Doktori fokozatszerzés alatt kötelező tanítani?
Multinacionális vállalatnál dolgozom és ott is szeretnék kutató lenni, emiatt lenne szükséges a PhD-t. Jelenleg még van egy félévem a mesterképzésből.
Ahogy említettem dolgozom, mégpedig gazdasági területen. A munkám nem tudom mennyire befolyásolná a PhD-t, olyan értelemben, hogy ott kellene-e hagynom. Hiszen dolgoznék, mellette pedig kutatatómunkát végeznék, de nem férne bele a tanítás felsőoktatási intézményben.
Találtam egy összefoglaló ábrát, hogy mik a lépései a doktori fokozatszerzésnek.
"Emellett pedig folyamatosan végezni a tudományos tevékenységet, amit a megadott feltételek alapján kreditre kell váltani. Előre megszabott, hogy mennyi kredit kell / lehet a publikációk, illetve a felsőoktatási gyakorlat és az egyéb tudományos tevékenységek közül..."
Ezek alapján rajtam múlik, hogy hogyan szedem össze a krediteket? Ha nem szeretnék tanítani felsőoktatásban, akkor a másik két opcióban kell több érdemet felmutatnom, ha jól értelmezem.
Köszönöm a segítséget!
*180 óra havi
...Néha hetinek érzi az ember :D
Amiket te írsz bizonyára igaz sok hazai egyetemre, hogy a szerencsétlen doktoranduszt vagy tanársegédet szívatják a szamárlétrán feljebb levők, és őket dolgoztatják, miközben a professzorok lazsálnak.
Én a saját (igazi egyetemnek nem nevezhető) intézményemből indultam ki, ami egy kicsit speciális és ott úgy is minden féleszű fokozatot szerezhetett levelezőn, de nappalin is hogy egy órát nem tanított. Itt láttam, hogy ezek az embereknek közük nem volt tudományhoz, de még alapvető elméleti ismeretekkel nem rendelkeztek, csak a sok belterjes folyóiratba mindenféle butaságot írogattak és formailag eljátszották hogy kutatnak és ezért fokozatot szereztek.
Én legalább tanítottam és kialakítottam tárgytematikát olyan témakörben, amit itthon még sosem oktattak. Ez egybe esett a saját tágabb szakterületemmel, és a tematika kialakítása során autodidakta módon feltérképeztem az elméleti alapokat külföldi forrásból. Szóval én legalább elsajátítottam valami alapot a tanításnak köszönhetően. De ez tényleg egy speciális hely, a maga speciális problémáival.
Általánosságban viszont azt eközben nagyon jól láttam, hogy a tudományosan vezető angolszász területeken a PhD mennyire kötődik az akadémiai szférához, és ott tényleg az a cél hogy ott hosszú távon utánpótlás legyen professzorokból. Egyben az oktatás ehhez fontos eszköz, mert egyrészt valaki megtanul jól előadni, másrészt elmélyül a saját területén. Szemben persze az itthoni általad említett kiszipolyozással, sokkal kevesebb óraterhelés van és az szigorúan kapcsolódik a kutatási területhez. Mivel sokkal szabadabb és korszerűbb a tárgytervezés, ezért akár a saját kutatási területéből építheti fel a doktorandusz egy számára is érdekes tárgyat, ami mindenképpen szolgálja a saját fejlődését is.
Enélkül a fejlődés és oktatási szárnypróbálgatás nélkül nem igazán tud valaki beleintegrálódni az ottani akadémiai szférába, ami a PhD elsődleges célja. Ha valaki nem akar akadémiai szférával foglalkozni, annak pedig külön ott vannak a már említett professzionális doktori formák, de a PhD-t fenntartják az akadémia karriert vállalóknak.
Ez amúgy nem csak bölcsészettudományban van?
Természettudományokban, biológiai, orvosi, mérnöki stb PhD-ben egyáltalán nem feltétlenül cél az akadémiába integráció. Főállású kutatókat képeznek, akik aztán oktatási munkát is vállalhatnak az intézeti munka mellett.
Az elcsépelt közmondás itt némileg igaz, "Aki tudja, csinálja, aki nem, az tanítja."
Egy igazi kutatóprofesszor nem engedheti meg magának a laborvezetés mellett, hogy 1-1 előadáson kívül többet vállaljon.
Erre van amúgy valami konkrétum? Vagy csak sejtés?
Relatíve sok nyugati professzort/laborvezetőt ismerek, (nem csak kutatói területről, ipari cégnél dolgozok ahol műszereket fejlesztünk és gyártunk). Legalábbis én nem tartom jellemzőnek, hogy a konferenciákon,szimpóziumokon, workshopokon kívül annyira be lennének ékelődve az akadémiába.
A laborvezetés önmagában is annyi szervezési és memedzsment erőforrást leköt, hogy emellett nem lehet főállásban oktatni.
Márpedig ugyan olyan PhD fokozatuk van... ezt az ipari PhD-t nem láttam még senkinél.
Legalábbis én nem láttam túl sok különbséget az itthoni intézeti kutatók és az USA között pl.
A magyar egyetemi akadémiát nem ismerem annyira...
Akikkel én USA-beli vagy angolszász területi kutatókkal beszélgettem, leveleztem (néhány tucattal) és PhD-je volt, mind szorosan az akadémiai szférában szerezte a PhD-jét és tanított. Vannak köztük olyanok, akik most Data Science területre átmentek az üzleti szférába, akár korábban matematikus vagy akár asztrofizikus, ökológus területről, de az közös volt, hogy úgy egyik sem szerzett fokozatot, hogy az 4-5 éves akadémiai periódust kikerülte volna, és nem oktatott volna. Közülük a legtöbb még a jelenlegi üzleti kutatói állása mellett is tart kurzusokat valahol.
Teszem hozzá, hogy ezeknek a fiatal kutatók szinte mindegyikének még mesterképzése se volt, hanem BSc után az egyetemen ragadnak és így lesz PhD-jük, mert tehetségesnek tartják őket és marasztalják, hogy utánpótlást képezzenek az egyetemnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!