványosan fittyet hányó közegükből, fél életüket a Facebookon élik, és nemigen találkoznak olyanokkal, akiknek szúrná a szemét az igénytelenség. Általános érv: „Akkor is megérted, ha miennek írom a milyent.”


Hozzájárul a minősíthetetlen nívóhoz az újságok, netes oldalak, könyvek gyatra nyelvezete is. Komolynak, igényesnek látszó kiadványok elképesztő helyesírási és nyelvhelyességi hibákat rejtenek, mintha általános iskola harmadik osztályában írták, fordították vagy szerkesztették volna őket.


És egyértelműen felelős az igénytelenségért a helyesírás-ellenőrzők elterjedése, mert sokan azt hiszik, hogy ezek mindenre jók. Helyesebb volna gépelés-ellenőrzőnek hívni őket.

2013. jan. 4. 21:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/14 anonim ***** válasza:

Köszönöm, hetedik válaszoló, hosszú hozzászólásodat!

Akár én is írhattam volna, pontosan azt fogalmaztad meg, amit én érzek. És rajtam kívűl még sokan mások is, legalábbis remélem...

2013. jan. 5. 09:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/14 anonim ***** válasza:

Tudom, szinte már törvényszerű, hogy idejön egy magát érintettnek érző fiatal és elkezdi védeni a korosztályát, de egy-két dolgot szeretnék leírni. Előre bocsátom, hogy az egyik legjobb gimnáziumba jártam, szóval nálunk azért érték volt tudni valamit, de akkor is túlzásnak érzem ezeket a "fiatalok nagy része hü-lye" mondatokat. A hosszú szöveget író hozzászóló jókat írt, és amúgy én magam is tisztában vagyok a korosztályom hátrányaival, sajnálom is. De ne írjunk már ilyeneket, hogy vajon lesz-e normális következő generáció ebből a generációból.

Előre bocsátanám, én tisztelem a pedagógusokat, édesanyám is az, de a pedagógusoknak néha furcsa képük van a gyerekekről, szerintem rosszabbnak gondolnak minket, mint amilyenek vagyunk, akár anyukám is, pedig ő nagyon jó tanár, minden tanítványa imádja.

Ellenkérdés: tehet-e egyedül a Facebook helyesírás megromlásáról? Tény, hogy elég sokat lógunk Facebookon, és azt kell, hogy mondjam, nem írunk OLYAN GYAKRAN ilyeneket, hogy vok, tom, szal, ien, mien, stb. Én általában kiírom a dolgokat, és ahogy most így végiggörgetem a Face főoldalam még a legprimitívebbnek ismert általános iskolás volt osztálytársam is kiírja a szavakat. Egy Facebook önmagában erre nem lenne elég.

Szerintme sokkal nagyobb probléma, hogy pár évvel ezelőtt kitalálták, hogy 4. osztályig a gyerek nem bukhat meg, és nem kaphat jegy osztályzatot, csak szövegeset. Ez az egyik legnagyobb baromság volt, vissza is vonták, ha jól tudom. Ott biztos sok gyerek volt, aki tudván, hogy nem buktatják meg, semmit nem tanult meg, majd 4., 5. osztályból kibukva hátráltatta az osztálytársait.

Érdekes dolog ez a diszgráfia is. Nyilvánvalóan sokkal több gyereknél megállapítják, mint ahánynál szükséges lenne. Az iskolában, ahol anyukám tanít, van egy gyerek, aki több, egymástól jelentősen különböző tantárgyakból fel van mentve. Érdekes dolog, hogy ennyire felelőtlenül is osztogatnak papírokat.

Azt vitatom, hogy azonnal buta és korlátolt, aki nem tud helyesen írni (valaki korábban ezt írta). Az egyik legjobb barátnőm képtelen helyesen írni, de nagyon okos, ezt leszámítva osztályelső volt (lett volna), jelenleg elég jó egyetemre jár, és műszaki beállítottságú. Amikor mondta a magyartanárának, hogy nem tud helyesen írni, az nyilván nem tudott vele külön foglalkozni, szövegeket másoltatott vele. Csakhogy másolhatsz szövegeket napestig, ettől a szabályokat nem mélyítették el benne jobban, csupán megtudta, hogy az Egri csillagok 53. oldalán a 2. bekezdést hogy kell leírni. Másolni akkor van értelme, ha van elmélyíteni való tudás. A tanártól nyilván nem várható el, hogy most külön pátyolgassa. Elment vizsgálatra, hogy nincs-e valami baja. Azt mesélte, hogy nem kapott róla igazolást, mert csupa olyan kérdést tettek föl neki, aminek semmi köze nem volt a helyesíráshoz: matematikai kérdéseket (matekból szín ötös volt mindig), meg ilyen logikai állításokat, hogy igaz-e a mondat, de alig írattak le vele egy mondatot. Amit leírattak vele az szerinte nem összefüggő szöveg volt, hanem egy-egy mondat, amiben semmi nehézség nem volt (kettőzött mássalhangzók pl., amiket rendszeresen elront).

Ez nem a pedagógusok hibája, de valahogy a módszerek sem megfelelőek erre a problémára, ehhez a pedagógusok természetesen csak alkalmazkodni tudnak, belesimulva a rendszerbe. Az nem fog segíteni, hogy becsmérlően beszélünk a facebookról, az sms-ről, stb. Abban anygon igaza van valakinek, hogy sokat kellene olvastatnia gyerekeket, de itt elértünk a következő problémához, nevezetesen, hogy mért nem olvasnak a fiatalok, és ez megint egy külön vita.

2013. jún. 5. 02:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/14 anonim ***** válasza:
Ja, és nem igaz, hogy a gyerekeket nem érdekli az ókor, stb. Rengeteg korombelit nagyon vonz a történelem, egyik barátnőmet Egyiptom, én imádom a görög mitológiát, a görög történelmet, és olvastam az Odüsszeiából készített gyermekkönyvet alsós koromban. Nem azért, mert okosabb vagyok bárkinél, hanem mert az én szüleim merték feltételezni, hogy érdekel. És a legtöbb fiatalt tényleg érdekel sok minden, az is, hogy hány atom van a 12 ionos szénatomban, meg az is, hogy egyes betegségeket mért csak férfiak kapnak meg, és az is, hogy mi van Az ember tragédiájában, csak valahogy sokszor úgy állnak hozzánk, hogy minket semmi nem érdekel, és a tanár valóban lenézi az olvasmányainkat. Jó, nem mondom, valóban ilyen Twilight-féle sz.rokat is olvas a legtöbbünk, de jókat is. Az én sulimban kellett olvasni Jacqueline Wilsont és Az emlékek őrét is, na, az jó volt. Valahogy senki nem feltételezi, hogy minket bármi érdekel. érdekelne minket a helyesírás is. Készült is felmérés belőle, és az emberek azt írták, fontosnak tartják a nyelvtant.
2013. jún. 5. 03:07
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!