Miért hiszik az emberek, hogy a drága dolgok értékállók is egyben?
Régen divat volt a bélyeggyűjtés, úgy gondolták értéket képvisel egy ritkább darab. Ma már senki sem adna értük pénzt.
Mostanában például nagy értékű karórákat vesznek néhányan, és azt remélik, hogy ez hosszú távon értékmegőrző eszköz lesz. Közben pedig, már az sem igazolható, hogy miért ér jelen pillanatban annyit, amennyiért megvasaroljak.
Miért van ez az irracionális viszonyulás az érték fogalmahoz?
Úgy általában, valaminek az értéke elég volatilis tud lenni. Egy palack víz hirtelen nagyon értékessé válik, ha ottragadsz egy lerobbant vonaton működő légkondi nélkül.
Egy csomó mindennek az adja az értékét, hogy hány embernek tetszik. Ha divatba jön a bélyeggyűjtés, nagyobb az értéke a gyűjteménynek. Ha kimegy a divatból, lecsökken az értéke.
Olyan befektetés, ami teljesen biztonságos, tehát biztos nem veszti el az értékét, nemigen van. Még egy állampapírt is fenyeget az államcsőd vagy az infláció.
Azért persze vannak jobb és rosszabb opciók. A bélyeggyűjtemény valóban bizonytalanabb dolog: ha épp senkit sem érdekel, gyakorlatilag értéktelenné válik.
Lehet, hogy a jövő héten egy influenszer divatba hozza a különleges alakú kavicsok gyűjtését. De ezeknek is csak addig lesz extra értéke, míg van, akit érdekel.
A padláson a pár zsák régi ruhám nem túl értékes, de ha jövőre pont divatba jön ez a stílus, és időben kapcsolok, akkor értékes lesz. Ha későn jut eszembe és vége a divathullámnak, akkor megint értékét veszti a ruha.
Köszi 20,21.
Ertem amit írtok.
A kereslet előfeltétele a magas árnak.
Ha van elég nagy kereslet és kevés az elérhető dolog, akkor az ár magas lesz.
Ez klasszikus piacgazdasag.
Azt próbálom feszegetni, hogy miért alakul ki nagy kereslet egy olyan termékre mint például egy több milliós karóra.
Alapvetően órát lehet kapni pár ezer forintért is. Okosorat is mondjuk szazezerert ami lényegesen többet nyújt, mint egy egyszerű időmérő. Sőt, a pontos időt megtudni ma már ingyen is lehet bármikor.
Szóval felmerül a kérdés, hogy mi indukalja a keresletet?
A divat? A befektetési spekuláció?
És akkor itt vissza az elejére :
Miért hiszi valaki, hogy az az óra 50 év múlva is milliókat fog érni? 🤔
Ez egyfajta kulturális buborék ami nem engedi racsodalkozni arra, hogy marketing által mesterségesen létrehozott ertekrend szerint dönt, ami mögött nincs valós teljesítmény?
ma 07:07
Az a baj, hogy puzsérosan fullba nyomod a kretént és így nehéz értelmesen válaszolni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!